1- تقويت بدنه کارشناسي روابط عمومي :
روابط عمومي بايد بتواند به درستي از امکانات و شرايط محيطي درون سازماني و برون سازماني بهره برداري کند، موقعيت ها را تشخيص دهد و در جهت حل مسائل سازمان تلاش کند. همه اينها مستلزم بدنه کارشناسي قوي و مطمئني است که اساسا با وجود نيروهاي متخصص و کارآمد روابط عمومي امکان پذير است.
2- برنامه ريزي، سياستگذاري و تدوين راهکارهاي جدي در روابط عمومي :
سياستگذاري به منظور انعکاس اهداف سازمان و برقراري ارتباط ميان مردم، نخبگان و رسانه ها با سازمان و همچنين اطلاع رساني درباره عملکرد سازمان، ضرورت وجودي روابط عمومي در کنار مديريت سازمان را توجيه مي کند و همه اين موارد صرف نظر از ساير وظايف روابط عمومي در حوزه هاي تبليغات، امور فرهنگي، اطلاع رساني و ... است که البته نبايد آنها را ناديده گرفت و در هر سازمان متناسب با سياست هاي سازمان طراحي و اجرا مي شود.
3- ايده پردازي و خلاقيت:
روابط عمومي محلي است براي طرح ايده هاي جديد و فکرهاي سازنده، خلاقيت و به روز رساني فعاليت ها. از مقتضيات اين مهم آن است که اين باور در سازمان به وجود آيد و مورد حمايت و هدايت بالاترين مقام سازمان قرار گيرد.
4- استفاده از آخرين و جديدترين تکنولوژي هاي ارتباطي و اطلاع رساني:
بديهي است در سالهاي اخير تحولات شگرف و پيشرفته اي در حوزه ارتباطات و اطلاع رساني ايجاد شده است. متناسب با اين پيشرفت ها، سرعت انتشار اخبار و اطلاعات شتاب فزاينده اي داشته است. شبکه هاي خبري و اطلاع رساني از يک سو و مخاطبان (در هر يک از سطوح اجتماعي) از سوي ديگر، همواره بر سرعت انتشار اطلاعات يا سرعت دسترسي به اخبار تاکيد دارد. اطلاع رساني که از وظايف اصلي رسانه ها بوده است، با رشد فزاينده تکنولوژي،
به عنوان يک فعاليت جنبي يا تخصصي توسط همه افراد با آگاهي ها، دانش و تخصص هاي متفاوت انجام مي شود که مي توان به عنوان نمونه به شبکه هاي اطلاع رساني، کامپيوتري، اينترنتي، وبلاگ نويسي و ... اشاره کرد. همه اينها توجه روابط عمومي يا به عبارت ديگر مديريت سازمان را به اين نکته جلب مي کند که در عرصه رقابت اطلاع رساني تلاش فزاينده اي جهت حفظ جايگاه روابط عمومي و سازمان ضروري است .
بنابراين مهمترين نقش ايفا شده توسط روابط عمومي همواره در سازمان هائي بوده است که روابط عمومي در جايگاه سازماني بالا، حتي پس از عالي ترين مقام سازمان و زير نظر مستقيم ايشان بوده است .
شكي نيست كه در عصر ديجيتال و براي تحقق اهداف سازماني روابط عمومي وظيفه دارد كه نقاط ضعف وقوت درون سازمان را بشناسد و از فرصت ها و تهديدهاي برون سازماني نيز مطلع باشد تا بتواند با اطلاع رساني شفاف و واقعي و پرهيز از بزرگ نمايي و تعريف و تمجيد غير واقعي زمينه تصميم گيري و تصميم سازي مناسب را در سازمان فراهم نمايد.