گرچه مجموعه وظايف يك روابط عمومي، به روشهاي كليشهاي دنياي ارتباطات و تبليغات ختم نميشود، و هرگز نميتوان آن ها را محدود و محصور در يك سري رفتار و برنامهها كرد، اما روابط عمومي براي وصول به موفقيت سازماني، نبايد بدون برنامه حركت كند، بلکه بايد خيلي هدفمند، منظم و قاعدهمند باشد تا بتواند در راستاي انجام وظايف، موفقيت حاصل نمايد. در اينجا به بعضي از وظايف يك روابط عمومي با رويكرد نوين و متمايل به قرن ۲۱ به صورت مختصر پرداخته مي شود:
۱- ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان.
۲- حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.
۳- همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.
۴- برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.
۵- ارتباط تنگاتنگ با اینترنت ،خبرگزاری ها ،وب سايت ها و وبلاگ ها .
۶- توجه به اطلاع رساني آنلاين و داشتن حداقل يك سايت و يا وبلاگ تخصصي براي سازمان و اداره.
۷- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.
۸- انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.
۹- روابط عمومي موفق، نه ، «توجيه گر»است، نه «تبيين گر»، بلكه «تحليل گر» است.
۱۰- صداقت دركار روابط عمومي ، نقش بسيار مهم و سازنده اي دارد وسبب جلب اعتماد می شود. پس نباید «صداقت کاری»
راحتی برای یک لحظه از نظر دورنگه داشت.
۱۱- روابط عمومی، مهندسی ارتباط رضایت مندانه و پایدار است. پس مسئول روابط عمومی بايد.
در برقراري «ارتباط رضایت مندانه » بین دستگاه متبوع و مخاطبان بکوشد.
۱۲- روابط عمومی آیینه تمام نمای یک مؤسسه می باشد. بنابراین نباید «بزرگ نمایی» ویا «کوچک نمایی» پیشه كرد، بلکه
بایستی، مسائل وتنگناها را «همان گونه كه هست» منعكس نمود.
۱۳- چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده های سازمانی.
۱۴- خروج روابط عمومی از موضع «انفعالی» به موضع «فعال»
۱۵- برای شرکت در مراسم و مناسبت های مختلف دعوت از خبرنگاران فراموش نشود.
۱۶- موضع گیری شخصی و سیاسی در تنظیم خبر دخالت داده نشود .
۱۷- اجرای سیستم مکانیزه خبر رسانی (روابط عمومی الکترونیک) جدی گرفته شود .
۱۸- باید به تمامی رسانه ها و خبرنگاران آنها احترام گذاشت، تبعیض بین خبرنگاران باعث دلسردی خبرنگاران نسبت به روابط
عمومی و عدم انعکاس مناسب اخبار خواهد شد .
۱۹- این هنر روابط عمومی است که به اندازه قابلیت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.
۲۰- مسئول روابط عمومي بايد با نصب العین قراردادن عبارت مشهور «خیر الکلام ما قل و دل» و تنظیم اخبار در حجم کم، و
بیان اصلی ترین و مهمترین عناصر خبری «کوتاه نویسی» را تجربه نماید.
۲۱- خوش برخورد بودن ، لازمه ي كار روابط عمومي است.
۲۲- سرعت عمل وایفای نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحراني ، عامل بسيار مهمي در موفقيت و كارآمدي يك روابط
عمومي است.
۲۳- مدیریت تابلوی اعلانات و به روز کردن مطالب آن .
۲۴- برقراری تعامل مطلوب و سازنده بين اداره یا سازمان مربوطه با سازمان ها، ادارات، نهادها و اشخاص حقيقي و حقوقي.
۲۵- تهيه گزارش فعاليت واحدها و جمع بندي آن به صورت گزارش ماهانه ، فصلي و سالانه .
۲۶- پاسخگو كردن دستگاه اداري وخصوصي دربرابر مخاطبان وقائل شدن احترام براي ارباب رجوع و افكار عمومي.