کاربینی از شرکت توزیع برق
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط فريدون محمدنژاد
-
بازدید: 4890
موضوع : تنظيم گزارش كاربيني
عنوان شغل : كارمند
آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بيان فرماييد ؟ رشته روابط عمومی بعنوان رشته ای جدید و کار آمد در ایران نه تنها در شغل بلکه در مواردی از زندگی روزمره مرتبط و به نوعی عجین شده است . نوع ارتباط با شغل را می توان روابط بهتر با مردم عادي، ارباب رجوعو اطلاع رساني نام برد. مشخصات محيط كار مورد بازديد : در كنار درب ورودي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، ساختمان حراست و كنار آن پاركينگ و روبروي پاركينگ ساختمان مديريت آن مجموعه و پشت ساختمان مديريت دستكاههاي وتجهيزات پست زميني و هوايي ، دستگاههاي بهره برداري ديسپاچينگ و ساختمان کنترل برق كه وظایف انتقال برق را بر عهد دارند قرار دارد و پايين تر از ساختمان مديريت، ساختمان روابط عمومي و سالن همايش هاي آن شركت ،که سالن مذکور تقریباً گنجایش 150 الی 200 نفر را دارد، واقع شده است . نام سازمان و يا شركت بازديد شده : شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ واقع درشيخ بهايي جنوبي شهرك والفجرانتهاي خيابان سوم فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست : شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، با برخورداري از جايگاه استراتژيك در بخش توزيع صنعت برق كشور، ماموريت اصلي خود را تامين و عرصه برق مطمئن، پايدار و اقتصادي در سطح مشتريان خود، در محدود جغرافياي تهران بزرگ و همپاي، پايش و نگهداري و توسعه شبكه مديريت بار و مصرف و ارائه خدمات پس از فروش به مشتركين قرار د اده است. اين شركت مصمم است با تكيه بر مديريت كار آمد،منابع انساني متخصص، استفاده بهينه از ظرفيت هاي بخش خصوصي جهت كاهش تصدي گري، بهره مندي از فناوري هاي نوين و انجام تحقيقات كاربردي، تمامي تلاش خود را جهت دسترسي به اهداف و ارتقاء سطح رضايت مندي ذينفعان معطوف نمايد نوع سازمان چيست : دولتي تاريخچه تاسيس : در سال 1279هجري شمسي يك موتور برق 12 اسبي 110 ولت از خارج از كشور خريداري و در “بالا خيابان مشهد” نصب شد تا براي روشنايي حرم مطهر حضرت امامرضا(ع) مورد استفاده قرار گيرد. اما اولين مجوز تاسيس يك كارخانه برق در كشور به يك بازرگان ايراني به نام حاجحسين آقا امينالضرب داده شد . حاج امينالضرب اقدام به تاسيس اولين كارخانه برق عمومي در تهران كرد. تهران تا سال 1283 هـ.ش فاقد برق بود. از اين زمان به بعد چندخيابان عمده تهران داراي برق شدند
در اين هنگام شهرداري تهران مسووليت تهيه، نصب ،تعمير و نگهداري تأسيسات مربوط به روشنايي معابر را برعهده داشت و به اين منظور در شهرداري تهران واحدي به نام “اداره روشنايي” ايجاد شد.
تا اينكه در سال 1315 با تصويب اساسنامه مؤسسه برق شهرداري تهران،اداره روشنايي شهرداري به مؤسسه برق تهران تبديل شد و به عنوان يك مؤسسه مستقل زيرنظر شهرداري به انجام وظايف خود پرداخت.
در واقع تا سال 1341 براي مديريت برق كشور سازمان واحدي وجود نداشت و تصميمات كلان از طريق وزارت كشور و سازمان برنامه و بودجه به شهرداريها و مؤسسات خصوصي يا دولتي متولي برق در شهرستانها ابلاغ و اعمال ميشد. با افزايش تقاضا و خارج شدن توليد و مصرف برق از وضعيت محدود منطقهاي و بخصوص ايجاد نيروگاههاي آبي در برنامه سوم عمراني كشور كه از مهرماه 1341 به اجرا گذاشته شد، صنعت برق اهميت بيشتري يافت و ايجاد سازمان مستقلي براي توسعه اين صنعت لازم تشخيص داده شد. به اين منظور در ديماه 1341 سازمان برق ايران تأسيس شد.
توسعه سريع صنعت برق فكر ايجاد وزارتخانهاي براي تأمين آب و برق موردنياز كشور را ايجاد كرد و برهمين اساس در 22 اسفند 1342 وزارت آب و برق تأسيس شد.درتيرماه 1343قانون توسعة مؤسسات برق غيردولتي به تصويب مجلسين شوراي ملي و سنا (مجلسين وقت)رسيد. همين طور براساس ماده 2 قانون سازمان برق ايران درسال 1346 به وزارت آب و برق اجازه داده شد تا كشوررا از نظر تأمين برق،بدون الزام به پيروي از تقسيمات كشوري به مناطقي تقسيم و به تدريج نسبت به تأسيس شركتهاي برق منطقهاي اقدام كند.
در سال 1348 نيز شركت توانير با مسؤوليت توسعةتأسيسات توليد، انتقال و عمده فروشي برق تشكيل شد.
در 28 بهمن 1353 با محول كردن برنامهريزي جامع و هماهنگكردن فعاليت انرژي در سطح كشور به وزارت آب و برق اين وزارت به وزارت نيرو تغيير نام يافت و در همان سال و سال بعد تغييراتي دراساسنامه شركت توانير ايجاد شد.پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با شرايط جديدي كه در صنعت برق از نظر كيفي و كمي ايجاد شد مسأله تغييرات درساختار صنعت برق اهميت ويژهاي يافت و سرانجام شركت توانير در مهرماه سال 1374 به سازمان مديريت توليد و انتقال نيروي برق ايران(توانير) تبديل و وظايف و مأموريتهاي معاونت امور برق وزارت نيرو به اين سازمان محول و پست مديرعامل اين سازمان به معاونت امور برق داده شد.
بالاخره در جلسه مورخ 27/9/81 هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت نيرو و تأييد سازمان مديريت و برنامهريزي كشور و وزارت امور اقتصادي و دارايي در ساختار شركت توانير تغييراتي ايجاد و اساسنامه آن به نام شركت مادرتخصصي مديريت توليد، انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير)به تصويب رسيد. مراحل انجام كار در موسسه چگونه است ؟ براساس شرح وظايف تعريف شده ، دستورات توسط مديريت و معاونين به روساي واحد هاي مربوطه ابلاغ شده و آنان نسبت به كار محوله اقدام و پس از انجام كار، اقدامات انجام شده را طي يك گزارش به روساي ستادي و از طريق سلسله مراتب به معاونين مديريت اطلاع رساني می نمایند . رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد ؟ نقش روابطعمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می دهد. روابطعمومی هدف و چگونگی کلید برنامه ها را ترسیم می کند. روابط عمومی مشاور امین مدیر وکلیه کارکنان دستگاه است. پس لازم است که مدیر و کارکنان صددرصد به وی اعتماد داشتهباشند. روابط عمومی آئینه زیبایی هاست. یک اتاق شیشه ای است که از هر طرف آن، همهچیز زیبا دیده می شود. روابط عمومی چشم و چراغ یک دستگاه است. روابط عمومی است کهباید همه چیز را ببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. روابط عمومی حافظ منافعدستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند. امروزه به نظر می رسد کهمعیارهای قالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی هاست بهطوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان ها، بخش روابط عمومی مبدل به بخشتبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد. صاحب نظرانمعتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشقهای توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگیبدانیم در اینصورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یاحداقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد. چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است ؟ به نظر من اولين ويژگي اين است كه كارشناس روابط عمومي آگاهي از جامعه داشته باشد، يعني بايد از همه جهات تحولات عمده جامعه خودش را بتواند تعقيب كند. بنابراين هر تغييري در سطح جامعه رخ مي دهد، بايد كارشناس روابط عمومي اطلاعاتي درمورد آن داشته باشد.کارشناس روابط عمومی بایستی از یکسری ویژگی های ذاتی نیز بهره مند باشد . این ویژگی ها شامل : استعداد مدیریت ، علاقمندی و انگیزه کار گروهی داشتن ، استعداد دگرگونی مثبت ، فرصت جویی آگاهانه ، کار آفرینی ، بهره هوشی بالا ، کنجکاوی ، سرزنده بودن ، داشتن بیان خوب از امور ، ظاهر مناسب ، ذوق و شوق ، آینده نگری و شخصیت ترغیبی و متقاعد کننده هستند . حساس و پر مسئولیت ، هوش و زیرکی از خصوصیات فردی است که در روابط عمومی مشغول به کار شوند. شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد : 1 -ترجيح دادن پيچيدگي نسبت به سادگي برخلاف افراد عادي كه همواره در جستجوي راهكارهاي بي دغدغه و آسان بوده و راههاي پيموده شده را مي پيمايند، افراد خلاق، پيچيدگي را انتخاب كرده و به دنبال يافتن راه حل آسان و ساده براي آنها هستند. مهمترین وظیفه روابط عمومی ، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال می شود . بی تردید این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی صورت می گیرد که می توان آنها را تحت عناوین ارتباطات ، امور فرهنگی و نمایشگاهها ، انتشارات ، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد 2 –تدوین مقررات لازم در حوزه روابط عمومی ، کلید رشد روابط عمومی ها است. به خاطر اين كه مسئولان روابط عمومى بتوانند، وظايف خود را بدون مواجه شدن با مشكلات و بر خورد با قوانين انجام دهند بايد با آيين نامه هاى اجرايى و مقررات دولتى كه به خوبى با كار آنها در ارتباط است، آشنا باشند. آثار تبعى و تأثيرات سوء كارهاى خلاف قانون و مقررات مسئولان روابط عمومى به ۲ دليل گسترده بوده و خبر ناشى از آن در سرنوشت سازمان و … بسيارجدى خواهد بود. اين دلايل عبارتند از: الف ) مردم، سازمان ها و مقام هاى دولتى، عموماً گفته و نوشته هاى مسئولان روابط عمومى را در حقيقت نظر سازمان مربوطه مى شناسند، در نتيجه هر لغزش و اقدام خلاف قانون آنها را به حساب مديران مؤسسه و سازمان مى گذارند. ب ) طبيعت كارهاى روابط عمومى طورى است كه نتيجه آن در معرض افكار عمومى قرار گرفته و به آگاهى شمار زيادى از مردم مى رسد، چنانچه خطا و عمل خلاف قانون از مسئولان روابط عمومى سربزند به سرعت، همگان به صورت زيادى از آن مطلع شده و اعتبار و صلاحيت مديران آن سازمان را به زير سؤال مى برند. در اين باره مواردى كه بايد به آن حساس بود و مورد دقت قرار گيرد، عبارتند از: · تهمت و افترا در ارتباط گفتارى · حفظ حقوق كارمندان و كارگران سازمان يا مؤسسه · عكس هاى خبرى و حقوق مربوطه · صاحبان ايده و ابتكار و حقوق آنها · حقوق نويسندگان و آثار هنرى · حقوق مربوط به عكس هاى حرفه اى · آرم و علايم تجارى مربوطه · اقدامات ايمنى در جلسات، بازديد ها و سفر ها لازم به اشاره است، بخش حقوقى سازمان ها موظف هستند كاركنان روابط عمومى را نسبت به آثار و تبعات حقوق اقداماتشان آموزش دهند بخاطر اين كه مسئولان روابط عمومى مسئول حفظ حقوق مؤسسه در برابر وسايل ارتباطى و افكار عمومى هستند، در نتيجه همكارى و هماهنگى اين ۲ بخش موردنياز مديريت هاست. 3 –سازمان با توجه به شناختی که از صنعت خود دارد و با آگاهی از خطرات احتمالی ناشی از نوع کار خود، محیط سالم و ایمن را فراهم نموده و با به حداقل رساندن دلایل بروز خطر در محیط کار بر اساس روشهای علمی ،گامهایی را برای پیشگری از حوادث و آسیبهای بالقوه حین کار بردارد. سازمان بایستی سیستمی را برای شناسایی، پیشگیری و پاسخگویی به تهدیدات بالقوه در ارتباط با بهداشت و ایمنی کارکنان برقرار سازد و شرایط و تسهیلات بهداشتی و خوابگاهی مناسب را برای کارکنان فراهم آورد روشهایی که تاکید آنها بر حفظ سلامت کارکنان است معمولا به سه دسته زیر تقسیم می شوند: الف:روشهای طبی یا طب صنعتی که شامل تدابیر پیشگیری و در مانی است. از جمله اقدامات متداول در این روشها،آزمایشات قبل از استخدام ، جمع آوری اطلاعات در زمینه سابقه سلامت مزاج کارکنان، آزمایشات متناوب در زمان استخدام و برنامه های بهداشتی و تربیت جسمی را می توان نام برد. ب:روشهای روانشناسی ، که تاکید آنها بیشتر بر مشاوره و راهنمایی کارکنان ، مخصوصا کارکنان معتاد و التیام بخشیدن به ناراحتی کارکنان است که به بیماری های خفیف عصبی – روانی مبتلا هستند. ج:روشهای کنترل محیط ، که روابط مشاغل با محیط کار، و ضایعات مربوطه به تعامل بین این دو و تاثیر میزان مکانیزه کردن ، خودکار کردن عملیات را در زمینه مسائل بهداشت و ایمنی مورد توجه قرار میدهد. ایمنی کارکنان از راه دور در دهه اخیر که کوچک کردن سازمانها و استخدام کارکنان بطور موقت و کار از راه ور بیشتر از گذشته انجام می شود و کارکنان از راه دور معمولا در محل سکونت خود کار میکنند، در زمینه مسائل ایمنی این سوال پیش می آید که حوادث ناشی از کار این افراد در منزل ، چگ.نه جبران می شود. یا اینکه اگر شخص ثالثی در منزلی که محل کار شخص شاغل است آسیب ببیند یا اصولا محل سکونت دچار آتش سوزی شود ، خسارتهایی از این قبیل چگونه جبران می شود. بهداشت و درمان محیط کار حفظ سلامت کارکنان به دو اقدام اساسی دیگر نیازمند است: اول اقدامات پیشگیری که رعایت اصول بهداشتی را شامل می شود. و دوم خدمات درمانی. در مقدمه این بحث به بعضی از نکات متدولوژیکی اشاره شد. البته ناگفته نماند که اگر بطور کلی در مملکت بهداشت در سطح مطلوبی نباشد، هر قدر موسسات مختلف بطور انتزاعی در این زمینه تلاش کنند نتیجه کار محسوس و موثر نخواهد بود. بنابراین مسئله تامین شرایط بهداشتی در محل کار و جامعه بطور مستمرو تصاعدی بر پیشگیری از بیماری تاثیر دارند. اغلب مدیران و سرپرستان و حتی اشخاص عادی به اقدامات لازم بهداشتی آشنایی دارند و این مسئله در کتب مختلف بطور مفصل مطرح شده است. بنابراین از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری می کنیم و به ذکر بعضی اقدامات اداری و سازمانی امور بهداشتی و درمانی می پردازم. معاینات پزشکی از جمله اقدامات لازم برای حفظ سلامت کارکنان ، انجام معاینات و تشکیل مدارک پزشکی منظم برای هر یک از کارکنان در طول عمر خدمتی است. معایناتی که معمولا انجام و نتایج آنها در مدارک پزشکی ثبت می شود عبارتند از: 1.معاینه داوطلبین در بدو ورود به خدمت که برای تعیین وضع عمومی فیزیکی و تطبیق آن با شرایط احراز مشاغل و تشکیل پرونده بهداری انجام می شود. 2.معاینه نوبه ای که بطور منظم و معمولا سالیانه از همه کارکنان انجام می شود و تغییرات شرایط جسمی و فیزیولوژیکی را مشخص می کند. 3.معاینه کارکنان بعد از غیبت طولانی به ویژه در شرایطی که غیبت به علت بیماری های جسمی یا روحی باشد. 4.معاینه های متناوب که معمولا از کارکنانی به عمل می آید که در معرض آلودگی ها و خطرات بیشتر هستند، مانند کارگران معادن که در محیط های سر بسته کار میکنند و در معرض گازهای مختلف یا در معرض صداهای شدید قرار دارند ، یا کارکنان آزمایشگاهها یا قسمتهای رادیولوژی بیمارستانها که در معرض تشعشعات خطرناک قرار میگیرند. معاینات مذکور بر حسب مورد به یکی از روشهای زیر انجام می شود: الف ) آزمایش کامل پزشکی ب ) آزمایشهای خاص برای تشخیص بیماری های مسری مانند بیماری سل، تراخم و بیماری های عفونی مشابه آن ج ) معاینه چشم ، گوش، حلق و بینی. ه ) معاینه برای تشخیص بیماری های روانی و اعصاب. آزمایش و بازرسی محل کار، محل استراحت و منازل و محل زیست کارکنان که یک اقدام عاجل بهداشتی برای حفظ سلامت آنهاست 4 -فعالیت های فرهنگی و اجتماعی واحد روابط عمومی سازمان به شرح زیر است : مشاركت در برگزاري سمينارها و گردهماييهاي تخصصي و عمومي سازمان ● پوشش تبليغي ساختمانها و فضاهاي عمومي سازمان در گراميداشت ايام و مناسبتهاي ويژه ● تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضاسازي فرهنگي - تبليغي در ساختمانها و محوطهها ● اجراي نمايشگاهها در خارج و داخل سازمان ●اعلام برنامه كنفرانسها و سمينارها ● شركت در نمايشگاههاي مرتبط و ارائه فعاليتها ● حضور در سمينارهاي مرتبط و اطلاعرساني ● برگزاري آيينها و مراسم ملي ـ مذهبي شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟ فعالیت روابط عمومی بین المللی در ورای مرزها، حتی از چارچوب شناخته شده "دیپلماسی عمومی " فراتر می رود و با به کار گیری تکنیک های این رشته، در راه استحکام قدرت سیاسی حکومت ها، گام بر می دارد. در همین رابطه رد پای این امر را در حوزه های مرتبط با "ارتباطات اجتماعی " و " روابط عمومی" ، از قبیل "روزنامه نگاری" ،" تبلیغات"،" فناوری اطلاعات" ، رسانه ها وپژوهش علوم اجتماعی نیز می توان تا حدودی مشاهده کرد تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟ از ابتداى تاريخ بشر تاكنون همواره افراد هوشمندى بوده اند، كه اين شناخت را در جهت ارتقاى خود با ديگران به كار گرفته اند و نوعى روابط عمومىو تبلیغات را در كارهايشان اعمال كرده اند.در تمامى دوره هاى دموكراسى از جمله از جمهورى روم گرفته تا نظام كنونى، رساله ها، مقاله ها، سخنرانى ها و ديگر قالب هاى خطابه به قصد سلطه به افكار عمومى به كار گرفته شده اند. اصطلاح روابط عمومی به مفهوم کنونی نخسنین بار در سال 1897 در سالنامه یک موسسه راه آهن آمریکا مطرح شد و فعالیت آن به شکل کنونی از زمان آغازشد که موسسه های اقتصادی و دولتها افکار عمومی را در سرنوشت خود موثر دانسته و در یافتتند که فقط از طریق روابط عمومی است که می توان به اذهان عمومی را مجذوب کرده و به فعالیت خود رونق بخشند. در سال 1964 میلادی فاینانشنال تایمز از ( روابط عمومی) به عنوان صنعتی بزرگ نام برد. هم اکنون روابط عمومی بویژه در رشته های مانند علوم اجتماعی و مدیریت مقام والایی کسب نموده وبه عنوان یکی از شعب تخصصی علوم اجتماعی در دانشگاهها تدریس می شود با نگاهی اجمالی به تاریخ روابط عموی می توان گفت : آغاز روابط عمومی به شکل سیستماتیک در سالهای 1900 به بعد شکل گرفت . مرحله اول : از 1900 تا 1914 میلادی بود ودر این سالها از یک سو فساد ماموران مقامات دولتی آمریکا موجب شد که جامعه درصد دسایی آنها براید و از سوی دیگر سازمانها و موسسات تلاش می کردند با انتشار مطالبی در روزنامه ها اعمال و اقدامات خود را در نظر مردم با آب تاب بیشتری منعکس نمایند مرحله دوم : به سالهای 1914 تا 1918 میلادی بر می گردد، در این سالها دولت آمریکا درگیر مسائل جنک جهانی اول بود ، وسعی می کردد تا مقاصد جنگی و خواستهای خود را توسط روابط عموی، مرتبط با مردم قرار دهد مرحله سوم دوره تکامل روابط عموی در آمریگا به شماره می رود و به سالهای 1918 تا 1929 بر می گردد. درای سالها موسسات صنعتی برای خود به انتشار مطالب وسیع، گسترده و دامنه داری دست زدند زیرا آهنا در جنگ اول به اثبات رسیده بود که ارائه مطالب موضوع خاص در صورتی که از روی واقع بینی و بصیرت باشد، افکار عمومی را تغییر داده ودر جهت مثبت یا منفی سوق می دهد. ( لیوی لی ) خبرنگار اقتصادی مطبوعات آمریکا نخستین کسی بود که دفتر روابط عمومی را به شیوه نوین امروزی در شهر نیویورک در سال 1906 تاسیس کرد و از همین رو به پدر روابط عمومی در سراسر جهان معروف است و اصول تکنیکی را که امروزه کارشناسان روابط عمومی به کار می برند ابداع نموده و اعتماد داشت تبلیغ و انتشار مطالب در باره شخص یا سازمان در صورتی که با عمل و تایید پشتیبانی نشود بی فایده خواهد بود. روابط عمومى به مفهوم يك حرفه، در قرن بيستم در آمريكا به وجود آمد با عنوان دفتر تبليغات يا دفتر مطبوعات ناميده شد. پس از انقلاب صنعتى و پيشرفت صنعت و تكنولوژى، منجر به ايجاد دفاتر روابط عمومى به خاطر نياز به آگاه سازى و ايجاد برقرارى ارتباط شد. با آغاز قرن بيستم، فعاليت ها و راهبردهايى براى پيشبرد امور اتخاذ شد. از تغييرات اجتماعى گرفته تا سرگرمى كه به عنوان بخشى از مفهوم جامع روابط عمومى به حساب مى آيد.
در جنگ جهانى اول با وارد شدن آمريكا به جنگ، متخصصان روابط عمومى فعاليت هاى گسترده اى را شروع كردند، به طورى كه روزنامه نگاران نيويورك تايمز، اين جنگ را نخستين جنگ (آژانس هاى مطبوعاتى) لقب داد. بعد از جنگ جهانى اول رونق اقتصادى و تجاری در آمريكا موجب توسعه پژوهش بازار و راهبردهاى پيچيده ترى براى آموزش مصرف كنندگان در تميزكالا ها شد. (لى و برينز) و ديگران در اين دوران روابط عمومى را رسماً به عنوان يك شغل مطرح كردند و خود را رسماً مشاوران روابط عمومى خواندند. در سال ۱۹۲۹ به لحاظ ركود اقتصادى، بازار بورس شكست خورد، پيامدهاى آن انگيزه هاى مورد نياز روابط عمومى را براى اين كه از آوازه گرى و انتشارات صرف فراتر رود و يك ارتباط متقابل راستين ميان كسب و كار و مخاطب بر قرار كند، پديد آورد. روزولت رئيس جمهورى اسبق آمريكا در برنامه هاى خود به يك روابط عمومى ، علوم ارتباطات و رسانه ای قوى نياز داشت. بويژه اين كه دولت نيز به اين نتيجه رسيده بود، كه براى تقويت سياست خود بايد از روش هاى روابط عمومى و مشاغل زیربط بهره بردارى كند. روابط عمومى، در زمينه سياسى نيز روز به روز به صورت ابزار مهمى در آمد و به نامزدهاى انتخاباتى در آمريكا كمك كرد، (راچه) مدرس روابط عمومى آمريكا بر آن شد كه روابط عمومى در پاسخ به مسائل پيچيده گسترش يافته و به صورت يك حرفه در آيد. در جهان مملو از پيام هاى گوناگون و در هم تنيده، به كسى نياز است كه اين پيام ها را تفسير و طبقه بندى كند و رابط ميان گروه هايى باشد كه زبان و ارزش هاى مختلفى دارند و سرانجام تعامل عملكرد روابط عمومى عنصرى ناميده شد كه گذار به سوى (سرمايه دارى رفاه) در قرن بيستم را يارى كند. در چنين اوضاع، روابط عمومى در مقام يك «وظيفه مديريت» پديدار شد، وظيفه اى كه به نحوى بى بديل صلاحيت آن را دارد، كه ميان مخاطبان گوناگون جامعه پيشرفته ما از حق اظهارنظر برخوردار شده اند. و روابط عمومى در ايران قبل از انقلاب، در شركت نفت پا گرفت. آنچه ما اکنون به عنوان روابط عمومی، چه از نظر اصطلاح و چه از نظر حرفه ی روابط عمومی باز می شناسیم، برای نخستین بار در شرکت نفت ایران پدیدار گشته است. در شرکت سابق نفت ایران وانگلیس تا سال 1330 یک دفتر اطلاعات و مطبوعات وجود داشت و این دفتر رابط بین این شرکت و مطبوعات بود. پس از ملی شدن صنعت نفت، دفتری تحت همان عنوان در شرکت ملی نفت ایران تشکیل گردید و عنوان همین دفتر بود که بعدا به روابط عمومی تبدیل شد. از اواسط دهه ی چهل، دو واقعه موجب اشتهار و رسمیت یافتن روابط عمومی شد. ابتدا سازمان امور اداری و استخدامی کشور روابط عمومی را در طرح ها و برنامه های تشکیلاتی خود برای سازمان های دولتی منظور و ملحوظ نمود و دیگر تاسیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و گشایش رشته روابط عمومی بود که این دو رخداد موجب رسمیت یافتن دفاتر و واحدهای روابط عمومی در تشکیلات اداری سازمان های مختلف کشور و اشتهار و عمومیت این عنوان شد و امور جاری روابط عمومی ها، با تهیه و تدارک ابزار فنی و هنری جدید، جدی تر دنبال گردید و طولی نکشید که کارایی ها و نفس وجودی آنها در همه جا به عنوان یک ضرورت احساس شد. نخستين همايش روابط عمومى در ۳۰ آذر ماه ۱۳۴۳ در آبادان و دومين همايش در ۱۳ مهر ۱۳۴۴ در كرمانشاه برگزار شد. پس از تشكيل واحدهاى روابط عمومى در ايران، نياز به آموزش مسئولان روابط عمومى و كارمندان اين واحد ها احساس شد. نخستين بار تشكيل كلاس هاى كوتاه مدت آموزش روابط عمومى در وزارت اطلاعات و جهانگردى سابق شكل گرفت و پاره اى از وزارتخانه ها مثل، امور خارجه آموزش آن را به كارمندان و وابستگان خود در اكثر كشورهاى خارج رأساً با تشكيل دوره هاى كوتاه مدت شكل دادند. در سال ۱۳۴۵ مطالعاتى درباره تشكيل دانشكده روابط عمومى صورت گرفت و در سال ۱۳۴۶ منجر به تشكيل مؤسسه عالى مطبوعات و روابط عمومى شد. پس از انقلاب اسلامى در دانشكده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبايى در رشته كارشناسى علوم اجتماعى با گرايش علوم ارتباطات به جاى رشته روابط عمومى پديد آمد. مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟ مديريت توسعه منابع انسانی ، برنامه ریزی ، تجهیز وآموزش نیروی انسانی ، خبرنگاری ، مددكاري اجتماعي ، جامعه شناسی ، مردم شناسی خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟ تخصصی شدنشغل، یعنی این که فرد شاغل ، همه کوشش خود را بر یک وظیفه روشن و محدود ، متمرکز کند و تمام ساعت های روز به تکرار آن بپردازد؛ امّا بکوشد تا همه آگاهی ها و تجربیات حرفه ای مربوط به آنشغلرا بداند و به کار ببندد و همه پرسش های مربوط به آن را پاسخ گوید. کار ، بخصوص در اجتماعات پیشرفته ، دارای ابعاد و جنبه های مختلف است نخستین صورت کار ، جنبه فنّی آن است. مهارت های مختلف ، تخصص های گوناگون ، استفاده از ابزارهای خاص ، چگونگی تولید و ... جنبه فنی کار را تشکیل می دهند دومین صورت کار ، جنبه فیزیولوژیک (طبیعی) آن است. انسان به هنگام کار ، دارای فعالیت های مؤثر بر فیزیولوژی (طبیعت) بدن است. همچنین ویژگی های فیزیکی (مادّی) انسان ، چون : قد و قامت ، اعضای بدن ، سیستم ماهیچه ها ، دستگاه تنفسی و عصبی انسان و ... از شرایط فیزیکی محیط کار (نور ، رنگ ها ، رطوبت ، تهویه و سر و صدا) تأثیر می پذیرد مسئله سوم ، جنبه روان شناختی کار است. انسان ، فقط یک موجود مادی نیست؛ بلکهخصوصیاتروانی و اخلاقی هم دارد. بنابراین ، در شرایط کار ، دارای کنش و واکنش های روانی با افراد و محیط پیرامون خود نیز هست. مسائلی چون استعداد ، انگیزه ، میزان خودآگاهی ، رضایتشغلی و روزمرگیشغلی و ... از جمله مسائلی هستند که بر اخلاق و شخصیت فرد ، تأثیر می گذارند ، به طوری که استعدادهای فرد ، انتخابشغلی او را مشروط می سازند و یا اتفاقاتی که برای یک نفر در محیط کار رخ می دهد ، بر گرایش ها ، دیدگاه های فکری و اخلاقی ، درجات خودآگاهی ، رضایتشغلی ، عقاید ، انگیزه ها و به طور کلّی بر شخصیت او اثر می گذارد از سوی دیگر ، واکنش های فکری انسان نسبت به فعالیت های کاری اش ، امکان ارتقا و یا تنزّل موقعیت های کاری او را فراهم می آورند و بر رفتار او در طول زمان کار و یا در خارج از محیط کار نیز تأثیر می گذارند. مثلاً دیدگاه یک نفر نسبت به خانواده ، روابط اجتماعی، هنجارپذیری یا هنجارگریزی ، انتخاب سرگرمی های روزانه و محتوای آنها و ... ، همگی ممکن است متأثر از نوع کار و وضعیت محیطی باشد که او در آن ، مشغول به کار است مدیریت توسعه منابع انسانی :مدیریت منابع انسانی شامل انجام فعالیتهایی است که دارای مبانی، مفاهیم، فرایندها و ابزارهای متفاوتی هستند تا حدی که در سازمانهای بزرگ برای برخی از آنها واحدهای مستقلی تشکیل میدهند. با وجود تفاوت ماهیتی بین این فعالیتها، بیشتر آنها دارای ارتباط از جهت عملیات و اطلاعات هستند. نوزده فعالیت مشخص از مدیریت منابع انسانی عبارتند از :
تجزیه و تحلیل مشاغل ، طراحی شغل ، طبقهبندی مشاغل ، ارزشیابی مشاغل ، برنامهریزی نیروی انسانی ، کارمندیابی ، انتخاب ، انتصاب ، اجتماعی کردن ، آموزش کارکنان ، ارزیابی عملکرد ، بهداشت و ایمنی ، بیمه و بازنشستگی ، رفاه ، انگیزش، مشارکت و روابط کارکنان ، حقوق و دستمزد ، پاداش ، جابجایی ، انضباط جامعه شناسی :برخی از مردم شناسان معتقدند که کار ، مهم ترین ویژگی انسان است و تکامل انسان در پهنه طبیعت و اجتماع ، با به کارگیری نیروی اندیشه و بازوی او فراهم آمده است. کار انسانی ، هر چند در طول دوران های مختلف تاریخی، دچار تغییر و تحول شده است ، اما در تعریف آن می توان به ویژگی های مشترک ذیل توجه داشت: کار، مجموعه اعمالی است که دارای درجاتی از اجبار است. در کار بشری ، ویژگی «ساختن» به کمک سر و دست و پا و بدن وجود دارد. در کار بشری ، کاربرد تعقل و هوش وجود دارد. به تبع عقل ، در کار بشری ، استفاده از ابزار و ماشین دیده می شود. کار بشری ، دارای سودمندی واقعی و ملموس (غیر انتزاعی) است. انسان با کار ، مواد را تغییر می دهد و خود نیز با به کارگیری استعداد و با اثرات مختلف ناشی از کار ، تغییر می کند. مردم شناسی :كنجكاوي ، صبر و علاقه به كارهاي ميداني براي دانشجوي اين رشته ضروري است . دانشجوي مردم شناسي بايد به مردم و مسائل جامعه اش علاقه مند بوده و روابط اجتماعي خوبي داشته باشد . تا بتواند با گروهاي مختلف جامعه ارتباط نزديكي برقرار كرده و از فرهنگ و هنجارهاي آن مطلع شود مددکاراجتماعی :مددكار اجتماعي بايد از لحاظ خصوصياات جسماني و توانائيهاي ذهني سالم ، و توانايي پذيرش مسئوليت را داشته باشد. همدردي و علاقه در كمك به ديگران، حوصله كافي ، سخت كوشي ، برونگرا بودن، و همكاري با ديگران از ديگر خصوصيات مددكاران است. مددكاران بايد تاثير متقابل ميان شخصيت و محيط را درك كنند، و مهارت و بصيرت لازم در رفع مسائل اجتماعي – اقتصادي – عاطفي را دارا باشند. افکارهای عمومی :مشارکت در برگزاری سمینارها و گردهمایی تخصصی و عمومی سازمان پوشش تبلیغی ساختمانها و فضاهای عمومی سازمان در گرامیداشت ایام و مناسبتهای ویژهتدوین و اجرای طرح جامع تبلیغات برای فضاسازی فرهنگی تبلیغی در ساختمانها و محوطه ها مدیریت نمایشگاهها (سالانه ، دایمی و ...) در خارج و داخل سازمانطراحی و تولید هدایای تبلیغاتی برای اهدا به مخاطبان (متناسب با سلایق و علایق قشرها) تهیه ، تدوین و اجرای تقویم مراسم داخل سازمان راه اندازی و اداره موزه و اتا ق انتظارات سازمان تولید و سفارش ساخت آگهی های تلویزیونی و فیلم های مورد نیاز برای تبلیغ عملکرد و مستندسازی سازمان امور فرهنگی : اولين خصوصيت لازم يك كارشناس فرهنگی ،برخورداری از معلومات همه جانبه و وسيع (وسعت ديد و جهان بينی علمی و قدرت حافظه زياد) تمايل زياد به دانستن همه چيز ،اعمال كوشش در آموختن هر چه بيشتر و بهتر قدرت كار و كوشش خستگی نا پذير و آمادگی برای انجام امور محوله در هر شرايط مطلع بودن به معنی اخص كلمه به طوری كه به تمام رويداد ها و اخبارمربوط به زمينه و فعاليتهای خاص خود آشنايی و آگاهی كامل داشته باشد(حال خواه اين اخبار درباره فعاليتهای مؤسسه و كشور باشد خواه رويداد هاي خاص) دارای استعداد خاص در برقراری تماس و ارتباط با گروهها و افراد مختلف برخورداری از ذوق هنری در زمينه های مختلف برخورداری از ظرافت فكری و حس ابتكار به طريقی كه در برخورد با مسائل بتواند راه حلهايی فوری يافته ، موانع را از سر راه به دور كن برنامه ریزی:بيشتر برنامهريزيها بر اساس ديدگاه عقلايي، داراي شكل آرمانها و اهداف- طرحها و اقدامات- منابع موردنياز هستند. در اين مدلها ابتدا آرمانها و اهداف سازمانها تبيين شده، سپس طرحها و اقدامات لازم تعيين و در نهايت منابع موردنياز براي انجام پروژه برآورد ميگردند. ويژگيهاي برنامه ریزی برنامه ريزي يك فرايند ذهني آگاهانه با خصوصيات زير است: تشخيص يك نياز يا انعكاس يك انگيزه
جمعآوري اطلاعات
مرتبط ساختن اطلاعات و عقايد
تعريف اهداف
تأمين مقدمات
پيشبيني شرايط آينده
ساخت زنجيرههاي متفاوتي از اقدامات مبتني بر تصميمات متوالي
رتبهبندي و انتخاب گزينهها
تعريف سياستها
تعريف معيارهاي ابزار ارزيابي برنامه خبرنگاری :در اين شغل داشتن روحيه اي شاد براي برخورد با هر صحنه هاي اجتماعي، فرهنگي، سياسي و … مي باشد كه توانايي روبرو شدن با آن را داشته باشيم. يك خبرنگار بايد از هوش و دقت و سرعت عمل بالا و كنجكاو بودن و نترس بودن و ساير خصوصيات بهره مند باشد. قبول مسئوليت و توانايي و استعداد و مهارت كار در شرايط دشوار و وجدان كاري داشتن و … . لازمه ي ورود به شغل خبرنگاري به عنوان يك توصيه آن است كه اگر علاقه به اين رشته نباشد انتخاب اين شغل بي فايده است و ضمناً صبور بودن براي اين شغل خيلي مهم است. چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟ دوربین عکاسی دوربین فیلمبرداری چاپگر اسکنر دستگاه کپی کامپیوتر اینترنت فاکس دستگاه ضبط و پخش صدا امکان ارسال پیامک بصورت انبوه دستگاه پخش چند رسانه ای به نظر شما حوزه كارآفريني وايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود ؟ در دنیای درحال تحول امروز، کامیابی از آن جوامع و سازمانهایی است که بین منابع کمیاب و قابلیتهای مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار سازد. به عبارتی دیگر جامعه و سازمانی میتواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو و با شتابی داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش وحصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند.
امروزه که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی و خوداشتغالی در حرکت است. کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف ایفا میکنند. تجارب کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی و هند آکنده از فعالیتهای چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه یافتگی کشور خود می بالند. باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصتهای شغلی جدید نمی پردازند بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می زنند تا از دل ویرانه های کهن بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برافرازند.
باتوجه به نقش و اهمیت کارآفرینی و سابقه درخشان کارآفرینان در توسعه بسیاری از کشورها و باتوجه به مشکلات اقتصادی زیادی که کشور ما با آن مواجه بوده و دست یاری از هر سویی می طلبد، ترویج و اشاعه مفهوم کارآفرینی، بسترسازی برای فرهنگ حامی کارآفرینی و مهمتر از همه تربیت افراد (بویژه تحصیلکردگان) کارآفرین سازمانی برای تمامی جوامع بــه خصوص برای جوامع درحال توسعه ای مانند ایران از اهمیت و ضرورت حیاتی برخوردار است. به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد ؟ برنامه ریزی تحقیق توجه به مخاطبین برقراری ارتباط دوسویه بین مخاطب و سازمان گفتگو با مخاطب برای رسیدن به تفاهم و هم فهمی توجه به افکار عمومی توجه به تبلیغات و انتشارات و رسانه ها اطلاع رسانی دقیق آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟ بله ، كسى كه روابط عمومى را به عنوان يك شغل انتخاب مى كند و مسئوليت انجام وظايفى را در اين حرفه مى پذيرد، بايد به عنوان يك حرفه به آن نگاه كند و سعى كند مهارت ها و تخصص هاى آن را فرا گيرد و آينده شغلى و پيشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ريزى كند بايد استعداد، آمادگى، ظرافت، تناسب و توانايى فردى، علاقه، انديشه و يا انديشه خلاق، انگيزه پيشرفت، شهامت و شجاعت داشته باشد، همچنين قدرت تجزيه و تحليل مسائل محيط كار اصول و فلسفه سازمان را به خوبى بشناسد. حساس و پر مسئوليت، هوش و زيركى از خصوصيات فردى است كه در روابط عمومى نیاز است وباید آن را در خود تقویت نماید.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.