بسم الله الرحمن الرحیم
پیشینه تاریخی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی از تفکیک سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به دو معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ، و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی بوجود آمده است.
با توجه به اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از ادغام دو سازمان امور اداری و استخدامی کشور برنامه و بودجه بوجود آمد، به منظور آشنایی بیشتر با دو سازمان نام برده تاریخچه ایجاد هر یک جداگانه آورده می شود:
الف) سازمان برنامه و بودجه
به منظور هماهنگ نمودن فعالیت های عمرانی و لزوم تهیه بر نامه هایی برای رشد اقتصادی و اجتماعی کشور در سال 1316 هجری شمسی شورای اقتصادی تشکیل شد.در 17 فروردین سال 1325 به موجب تصویب نامه هیات وزیران هیاتی به نامه هیات تهیه نقشه اصلاحی و عمرانی کشور تکشیل شد. هیات دولت پس از دریافت گزارشات ارائه شده از سوی این هیات در مردادماه سال 1325 تصویب کرد؛ برای رسیدگی به برنامه های ارائه شده از سوی وزارتخانه ها هیات جدیدی به نام هیات عالی برنامه تشکیل شود.
هیات عالی برنامه در سال 1327 لایحه قانون برنامه هفت ساله عمرانی کشور را تهیه و به مجلس وقت ارائه کرد. در این لایحه برای نخستین بار با توجه به لزوم جلوگیری از ایجاد اصطکاک بین سازمان هایی که عملیات مشابه انجام می دهند از سویی و لزوم تحول اقتصادی کشور از سوی دیگر پیشنهاد می شود اجرای برنامه از طریق همکاری بین دوایر دولتی و سازمان های وابسته به دولت از یک طرف سازمانی خاصل به نام سازمان برنامه از طرف دیگر انجام گیرد. به این ترتیب در مهر ماه 1327 اداره ای به نام اداره دفتر کل برنامه تاسیس می شود که بعداً این اداره سازمان موقت برنامه نامیده می شود. در نهایت طبق قانون مصوب 26 بهمن 1327 سازمان برنامه به وجود می آید.
با تصویب قانون برنامه و بودجه در 15 اسفند 1351 سازمان برنامه به دلیل انتقال وظیفه تهیه و تدوین تمامی بودجه به آن "سازمان برنامه بودجه " نامیده می شود.
ب) سازمان امور اداری و استخدامی کشور
در سال 1334 شمسی اداره کل طبقه بندی مشاغل وابسته به وزارت دارایی به وجود آمد که هدف آن برقراری هماهنگی در حقوق و مزایای مستخدمان کشوری و به طور کلی اجرای اصل حقوق مساوی برای کار مساوی در محدوده نظام طبقه بندی مشاغل بود.
در سال 1337 ادراه کل مذکور به سازمان خدمات کشوری تغییر نام یافت و از وزارت دارایی منتزع و تحت نظر نخست وزیر قرار گرفت. فرک تجدید نظر در مقررات استخدامی و ایجاد مرکزی برای نظارت امور استخدامی کشور روز به روز قوت بشتری می گرفت تا اینکه در سال 1340 شورای عالی اداری کشور و ررسی و مقایسه مقررات استخدامی کشور با چندین کشور پیشرفته و در حال توسعه و بحث و مذاکره با صاحب نظران طرح مقدامتی لایحه استخدام کشوری را تهیه کرد. این لایحه پس از بررسی و تجدید نظر در هیات رئیسه شورای عالی اداری کشور و کمیسیون منتخب در هیات دولت و کمیسیون استخدام مجلس شورای ملی در تاریخ 31/3/1345 در یازده فصل به تصویب رسید. به موجب این قانون شورای عالی اداری جای خود را به سازمانی تحت عنوان سازمان امور اداری و استخدامی کشور داد.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر اساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای اداری (در تاریخ 11/12/1378) به منظور تحقق مطلوب وظایف و اختیارات رئیس محترم جمهوری موضوع اصل 126 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تامین یک پارچگی در مدیریت کلان و فراهم کردن زمینه تحقق مطلوب برنامه توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی کشور از ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور تشکیل شد و فعالیت های خو را از تیرماه سال 1379 آغاز کرد.
در سال 1386 شورای عالی اداری در یکصد وسی سومین جلسه خود، در راستای تحقق چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و سیاست های کلی نظام و برنامه چهارم توسعه و به منظور حسن اجرای اصول 124،60 و 126 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اجرای مفاد ماده 154 برنامه چهارم توسعه تصویب نمود:
"معاونت نظارت و هماهنگی بر سیاست های اقتصادی و علمی معاو اول رئیس جمهور ، معاونت هماهنگی و نظارت راهبردی نهاد ریاست جمهور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و موسسات وابسته آن ، با تمام وظایف و اختیارات و مسئولیت ها و دارایی و تعهدات و اعتبارات و امکانات و نیروی انسانی ، ادغام و با عنوان دو معاونت به نام های "معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور "و"معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور" فعالیت می کنند.
برنامه های معاونت علمی و پژوهشی
اهداف وظایف معاونت علمی و پژوهشی
1-1شرح وظایف معاونت علمي و پژوهشي
راهبري فرايند مميزي توسعه علوم
بررسی شاخص های ارزیابی توسعه علمی و پژوهشی کشور، رصد نمودن آنها و اعلام نتايج به دستگاههاي ذيربط؛
ایجاد و تقویت همراستایی ، هم افزایی و هماهنگی در راهبردها، برنامه ها و سیاستهای علمی و پژوهشی کشور،
ترویج و تبیین مبانی فکری و اندیشه ای و اعتقادات بنیادی و باورها و ارزش های تسریع کنننده توسعه علمی و پژوهشی کشور،
پايش و هدايت راهبردي فعالیت های مراکز علمی و پژوهشی کشور؛
ايجاد فراسامانه اطلاعات علمي و پژوهشي به منظور بهره گيري از آن در پايش فعاليتهاي علمي و پژوهشي كشور؛
بررسی عملکرد و بهره وري نظام تولید علم وپژوهش درکشور، شناسایی چالش های موجود و تعیین و ارائه راهکارهای مناسب در جهت حذف چالشها و ارتقاء عملكرد؛
ارتقاي همكاريهاي علمي و پژوهشي با مراكز و مجامع علمي و پژوهشي در سطح منطقهاي و بينالمللي در حوزههاي مختلف علم و فناوري؛
تلاش به منظور مأموريتگرا و تقاضا محور كردن پژوهشهاي كشور و تقويت ارتباط دانشگاهها، مراكز پژوهشي و فناوري با جامعه
حمايت ، توانمند سازي و استفاده از ظرفيتهاي بخش غير دولتي از قبيل: انجمنها، تشكلها و افراد مؤثر و.... در توليد، توسعه و ترويج علم و پژوهش.
بررسی ساختارهای فعلی علم و پژوهش در سطوح ملی و فراملی و ارایه پیشنهاد برای بهبود بخشیدن به ساختارهای موجود.
مشارکت درتهیه برنامه جامع توسعه علمی کشور و ارایه پیشنهاد در تنظیم مفاد مربوط به علم و پژوهش برنامه های توسعه پنج ساله کشور
هدايت و راهبري طرح هاي كلان پژوهشي در سطح ملي؛
حمايت از توسعه علوم و پژوهش هاي ميان رشته اي
ارائه گزارش عملكرد امور به مقام عالي معاونت و نيز معاونت توسعه مديريت و منابع جهت تنظيم گزارشات
تقويت و توسعه نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري در راستاي ارتقاء جايگاه علمي كشور.
رتبه بندي و ساماندهي موثر انجمن ها و تشكل هاي غير دولتي فعال در امر پژوهش و حمايت از ارجاع كار به آنها
سياستگذاري ، برنامه ريزي و كمك به تشكل هاي غير دولتي فعال در حوزه علم و پژوهش ، به منظور ايفاي نقش موثر در اقتصاد حمايت از ارتقاء كنفرانس ها ، همايش ها و نشست هاي علمي ملي و بين المللي داخلي با هدف انتقال و انتشار علوم و پژوهش.
اتخاذ تدابیر لازم جهت شناخت، هماهنگی و ساماندهی منابع انسانی و مالی، تجهیزات ،دانش فنی و امکانات سازمانی نهادها و مراکز متولی علم و فناوري در كشور.
بومي سازي ، تحول و ارتقاي كمي و كيفي علوم انساني.
همكاري در عرضه علوم ارزشي و معرفتي به جوامع جهاني
راهبـرد ها و شرح وظايف مركز روابط عمومي و اطلاع رساني
معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري
حوزه هاي عمل:
ترویج علم و فناوری (ستادی)
ارتباطات و اطلاع رسانی
تبلیغات و امور فرهنگي
انتشارات و مستند سازي
مراسم و تشريفات
افكارسنجي و ارتباطات مردمي
پژوهش و برنامه ريزي
راهبـردها:
الف) ایجاد بستر ذهنی و اطلاعاتی برای اجرای بهينه سیاستها و برنامه های معاونت.
ب) معرفی برنامه ها و فعالیتهای معاونت در دو سطح عمومی و اختصاصی،
(عموم جامعه و بدنه تصمیم ساز، صاحب نظر و کارشناسی کشور در حوزه علم و فناوری).
ج) بستر سازي فرهنگي و تبليغي برای اجرای بهتر سیاست ها و برنامه های معاونت.
و) کمک به عمومی تر شدن «گفتمان پيشرفت علم و فناوری» در جامعه .
شرح وظايف به تفكيك حوزه هاي عمل :
ارتباطات و اطلاع رسانی
دريافت اخبار و اطلاعات معاونت بهمنظور تنظيم گزارش، خبر،سياستهاي خبري و تبليغاتي و اجراي طرحهاي ارتباطي و انتشاراتي با توجه به خط مشي كلان سازمان از طريق : شركت در جلسات، ارتباط مستقيم و مستمر با مسؤلان، حضور در سفرهاي داخلي و خارجي، دريافت اخبار طرح ها و برنامههاي واحدهاي مختلف سازمان، انتشار مكاتباتي كه ارزش اطلاعرساني دارند، ارتباط مستقيم با مردم ورسانههاي داخلي و خارجي.
ارتباط مستمر، مؤثر و نظام مند با اصحاب رسانههای جمعی در بخشهای مختلف بويژه علم و فناوری.
برنامهریزی و اجرای نشست هاي خبري و رسانه اي معاونت و مدیران.
برنامه ريزي و اجراي فرآيند اطلاع رساني فعاليتهاي معاونت از طريق رسانه هاي مكتوب، فضاي مجازي و صدا و سيما.
بررسی و گزارش اخبار و مطالب منعكس شده مرتبط با معاونت در رسانهها.
مدیریت پایگاههای اطلاع رسانی الکترونیکي(وب سایت ها).
شناسایی، ارتباط گيري و بهره مندي از توانمندي هاي نویسندگان بخش علم و فناوری در قالب گروه نويسندگان.
تهيه پيوست رسانه اي برنامههاي سازمان بهمنظور روشن شدن اذهان عمومي.
انعكاس برنامهها و عملكرد سازمان به مردم ، دولت و نهادها و سازمانهاي داخل و خارج كشور به عنوان سخنگوي سازمان
تهيه و تدوين ، بيانيهها، اطلاعيهها، آگهيها و پيام هاي سازمان
اقدام در جهت تنویر افكار عمومی از طریق ارسال جوابیه، اصلاحیه و تكذیبيه به مطالب خلاف واقع.
برونسپاری خدمات تخصصی مورد نياز و نظارت بر حسن انجام امور مربوطه از آغاز تا تحویل كار به بهترین كیفیت.
رصد رسانهها و مجامع عمومي در ارتباط با فعاليت هاي مستقيم و غيرمستقيم سازمان بهمنظور اطلاعرساني، انعكاس و پاسخگويي در صورت لزوم
مشاركت موثر در برنامهريزي و اجراي امور تبليغاتي، اطلاع رساني، انتشاراتي و فرهنگي همايش ها، نمايشگاه ها و جشنواره ها
اجراي ساير امور محوله از سوي مقام محترم عالي معاونت
تبلیغات و امور فرهنگي
تسهیل فرآيند ارتباط و تعامل با مردم، كاركنان و مدیریت.
معرفی توانمندی ها و فعالیتهای بخشهای مختلف معاونت با استفاده از دانش نوین و شیوههای مناسب تبلیغاتی و نمایشگاهی.
برونسپاری خدمات تخصصی مورد نياز و نظارت بر حسن انجام امور مربوطه از آغاز تا تحویل كار به بهترین كیفیت.
برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای فرهنگی و فوق برنامه برای کارکنان معاونت (تقویت فرآیندهای درون سیستمی).
برنامه ریزی و اجرای امور فرهنگی، اطلاع رساني و تبلیغاتی جشنواره های ملی، مجامع و مراسم سراسری معاونت
اجرا و ارائه خدمات و برنامههاي فرهنگي تبليغي و هنري در قالبهاي گوناگون به همكاران
مشاركت موثر در برنامهريزي و اجراي امور تبليغاتي، اطلاع رساني، انتشاراتي و فرهنگي همايش ها، نمايشگاه ها و جشنواره ها
اجراي ساير امور محوله از سوي مقام محترم عالي معاونت
انتشارات و مستند سازي
ايجاد وحدت رويه، برون سپاري و نظارت بر حسن انجام امور انتشاراتي ، تبليغاتي و ارتباطي سازمان
انتشار عملكرد سازمان و واحدهاي مختلف آن در چارچوب قوانين مصوب
تهيه آرشيو اطلاعاتي و سمعي- بصري فعاليتهاي سازمان
تهيه عكس، فيلم، تيزر و كليه نيازمندي هاي چند رسانه اي سازمان
اطلاع رساني از طريق انتشار نشریه داخلی در چارچوب قوانين مصوب(مکتوب و الکترونیک)
مستند سازی و آرشيو فعالیتها و توانمندیهای معاونت بصورت صوتی، تصویری، مکتوب و الکترونیکی.
تولید و توزیع اقلام انتشاراتی و تبليغاتي ونظارت بر كیفیت و صرفه و صلاح در تهیه، تولید و توزيع اقلام انتشاراتي.
جمعآوری، طبقهبندی و نگهداری اسناد و مدارك مهم چاپي، نوشتاری و الكترونيكي.
ایجاد آرشیو و ارائة خدمات صوتی و تصویری به مراكز درخواست كننده.
برونسپاری خدمات تخصصی مورد نياز و نظارت بر حسن انجام امور مربوطه از آغاز تا تحویل كار به بهترین كیفیت.
مشاركت موثر در برنامهريزي و اجراي امور تبليغاتي، اطلاع رساني، انتشاراتي و فرهنگي همايش ها، نمايشگاه ها و جشنواره ها
اجراي ساير امور محوله از سوي مقام محترم عالي معاونت
مراسم و تشريفات
همراهي مقام عالي معاونت در برنامه ها و انجام امور هماهنگي، ارتباطات و اطلاع رساني
تكريم مناسبت هاي ديني و ملي از طريق برگزاري مراسم و مناسبت ها مربوطه جهت ايجاد حسن رابطه و جلب مشاركت بين كاركنان و مسئولان ستادي، واحدهاي تابعه و استانها
برنامه ريزي عملياتي و پيگيري امور برگزاری مراسم، مجامع و مناسبتها.
برونسپاری خدمات تخصصی مورد نياز و نظارت بر حسن انجام امور مربوطه از آغاز تا تحویل كار به بهترین كیفیت.
مشاركت موثر در برنامهريزي و اجراي امور تبليغاتي، اطلاع رساني، انتشاراتي و فرهنگي همايش ها، نمايشگاه ها و جشنواره ها
اجراي ساير امور محوله از سوي مقام محترم عالي معاونت
افكارسنجي و ارتباطات مردمي
تسهیل فرآيند ارتباط و تعامل با مردم، كاركنان و مدیریت.
نظرسنجی از جامعه هدف در خصوص اقدامات و فعالتیهای حوزه هاي مختلف معاونت.
ایجاد سیستم پاسخگویی به مراجعان حضوری و غیر حضوری با استفاده از فناوریهای نوین اطلاعرسانی به مخاطبین.
هماهنگی امور روابط عمومی واحد هاي تابعة معاونت.
برونسپاری خدمات تخصصی مورد نياز و نظارت بر حسن انجام امور مربوطه از آغاز تا تحویل كار به بهترین كیفیت.
بررسي ديدگاهها و سنجش افكار عمومي مردم ، مخاطبان و خدمات گيرندگان و ارائه نتايج حاصل به مسئولان سازمان بهمنظور اتخاذ روشهاي اجرايي مطلوب و تدوين طرح ها و برنامههاي اجرايي و ارتباطي مناسب .
پيگيري انجام به موقع وعده هاي مسؤولان سازمان و انعكاس نتايج حاصل.
فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل ميان مردم و مسئولان سازمان از طريق برگزاري. ملاقات عمومي ، مصاحبه ، برپايي سخنراني ها - ترتيب سفرها ، بازديدها و ملاقات ها.
اجراي ساير امور محوله از سوي مقام محترم عالي معاونت.
پژوهش و برنامه ريز
طراحي سياست هاي ارتباطي و تبليغي و اطلاع رساني كلان سازمان.
تنظيم و پيشنهاد برنامه و بودجه سالانه دفتر ارتباطات و اطلاع رساني.
برنامه ريزي و به روز رساني فعاليت هاي روابط عمومي، آموزش مستمر همكاران و واحد هاي تابعه.
برنامهریزی در جهت برگزاری ملاقاتهای مردمی با مسؤولان و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ.
تحلیل محتوی مطالب منتشره در رسانهها و نشریات تخصصی و تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی مربوطه.
پيگيري امور قراردادهای منعقده در روابط عمومی و نظارت بر حسن انجام آنها.
برونسپاری خدمات تخصصی مورد نياز و نظارت بر حسن انجام امور مربوطه از آغاز تا تحویل كار به بهترین كیفیت.
اجرای نظام پیشنهادها
برقراري ارتباط با روابط عمومي سازمان هاي ديگر و نهادهاي دولتي
اجراي ساير امور محوله از سوي مقام محترم عالي معاونت
پایان