بسمه تعالی
زگهواره تا گور دانش بجوی
کا ربینی مربوط به مدیریت روابط عمومی بانک توسعه تعاون
نام دانشجو: محمد سنایی
نام استاد: سرکار خانم میرزایی
{{فهرست مطالب}}
اینجانب محمد سنایی دانشجوی پودمان یک رشته روابط عمومی دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران با داشتن 33 سال سن، از بهار سال 1380 در بانک توسعه تعاون به عنوان مسئول دفتر در امورهای و ادارات مختلف مشغول به کار شده و هم اکنون با داشتن بیش از دوازده سال سابقه به عنوان رئیس دایره دفتر اداره شعب شهرستانهای استان تهران (سرپرستی) مشغول انجام وظیفه هستم که بنا بر اقتظای شغلی سالها درگیر مسائل روابط عمومی اعم از:
1- برقرای ارتباط موفق با همکاران و مشتریان بانک.
2- اطلاع رسانی به همکاران و مشتریان بانک.
3- فراهم نمودن بستر مناسب جهت پیشبرد اهداف بانک توسعه تعاون.
4- کمک به حضور فعال جهت جذب و اطلاع رسانی فعالیت بانک به اشخاص حقوقی (تعاونیها) و اشخاص حقیقی (مردم).
5- برقراری ارتباط هرچه بهتر وسریعتر جهت دریافت نظرات، شکایات و رهنمودهای مشتریان.
6- حضور در کلاسهای آموزشی اداره آموزش بالاخص روابط عمومی جهت بالابردن و آشنایی با علم روز روابط عمومی مخصوص مسئولین دفتر.
به طور تجربی و به دلیل شغلی آشنا شده ام که در زیر نسبت به معرفی و اهداف بانک، مخصوصاً امور روابط عمومی بانک توسعه تعاون بپردازم.
تاریخ شروع به کار و اتمام کار کاربینی مربوط به درس روابط عمومی
اینجانب جهت آشنایی هرچه بیشتر با واژه روابط عمومی، کار روابط عمومی، ماهیت روابط عمومی و در کل آموزش روابط عموی و نحوه کار در روابط عمومی به مدیرت روابط عمومی بانک توسعه تعاون از تاریخ 20/12/1391 لغایت 15/2/1392 در روزها و ساعات مختلف عزیمت نموده و مشاهدات یادگیری خود را تحت عنوان کاربینی و یادگیری کار فراگرفته طی 11صفحه تقدیم حضور می کنم.
{{{روابط عمومی چیست؟
مجموعه ارتباط انسانی و فعالیت های اداری در جهت جلوه صحیح کارهای یک فرد خاص یا یک مؤسسه، نهاد، ارگان و غیره ... را اکثراً از طریق وسایل ارتباط جمعی در اصطلاح نزدیک به نیم قرن اخیر روابط عمومی می گویند .}}}
بانک توسعه تعاون در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسي بانک توسعه تعاون در تاریخ 15 مرداد سال (88)و با سرمايه اوليه 500 ميليارد تومان شکل گرفته است.
این بانک با 3750 نفر کارمند در 385 شعبه و باجه در سراسر کشور آغاز به کار کرد.
اشتغالزايي، تمرکز تسهيلات دهي به تعاوني ها و تقويت اين بخش را از رويکردهاي اصلی این بانک است.
بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک دولتي که بر اساس اصل 44 قانون اساسي دولت موظف به ايجاد آن شد، با دارا بودن ساختاري مانند ساير بانکها، خدمات دهي خود را در تعاوني ها متمرکز مي کند.
اين بانک با ساير بانکهاي کشور که به صورت سرمايه اي و تجاري هستند تفاوت دارد چون يک بانک تجاري بيشتر به دنبال کسب سود و پرداخت تسهيلات با تضمين بازپرداخت بالاتر است.
دولت در تلاش است تا از طريق ايجاد يک فرايند منظم و تقويت ايده هاي مردم، جريان اشتغالزايي را مورد حمايت قرار دهد و اين کار را از طريق توانمند سازي مردم دنبال مي کند.
اصل 43 قانون اساسي بر لزوم تقويت و حمايت از جوانان در قالب فعاليتهاي تعاوني تاکيد دارد، و اميد است بانک توسعه تعاون موانع تسهيلات دهي به تعاوني هارا رفع کند.
1- تخصیص منابع و کمک به تامین سرمایه کارآفرینان و افراد جویای کار به منظور ایجاد اشتغال و کمک به بنگاه های اقتصادی موجود و توسعه آنان به منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصتهای شغلی جدید، ارتقای ظرفیت ها و توانمندی های رقابتی بخش تعاون در سطح ملی و بین المللی، تسهیل ارتباط و پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین آنها و تحقق توسعه یکپارچه بخش تعاونی در اقتصاد ملی.
2- تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه گذاری به شکل تعاونی و نوآوری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی تعاونی و توسعه فرآیندهای شغلی و حرفه ای.
3- کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه های وزارت تعاون.
4- به کارگیری و استفاده از امکانات عملیات بانکی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمدیهای بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی.
5- حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیتها و کاهش تصدیهای بخش دولتی اقتصاد به بخش غیر دولتی با اولویت دادن به تعاونیها.
1- اطلاع رسانی درون سازمانی
2- اطلاع رسانی برون سازمانی
3- تبلیغات
4- پل درون سازمانی
5- برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها
6- برگزاری مراسم جشن و عزاداری و اعیاد
7- برگزاری مراسم مناسبتها
8- نشر و انتشار بروشورهای داخلی و برون سازمانی
9- نشر و انتشار اتیکت ها و تبلیغات بانک توسعه تعاون
10-ارسال و دریافت خبر از رسانه ها مانند رادیو، تلوزیون، روزنامه، اینترنت و غیره..
11- نشر و انتشار ماهنامه بانک توسعه تعاون و ارسال به کلیه همکاران و شرکتهای تعاونی و غیره...
12-راه اندازی اینترانت داخلی و به روز رسانی هر روزه و به موقع و آنلاین بودن آن که شامل بخشهای متنوع و سرگرم کننده برای همکاران بانک توسعه تعاون که بخشهای از آن شامل موارد ذیل است :
13- راه اندازی سایت بانک توسعه تعاون و به روز رسانی هر روزه و به موقع و آنلاین بودن آن که بخشی از آن شامل موارد زیر می باشد
14- ارسال پیامهای مناسبتی اعم از تبریک و تسلیت برای کارکنان داخلی و غیره...
15- برقراری ارتباط هرچه بهتروسریعترجهت دریافت نظرات، شکایات و رهنمودهای مشتریان.
16- دریافت پیشنهادات و انتقادات و انتقال آن به مقام مدیرعامل.
17- ایجاد اینترانت مذهبی به نام گلبانگ نماز که بخشهای از آن شامل موارد زیر می باشد:
18- ارائه بولتن خبری در خصوص جمع آوری اخبار مربوط به بانک توسعه تعاون در رسانه ها مخصوصاً روزنامه ها و ایجاد آن در یک بولتن خبری جهت استفاده همکاران (روزانه)
بخشهای مختلف روابط عمومی
امور روابط عمومی بانک توسعه تعاون دارای بخشهای متعددی شامل ادارات و دوایر زیرمجموعه آن می باشد که هریک از این ادارات و دوایر زیرمجموعه آن وظایف تعیین و مشخص شده خود را دارند که در نهایت پروسه ارجاع کار محوله هر کارمند به رئیس دایره و ارجاع کار رئیس دایره به رئیس اداره و ارجاع کار رئیس اداره به معاونت و مدیر روابط عمومی طی شده و منجر به خروجی کار از روابط عمومی بانک توسعه تعاون می گردد.
لازم به ذکر است بنا به دلایل حراستی اجازه ارائه چارت سازمانی روابط عمومی از قبیل معرفی ادارات و دوایر روابط عمومی بانک توسعه تعاون را نداشته و از ذکر آن خودداری می نمایم.
تشکر و قدردانی
در پایان از زحمات سرکار خانم میرزایی که با صبر و شکیبایی و متانت خاص خود اینجانب و دیگر دانشجویان پودمان یک رشته روابط عمومی و امور فرهنگی را راهنمایی فرمودند کمال تشکر و قدردانی را دارم.