دوشنبه, 05 آذر 1403

 



روابط عمومی بانک مرکزی

بسمه تعالی

images

مقدمه
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور، رسالت خود را در جهت حفظ ارزش پول، کنترل نقدینگی و ثبات قیمت ها، کمک به رشد اقتصادی کشور از طريق سياست گذاری در اعطای تسهيلات، حفظ شان اقتصادی ايران درمجامع بين المللی و كنترل و نظارت بر روابط پولی و قراردادهای مختلف با کشورهای خارجی از یک سو و دولت و سازمان های وابسته به آن از سوی دیگر استوار ساخته است. در این حیطه وسیع، شبکه گسترده و پیچیده ای از روابط، وظایف و امور مختلف ایجاد می شود و رسیدگی و پاسخگویی به هر یک از امور, مستلزم برقراری ارتباطات گسترده باطیف وسیعی از مخاطبان می باشد. بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران به موجب قانون پولی و بانكی مصوب تير ماه 1351 به عنوان تنظيم كننده نظام پولی و بانكی كشور و بانكدار دولت می باشد. بديهی است انجام وظيفه در اين حيطه وسيع، شبكه گسترده و پيچيده‌ای از روابط، ظايف و كارهای مختلفی را می طلبد و برقراری ارتباطات گسترده با طيف وسيعی از مخاطبان را ايجــاب می‌كند. از آنجا كه عملكرد بانك مركزی و تصميمات مقامات اين بانك بطور مستقيم و غيرمستقيم در زندگی آحاد مردم تاثيرات انكارناپذيری دارد، همراهی و همدلی با مردم و تعبير و تفسير صحيح و منطقی فعاليت‌های انجام شده در بانك ازضرورت و اهميت خاصی برخوردار است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران عضو چند نهاد پولی و مالی بين المللی شامل صندوق بين المللی پول، بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و هيات خدمات مالی اسلامی می‌باشد.
بر این اساس، کار اصلی روابط عمومی، اطلاع رسانی، اطلاع یابی، جلب مشارکت، شفاف کردن تصویر سازمان و مشاوره به مدیریت سازمان است. اداره روابط عمومی بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران در چنين گستره ای از فعاليت‌ها، تمام هم خود را معطوف به حفظ جايگاه و شان بانك، دفاع از آرمانها و فعاليت های آن، روشنگری و تنوير افكار عمومی نسبت به عملكرد بانك، شناخت نيازهای مخاطبين و سعی در پاسخگو ساختن سازمان در قبال جامعه و ايجاد دوستی و همدلی و درك متقابل با آحاد اجتماع داشته و در اين جهت، برنامه ها و اقداماتی را طراحی و به موقع اجرا گذاشته است.

index copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy copy

معرفی سازمان اداره روابط عمومی

در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران در سال 1359 پس از ادغام اداره اطلاعات، انتشارات و روابط عمومی با اداره دبيرخانه هيات عامل، وظايف مربوطه در دايره ای تحت عنوان "روابط عمومی" در سازمان اداره مزبور متمركز گرديد. در سال 1364 جهت رعايت مفاد بخشنامه نخست وزيری مبنی بر توجه به نکاتی در زمينه عملكرد و سازماندهی واحدهای روابط عمومی، عنوان اداره دبيرخانه به" اداره دبيرخانه و روابط عمومی " زيرنظر بالاترين مقام اجرايی سازمان يعنی رئيس كل بانك تغيير داده شد و بدنبال درنظر گرفتن وظايف و مسئوليت های گسترده ای برای آن دواير، تغييراتی نيز در نمودار سازمانی آن صورت گرفت و سرانجام در سـال 1368 از دبيرخانه منفـك و خود به صورت اداره ای مستقل با گسترش بيشتری از قبل و تحت عنوان " اداره امور فرهنگی و روابط عمومی " و تخصصی‌تر از گذشته ادامه فعاليت داد. از سال 1374 با افزايش دوايری چون پژوهش و برنامه ريزی و تفكيك و مشخص تر نمودن وظايف دواير مطبوعات و امور مجلس اين اداره همچنان زير نظر بالاترين مقــام سازمان يعنی رئيس کل بانك مركزی انجام وظيفه می‌نمايد. روابط عمومی بانک مرکزی بدليل همراهی کارکنان صديق و مديران کارآمد ديگر بخش های بانک مرکزی با‌ آن چندين بار تاکنون نائل به احراز مقام (مقام دوم در سال 1370، مقام اول در سال 1371، مقام دوم در سال 1373، مقام دوم در سال 1377، مقام اول در سال 1382 و مقام اول در سال 1383 ) همچنين در سال 1391 روابط عمومي بانك مركزي مقام نخست بخش اطلاع رسانی در سومین جشنواره ارزیابی وبگاههای حاکمیتی (جایزه ملی وب) توسط وب سایت بانک مرکزی در بین 450 وبگاه ، مقام نخست نشريه "پیام بانک" در بخش مصاحبه، در هفتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی و روابط عمومی برتر در بخش ارتباطات رسانه ای در هشتمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در ميان روابط عمومی وزارتخانه ها، سازمانها و نهادها گرديده است و اميد آن دارد تا با علاقه و توانی بيشتر از قبل در راه خدمت به سازمان، همکاران و جامعه گامهای بلندی بردارد. باشد تا ثمرات تلاش همکاران اين اداره، موجبات رضايت و مودت مسئولين محترم سازمان و اقشار مختلف جامعه را فراهم آورد.
وظايف و مسئوليتهاي كارشناسان اداره روابط عمومي

تعداد كارشناسان : 2 نفر
1-تهيه و تنظيم طرح ها و برنامه هاي تحقيقاتي لازم
2-همكاري با ساير كارشناسان و محققان در انجام مطالعات و برنامه هاي تحقيقاتي
3-مطالعه وبررسي درمورد تحقيقا ت انجام شده ارجاعي ازطرف مديريت و ارائه نظرات مشورتي درصورت لزوم
4-بررسي و اظهارنظر درمورد گزارشهاي ارجاعي ازطرف مديريت اداره و يا مقامات عاليه مربوط
5-انجام بررسي ها و تهيه گزارش هاي لازم از امور محوله برحسب مورد و ارائه نظرات مشورتي در زمينه هاي مختلف موضوع
6-پيگيري برنامه ها و ارزيابي آنها از لحاظ تعيين ميزان موفقيت هريك و ارائه پيشنهادهاي لازم
7-بررسي و مطالعه تئوري ها و نظرات علمي و ارائه نظر درباره لزوم استفاده از آنها در بانك برحسب مورد
8-تهيه ، تحرير مقالات و مطالب علمي و تحقيقاتي براساس نتايج حاصل از مطالعات انجام شده
9-شركت در كميسيون ها ، كنفرانسهاي داخلي و خارجي طبق دستور مافوق و تقديم گزارش مربوط به مديريت واحد

دايره ارتباطات رسانه‌اي
تعداد كارمندان دايره : 6 نفر
شرح وظايف و مسئوليت‌ها
1- انعکاس ديدگاه‌ رسانه‌هاي جمعي به مسئولين و دفاع از مواضع بانک با هماهنگي آن‌ها .
2- سياست‌گذاري وتاثيرگذاري برجريان‌هاي رسانه‌اي وحفظ تفاهم با رسانه‌هاي جمعي درجهت تنوير افکار عمومي.
3- جمع‌آوري انتقادات، شکايات و ابهامات مطروحه در رسانه‌هاي جمعي و اقدام در جهت شفاف‌سازي افكار عمومي از طريق ارسال جوابيه، اصلاحيه و تكذيبيه با هماهنگي مراجع ذيربط.
4- ايجاد پل ارتباطي با رسانه‌هاي جمعي به منظور چاپ و انتشار مصوبات، اعلانات، بخش‌نامه‌ها، همايش‌ها، سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي مطبوعاتي مسئولين بانک.
5- پايش، گردآوري و تحليل روزانه و هفتگي مطالب پولي، بانکي و اقتصادي مندرج در رسانه‌هاي جمعي و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني داخلي و خارجي به منظور ارائه گزارش، بولتن روزانه، بريده جرايد و اخبار موردي به مقامات بانک.
6- برنامه‌ريزي به منظور برگزاري جلسه‌هاي کميته اطلاع‌رساني جهت اتخاذ سياست‌هاي منسجم اطلاع‌رساني در برابر جريان‌هاي رسانه‌اي.
7- پياده‌سازي متن سخنراني‌ها، جلسه‌ها و مصاحبه‌هاي مسئولين بانک و تحليل نقاط ضعف و قوت در صورت لزوم.
8- تهيه و آرشيو کليه مصاحبه‌ها، اخبار، بولتن‌ها و متون منتشره درخصوص رويدادهاي بانک مرکزي.
9- ترتيب مصاحبه با مسئولين و کارشناسان بانک به منظور کسب اطلاعات.
10- بهره‌گيري از ابزارهاي نوين روابط عمومي الکترونيک به منظور مديريت فرآيند جمع‌آوري، تحليل و آناليز اخبار و اطلاعات.

دايره ارتباطات مردمي

تعداد كارمندان دايره : 4 نفر
شرح وظايف و مسئوليت‌ها
1-دريافت، دسته بندي و مطالعه درخواست‌ها و پيام‌هاي دريافتي از طريق سامانه ارتباط مردمي، تلفن گويا، تلفن پيام‌گير، نامه‌هاي الکترونيک و...
2-پاسخ‌گويي به درخواست‌هاي مشابه دريافت شده توسط اداره روابط‌عمومي بر مبناي تفويض اختيار ادارات و انعکاس درخواست‌ها و پيام‌هاي نيازمند بررسي به ادارات و واحدهاي ذيربط و دريافت پاسخ‌هاي لازم و ارسال آن به افراد ذينفع.
3-برنامه‌ريزي، هماهنگي و تلاش در جهت بهبود شيوه‌هاي ارتباطي و تسهيل پاسخ‌گويي ادارات و واحدهاي بانک به مخاطبان.
4-تهيه فهرستي ازکارشناسان و متخصصان ادارات و واحدهاي بانک براي بررسي و پاسخ‌گويي به درخواست‌هاي تلفن گويا.
5- انعکاس مشکلات و چالش‌هاي روزمره مردم و کارکنان به مقام رياست کل و مسئولين بانک.
6-تهيه گزارش‌هاي دوره‌اي و تحليلي از وضعيت ارتباطات مردمي و پيام هاي صوتي به منظور انعکاس به مقام رياست کل بانک و مسئولين.
7-تلاش، برنامه‌ريزي و شفاف‌سازي براي ايجاد محيطي آرام، صميمي و با نشاط در بانک از طريق مديريت پيام‌ها و نظرهاي کارکنان.
8-نظرسنجي از کارکنان درخصوص مسائل و رويدادهاي داخلي بانک مرکزي و تحليل نتايج حاصل جهت ارائه به مقام رياست کل بانک و ادارات ذيربط.
9-افکارسنجي درخصوص تاثير اقدامات و فعاليت‌هاي بانک مرکزي در سطح جامعه و تحليل نتايج حاصل جهت ارائه به مقام رياست کل بانک.

دايره ارتباطات الکترونيک

تعداد كارمندان دايره : 3 نفر
شرح وظايف و مسئوليت‌ها
1- انتشار اخبار، اطلاعيه‌ها و بخش‌نامه‌هاي بانک مرکزي از طريق رسانه‌هاي الکترونيک.
2- انتشار متون مناسبتي، اقتصادي و اجتماعي به منظور درج در رسانه‌هاي الکترونيک.
3- انتشار مطالب تهيه شده توسط ساير دواير در رسانه‌هاي الکترونيک.
4- انتشار مجموعه فيلم و عکس از مراسم، مصاحبه‌ها، سمينارها و کنفرانس‌هاي مختلف بانک در رسانه‌هاي الکترونيک و همچنين تهيه لوح فشرده از آن‌ها جهت ارائه به مقامات و ادارات مربوط.
5- تهيه اطلاعات صوتي، تصويري، نوشتاری و... در قالب الکترونیک براي استفاده مقامات، مسئولين و نمايندگان بانک در مجامع، نشست‌ها و جلسه‌ها.
6- انجام امور دبيرخانه‌اي شوراي راهبردي پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني و کميته اجرائي پايگاه‌هاي اطلاع رساني و ساير کميته‌هاي مرتبط.
7- پایش پايگاه‌هاي اطلاع رساني پولي، بانکي و اقتصادي داخلي و خارجي و رسانه‌های الکترونیک بانک مرکزي به منظور بهبود مستمر از لحاظ فرم و محتوا.
8- ارسال پيام‌هاي مناسبتي به وسيله SMS.
9- تلاش و پيگيري به منظور رشد و ارتقاء اداره روابط عمومي در بهره‌گيري از فناوري‌هاي الکترونيک.
10- تلاش در جهت توسعه شبکه‌هاي اطلاع رساني الکترونيک حسب نظر مقامات بانک.
11- بهره‌گيري از ابزارهاي نوين اطلاع رساني در تهيه و انتشار اطلاعات.

دايره مسافرت‌ها و تشريفات

تعداد كارمندان دايره : 6 نفر
شرح وظايف و مسئوليت‌ها
1-انجام امور گمرکي و فرودگاهي رياست کل، اعضاء هيات عامل و ميهمانان خارجي بانک.
2- انجام امور مربوط به ماموريت‌هاي خارج از کشور کارکنان، کارآموزان و دانشجويان بانک از قبيل تهيه گذرنامه، رواديد و تهيه بليط .
3- استقبال، مشايعت و رزرو هتل براي ميهمان‌هاي خارجي بانک.
4-تنظيم برنامه مسافرت و بازديد ميهمان‌هاي خارجي بانک از اماکن ديدني کشور.
5- همراهي ميهمان‌هاي خارجي بانک در مسافرت‌هاي داخلي درصورت لزوم.
6-تنظيم برنامه ملاقات ميهمان‌هاي خارجي بانک با مسئولان ذيربط طبق دستور.
7- انجام امور مربوط به استقبال و همراهي ميهمانان بانک به هنگام برگزاري مراسم رسمي.
8- انجام امور دبيرخانه‌اي کارگروه داخلي نظارت بر مسافرت‌هاي خارجي کارکنان بانک.
9- تنظيم بودجه سالانه مربوط به ماموريت‌ها و بازديدها و رسيدگي و کنترل صورت‌حساب‌هاي مربوط به هزينه‌هاي انجام شده.

دايره تبليغات و مناسبت‌ها
تعداد كارمندان دايره : 6 نفر
شرح وظايف و مسئوليت‌ها
1- سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، هدايت و نظارت بر فعاليت‌هاي فرهنگي و تبليغاتي بانک مرکزي.
2- برنامه‌ريزي، مشارکت، تبليغات و برگزاري مراسم، بازديدها، جشنواره‌ها، مسابقه‌ها، نمايشگاه‌ها، سمينارها، کنفرانس‌ها، همايش‌ها و گردهمايي‌هاي مختلف بانک.
3- ترتيب انجام پذيرايي‌ها و ميهماني‌هاي رسمي بانک و توزيع شيريني و شربت در مناسبت‌هاي مختلف سال.
4- ارسال و انعکاس بيانيه‌ها، اطلاعيه‌ها و پيام‌ها به مناسبت‌هاي مختلف.
5- ابراز همدردي در مراسم ترحيم بستگان درجه يک کارکنان با ارسال پارچه نوشته براي مراسم ترحيم و همچنين ارسال پيام تسليت و نصب اطلاعيه در سامانه داخلي بانک.
6- تهيه و توزيع کارت و بليط‌هاي اماکن نمايشگاهي، تفريحي، سياحتي و زيارتي.
7- تامين محتواي پايگاه اطلاع‌رساني و شبکه داخلي بانک در زمينه‌هاي فرهنگي و تبليغاتي.
8- پيش بيني و تدوين تقويم‌کاري و برنامه برگزاري مناسبت‌هاي ملي و مذهبي در دوره‌هاي زماني شش ماهه.
9- کنترل و تجهيز نمازخانه‌هاي بانک و ترتيب آذين بندي و پوشش فرهنگي ساختمان‌ها و فضاهاي عمومي بانک در ايام جشن و سوگواري.
10- تهيه و به‌روزرساني بانک جامع اطلاعات تماس مديران عامل، اعضا هيات مديره و مديران روابط عمومي بانک‌ها.
11- تهيه و تدوين عبارات مناسبتي به منظور درج در سربرگ مکاتبات بانک.
12- همکاري و تعامل با شوراي فرهنگي رياست جمهوري، ستاد اقامه نماز، ستاد احياء امر به معروف و نهي از منکر و مرکز امور زنان.
13- انجام امور عکاسي، فيلم‌برداري، تدوين و صدابرداري سخنراني‌ها، جلسه‌ها، همايش‌ها، سمينارها، مناسبت‌ها، كنفرانس‏ها و مصاحبه‏هاي مطبوعاتي، راديويي، تلويزيوني و ...
14- ايجاد آرشيو سمعي و بصري از فعاليت‌هاي بانک و ارائه لوح فشرده فيلم ها و عکاس‌هاي مراسم، همايش‌ها و... به درخواست کنندگان.
15- انجام امور مربوط به شوراي فرهنگي، ايثارگران و پايگاه بسيج.
دايره انتشارات

تعداد كارمندان دايره : 4 نفر
شرح وظايف و مسئوليت‌ها
مديريت سامانه خبري داخلي بانک.
2- تهيه و انتشار اخبار و رويدادهاي داخلي بانک.
3-برنامه‌ريزي، تهيه و انتشار کتابچه‌هاي آموزشي در زمينه‌هاي مختلف اعم از خدمات بانکداري الکترونيک، بانکداري اسلامي و...
4- تهيه و تدوين کتابچه، بروشور، کاتالوگ و... براي معرفي بانک و راهنمايي ارباب رجوع.
5- طراحي و تهيه لوح‌هاي يادبود، تنديس، نشان،کارت‌ تبريک، تسليت و ...
6- چاپ و انتشار کتاب، بروشور و... مربوط به همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي بانک.
7- حضور در نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها به منظور ارائه محصولات انتشاراتي بانک.
8- انتشار خلاصه عملکرد سالانه بانک براي ارايه به افکار عمومي در صورت لزوم.
9-گردآوري و توليد مجموعه‌هاي موضوعي مورد درخواست ادارات بانک.
10- برنامه‌ريزي، تهيه و نظارت بر چاپ و انتشار نشريات ادواري از جمله پيام‌بانک در جهت سياست‌هاي بانک.
11- چاپ و انتشار ويژه‌نامه‌ و نشريات موردي به مناسبت‌هاي مختلف.
12- ترتيب مصاحبه با مسئولين و کارشناسان بانک به منظور کسب اطلاعات.
13- تهيه روزنامه‌هاي چاپي کشور و رسيدگي به صورتحساب‌هاي مربوط.
14- تهيه و به‌روز رساني فهرست مشترکان نشريات روابط عمومي و روزنامه‌هاي چاپي کشور.
15- تهيه و ايجاد آرشيو از کليه اقلام انتشاراتي روابط عمومي بانک.
16- تهيه و دريافت نشريات واحدهاي مختلف بانک و ارائه به درخواست‌کنندگان و مراجعان.

شرح وظايف و مسئوليتهاي دايره : « دفتر »
تعداد كارمندان دايره : 6 نفر
1-انجام امور جاري دفتري از قبيل دريافت، ثبت، توزيع و صدور نامه ها.
2-انجام امور ماشين نويسي اداره/واحد سازماني مربوط از جمله نامه، گزارش، جدول، فرم و نمودار.
3-مراقبت و استفاده صحيح و مطلوب از دستگاههاي اداري در اختيار از قبيل رايانه و تجهيزات جانبي آن، دستگاههاي تکثير، نمابر، اسکنر و... براساس آموزش‌هاي لازم.
4-انجام امور مربوط به سيستم تردد الکترونيکي کارکنان از قبيل کنترل ورود و خروج کارکنان، ثبت ترددها شامل صدور مجوزهاي مرخصي و مأموريت ساعتي و روزانه، هماهنگي کتبي با دفتر اداره کارگزيني به‌منظور اصلاحات نهايي (در مواقع لزوم)، کنترل و تهيه صورت مانده مرخصي و صدور احکام مرخصي کارکنان.
5-پيش‌بيني نيازهاي اداره به کالاها، اثاثه، تجهيزات اداري و ساير لوازم مورد نياز و ارسال فرمهاي مربوط به اداره ذيربط به‌منظور تهيه آنها.
6-پاسخ به سؤالات مراجعين وتلفنها درحدود وظايف محوله وبرقراري ارتباطات تلفني، نوشتن يادداشت و انتقال پيامهاي گرفته شده به قسمتهاي مربوط.
7-تهيه آمارها و اطلاعات مورد نياز اداره/واحد سازماني طبق دستور.

نويسنده : پروين نوري ممان

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.