معرفی مرکز نشر دانشگاهی
مركز نشر دانشگاهی كه نهادی علمی، فرهنگی، آموزشی و انتشاراتی است در سال ١٣٥٩ پس از تشكيل ستاد انقلاب فرهنگی ابتدا با نام «كميتۀ ترجمه و تأليف و تصحيح كتابهای دانشگاهی» به سرپرستی دكتر نصرالله پورجوادی بنيان نهاده شد. اين مركز زير نظر يك شورای عالی -- دکتر حسن حبیبی، دکتر علی شریعتمداری، دکتر عبدالکریم سروش، دکتر سیدجعفر شهیدی، دکتر مهدی گلشنی، دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر غلامعلی حداد عادل، دکتر علیاکبر جعفریان و فاضل اردشیر لاریجانی -- که عدهای از این افراد عضو ستاد انقلاب فرهنگی بودند، فعاليتهای خود را آغاز كرد. مركز نشر دانشگاهی از آبان ١٣٨٣ فعاليت خود را زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ادامه داد. از سال ١٣٨٣ تا خرداد ١٣٩١مديريت مركز را به ترتيب دكتر فريد مُر، دكتر محمد محمودیهاشمی و دكتر محمدمهدی طهرانچی به عهده داشتند. و از خرداد ١٣٩١ دکتر بهمن حاجیپور ریاست مرکز نشر دانشگاهی را به عهده دارند.
اين نهاد تهيهكنندۀ بخش مهمی از مواد آموزشی دانشگاههای سراسر كشور بوده است و اعضای هيئت علمی دانشگاهها و مؤسسات علمی كشور در دو زمينۀ برنامهريزی و سفارش تأليف و ترجمۀ كتاب و مقالات تحقيقی و آموزشی در رشتههای متعدد دانشگاهی و همچنين تهيۀ منابع خارجي دانشگاهها با آن همكاری داشتهاند. همچنين، اين مركز نه تنها رواجدهندۀ اصول ويرايش دقيق در كشور بوده است، بلكه نقش مهمی را نيز در پرورش ويراستاران زبده ضمن كار به عهده داشته و در عين حال محافظ و مروّج سنتهای آموزش ويرايش و ترجمه در چارچوب دورههای تخصصی آموزشی بوده است. و تاكنون نزديك به ١٤٥٠عنوان كتاب و بيش از ٥٣٩ جلد مجلۀ تخصصی منتشر كرده است.
هر چند نشر و توزيع مواد آموزشی برای دانشجويان و استادان به صورت وظيفۀ اصلی مركز نشر دانشگاهی تعيين شده بود، ولی با توجه به هدفهايی كه رئيس مركز از همان آغاز تأسيس در پی تحقق آن بود، اين مركز كانون تجمع استادان مجرب و دلسوز رشتههای گوناگون دانشگاهی سراسر كشور و همچنين كانون محققان و ادبشناسانی شد كه در حوزۀ كار خود از برجستگان و سرآمدان بودند.
منتخبی از اعضای سرشناس هيئت علمی دانشگاهها در دو شورای مهم مركز نشر دانشگاهی، «شورای پژوهش» و «شورای عالی»، مشاركت دارند. شورای پژوهش، كه پيشتر با نام «شورای ويرايش» تشكيل میشد، نظر ارزيابان گروههای تخصصی را دربارۀ انتشار كتابهاي مربوط به آنها وارسی میكند و دربارۀ آنها تصميم میگيرد. شورای عالی بررسی و تصويب برنامههای كوتاهمدت و درازمدت؛ تعيين خط مشی كلی فعاليتهای انتشاراتی، پژوهشی و آموزشی و تصويب آييننامههای اجرايی آن؛ تغيير مواد اساسنامه و بررسی و تصويب حدود مشاركت و سرمايهگذاری بين مركز و مؤسسات ديگر را به عهده دارد.
شرح وظایف روابط عمومی مرکز نشر دانشگاهی
با توجه به گستردگی حوزۀ عملیاتی واحد روابط عمومی، وظایف این واحد را می¬توان در قالب 5 دسته و گروه به شرح ذیل طبقه بندی کرد.
الف ) ارتباطات
1. سياستگذاری، برنامه¬ريزی و کاربرد شيوه¬ها و برنامه¬های مناسب برای انعکاس اهداف، سياستها، فعاليتها، برنامه¬ها، کارکردها و مواضع سازمان به مخاطبان، رسانه¬ها و جامعه
2. گرد آوری، جمع¬بندی و تحليل نظرها و ديدگاههای مردم، نخبگان و رسانه¬ها در زمينه فعاليتهای سازمان و ارايه آن به مديريت
3. تلاش برای تقويت هر چه بيشتر روحيه تفاهم بين کارکنان و مديران و زمينه سازی برای برقراری ارتباطات بين آنان
4. شرکت در جلسه¬های مهم سازمان به منظور آگاهي از سياستها، خط مشي¬ها، برنامه¬ها و روند فعاليتها
5. تدارك تمهيدات و اقدامات لازم براي راهنمايي ارباب رجوع و تسهيل دسترسي به مراكز و مسئولان سازمان
6. برنامه ريزي و اطلاع رساني به مردم درباره عملكرد سازمان
7. تهيه و تنظيم اطلاعات پايه¬اي از سازمان براي ارايه به مراجعان و ميهمانان سازمان به زبانهاي مختلف
8. ايجاد ارتباط موثر با مطبوعات، راديو، تلويزيون و خبرگزاري¬های رسمي جمهوری اسلامي و بهره¬برداري بهينه از آنها براي اطلاع¬رساني به مردم
9. ایجاد ارتباط موثر با سازمانهای همکار و مرتبط و دیگر سازمانهایی که می توانند مخاطب مرکز باشند.
10. رصد فعالیتها و برقراری ارتباط با مراکز بین¬لمللی مرتبط
ب) امور فرهنگي و نمايشگاهها
1. مشاركت در برگزاري سمينارها و گردهمايي¬هاي تخصصي و عمومي (ملی و بین¬المللی)
2. پوشش تبليغي ساختمانها و فضاهاي عمومي سازمان در تعظيم ايام و مناسبتهاي ويژه
3. تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضاسازي فرهنگي، تبليغي در ساختمانها و محوطه¬ها
4. مديريت نمايشگاهها (سالانه ، دايمي و ...) در خارج و داخل سازمان با همكاري و مشاركت مراكز مربوط
5. طراحي و تهیۀ هداياي تبليغاتي براي اهدا به مخاطبان
6. اختصاص فضایی برای راه¬اندازي اتاق افتخارات سازمان
7. همكاري با فرهنگسراها به منظور توسعۀ فرهنگ سازمان با برگزاري دوره¬های آموزشی و مسابقات ویراستاری
8. امکان¬سنجی و برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور در راستای معرفی مرکز نشر دانشگاهی و جذب آنان
9. برنامه¬ریزی و تلاش در راستای ارتقاء فرهنگ اسلامی بین کارکنان
ج) انتشارات
1. تدوين و تهيه مواد انتشاراتي به منظور معرفي سازمان در سطح ملی و بین¬المللی
2. اشتراك در نشریات برون¬سازمانی و نظارت بر نحوۀ توزیع آن در سازمان
3. تدوين و انتشار خلاصه عملكرد سالانه سازمان براي ارايه به افكار عمومي و مراجع ذیربط
4. انتشار نشريه داخلي و برون¬سازماني سازمان
د)سنجش افكار
1. تهيه گزارشهاي تحليلي ادواري از افكار عمومي داخل و خارج از سازمان براي ارايه به مديريت
2. نقد و بررسي و تحليل بازتاب فعاليتهاي سازمان در نظر اقشار مردم بويژه نخبگان، رسانهها و دستگاهها از يكسو و مديران و كاركنان از سوي ديگر و ارايه گزارش آن به مديريت
3. سنجش افكار عمومي درخصوص نحوۀ بازاريابي محصولات مرکز و ارائه راهكارهاي مناسب به مديريت
4. گردآوري پيشنهادهاي كاركنان به منظور ترغيب كاركنان به مشاركت هرچه مؤثرتر در بهبود فعالیتها و فرایندهای جريان امور سازمان
5. تحليل محتواي مطبوعات به صورت ماهانه، فصلي و سالانه و ارايه نتايج آن به مديريت
و) آموزش، پژوهش و برنامهريزي
1. تهيه گزارشهاي عملكرد دورهاي از فعاليتهاي روابطعمومي
2. نوآوري، خلاقيت و طراحي فعاليتهاي جديد در قلمرو وظايف روابط عمومي
3. برنامهريزي، برآورد و پيگيري براي دريافت اعتبارات مورد نياز روابط عمومي بر اساس برنامه عمل سالانه
4. طراحي و برنامهريزي كليه اموري كه به رشد كمي و كيفي ارتباط و همدلي بين سازمان و مردم و دستگاهها و مديران و كاركنان با يكديگر بيانجامد
5. شركت دادن كاركنان در دورههاي آموزشي متناسب با فعاليتهاي آنان
6. برگزاري همايش آموزشي براي آشنايي كاركنان روابطعمومي با جديدترين دستاوردهاي علوم ارتباطات و روابط عمومي در سطح ملی و بین¬المللی
7. سياستگزاري، هدايت و نظارت بر عملكرد واحدهاي تابعه روابط عمومي
8. بررسی و رصد نحوۀ فعالیت واحدهای روابط عمومی سازمانهای مشابه بین¬المللی و الگوگیری از آنها در جهت ارتقاء سطح فعالیتهای روابط عمومی مرکز در سطح بین¬المللی