دوشنبه, 05 آذر 1403

 



تاریخچه تحلیل محتوا

استفاده از مباحث تحلیل محتوا، بدوران بسی دور برمیگردد. استفاده تاریخ تحلیل محتوا در بعد علمی آن را میتوان به بهره گیری از تحلیل محتوا در شناخت کلمات، لغات و اصطلاحات  کتب های مقدس مثل تورات، انجیل ، قرآن نسب داد. با توجه به عمق معاونی در کتابهای مقدس، مفسران به تحلیل محتوای لغات و مفاهیم آن می پرداختند. از سوی دیگر، برای تفکیک عبارتی که به متون مقدس نسبت داده شده بود، بواسطه تحلیل محتوا مورد شناسائی قرار می گرفت. تحلیل کمی متون هجدهم بر می گردد. در آلمان، لوبل(1903) طرح طبقه بندی گسترده را برای ساختار درونی محتوا با توجه به کارکرد روزنامه ها انتشار می دهد.

تعریف تحلیل محتوا

تحلیل محتوا روش تحقیقی  است برای گرفتن نتایج معتبر و قابل تکرار از داده های استخراج شده از متن.

تحلیل محتوا دارای ویژگیهای زیر می باشد:

الف)تحلیل محتوا روشی نظامند است به این معنا محتوائی که قرار است مرد ارزیابی قرار گیرد، باید بر اساس قواعد روشن و ثابتی برگزیده شود.

ب)تحلیل محتوا روش عینی است. بنابراین، ساخته های ذهنی پژوهشگر نباید در آن دخالت داشته باشد.

ج)از آنجائی که تحلیل محتوا کمی است، هدف اصلی تحلیل محتوا بازنمائی دقیق مجموعه ای از پیام می باشد.

 

نويسنده : صغرا سادات طباطبائی خلیل آباد

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.