کاربین محترم،این گزارش حاصل مشاهدات شما از محیط واقعی کار می باشد که شامل مشاغل متعدد می باشد و شما می بایست آن را با راهنمایی مدرس خود صرفا در زمینه شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود تکمیل نمایید .
الف) مشخصات محیط واقعی کار مورد بازدید
نام و نشانی محیط واقعی کار مورد بازدید |
میدان آزادی – خیابان معراج – جنب نقشه برداری- سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی |
نوع محیط واقعی کار مورد بازدید |
دولتی عمومی خصوصی |
تعداد تقریبی کارکنان |
16 کارشناس که 8 پرسنل خانم و 8 آقا در بخش های مختلف روابط عمومی |
زمینه فعالیت |
مسئول وب سایت خبر- رسانه- دبیر تحریریه ماهنامه- مدیر اجرایی ماهنامه- اعضای تحریریه- مسئول تشریفات- مسئول سمعی و بصری- مسئول موزه علوم زمین- مسئول انتشارات- مسئول انبار کتب و نقشه و نشریات سازمان |
بخش تحقیق و توسعه R&D |
دارد ندارد |
سازمان های ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی |
سازمان صنعت و معدن- سازمان گردشگری و جهانگردی- سازمان علوم زمین |
توصیف فرایند انجامکار
1- تشریح جریان فرآیند کار:
2- ماشین آلات و دستگاه ها وابزارها :
- دوربین عکاسی
- چاپگر
- فیلمبرداری
- اسکنر
- دستگاه کپی
- اینترنت و اینترانت
- فاکس
- امکان ارسال پیام
- دستگاه ضبط و پخش صدا
- اتوماسیون اداری
- دستگاه پخش چند رسانه ای
3- محصولت تولید شده ( کالا یا خدمات ) و نحوه ارائه خدمات پس از تولید و تحویل :
- ارائه و گسترش اطلاعات با اشکال مختلف از جمله اینترنت
- شبکه های داخلی
- اینترانت
- لوح های فشرده طلاعاتی ( CD )
- نقشه ها و غیره
- کتب
- مقالات منتشره
- بانک اطلاعاتی ذخایر مس ، طلا، پروژه های ژئوفیزیک زمینی
- اطلس کانی ها
- کتابنامه افیولیت های ایرانی
- تهیه گزارش های بلایای طبیعی یا بازدید های معدنی
- چاپ اولین اطلس زمین شناسی پزشکی ، طراحی
- اطلس زمین گیاه پزشکی
- یخچال ها
4- نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیت ها :
کلیه داده های زمین شناسی و معدن موجود در قالب تقسیمات استانی ، جمع آوری ، ساماندهی و ارائه می گردد .
توصیف توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای احراز شغل مورد نظر
1- ویژگی های مهارتی :
مهارتهای علمی ، احساس مسئولیت اخلاقی ، داشتن آگاهیهای روز ، سازمان آگاهی ، قدرت نویسندگی ، آشنایی با علوم اجتماعی از جمله کلیات مدیریت ، روانشناسی و علوم سیاسی ، نو آوری و خلاقیت ، آشنایی باروزنامه نگاری و ایمان به حقانیت افکار عمومی یا مخاطب هستند .
2- دانش و استعدادهای مورد نیاز :
اساس كار روابطعمومي در سازمانها بنابر ماهيت، مسووليتها و وظايفي كه بر عهده دارند، اطلاعيابي و اطلاعرساني، پردازش و انتقال اطلاعات به مخاطبان به كمك روشها و شيوههاي مختلف از جمله شيوهها و ابزارهاي نوين است.( کارشناس روابط عمومی ، مسئول وب سایت خبری ، مسوول ارتباطات با رسانه ها ، دبیر تحریریه ماهنامه ، مدیر اجرایی ماهنامه ، اعضای تحریریه ماهنامه ، مسوول تشریفات ، مسوول سمعی بصری ، مسوول موزه علوم زمین ، مسوول انتشارات ، مسوول انبار کتب و نقشه و نشریات سازمان )
3- ویژگیهای جسمانی :
کارشناس روابط عمومی بایستی از یکسری ویژگی های ذاتی نیز بهره مند باشد . این ویژگی ها شامل : استعداد مدیریت ، علاقمندی و انگیزه کار گروهی داشتن ، استعداد دگرگونی مثبت ، فرصت جویی آگاهانه ، کار آفرینی ، بهره هوشی بالا ، کنجکاوی ، سرزنده بودن ، داشتن بیان خوب از امور ، ظاهر مناسب ، ذوق و شوق ، آینده نگری و شخصیت ترغیبی و متقاعد کننده هستند . حساس و پر مسئولیت ، هوش و زیرکی از خصوصیات فردی است که در روابط عمومی مشغول به کار است .
توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر
1- سختی و پیچیدگی کار :
مهمترین وظیفه روابط عمومی ، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال می شود . بی تردید این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای ارتباطی صورت می گیرد که می توان آنها را تحت عناوین ارتباطات ، امور فرهنگی و نمایشگاهها ، انتشارات ، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد .
2- نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار :
" اهميت و ضرورت قوانین و مقررات اطلاعيابي و اطلاعرساني در جامعة امروز تا آنجاست كه روابطعمومي نوين را يك روابط عمومي اطلاعمدار مينامند. بر همين اساس روابطعمومي در دنياي كنوني سعي دارد با استفاده از تكنولوژيهاي نوين ارتباطات و اطلاعات به اطلاعيابي سريع از مخاطبان و اطلاعرساني به آنها بپردازد.
در يك جامعة اطلاعاتي روابط عمومي براي اينكه بتواند كارآمد باشد و همگام با مخاطبان سازمان حركت و نوآوري و فعاليت داشته باشد ملزم به تجهيز شدن به آخرين يافتهها و روشهاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و به زبان روز مخاطب و افكار عمومي است. به عبارت ديگر در جامعة كنوني، پيچيدگي و تنشهاي فزاينده وظايف روابط عمومي منجر به پيچيدهتر و تخصصيشدن نقشهاي روابط عمومي شده
است. بنابراين لازم است كه روابط عمومي از تكنولوژيهاي نوين ارتباطات و اطلاعات به نحو بهينه استفاده كند.
نظريهپردازان معاصر، روابط عمومي را مديريت بين يك سازمان و كساني ميدانند كه با آن سروكار دارند. از طرفي در تعريف روابط عمومي ميتوان گفت: روابط عموميمجموعهاي از عمليات ارتباطي آگاهانه و مبتني بر تحقيق و برنامه است كه با استفاده از شيوههاي علميو هنري به دنبال اطلاعرساني به مردم و اطلاعيابي از آنان، تجزيه و تحليل گرايشهاي مخاطبان و افكارعمومي به منظور جلب نظر، تفاهم و حمايت مستمر از مخاطبان با كاربرد تكنيكها و ابزارهاي ارتباطينوشتاري، گفتاري، ديداري و شنيداري است. دقت در اين تعريف نشان ميدهد كه روابط عمومي بيشتر متكي بر مخاطب و ديدگاههاي اوست و اين مخاطب است كه سهم عمدهاي را در برنامهريزيهاي روابط عمومي و تعيين اشكال مرتبط با خود دارد.
3- نکات مربوط به ایمنی و بهداشت :
4-نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی )
فعالیت های فرهنگی و اجتماعی واحد روابط عمومی سازمان به شرح زیر است :
● مشاركت در برگزاري سمينارها و گردهماييهاي تخصصي و عمومي سازمان
● پوشش تبليغي ساختمانها و فضاهاي عمومي سازمان در گراميداشت ايام و مناسبتهاي ويژه
● تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضاسازي فرهنگي - تبليغي در ساختمانها و محوطهها
● اجراي نمايشگاهها در خارج و داخل سازمان
● اعلام برنامه كنفرانسها و سمينارها
● شركت در نمايشگاههاي مرتبط و ارائه فعاليتها
● حضور در سمينارهاي مرتبط و اطلاعرساني
● برگزاري آيينها و مراسم ملي ـ مذهبي
5- وضعیت در آمدی و مباحث اقتصادی :
روابط عمومی به عنوان یک هنر و فن که جنبه های علمی و عملی آن از اوایل نیمه قرن بیست به تدریج شکل گرفت گر چه بر مبنای نیازها و ضرورت های جامعه صنعتی رو به رشد غرب به پیدایش از آن نیازمند اشتیاق و اندیشه خلاق افرادی برای فعالیت در عرصه افکار عمومی و اجتماعی برای امتناع و ترغیب بوده است .