دوشنبه, 05 آذر 1403

 



کاربینی روابط عمومی مرکز آمار ایران

طرح کاربینی از روابط عمومی مرکز آمار ایران

01



مطالب درج شده برداشت های اینجانب از کارکرد و فعالیتهای روابط عمومی مرکز آمار ایران در طی دوره کاربینی می باشد. با توجه به اینکه مرکز آمار ایران یکی از مهمترین نهادهای اطلاع رسانی به مردم می باشد، مسلما بخش روابط عمومی در این سازمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با مخاطبین خود دارد و همواره سعی نموده است تا به بهترین نحو در برقراری ارتباط و اطلاع رسانی به مردم خدمت کند. امید است طرح اینجانب بتواند گوشه ای از فعالیتهای این واحد عظیم را به اطلاع دوستان برساند.



مقدمه - روابط عمومی در یک نگاه

اصطلاح روابط عمومی که اکنون ما به کار می بریم ترجمه کلمه به کلمه اصطلاح انگلیسی (public relation) است . در زبان عربی این اصطلاح را به ( العلاقات العامه) ترجمه کرده اند . روابط عمومی به مفهوم یک حرفه برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا به وجود آمد. در دهه اول قرن بیستم در آمریکا دفاتری بنام دفتر تبلیغات یا دفاتر مطبوعات بوجود آمده و پس از چند سال این دفاتر عنوان روابط عمومی را به خود گرفتند.

این اصطلاح در ایران برای نخستین بار در شرکت نفت به کار گرفته شدو سازمانها و موسسات دیگر کشورمان پس از گذشت سالها شروع به ایجاد احدی بنام روابط عمومی د ر تشکیلات خود نمودند.

روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه ، سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی و استقرار و کسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروههای مورد نظر آن سازمان است.

باید پذیرفت که روابط عمومی دانش، فن ، هنر و تخصص است که دارای اصول فلسفی خاصی بوده و از انگیزه بالایی برای خدمتگزاری به مردم و جامعه برخوردار است، آنچه امروز در روابط عمومی شاهد آن هستیم ضعف در استفاده از تکنیک ها و فنون نیست بلکه کیفیت استفاده از آنهاست پس شایسته است با بهره گیری از فنون و تکنیک های روابط عمومی بتوانیم نسبت به توسعه که نتیجه داشتن روباط عمومی پویا است تلاش کنیم

شرح وظایف روابط عمومی

  • انعکاس و تشریح دیدگاهها، سیاستها و برنامه های سازمان متبوع
  • اجرای سیاستهای خبری، تبلیغاتی، انتشاراتی و مطالعاتی
  • ایجاد ارتباط مبتنی بر حسن تفاهم مردم، نهادهای اجتماعی و مسوولان
  • تهیه و تدوین اخبار،بیانیه، اطلاعیه و آگهی و اقدام به انعکاس آن در رسانه های گروهی
  • انعکاس طرحها و سیاستهای اجرایی و عملکرد سازمان به جامعه مخاطب
  • برنامه ریزی و همکاری در جهت برگزاری کنفرانسها، سمینارها ، جشنواره ها، مصاحبه و بازدیدها
  • بررسی مطالب منعکس شده در رسانه های گروهی کشور در رابطه با عملکرد سازمان و ارائه نقطه نظرات مناسب به مراجع ذیصلاح
  • ایجاد شبکه اطلاع رسانی و اطلاع یابی مستمر با مخاطبان
  • انتشارات نشریات ادواری و موردی
  •  برقراری ارتباط مستمر و منظم با دیگر مراکز و سازمانها و نهادها
  • سیاستگذاری، برنامه ریزی و هماهنگی به منظور برگزاری نمایشاههای تخصصی در حیطه وظایف سازمان
  •  تهیه و تدوین و اجرای پروژه های مطالعات مربوط به فعالیتهای سازمانی
  •  انجام و پیگیری سایر وظایف محوله ارجاعی از سوی رییس سازمان

اهداف روابط عمومی

برقراری ارتباط متقابل بین مردم و مسئولین و جلب همکاری و بسط تفاهم عمومی، آگاهی مردم از عملکرد دستگاه متبوع، آماده نمودن اذهان عمومی در اجرای طرحها و برنامه ها و ایجاد محیط مناسب برای رشد فضائل اخلاقی کارکنان در چهارچوب ضوابط و معیارهای نظام جمهوری اسلامی ایراk

  • ایجاد بستر تفاهم، همکاری و جلب اعتماد عمومی و اعتماد سازی درون و برون سازمانی است.
  • جلب مشارکت و همفکری همه جانبه مخاطبات در تصمیم سازی و تصمیم گیری های سازمانیت
  • توسعه و ساماندهی نظام اطلاع رسانی و اطلاع یابی در چارچوب وظایف سازمان
  • ایجاد بستر مناسب برای گفتمان مستمر و منظم بین سازمان و مخاطبان
  • تثبیت ، تقویت و کمک به زمینه سازی تحقق سیاست های اجرایی سازمان
  • پیش بینی بحران های بالقوه و کمک به پیشگیری از وقوع آنها در حوزه فعالیت های سازمان
  • مشارکت در رفع مشکلات و حل مسایل سازمان
  • ارتقای سطح دانش و آگاهی های عمومی در راستای اهداف سازمان
  • گسترش مطالعات و پژوهش های روابط عمومی در سطح اهداف و سیاستهای سازمان

جایگاه روابط عمومی

روابط عمومی بدلیل ماهیت خاص خود و ضرورت ارتباط مستمر، زیر نظر مستقیم بالاترین مقام مسئول دستگاه متبوع قرار دارد.

تاریخچه مرکز آمار ایران

درسال 1297 هجری شمسی به منظور ثبت وقایع چهارگانه ، اداره ثبت احوال کشور تاسیس شد. با ثبت اطلاعات مرتبط با تولد ، فوت ، ازدواج و طلاق توسط اداره مذکور ، ضرورت اطلاع از جمعیت کشور و تعیین سازمانی که به جمع آوری این اطلاعات بپردازد مورد توجه قرار گرفت و منجر به آن شد که در سال 1303 هجری شمسی آیینامه ای به تصویب برسد و در این آیینامه اداره ایی مسول آمار ، و وظایف آن مشخص شود . براساس این مصوبه مسولیت جمع آوری و متمرکز کردن آمارهای مورد نیاز به عهده وزارت کشور گذاشته شد. در خرداد ماه سال 1318 هجری شمسی اولین قانون سرشماری در مجلس شورای ملی تصویب شد.

در اجرای این قانون سرشماری نفوس از دهم اسفندماه همان سال در شهر تهران و در سال 1319 و 1320 هجری شمسی در 33 شهر کشور به تدریج به اجرا درآمد.

دراسفند ماه سال 1331 هجری شمسی سازمان همکاری آمار عمومی تشکیل شد و در فروردین ماه سال 1332 هجری شمسی ، قانون آمار و سرشماری به تصویب رسید.

دراین سال اداره آمار و سرشماری از اداره کل آمار و ثبت احوال منتزع و به سازمان همکاری آمار عمومی ملحق شد. به این ترتیب برای اولین بار سازمانی که منحصراٌ وظیفه جمع آوری آمار را به عهده داشت به وجود آمد که در سال 1334 هجری شمسی به اداره آمار عمومی ، وابسته به وزارت کشور ، تغییر نام یافت و این اداره درسال 1335 هجری شمسی اولین سرشماری عمومی نفوس را در کل کشور به اجرا درآورد. با تاسیس اداره آمار عمومی ، فعالیتهای آماری وارد مرحله جدیدی شد و همه ساله طرحهای گوناگون آماری در زمینه های مختلف اجتماعی - اقتصادی به اجرا درآمد که اهم آنها به شرح زیر است :

- آمارگیری کشاورزی در سال 1339

- آمارگیری نمونه ای نفوس در سال 1342

- سرشماری صنعتی در سال 1342

- آمارگیری بودجه خانوار در سال 1342

    نیاز روزافزون دستگاههای برنامه ریزی کشور به آمار و اطلاعات و ضرورت همکاری بسیار نزدیک سازمان اصلی تولیدکننده آمار با دستگاه برنامه ریزی ، موجب شد تا براساس قانون 1344 هجری شمسی ، اداره آمار عمومی از وزارت کشور جدا و با نام مرکز آمار ایران به سازمان برنامه و بودجه وابسته شود .

   درسال 1379 سازمان برنامه و بودجه کشور با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام شده و تحت عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  فعالیت خود را ادامه داد. در سال 1386 سازمان مدیریت و برنامه ریزی به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تغییر کرد. هم اکنون مرکزآمار ایران وابسته به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است.

روابط عمومی مرکز آمار در یک نگاه

شرح وظایف روابط عمومی مرکز آمار ایران با اندکی تفاوت با سایر سازمانها  همانطور که قبلا اشاره شد مشترک است و هر سازمان با توجه به سیاست های مدیر، برنامه های سازمانی خود را با شرح وظایف ثابت سازمان انجام می دهد فقط در شدت و ضعف آن مدیریت رعایت    می گردد

ارتباط با رسانه ها

ارتباطات مردمی

برگزاری همایش مراسم و جشن ها

انتشارات

تبلیغات محیطی

سمعی بصری

پژوهش و افکار سنجی

ملاقات با مسئولان و بازدیدها

با همکاران

ارتباطات الکترونیکی

ارسال پیام کوتاه

آرشیو بایگانی

حوزه رسانه:

رسانه ها نقش اطلاع رسانی در جامعه را بعهده دارند و این مهم بر عملکرد روابط عمومی و نقش آن در ارتباط با رسانه های تاکید دارد.هدف از ارتباط با رسانه ها ارسال اخبار و گزارش عملکرد تنها نیست بلکه باید با رسانه ها بگونه ای ارتباط برقرار نمود که این ارتباط دو سویه و بصورت فعال باشد. ارتباط با رسانه می تواند نقطه قوت روابط عمومی ها باشد.

عمده فعالیت

  • ارسال خبر، گزارش خبری و رپورتاژی
  • ارسال آگهی ها تبلیغاتی
  • ارسال مصاحبه ها و گزارش عملکردها
  • جوابگویی به رسانه ها در مواردی که سوالی مطرح نموده اند
  • برگزاری جلسات و نشست های کاری با اصحاب رسانه
  • تهیه بریده جراید و خبرگزاری ها جهت اطلاع مدیر
  • تهیه آرشیو فیلم و صدا از اخبار منعکس شده از صدا و سیما
  • تهیه گزارش عملکرد از فعالیتهای بخش ارتباط با رسانه
  • تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران و اصحاب رسانه
  • اشتراک نشریات محلی و سراسری و بررسی آنها
  • توزیع نشریات در شعب و مدیریت ها
  • تهیه آرشیو نشریات

ارتباطات مردمی

دیدار چهره به چهره همیشه از اساسی ترین ابزار ارتباطات بوده و هست. با این نوع ارتباطات بسیاری از مشکلات بصورت آنی مرتفع می شود. لذا با توجه به اهمیت موضوع مسئولین روابط عمومی باید برای این مقوله جایگاه ویژه ای در نظر بگیرند.

عمده فعالیت:

  • تهیه و تنظیم ملاقات مردمی با مدیریت
  •  تهیه گزارش از روند اجرای این ملاقات های بصورت سه ماهه
  • ارزیابی این نشست ها و ملاقات ها با ابزار فرمهای نظرسنجی

حوزه فرهنگی

یکی از فنون روابط عمومی برای معرفی دستاوردهای بخش خود برگزاری همایش ، مراسم یا نمایشگاه است و مسئول روباط عمومی باید ضمن داشتن تقویم برگزاری اینگونه برنامه ها با استفاده از تکنیک های برگزاری موارد ذکر شده را ارزیابی نماید و بر حوزه فرهنگی نیز تسلط داشته باشند

عمده فعالیت:

  • تهیه تقویم برگزاری همایش/مراسم/نمایشگاه
  • برنامه ریزی عملیاتی برگزاری نمایشگاه
  • برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر با حضور امام جماعت
  • برگزاری زیارت عاشورا به صورت هفتگی قبل از ساعت کاری
  • برگزاری مسابقات قرانی و فرهنگی
  •  برگزاری جشن های مناسبتی و فرهنگی در طول سال
  • مشارکت بر برگزاری نمایشگاه ها

انتشارات

یکی دیگر از ابزارهای روابط عمومی برای نشر و اطلاع رسانی برنامه ها فعالیت های انتشارات می باشد. بر این اساس روابط عمومی ضمن داشتن هدف از انتشارات ، لازم است تقویم زمان بندی شده ای را برای تمامی برنامه ها تهیه و بر اساس آن فعالیت نماید. ضمنا ضروری نیست که حتما این انتشارات با هزینه گزاف و گران انجام بلکه ماهیت و محتوای آن بسیار مهم است.

عمده فعالیت:

  • تهیه و تقویم فعالیت انتشاراتی
  • انتشار ویژه نامه تازه های آمار به صورت فصلی
  • انتشار بروشور، تراکت ، کاتالوگ و استندهای تبلیغاتی
  • انتشار انواع تقویم های دیواری، رومیزی ، جیبی و سررسید
  • انتشار تراکت های آموزشی برای استفاده بهتر از خدمات مرکز  آمار

برخی از کتابهای منتشر شده توسط مرکز آمار ایران

- ايران در آيينه آمار

- خلاصه آمارهاي پايه اي كشور 

- خلا صه آمارهاي پايه اي استانها

- تازه هاي آمار

- تحولات اقتصادي، اجتماعي كشور از نگاه آمار

- گزيده شاخصها ونماگرهاي اقتصادي ،اجتماعي وفرهنگي كشور

- طرح تهيه شناسنامه آماري شهرهاي كشور

- نتایج تفصيلي سرشماري عمومي كارگاهي 1381

- نتايج آمارگيري جاري جمعيت

- سرشماري عمومي نفوس ومسكن -1385

- سرشماري عمومي نفوس ومسكن -1375

-  سرشماري عمومي نفوس و مسكن-1365

- سرشماري عمومي نفوس ومسكن - 1355

سرشماري عمومي نفوس ومسكن- 1345

- سرشماري عمومي كشور ايران - 1335

- جمعيت شهرهاي كشور 75-1335

- بازسازي و برآوردجمعيت شهرستانهاي كشور

- توزيع وطبقه بندي جمعيت شهرهاي ايران در سرشماريهاي 75-1335

- مهاجرت وشهر نشيني در ايران

- نتايج آمارگيري ازطرح باروري ،مرگ و مير

- مرگ ومير کودکان در ايران - روند ها وشاخص ها

-  جوانان ايران(ويژگيهاي اجتماعي –اقتصادي)

- تحليلي بر ويژگيهاي ازدواج در ايران

-  سالمندان ايران (ويژگيهاي اجتماعي –اقتصادي)

- نتايج آمارگيري از اطلاعات پايه اي بهداشت باروري در شهرستانهاي منتخب استان

- نتايج آمارگيري از هزينه و درآمد خانوارهاي شهري

- نتايج آمارگيري از هزينه ودرآمدخانوارهاي روستايي

- نتايج آمارگيري از نيروي كار

تبلیغات محیطی

فضاسازی محیطی همیشه توانسته است دیدگاه مخاطبان سازمان را نسبت به آن سازمان تغییر یا اصلاح نماید.مرکز آمار ایران نیز با حضور وسیعی در عرصه تبلیغات محیطی با اجاره بیلبوردها و فیکچرها توانسته است تا بخش وسیعی از نیازها خود در این حوزه را مرتفع نماید.

عمده فعالیت

  • تهیه و تقویم آذین بندی ساختمان اداری مناسبت های مختلف
  • نظارت بر تزیین فضای داخلی و بیرونی ساختمان های اداری و شعب
  • نصب پوسترها و بروشورها و کاتالوگ های تبلیغاتی در تابلوی اعلانات
  • نصب پلاکارد و بیلبوردهای مناسبتی در سطح شهر و شعب
  •  نصب طرح های تبلیغاتی مرکز آمار بر روی بیلبوردهای موجود در سطح شهر، مانند تبلیغات گسترده ای که جهت طرح سرشماری انجام شد
  • تبلیغات در همایش ها و برنامه های عمومی
  • تبلیغات در ایستگاههای اتوبوس و معابر عمومی

"نمونه ای از پوسترهای اطلاع رسانی مرکز آمار ایران"

02

04 copy

05


سمعی و بصری

تهیه اسناد تصویر از فعالیت سازمان بسیار مهم و ضروری است و داشتن آرشیوی از آن در مدیریت ضروری تر ، سمعی بصری چشم و چراغ سازمان برای  مخاطب است زیرا تا مخاطب نتواند بصورت تصاویر فعالیت را ببیند قانع نخواهد شد

عمده فعالیت:

  • داشتن آرشیو فنی از فعالیت های سمعی بصری قابل ارائه بودن این فعالیتدر کمترین زمان به مدیریت
  • نصب و پخش تصاویر برای همکاران به مناسبت های مختلف و بهره برداری آنها
  • تهیه گزارش تصویری از برنامه ها و مراسمات و توزیع بین کارمندان
  • پخش اذان هنگام نماز در ساختمان سرپرستی
  • پخش مداحی در ماهها محرم و صفر و شهادت ها
  • پخش موسیفی در دهه فجر

پژوهش و افکار سنجی

مناسب است در روابط عمومی هر کاری بر اساس پژهش انجام شود و داشتن پژوهش، آن هم بصورتافکار سنجی ضروری است. علت این امر هم بدست آوردن اطلاعات فوری از روند فعالیتی است که انجام می شود. ضمنا افکار سنجی باید در زمان کوتاه مطالب مفید رادر اختیار مدیریت قرار بدهد.

عمده فعالیت

داشتن فرمهای خام نظرسنجی برای موضوعات خاص

دیدار و بازدیدها

اغلب مدیران دستگاهها و شرکت ها برنامه های بازدید و دیدار از مسولان و پروژه ها را در برنامه های کاری خود می گنجانند و روابط عمومی ها علاوه بر هماهنگی در این برنامه ها حاضر و اقدام به تهیه گزارش و تصاویر می نماید.

عمده فعالیت:

  • حضور مسئول روابط عمومی طی برگزاری این برنامه های بصورت فعال
  • تهیه خبر و گزارش خبری با تصریح به رسانه ها
  • برگزاری نشست با اصحاب رسانه
  • برگزاری جلسات با مدیران سایر دستگاهها

با همکاران

یکی از مهمترین موضوعاتی که روابط عمومی ها بدلیل تعدد فعالیت اکثراً آن را به فراموشی می سپارند حضور در مراسم های غم و شادی همکاران است این موضوع یکی از مهمترین ابزار ارتباطات درون سازمانی است که باید روابط عمومی بصورت برنامه ریزی شده در این امور حاضر و فعال باشد .

روابط  عمومی نیز در موقعیت های خاص اقدام به ارتباط با همکاران می نماید.

عمده فعالیت:

  • داشتن برنامه برای نحوه حضور در مراسم های شادی و غم همکاران انتشار پیام تبریک یا تسلیت ازطرف مدیر و کارکنان انعکاس این برنامه در نشریات داخلی
  • ارسال پیامک تبریک و تسلیت
  • نصب بنر تبریک یا تسلیت در محل کار و یا منزل کارکنان

ارتباطات الکترونیکی

1-ارتباطات الکترونیکی (ICT)

سرعت انتقال اطلاعات و اخبار در عرصه کنونی جهان باعث تحولات بزرگی در شکل گیری هر جامعه شده است . روابط عمومی به عنوان محل و مأمن ایجاد ارتباطات برون سازمانی هر نهاد یا موسسه باید با استفاده از این شیوه های جدید اطلاع رسانی ، ضمن سرعت دادن به فرایند ارسال اخبار و گزارش ، باعث رشد و ثبات فعالیت های سازمانی که پایه و اساس رشد سازمانی است را فراهم می نماید.

عمده فعالیت:

  • داشتن اطلاعات کافی و بهره گیری از فن آوریهای IT
  • ایجاد ارتباط الکترونیکی بصورت مداوم با سازمان
  • ایجاد صندوق پستی الکترونیکی فعال اختصاصی روابط عمومی در هر بخش
  • به روز کردن اخبار در سایت سازمان

2-پیام کوتاه

ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه یکی از پر جاذبه ترین وسیله ارتباطی بصورت فردی و گروهی است . روابط عمومی ها با استفاده از این ابزار ضمن ارسال پیام های کوتاه فرهنگی ترویجی میتوانند سوالات مخاطبان خود را احصاء نمایند.

عمده فعالیت:

  • داشتن لیست تلفن همراه مخاطبان به صورت گروه بندی شده
  • تهیه متون پیام کوتاه برای مناسبت ها و برنامه ها
  • ارسال پیامک های تبلیغاتی و اطلاع رسانی

آرشیو و بایگانی

کلیه اخبار منتشره در خبرگزاری ها و مطبوعات ، تصاویر و فیلم های ضبط شده در برنامه ها، گزارشات و سایر تولیدات اعم از تراکت ، کاتالوگ و نشریات در روابط عمومی مرکز آمار ایران آرشیو می گردد.

عمده فعالیت:

  • تهیه آرشیو اخبار منتشره در جراید و مطبوعات
  • تهیه آرشیو اخبار انعکاس داده شده در خبرگزاری ها و سایت های خبری
  • تهیه آرشیو تصاویرو فیلم های ضبط شده
  • تهیه بایگانی از خبرهای ارسال شده به رسانه ها
  • ایجاد آرشیو نشریات اشتراکی
  • تهیه آرشیو طرح های مرکز آمار ایران

عکس هایی از سمینارها و همایش های برگزار شده توسط روابط عمومی مرکز آمار  ایران

                                              06

 

08  

                    

09

"نمونه ای از اطلاع رسانی روابط عمومی مرکز آمار ایران در خصوص اطلاع رسانی از برنامه همایش ها"

ضمن تشکراز حضور گرم وصمیمی همه پژوهشگران  و دست اندرکاران محترم در همایش نیم قرن با اقتصاد خانواررئوس رویدادهای اولین روزهمایش مورخ 26/11/89 به شرح ذیل می باشد:

  • قرائت قران مجید
  • سرود جمهوری اسلامی
  • خیرمقدم و گزارش دبیرهمایش جناب آقای قائمی
  • گزارش و خیر مقدم رئیس کمیته علمی همایش، جناب آقای  دکترمجتهدی
  • سخنرانی جناب آقای حسینی ،معاون محترم برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
  • ارائه سخنرانی در زمینه های ( کاربرد اطلاعات بودجه خانواردر چاچوب مبانی سیستم تقاضا در اقتصاد  خرد، اقتصاد خانوار از دیدگاه صندوق جمعیت ملل متحد و کنفرانس بین المللی جمعیت و توسعه ، معرفی طرح هزینه و درامد خانوار مرکز آمار، پیامدهای تحلیلی به کارگیری معیارهای جایگزین در طبقه بندی دهک های هزینه خانوار)
  • ارائه مقاله در زمینه های (داده کاوی دادگان هزینه و درامد خانوارهای ایرانی با استفاده از قوانین انجمنی، معرفی رفتار والگوی مصرفی کل کشور، برآورد تابع مصرف بلند مدت اقتصاد ایران،اثر تغییرات مصرف خانوار برستانده حامل های انرژی، بررسی تغییرات الگوی هزینه خانوارهای شهری در گذر زمان)
  • برگزاری میزگرد اول و بررسی مقالات ارائه شده



کاری از فرامرز حمیله - دانشجوی رشته روابط عمومی - پودمان اول

نويسنده : فرامرز حمیله

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.