در روابط عمومی با شناخت عکس العمل مشتریان و مردم پیوند دو طرفه بین سازمان و مخاطبین را ایجاد کرده و می توانیم رضایت مورد نظر را به دست آوریم . بنابراین این رضایتمندی با عوامل مختلفی پیوند دارد.
·با کار اصولی که از رفتار ما حاصل می شود .
· برای به حداقل رسانیدن ارتباط با مخاطبین از قوانین ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی استفاده کنیم.
· تولید، خدمات و محصولاتی را به جامعه معرفی کنیم که مورد نیاز جامعه مخاطب ما باشد و نیازهای آنها را برطرف کند و از اینکه محصولی را با تبلیغات زیاد به جای نیاز معرفی کنیم.
· کارآیی و اثر بخشی فعالیت و نحوه برخورد همکاران خود را در مواجهه با مردم همواره مدنظر قرار دهیم.
· شرایطی فراهم کنیم تا کارکنان سازمان ها با اعتقاد و علاقه به فعالیت بپردازند.
· ارزش های شخصی و انسانی کارکنان سازمان همچنان محفوظ بماند و موجباتی فراهم گردد که کارکنان احساس ایمنی و امنیت کامل نموده و از نظر سلامت جسمی و روحی و روانی تامین شوند . فعالیت شان مدنظر قرار گیرد.
· رشد و بالندگی شخصیت کارکنان سازمان همراه با افزایش کارایی و اثربخشی
· مسایل اجتماعی و انسانی در محیط کار حل شود و اگر واقع بینانه بیان کنیم مسائل و مشکلات انسانی در محیط کار به حداقل برسد
وظایف روابط عمومی
در حوزه نظری در یک روابط عمومی سنتی باید نقش های مختلف آنرا در حوزه کاری و برنامه ریزی شناخت.شناخت محیط کاری، ایجاد توازن و تعادل در سیستم و هدایت و کنترل اطلاعات و دانش شاید جزء وظایف ذاتی روابط عمومی ها باشد که با تغییر فناوری ها از بین نخواهد رفت، بلکه روش های جدید و نوآورانه و خلاق برای انجام بهتر آنها بدست می آید.
بررسی وظایف روابط عمومی از سوی کارشناسان و فعالان این حوزه نشان می دهد که در همه موارد نامبرده شده ، برقراری ارتباط با رسانه ها برای ارایه اطلاعات به آنها جهت انتشار به طور مستقیم و غیر مستقیم بر آگاهی و دانش مخاطبان تاثیر مثبت دارد.در این بخش برخی از این وظایف که در آنها به رسانه ها نیز اشاره شده است، به صورت تیتروار ذکر می شود:
1- روابط عمومی باید اطلاعات لازم در باره سازمان خود را قبل از آنکه مورد سوال قرار گیرد از طریق وسایل ارتباطی در اختیار مردم قرار دهد.
2- روابط عمومی میبایستی نقش اداره اطلاعات را در پاسخ پرسشهای مردم در امور مربوط به سازمان دارا باشد.
3- برقراری تماسهای لازم و دائم با ارباب جراید، رادیو و تلویزیون، خبرگزاریها و سایتهای خبری و تهیه فیلمهای خبری و مستند از فعالیتهای سازمان از دیگر وظایف روابط عمومی است.
4- انتشارات و برنامهریزی مربوط به آن، تهیه و بهروز رسانه سایت سازمانی و تهیه نشریه داخلی، پوستر، سالنامه، خبرنامه و انتشار گزارشهایی در باره معرفی و پیشرفت سازمان و تلاش در انتشار اخبار و رویدادهای مهم سازمان.
5- تهیه خبر و تحریر گزارش و مقاله برای رسانهها و سایت سازمان .
6- بیان اهمیت و اثرات نتایج برنامههای اصلاحی برای مردم از طریق وسایل ارتباط جمعی و سایبر.
چهره واقعی سازمان با کوششهایی که در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، خبری و آموزشی انجام میدهد و موفقیتهایی که به آن نایل شده است و تحولاتی که به تدریج شکل میگیرد، به تناوب وسیله سایتها و رسانهها در صورت ضرورت به زبانهای مختلف به همه بشناسند و علایق صاحبنظران را نسبت به فعالیتهای سازمان جلب کند و پیوندهای موجود را مستحکمتر سازد.با توجه به اینکه ارقام وظیفه گویایی در ارشاد و آگاهی مردم عهده دار است، بهرهمندی روابط عمومی از یک واحد اطلاعات و اخبار و آماری کاملاً ضروری به نظر میرسد و موجب تشویق مردم به دوری از دیر باوری میشود