دوشنبه, 05 آذر 1403

 



عملکرد روابط عمومی بیمه ایران

واحد 13 تهران

 

گزارش كاربیني_ رشته روابط عمومي

 

موضوع

روابط عمومي بيمه ايران

استاد راهنما : جناب آقای سالاریان

گرد آورنده

ساحل كريمي عقدا

 

 

مقدمه

 

بى شك روابط عمومى، مانند ساير رشته هاى علوم انسانى مورد غفلت قرار گرفته است وتوسعه روزافزون و ارتباط و اطلاعات در كشور ها، نتوانسته در آن تأثيرى داشته باشد. حتى كشور در حال توسعه ما نيز چنين وضعى دارد. مشكلات و ناكارآيى ادارى در كشور ماپديده نو و جديدى نيست و سال هاست كه سازمان هاى مربوطه، براى اصلاح ساختارى آنهامطالعه و برنامه ريزى مى كنند، هر چند تاكنون اقداماتى نيز به عمل آمده است. در عصرارتباطات و اطلاعات در موقعيتى كه جامعه متحول ما رو به سوى تكامل دارد و مدنيت راجست وجو مى كند، روابط عمومى از اجزا و عناصر اصلى ارتباطات است و در ايجاد بسترهاى مشاركت ذهنى و عينى نقش نهادى و بنيادى دارد، زيرا جنس و ماهيت مجموعه وظايف وفعاليت هاى آن به طور عمده، (ارتباطى، تعاملى و تبادلى) است. امر مشاركت با مقولهاطلاع رسانى كه از مهمترين رويكرد هاى روابط عمومى است آغاز مى شود و بسيارى ديگراز كارهاى اجراى تحقق مشاركت از جمله تمهيدات ترغيبى، همان امور رايج كاربردى روابطعمومى است.

مقتضى نيست كه ارتباطات مردم با سازمان ها سرد و عارى از مهر و رغبت باشد،بجاست، كه با انجام مطالعات و بررسى هاى لازم اساساً معلوم شود كه سازمان هاى ماواقعاً به چه رويه و رويكردى براى تعامل با مردم نياز دارد؟ يكى از عواملى كه درسرنوشت هر گروه و فرد اهميت و ارزش دارد و آنها را براى رسيدن به هدفشان يارى مىدهد، كيفيت رابطه آنها با افراد و مؤسساتى است كه با آن سر و كار دارند.

همچنين، نقش عمده روابط عمومى، كاهش و نزديك كردن اذهان عمومى به واقعيت درسازمان هاست.

توانايى شناخت و اقدام آگاهانه، كاربرد اقدامهاى روابط عمومى راافزايش داده و منجربه تحرك و كارايى آنها خواهد بود. چنانچه به مهمترين عاملاجتماعى مؤثر، در روابط اجتماعى تبديل شده و انتظار و نقش هاى برشمرده در وظايفآنها، آن مهم را پشتيبانى خواهد كرد. درنتيجه آمار سازنده و مرتبط با شرايط به وجودخواهد آمد.

هراندازه ارتباط در روابط عمومى، بطور مفيد، مستقر و شكل مؤثرى گسترش يافتهباشد، همان اندازه آن فرد، گروه و مؤسسه در دستيابى به اهداف خود موفق تر مى شوند. امروزه، دستگاه هاى دولتى روز به روز وسيعتر، وظايف آنها سنگين تر و پيچيده تر مىشود، اين روند فعاليت گوناگون آنها را متحول كرده و ميان مردم و دولت و نيز اركاندولتى روابط نزديكتر برقرار مى شود. با توجه به وظايف كلى روابط عمومى در حقيقت مىتواند، در حكم واسطه ميان دولت و مردم نقش قابل قبولى ايفا كند. آنها مى توانند، باتنظيم برنامه دقيق به سؤال ها و شك ها و ترديد ها پاسخ بدهند.

متصديان روابط عمومى، بايد داراى معلومات وسيعى بوده و از استدلال و كيفيت منطقو تشكيلات مخالف و موافق سازمان متبوع خود آگاه باشند تا بتوانند برنامه هاى خود راتنظيم كنند و فعاليت مخالفان را كم اثر كرده و پيام سازمان خود را به گوش آنها واكثر مردم برسانند.

 

تعريف روابط عمومي

 

اصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگليسى public Relations براى نخستين بار درآمريكا در اتحاديه راه آهن به كار برده شد و در ايران نخستين بار در شركت نفت بهكار رفته و دفترى در آن شركت ايجاد شد. روابط عمومى را در زبان عربى (العلاقاتالعامه) ترجمه كرده اند.

 

تعاريف گوناگونى از روابط عمومى از سوى صاحبنظران، كارشناسان و مؤلفان كتاب هاىاين رشته بيان شده است از جمله: ركس هارلو از پيشقدمان روابط عمومى در جهان مىگويد: روابط عمومى دانشى است كه به وسيله آن سازمان ها آگاهانه مى كوشند، برمسئوليت اجتماعى خويش عمل كنند تا بتوانند، تفاهم و پشتيبانى كسانى را كه براىتوسعه اهميت دارد، به دست آورند. در اين باره انجمن روابط عمومى آلمان مى گويد: روابط عمومى، تلاش آگاهانه و قانونى به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناختمتقابل با عموم، براساس تحقيق علمى و عملى صحيح و مستمر، ميسر است. انجمن جهانىروابط عمومى نيز گفته: روابط عمومى بخشى از وظايف مديريت سازمان است و عملى ممتد،مداوم و طرح ريزى شده است كه از طريق آن افراد و سازمان ها مى كوشند تا تفاهم وپشتيبانى كسانى را كه با آنها سرو كار دارند، به دست آورند.

 

بیمه ایران در یک نگاه

 

تأسیس

 

پانزدهم آبان‌ماه تاریخی است به یادماندنی درصنعت بیمه کشور . در سال 1314 ، در چنین‌روزی ، شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی ودولتی تأسیس شد و به عنوان بنیانگذار صنعت بیمه درکشور آغاز به کارکرد .

 

آغاز فعالیت بیمه ایران (14 آبان 1314) را به تعبیری می توان ملی شدن صنعت بیمه تلقی کرد. بیمه ایران از آذرماه 1314 صدور بیمه نامه در رشته‌های مختلف را آغاز نمودو ظرف یک سال درشهرهای مشهد، شیراز‌، اصفهان ، همدان ، اهواز و بوشهرنمایندگی تأسیس کرد.همزمان تعدادی از دانشجویان رشته‌های اقتصادی و تجارت برای آموختن فنون بیمه به خارج از کشور اعزام شدند . شرکت بیمه ایران موفق شددرهمان سال نخست فعالیتش ،62% بازار بیمه کشوررادر اختیاربگیردو سهم مؤسسات خارجی را از 100% به 38% کاهش دهد . بیمه ایران همچنین درصد واگذاری اتکائی را از حدود 90% به 44% تقلیل داد و با کاهش نرخ حق بیمه در برخی از رشته‌‌ها به حدود50% ،‌ درگسترش وتوسعه بیمه نقش مؤثری را ایفاءکرد بطوریکه امروز نه تنها درسراسر کشور ، بلکه درکشورهای اروپایی و آسیایی ، بویژه در خاورمیانه نامی پرآوازه و آشناست .

 

 

 

برنامه های روابط عمومی بيمه ايران

 

بر اساس راهنمای تدوین برنامه و بودجه در جهت اصلاح الگوي مصرف

 

نظر به اینکه اجرای برنامه های فوق متضمن صرف هزینه و بودجه می باشد نحوه اقدامات در نظر گرفته شده بصورتي خواهد بود که با کمترين هزينه بيشترين بازدهي را در بر داشته و الگوي مناسبي از مصرف هزينه را معرفي نمايد.

 

بند الف- عملیات بیمه گری:

 

-        تبلیغات در جهت حفظ و افزایش پرتفوی ( ماده 1 الگوي برنامه و بودجه)

 

-        اطلاع رسانی به منظور کاهش خسارت (ماده 2 الگوي برنامه و بودجه)

 

-        اطلاع رسانی در زمینه آموزشهای ایمنی و مدیریت ریسک بويژه مشارکت در همايش هاي مرتبط. (ماده 4 الگوي برنامه و بودجه)

 

-        همکاری با شبکه نمایندگی در جهت اطلاع رسانی و تبلیغات. (ماده 7 الگوي برنامه و بودجه)

 

-        اطلاع رسانی در جهت جذب بازار خرد. (ماده 6)

 

-        استانداردسازی برنامه های اطلاع رسانی. (ماده 8)

 

-        معرفی انواع پوششهای موجود و طرحهای جدید بیمه ای و قراردادهاي منعقده شرکت با مشتريان عمده. (ماده 9)

 

-        اولویت تبلیغات و اطلاع رسانی در بخش صدور شامل:گسترش طرح بیمه جامع زندگي، قراردادهاي جديد و گسترده شرکت بويژه در سطح ملي با پوششهاي حوادث، سرنشین، آتش سوزی، باربری، مهندسی، درمان، بدنه، نقلیه هوائی و مسئولیت. (ماده 10)

 

-        همکاری با حوزه های فنی در جهت شناسائی بازارهای هدف و توسعه بازاريابي. (ماده 13)

 

-        اطلاع رسانی در جهت درک صحیح از نحوه نظارت مالی بجای نظارت تعرفه ای و اطلاع رساني در زمينه قوانين جديد بيمه بويژه قانون جديد شخص ثالث. (ماده 14)

 

-        انتشار کاتالوگها و بروشورهای اطلاع رسانی به منظور معرفی شرکت در سطح بین المللی با همکاری بخشهای بین الملل و اتکائی شرکت و مشارکت در همايش هاي بين المللي. (ماده 15)

 

-        معرفی شرکت به منظور کسب اعتبار در قبولی اتکائی. (ماده 17)

 

-        ارسال دستورالعمل هاي آموزشی برای روابط عمومی استانها. (ماده 18)

 

بند ب- سایر محورهای فعالیت:

 

-        برگزاری همایش ها و نشستهای آموزشی برای نمايندگان و کارگزاران به منظور افزایش توان روابط عمومی شبکه فروش. (ماده1)

 

-        ارتقای دانش ارتباطی و تبلیغاتی همکاران روابط عمومی و برنامه ریزی در جهت گسترش اطلاع رسانی. (ماده 2)

 

-        ارتقای اطلاع رسانی الکترونیک و بهینه کردن اطلاعات مورد نیاز سایت اینترنتی شرکت توسعه اتوماسيون اداري و تغيير کلي ساختار سايت اينترنتي بيمه ايران. (ماده 4)

 

-        تقویت چارت روابط عمومی و بهره مندی از منابع انسانی کارآمدتر در جهت افزایش اثربخشی و کارآئی و اجراي چارت مديريت و ساختار منابع انساني روابط عمومي. (ماده 5 و 7)

 

 

 

نمودار تشكيلاتي روابط عمومي

 

بیمه ایران

 

 

 

انواع خدمات ارتباطي بيمه ايران و تلفن مراكز مربوطه

 

56-8898825

1- تلفن گوياي بيمه ايران (شبانه روزي)  

28-66729819

2-مركز پرداخت خسارت سيار بيمه ايران

10001314

3- سامانه پيام گير پيام كوتاه بيمه ايران                                                      

4- مركز پاسخگوئي و رسيدگي به امور درمان و بستري شدن بيمه گزاران              

88959235

5- مركز بازرسي و رسيدگي به شكايات بيمه ايران                          

www.iraninsurance.ir

6- سايت اينترنتي بيمه ايران                                    

22873243

7- نشريه پيام بيمه ايران دو هفته نامه                                                

 

8- پرتال داخلي

9- ارسال پيام کوتاه با همکاري مراکز ارسال پيام (درحال برنامه ريزي از طريق سيستم اينترنتي بيمه ايران)

 

10- استفاده از ايميل

88959232-88954674

11- روابط عمومي بيمه ايران                                      

 

12- اطلاع رساني از طريق رسانه ها

صفحه 661

13- شبكه پيام رسان صداو سيما (تله تكست)                                        

 

14- اطلاع رساني از طريق بروشورهاي چاپي

 

بخش اول : اطلاع رسانی

 

الف- نشست هاي مطبوعاتی مدیرعامل:

 

  • 12 مورد در سال هر ماه يک نشست مطبوعاتي
  • 10 مورد نشست خبري در هنگام عقد قراردادها

 

ب- مصاحبه مطبوعاتی (اختصاصي)

 

  • مديرعامل: 15 مورد مصاحبه در سال
  • مديران فني: 25 مورد در سال
  • اعضاي هيأت مديره و مديران ستادي: 20 مورد در سال

 

ج- انتشار اخبار و اطلاعات:

 

  • ارسال خبر به نشريات و صداو سيماحدوداً 50 عنوان خبر در سال
  • درج خبر مشروح در سايت اينترنتي حدود600 تعداد خبر در سال
  • درج خبر در پرتال داخلي حسب مورد
  • درج خلاصه خبر در سايت اينترنتي حدود 250 تيتر خبري در سال
  • تهيه بولتن خبري روزانه و ارائه به مديران ارشد به تعداد روزهاي کاري و انتشار نشريات
  • درج بولتن خبري روزانه در پرتال داخلي به تعداد فوق
  • اطلاع رساني از طريق 2 هفته نامه پيام بيمه ايران نشريه اطلاع رساني اين شرکت

 

د- فرهنگ سازی از طریق صداو سیما:

 

  • ساخت برنامه هاي مشارکتي با صداو سيما (4 عنوان برنامه شامل 24 تا 30 قسمت)
  • ساخت فيلمهاي انيميشن درباره خدمات و نام و جايگاه بيمه ايران
  • ساخت رپرتاژهاي تلويزيوني و راديوئي حدود 5 برنامه
  • مصاحبه هاي راديو تلويزيوني حداقل 12 مورد

 

ه- بهره برداري از پایگاههای اطلاع رسانی و بروز رساني اطلاعات:

 

  • بهره برداري از سايت اينترنتي بيمه ايران:

 

-        اخبار بيمه ايران، صنعت بيمه و وزارت دارائي

 

-        

 

آگهي هاي مناقصه و مزايده،آگهي استخدام

-        جدول حق بيمه ها و راهنمائي در زمينه خسارات

 

-        معرفي خدمات بيمه

 

-        معرفي برنامه کار شعب

 

-        نشاني شعب و نمايندگيها

 

-        اعلام مناسبتهاي ملي و مذهبي در لوگوي اصلي سايت

 

-        معرفي سايتهاي بيمه اي

 

-        اطلاعات ساختار سازماني و مديران بيمه ايران

 

-        اعلام مراکز درماني بيمه ايران

 

  • بهره برداري از پرتال داخلي بيمه ايران:

 

-        درج اخبار بولتن داخلي روزانه

 

-        درج اخبار شعب و مراکز استانها

 

  • به روز رساني اطلاعات تلفن گوياي بيمه ايران بشماره 6-88988253
  • افزايش تلفن گوياي مديريتها حسب درخواست
  • استفاده از خطوط مخابراتي پيام کوتاه و ارسال اطلاعات در سطح کشور(sms)
  • بهره برداري از زيرساختهاي اينترنتي، ارسال و دريافت ايميل
  • ارسال گزارش و بخشنامه از طريق منوي روابط عمومي در پرتال داخلي
  • ثبت اطلاعات آگهي هاي مناقصه و مزايده در سايت مناقصات کشور
  • همکاري با ساير بخشها در ارسال اطلاعات حوزه هاي بسيج، ايثارگران، درمان، شرکت ايران معين و....در سايت اطلاع رساني بيمه ايران

 

توضيح: گزارش تصويري سايت اطلاع رساني بيمه ايران در يک CD ضميمه اين گزارش مي باشد.

 

بخش دوم: تبلیغات

 

الف- آگهی های رادیو تلویزیونی:

 

  • ساخت 10 تيزر تلويزيوني در سال
  • ساخت 10 زيرنويس تلويزيوني
  • ساخت 5 تيزر راديوئي

 

ب- تبلیغات محیطی

 

  • اجراي 10 بيلبرد محيطي در جاده ها و پل ها در سال
  • تهيه 150 استند اطلاع رساني براي تهران و مراکز استان
  • اجراي تبليغات محيطي در مسابقات ليگ برتر حسب قرارداد
  • اجراي تبليغات محيطي در محوطه برج ميلاد
  • اجراي ساير تبليغات محيطي حسب قراردادهاي جديد

 

ج- آگهی در نشریات

 

  • در صورت رفع مشکل ماده 25 مصوبه هيأت وزيران، اقدام خواهد شد.

 

د- حمايت هاي بيمه اي:

 

  • بيمه راهپيمايان دهه مبارک فجر بصورت کنسرسيوم
  • بيمه شرکت کنندگان در مراسم ارتحال حضرت امام (ره)
  • بيمه راهيان نور
  • بيمه نمازگزاران عيد سعيد فطر
  • بيمه خبرنگاران و مجموعه هاي همکاري کننده در انعکاس اخبار و ارتقاي صنعت بيمه (ارائه تخفيف)
  • تخفيف بيمه اي به بيمه گزاران فاقد خسارت

 

ه- چاپ و انتشارات

 

  • چاپ گزارش سالانه شرکت
  • چاپ 62000 برگ پوستر در دهها طرح متنوع
  • چاپ 105000 جلد بروشور بيمه اي و گزارشي
  • چاپ انواع برچسب(1000 برگ)
  • چاپ انواع فولدر
  • طراحي و چاپ کارت ويزيت مديران (18 کارت)
  • طراحي تراکت هاي اطلاع رساني بصورت مستمر(256 تراکت)
  • انتشارکتب مرجع و اطلاع رساني
  • انتشار انواع CD هاي اطلاع رساني و تبليغاتي (366500 CD)

 

و- تهيه و توزيع هداياي تبليغاتي:

 

  • تهيه صنايع دستي باتوجه به کميت و کيفيت بيمه گذاران و سازمانهاي مرتبط
  • تهيه اقلام چرمي جهت توزيع در بين مديريتهاي مختلف
  • تهيه خودکار، روان نويس و خودنويس
  • تهيه انواع ساعت هاي تبليغي
  • تهيه سايه بان اتومبيل
  • تهيه کيف کمک هاي اوليه
  • تهيه انواع کيف سامسونت برزنت و چرمي
  • تهيه ساک تبليغاتي
  • تهيه پاکت نايلوني به آرم بيمه ايران
  • تهيه انواع ساعتهاي مچي، ديواري، روميزي
  • تهيه قاب عکس جهت الواح و تقديرنامه ها
  • تهيه تمثال شخصيتهاي بزرگ (امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري
  • تهيه بج سينه (آرم بيمه ايران)

 

بخش سوم: برنامه های اجرائی

 

الف- برگزاري گردهمائی، سمینار و همایش و نشست هاي تخصصي و آموزشي:

 

  • همايش سراسري نمايندگان بيمه ايران
  • همايش کارگزاران
  • همايش روابط عمومي استانها
  • همايش ايثارگران
  • همايش سراسري بسيجيان
  • همايش سراسري بازنشستگان
  • همکاري در برگزاري همايش هاي تخصصي مديران ستادي
  • برگزاري جلسات تفاهم نامه و قراردادها

 

DSC02002

همايش سراسري مديران بيمه ايران

ب- مشارکت در همايشهاي مرتبط با بازاريابي بيمه ايران:

 

  • مشارکت در همايشهاي اقتصادي و بيمه اي مرتبط با صنعت بيمه (همايش هاي تحول و همايش بيمه و توسعه)
  • مشارکت در همايشهاي توسعه بازاريابي

 

 

 

 ravabet-omoomi1

 

ج- برگزاري نمايشگاه ها:

 

  • به نظر مي رسد در سال آينده بطور متوسط در هرماه يک

 

نمايشگاه تخصصي برگزار گردد (حدود 10 الي 12 مورد)

 

د- برگزاري مراسم و بزرگداشت

 

  • برگزاري مراسم 15 آبان سالروز تأسيس بيمه ايران
  • برگزاري مراسم ارتحال
  • برگزاري مراسم بيعت با امام خميني (ره)
  • برگزاري مراسم دهه فجر با همکاري ستاد غدير بيمه ايران
  • برگزاري مراسم جشن دانش آموزي با همکاري اداره رفاه (روز دانش آموز)
  • برگزاري مراسم ورزشي و فرهنگي با همکاري اداره رفاه
  • برگزاري مراسم بزرگداشت بسيج و ايثارگران با همکاري واحدهاي ذيربط
  • برگزاري مراسم توديع و يادبود و معارفه
  • برگزاري مراسم اهداي جوايز مسابقات مختلف
  • برگزاري مراسم تقدير از مديران، کارکنان، بيمه گزاران و نمايندگان و بازنشستگان
  • برگزاري مراسم مناسبتهاي مختلف
  • برگزاري مراسم معارفه مديران
  • برگزاري مراسم افتتاح شعب و ساختمانهاي جديد
  • برگزاري برنامه هاي آموزشي با همکاري مرکز آموزش
  • برگزاري مراسم بزرگداشت مديران، کارکنان، نمايندگان و بازنشستگان و کارگزاران فعال
  • ارسال گل و هدايا براي بيمه گزاران

 

ب- طرحهاي جديد:

 

- معرفي طرح بيمه جامع زندگي

 

- معرفي طرح بيمه جامع آتش سوزي

 

- معرفي طرح بيمه حوادث مشترکين گاز شهري

 

- معرفي طرح بيمه ارزش مضاعف سهام

 

- معرفي طرح بيمه ايرها (گردشگران خارجي ورودي به کشور)

 

- معرفي طرح بيمه سفر حج

 

- معرفي طرح بيمه تماشاگران ليگ فوتبال

 

- معرفي طرح بيمه جامع پارک فناوري پرديس

 

- معرفي طرح بيمه عدم النفع اتومبيل و آتش سوزي

 

- معرفي طرح بيمه تمام خطر اتومبيل

 

- معرفي طرح بيمه تمام خطر اموال

 

- معرفي طرح بيمه ازکارافتادگي در اثر شکست ماشين آلات

 

- معرفي طرح بيمه صيانت از خانواده

 

ج- قراردادها:

 

- معرفي قرارداد بيمه حوادث مشترکين گاز منازل شهري با شرکت ملي گاز ايران

 

- معرفي قرارداد بيمه جهاد کشاورزي با وزارت جهاد کشاورزي

 

- معرفي قرارداد بيمه جانبازان و خانواده شهدا با بنياد شهيد و امور ايثارگران

 

- معرفي قرارداد بيمه دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش با رفاه و تعاون آموزش و پرورش

 

- معرفي قرارداد بيمه تأمين مالي سفر حج با سازمان حج و زيارت

 

- معرفي قرارداد بيمه برج ميلاد

 

- معرفي قرارداد بيمه تماشاگران ليگ فوتبال با سازمان ليگ

 

- معرفي قرارداد بيمه اصناف با شوراي اصناف کشور

 

- معرفي قرارداد با سازمان انتقال خون

 

نقاط ضعف روابط عمومي بيمه ايران

 

با توجه به محدود بودن بودجه و فعاليت سازمانهاي دولتي نسبت به بخش خصوصي روابط عمومي بيمه ايران از نظر سطح ساختار سازماني كمتر از حد انتظار است و براي تغيير ساختار با توجه به نيار مصوبه مجمع عمومي بيمه ايران تلاش زيادي شد تا اين مجمع تشكل و يا تغيير ساختار و طراحي جديد موافقت نمايد و اميدواريم به زودي در جايگاه واقعي خود قرار گيرد . زيرا در حال حاضر چارت سازماني روابط عمومي بيمه ايران ((اداره كل))ست اما در آينده نزديك به مديريت تغيير خواهد يافت .

 

محاسن روابط عمومي بيمه ايران

 

حوزه فعاليت روابط عمومي بيمه ايران نسبت به ساير بيمه هاي دولتي خصوصي گسترده تر و بزرگ تر و راهبردي تر و اجرايي تر است و با ساير روابط عمومي ها متفاوت است و بيشتر از بيمه ايران استعلام و هماهنگي مي نمايد و با توجه به وسعت و توسعه و ديدگاه مقامات ا رشد بيمه ايرن رفتار و عملكرد روابط عمومي بيمه ايران براي روابط عمومي بيمه ها الگو مي باشد و در تصميم گيري ها و تصميم بيمه ايران مد نظر است .

 


 

نويسنده : ساحل کریمی عقدا

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.