واحد 13 تهران
گزارش كاربیني_ رشته روابط عمومي
موضوع
روابط عمومي بيمه ايران
استاد راهنما : جناب آقای سالاریان
گرد آورنده
ساحل كريمي عقدا
بى شك روابط عمومى، مانند ساير رشته هاى علوم انسانى مورد غفلت قرار گرفته است وتوسعه روزافزون و ارتباط و اطلاعات در كشور ها، نتوانسته در آن تأثيرى داشته باشد. حتى كشور در حال توسعه ما نيز چنين وضعى دارد. مشكلات و ناكارآيى ادارى در كشور ماپديده نو و جديدى نيست و سال هاست كه سازمان هاى مربوطه، براى اصلاح ساختارى آنهامطالعه و برنامه ريزى مى كنند، هر چند تاكنون اقداماتى نيز به عمل آمده است. در عصرارتباطات و اطلاعات در موقعيتى كه جامعه متحول ما رو به سوى تكامل دارد و مدنيت راجست وجو مى كند، روابط عمومى از اجزا و عناصر اصلى ارتباطات است و در ايجاد بسترهاى مشاركت ذهنى و عينى نقش نهادى و بنيادى دارد، زيرا جنس و ماهيت مجموعه وظايف وفعاليت هاى آن به طور عمده، (ارتباطى، تعاملى و تبادلى) است. امر مشاركت با مقولهاطلاع رسانى كه از مهمترين رويكرد هاى روابط عمومى است آغاز مى شود و بسيارى ديگراز كارهاى اجراى تحقق مشاركت از جمله تمهيدات ترغيبى، همان امور رايج كاربردى روابطعمومى است.
مقتضى نيست كه ارتباطات مردم با سازمان ها سرد و عارى از مهر و رغبت باشد،بجاست، كه با انجام مطالعات و بررسى هاى لازم اساساً معلوم شود كه سازمان هاى ماواقعاً به چه رويه و رويكردى براى تعامل با مردم نياز دارد؟ يكى از عواملى كه درسرنوشت هر گروه و فرد اهميت و ارزش دارد و آنها را براى رسيدن به هدفشان يارى مىدهد، كيفيت رابطه آنها با افراد و مؤسساتى است كه با آن سر و كار دارند.
همچنين، نقش عمده روابط عمومى، كاهش و نزديك كردن اذهان عمومى به واقعيت درسازمان هاست.
توانايى شناخت و اقدام آگاهانه، كاربرد اقدامهاى روابط عمومى راافزايش داده و منجربه تحرك و كارايى آنها خواهد بود. چنانچه به مهمترين عاملاجتماعى مؤثر، در روابط اجتماعى تبديل شده و انتظار و نقش هاى برشمرده در وظايفآنها، آن مهم را پشتيبانى خواهد كرد. درنتيجه آمار سازنده و مرتبط با شرايط به وجودخواهد آمد.
هراندازه ارتباط در روابط عمومى، بطور مفيد، مستقر و شكل مؤثرى گسترش يافتهباشد، همان اندازه آن فرد، گروه و مؤسسه در دستيابى به اهداف خود موفق تر مى شوند. امروزه، دستگاه هاى دولتى روز به روز وسيعتر، وظايف آنها سنگين تر و پيچيده تر مىشود، اين روند فعاليت گوناگون آنها را متحول كرده و ميان مردم و دولت و نيز اركاندولتى روابط نزديكتر برقرار مى شود. با توجه به وظايف كلى روابط عمومى در حقيقت مىتواند، در حكم واسطه ميان دولت و مردم نقش قابل قبولى ايفا كند. آنها مى توانند، باتنظيم برنامه دقيق به سؤال ها و شك ها و ترديد ها پاسخ بدهند.
متصديان روابط عمومى، بايد داراى معلومات وسيعى بوده و از استدلال و كيفيت منطقو تشكيلات مخالف و موافق سازمان متبوع خود آگاه باشند تا بتوانند برنامه هاى خود راتنظيم كنند و فعاليت مخالفان را كم اثر كرده و پيام سازمان خود را به گوش آنها واكثر مردم برسانند.
تعريف روابط عمومي
اصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگليسى public Relations براى نخستين بار درآمريكا در اتحاديه راه آهن به كار برده شد و در ايران نخستين بار در شركت نفت بهكار رفته و دفترى در آن شركت ايجاد شد. روابط عمومى را در زبان عربى (العلاقاتالعامه) ترجمه كرده اند.
تعاريف گوناگونى از روابط عمومى از سوى صاحبنظران، كارشناسان و مؤلفان كتاب هاىاين رشته بيان شده است از جمله: ركس هارلو از پيشقدمان روابط عمومى در جهان مىگويد: روابط عمومى دانشى است كه به وسيله آن سازمان ها آگاهانه مى كوشند، برمسئوليت اجتماعى خويش عمل كنند تا بتوانند، تفاهم و پشتيبانى كسانى را كه براىتوسعه اهميت دارد، به دست آورند. در اين باره انجمن روابط عمومى آلمان مى گويد: روابط عمومى، تلاش آگاهانه و قانونى به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناختمتقابل با عموم، براساس تحقيق علمى و عملى صحيح و مستمر، ميسر است. انجمن جهانىروابط عمومى نيز گفته: روابط عمومى بخشى از وظايف مديريت سازمان است و عملى ممتد،مداوم و طرح ريزى شده است كه از طريق آن افراد و سازمان ها مى كوشند تا تفاهم وپشتيبانى كسانى را كه با آنها سرو كار دارند، به دست آورند.
بیمه ایران در یک نگاه
تأسیس
پانزدهم آبانماه تاریخی است به یادماندنی درصنعت بیمه کشور . در سال 1314 ، در چنینروزی ، شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان نخستین شرکت بیمه ایرانی ودولتی تأسیس شد و به عنوان بنیانگذار صنعت بیمه درکشور آغاز به کارکرد .
آغاز فعالیت بیمه ایران (14 آبان 1314) را به تعبیری می توان ملی شدن صنعت بیمه تلقی کرد. بیمه ایران از آذرماه 1314 صدور بیمه نامه در رشتههای مختلف را آغاز نمودو ظرف یک سال درشهرهای مشهد، شیراز، اصفهان ، همدان ، اهواز و بوشهرنمایندگی تأسیس کرد.همزمان تعدادی از دانشجویان رشتههای اقتصادی و تجارت برای آموختن فنون بیمه به خارج از کشور اعزام شدند . شرکت بیمه ایران موفق شددرهمان سال نخست فعالیتش ،62% بازار بیمه کشوررادر اختیاربگیردو سهم مؤسسات خارجی را از 100% به 38% کاهش دهد . بیمه ایران همچنین درصد واگذاری اتکائی را از حدود 90% به 44% تقلیل داد و با کاهش نرخ حق بیمه در برخی از رشتهها به حدود50% ، درگسترش وتوسعه بیمه نقش مؤثری را ایفاءکرد بطوریکه امروز نه تنها درسراسر کشور ، بلکه درکشورهای اروپایی و آسیایی ، بویژه در خاورمیانه نامی پرآوازه و آشناست .
برنامه های روابط عمومی بيمه ايران
بر اساس راهنمای تدوین برنامه و بودجه در جهت اصلاح الگوي مصرف
نظر به اینکه اجرای برنامه های فوق متضمن صرف هزینه و بودجه می باشد نحوه اقدامات در نظر گرفته شده بصورتي خواهد بود که با کمترين هزينه بيشترين بازدهي را در بر داشته و الگوي مناسبي از مصرف هزينه را معرفي نمايد.
بند الف- عملیات بیمه گری:
- تبلیغات در جهت حفظ و افزایش پرتفوی ( ماده 1 الگوي برنامه و بودجه)
- اطلاع رسانی به منظور کاهش خسارت (ماده 2 الگوي برنامه و بودجه)
- اطلاع رسانی در زمینه آموزشهای ایمنی و مدیریت ریسک بويژه مشارکت در همايش هاي مرتبط. (ماده 4 الگوي برنامه و بودجه)
- همکاری با شبکه نمایندگی در جهت اطلاع رسانی و تبلیغات. (ماده 7 الگوي برنامه و بودجه)
- اطلاع رسانی در جهت جذب بازار خرد. (ماده 6)
- استانداردسازی برنامه های اطلاع رسانی. (ماده 8)
- معرفی انواع پوششهای موجود و طرحهای جدید بیمه ای و قراردادهاي منعقده شرکت با مشتريان عمده. (ماده 9)
- اولویت تبلیغات و اطلاع رسانی در بخش صدور شامل:گسترش طرح بیمه جامع زندگي، قراردادهاي جديد و گسترده شرکت بويژه در سطح ملي با پوششهاي حوادث، سرنشین، آتش سوزی، باربری، مهندسی، درمان، بدنه، نقلیه هوائی و مسئولیت. (ماده 10)
- همکاری با حوزه های فنی در جهت شناسائی بازارهای هدف و توسعه بازاريابي. (ماده 13)
- اطلاع رسانی در جهت درک صحیح از نحوه نظارت مالی بجای نظارت تعرفه ای و اطلاع رساني در زمينه قوانين جديد بيمه بويژه قانون جديد شخص ثالث. (ماده 14)
- انتشار کاتالوگها و بروشورهای اطلاع رسانی به منظور معرفی شرکت در سطح بین المللی با همکاری بخشهای بین الملل و اتکائی شرکت و مشارکت در همايش هاي بين المللي. (ماده 15)
- معرفی شرکت به منظور کسب اعتبار در قبولی اتکائی. (ماده 17)
- ارسال دستورالعمل هاي آموزشی برای روابط عمومی استانها. (ماده 18)
بند ب- سایر محورهای فعالیت:
- برگزاری همایش ها و نشستهای آموزشی برای نمايندگان و کارگزاران به منظور افزایش توان روابط عمومی شبکه فروش. (ماده1)
- ارتقای دانش ارتباطی و تبلیغاتی همکاران روابط عمومی و برنامه ریزی در جهت گسترش اطلاع رسانی. (ماده 2)
- ارتقای اطلاع رسانی الکترونیک و بهینه کردن اطلاعات مورد نیاز سایت اینترنتی شرکت توسعه اتوماسيون اداري و تغيير کلي ساختار سايت اينترنتي بيمه ايران. (ماده 4)
- تقویت چارت روابط عمومی و بهره مندی از منابع انسانی کارآمدتر در جهت افزایش اثربخشی و کارآئی و اجراي چارت مديريت و ساختار منابع انساني روابط عمومي. (ماده 5 و 7)
نمودار تشكيلاتي روابط عمومي
بیمه ایران
انواع خدمات ارتباطي بيمه ايران و تلفن مراكز مربوطه
56-8898825 |
1- تلفن گوياي بيمه ايران (شبانه روزي) |
28-66729819 |
2-مركز پرداخت خسارت سيار بيمه ايران |
10001314 |
3- سامانه پيام گير پيام كوتاه بيمه ايران |
4- مركز پاسخگوئي و رسيدگي به امور درمان و بستري شدن بيمه گزاران |
|
88959235 |
5- مركز بازرسي و رسيدگي به شكايات بيمه ايران |
www.iraninsurance.ir |
6- سايت اينترنتي بيمه ايران |
22873243 |
7- نشريه پيام بيمه ايران دو هفته نامه |
|
8- پرتال داخلي |
9- ارسال پيام کوتاه با همکاري مراکز ارسال پيام (درحال برنامه ريزي از طريق سيستم اينترنتي بيمه ايران) |
|
|
10- استفاده از ايميل |
88959232-88954674 |
11- روابط عمومي بيمه ايران |
|
12- اطلاع رساني از طريق رسانه ها |
صفحه 661 |
13- شبكه پيام رسان صداو سيما (تله تكست) |
|
14- اطلاع رساني از طريق بروشورهاي چاپي |
بخش اول : اطلاع رسانی
الف- نشست هاي مطبوعاتی مدیرعامل:
ب- مصاحبه مطبوعاتی (اختصاصي)
ج- انتشار اخبار و اطلاعات:
د- فرهنگ سازی از طریق صداو سیما:
ه- بهره برداري از پایگاههای اطلاع رسانی و بروز رساني اطلاعات:
- اخبار بيمه ايران، صنعت بيمه و وزارت دارائي
-
آگهي هاي مناقصه و مزايده،آگهي استخدام
- جدول حق بيمه ها و راهنمائي در زمينه خسارات
- معرفي خدمات بيمه
- معرفي برنامه کار شعب
- نشاني شعب و نمايندگيها
- اعلام مناسبتهاي ملي و مذهبي در لوگوي اصلي سايت
- معرفي سايتهاي بيمه اي
- اطلاعات ساختار سازماني و مديران بيمه ايران
- اعلام مراکز درماني بيمه ايران
- درج اخبار بولتن داخلي روزانه
- درج اخبار شعب و مراکز استانها
توضيح: گزارش تصويري سايت اطلاع رساني بيمه ايران در يک CD ضميمه اين گزارش مي باشد.
بخش دوم: تبلیغات
الف- آگهی های رادیو تلویزیونی:
ب- تبلیغات محیطی
ج- آگهی در نشریات
د- حمايت هاي بيمه اي:
ه- چاپ و انتشارات
و- تهيه و توزيع هداياي تبليغاتي:
بخش سوم: برنامه های اجرائی
الف- برگزاري گردهمائی، سمینار و همایش و نشست هاي تخصصي و آموزشي:
|
همايش سراسري مديران بيمه ايران
ب- مشارکت در همايشهاي مرتبط با بازاريابي بيمه ايران:
ج- برگزاري نمايشگاه ها:
نمايشگاه تخصصي برگزار گردد (حدود 10 الي 12 مورد)
د- برگزاري مراسم و بزرگداشت
ب- طرحهاي جديد:
- معرفي طرح بيمه جامع زندگي
- معرفي طرح بيمه جامع آتش سوزي
- معرفي طرح بيمه حوادث مشترکين گاز شهري
- معرفي طرح بيمه ارزش مضاعف سهام
- معرفي طرح بيمه ايرها (گردشگران خارجي ورودي به کشور)
- معرفي طرح بيمه سفر حج
- معرفي طرح بيمه تماشاگران ليگ فوتبال
- معرفي طرح بيمه جامع پارک فناوري پرديس
- معرفي طرح بيمه عدم النفع اتومبيل و آتش سوزي
- معرفي طرح بيمه تمام خطر اتومبيل
- معرفي طرح بيمه تمام خطر اموال
- معرفي طرح بيمه ازکارافتادگي در اثر شکست ماشين آلات
- معرفي طرح بيمه صيانت از خانواده
ج- قراردادها:
- معرفي قرارداد بيمه حوادث مشترکين گاز منازل شهري با شرکت ملي گاز ايران
- معرفي قرارداد بيمه جهاد کشاورزي با وزارت جهاد کشاورزي
- معرفي قرارداد بيمه جانبازان و خانواده شهدا با بنياد شهيد و امور ايثارگران
- معرفي قرارداد بيمه دانش آموزان و کارکنان آموزش و پرورش با رفاه و تعاون آموزش و پرورش
- معرفي قرارداد بيمه تأمين مالي سفر حج با سازمان حج و زيارت
- معرفي قرارداد بيمه برج ميلاد
- معرفي قرارداد بيمه تماشاگران ليگ فوتبال با سازمان ليگ
- معرفي قرارداد بيمه اصناف با شوراي اصناف کشور
- معرفي قرارداد با سازمان انتقال خون
نقاط ضعف روابط عمومي بيمه ايران
با توجه به محدود بودن بودجه و فعاليت سازمانهاي دولتي نسبت به بخش خصوصي روابط عمومي بيمه ايران از نظر سطح ساختار سازماني كمتر از حد انتظار است و براي تغيير ساختار با توجه به نيار مصوبه مجمع عمومي بيمه ايران تلاش زيادي شد تا اين مجمع تشكل و يا تغيير ساختار و طراحي جديد موافقت نمايد و اميدواريم به زودي در جايگاه واقعي خود قرار گيرد . زيرا در حال حاضر چارت سازماني روابط عمومي بيمه ايران ((اداره كل))ست اما در آينده نزديك به مديريت تغيير خواهد يافت .
محاسن روابط عمومي بيمه ايران
حوزه فعاليت روابط عمومي بيمه ايران نسبت به ساير بيمه هاي دولتي خصوصي گسترده تر و بزرگ تر و راهبردي تر و اجرايي تر است و با ساير روابط عمومي ها متفاوت است و بيشتر از بيمه ايران استعلام و هماهنگي مي نمايد و با توجه به وسعت و توسعه و ديدگاه مقامات ا رشد بيمه ايرن رفتار و عملكرد روابط عمومي بيمه ايران براي روابط عمومي بيمه ها الگو مي باشد و در تصميم گيري ها و تصميم بيمه ايران مد نظر است .