سه شنبه, 06 آذر 1403

 



روابط عمومی هواپیمایی کشور


 

به نام خدا

 

57 

 مقدمه

حمل ونقل بی بدیلدر رشد و شکوفایی اقتصاد کشور ها دارد به گونه ای که در فرایند توسعه اقتصاد و اجتماعی کشور ها همبستگی مستقیم و مثبتی میان گسترش حمل و نقل و دستیابی به نرخ رشد اقتصادی بیشتر وجود دارد به عبار دیگر همراه با افزایش تولید ناخالص داخلی میزان ارزش افزوده بخش حمل و نقل است.ایجاد سیستم حمل ونقل کامل -منظم- گسترده و کارامد از جمله نیاز های مهم کشور به شمار می اید.و ان نوع از حمل ونقل که ایمن و ارزان بوده و مصرف انرژی کمتر ی دارد بیشتر مورد استقبال مسافران قرار می گیرد.کشور مان از جمله کشورها یی است که به لحاظ قرار گرفین در موقیعت جغرافی بسیار مناسب از توانمندی گردشگری خوبی بهره مند بوده و ازاین روباز گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباطی مطمن و کارامد می توانیم از این مزایا استفاده بهینه کنیم.درمیان صنعت هوانوردی به عنوان یکی از شقوق مهم حمل ونقل همواره به عنوان یکی ار منابع مهم مبادلات تجاری به شمار می اید و از این رو نمی توان تاثیر ان را در تامین امنیت اقتصادی و معیشتی تاجران و صنعتگران وکشاورزان نادیده گرفت و چنانچه  برنامه ریزی کارامدی در این راستا صورت گیرد صنعت هواپیمایی می تواند بنیه اقتصادی منطقه را به نحوی مطلوب و در تمامی ابعاد تقویت کندوامروز یکی از مهمترین شاخصه های توسعه یافتگی در هرمنطقه را موجود شبکه حمل و نقل هوایی مدرن به شمار می اورند و در تمامی کشورها  شبکه هایحمل ونقل هوایی ازاصل ترین سرمایه های دولت محسوب می شود که این خود نمایانگر تاثیر اساسی این عامل بر توسعه یافتگی کشور ها از توجهات مختلف است .توجه به حمل ونقل هوایی کالا از نشانه های توسعه یافتگی یک کشور است زیرا این امر موجب می شود شاخص اقتصادی هر کشور به نحو مطلوبی افزایش دهد.صنعت هواپیمایی وهوانوردی مجموعه ای از تخصص ها و خدمات و سامانه هاست که  در مجموع پرواز ایمن و مطمن  را برای شهروندان  به ارمغان می اورد هدف  مشترک تمامی دست اندرکاران صنعت هوانوردی کشور نیز تامین ایمنی امنیت رفاه و سرعت در حمل ونقل هوایی است سازمان هواپیمایی کشور نیز به عنوان نماینده دولت در حقیقت به نمایندگی از مردم وظیفه راهبردی و نظارت عالیه بر صنعت هواپیمایی و هواانوردی و حفظ حقوق همه کاربران و دست اندرکاران را بر عهده دارد.

 

 

عملکردروابط عمومی هواپیمایی کشور بدین نحو ارائه خدمت می نماید.

در این مکان بحث فنی و تخصصی تر مطرح شده با سه بخش همکاری تنگاتنگ داشته ودارند.

این سه بخش عبارتند از:

1-ارتباط با رسانه ها

2-ارتباط با امور بین الملل

3-ارتباط های سمی وبصری

4-تبلیغات

5-اجراو برگذاری نمایشگاه

در روابط عمومی این سازمان کار تولید وتهیه وتنظیم خبربیش از 70 درصد انجام می پذیردهر خبری که در سازمان تولید می گردداول به روابط عمومی ارسال شده و این مرکز تمام اطلاعات را برروی سایت هوا پیمایی کشور قرار داده وتمام قسمتهای سازمان از این خبر که روی سایت امده مطلع می شوند.

حتی اخبار مهم روزنامه ها بطور هم بر روی سایت نمایش داده می شود .

.سوال شد که شما باید تمام روزنامه های صبح وعصر را مطالعه کنید تا اخبارمهم را روی سایت گذاشته تا همگان ان را بخوانند ایشان پاسخ دادن که بله ما هر اتفاق هر خبر مهم چه تصویری وجه نوشتاری سریعاٰ در اختیار شان قرارمی گیرد بیان نمودن دوستانی دارند که در روزنامه کا ر می کنند و انها اخبارمهم و به روز را برایشان ارسال می نمایند.

شبکه خبر و امور مرکز خبر و حتی باشگاهی در رابطه هستند. حد الامکان ماهی دوبار سوژه در هواپیمایی کشور وجود دارد . ما سریعا ان را روی سایت خبری خود قرار می دهیم . اخباری که از تلویزیون پخش می شود هم در سایت دیده می شود .

اخبارسی که ار روابط عمومی انتشار داده می شود دقیق و درست باشد کمتر پیش امده اخبار نا درست بوده باشد.

هر تغییری در عملکرد هواپیمایی صورت پذیرت مانند افزایش قیمت بلیط هواپیما انی روی سایت برای قسنتهای مختلف به نمایش درامد .

چون اخبار اول به روابط عمومی ارسال می گردد. دو دسته می شود .عادی ومحرمانه

اخبار عادی بطور معمول روی سایت می رود اما اخبار محرمانه تا زمانی که اجازه از رده های بالا نداشته باشیم در سایت دیده نمی گردد.

ایشان بیان می نمودن ما همه اش منتظر خبرنمی نشینیم خودمان در سازمان گشت زده و به تمام نقاط سازمان رفته و با صحبت کردن با انها اخبار را به دست می اوریم .

روابط عموی وبرای برگزاری برنامه های جشن ها ولادتها و یا عزا داری ها با واحد سنجش وفرهنگی همکار نزدیک داشته و حتی برای برگزاری هر نوع مراسم به انها کمک می دهیم. این قسمتها هم در رابطه هستیم

مدیر پشتیبانی-مشاوره ومشاوره بانوان-ایثارگران- پایگاه بسیج هواپیمایی-هر یک از این قسمتها برنامه داشته با شند با همکاریروابط عمومی انجام می پذیرد مانند جشن ولادت خانم فاطمه الزهراکه با پایگاه بسیج در حیاط مکانی را تزیین نموده و تمام کار های ان را انجام دادیم

روابط عمومی پل ارتباطی درون سازمانی و بیرون سازمان ومیان سازمانی است و ارتباط با کارمندان ورییسان دارد به گفته خود روابط عمومی ها (روابط عمومی مانند زن باسلیقه است)که می تواند با ارئه نظرات خوب برنامه ها اجرا شده و برای مخاطبین دلنشین شود .

کار دیگر روابط عمومی. ارائه گزارش تصمیری است وهمیشه نوشتاری نیست.

روابط عمومی در تبلیغات و انتشارات ید طولایی دارد اشعار- تبریک اعیاد –زدن بیلبرد تبلیغاتی چه در سایت چه در بیرون سازمان – اگر کسی از بستگانشان فوت یا ازدواجی ویا سفر مکه ویا عتبات داشسته باشد از طریق روابط عمومی به همه اطلاع رسانی شده و خود روابط عمومی ارسال پیام می نماید

      

شرح وظایف روابط عمومی بدین شرح است

. تنظیم وتسهیل امور دفتر به منظور ارائه خدمات مطلوب به ریاست سازمان وسایرین

.تهیه وتنظیم برنامه های ملاقات مقامات داخلی وخارجی وهمچنین کارکنان سازمان با رییس سازمان

.برگزاری مصاحبه ریاست سازمان با رسانه ها

. جمع امری اخبارو مقالات مربوط به هواپیمایی از جراید جهت مقاماتسازمان

. برنامه ریزی وتهیه واجرای طرح های تبلیغاتی سازمان با استفاده از کلیه رسانه های گروهی کشور

. به منظور ارائه فعالیت های سازمانی وآگاهی افکار عمومی

. بررسی وتحلیل محتوای رسانه های جمعی وارائه گزارش مستمر برخوردهای رسانه اس به مسئولان از طریق تهیه بولتن های خبری واطلاع رسانی

. برقرای ارتباط اثر بخش وتعامل با رسانه های جمعی از طریق برگزاری گفت وگو های اختصاصی و نشست های عمومی خبری وارسال تولید رسانه ای جهت اطلاع رسانی صحیح به هنگام وشفاف از فعالیت های سازمان وپاسخگویی به خواسته های معقول رسانه ای جمعی

. تشکیل ارشیو اطلاعات و انتشارات سازمان

. شناساندن ارزش های فکری و معنوی انقلاب اسلامی و حفظ دستاورد های آن به منظور تهذیب اخلاق انسانی واسلامی کارکنان

. ترتیب بازدید میمانان خارجی از سازمان جهت آشنایی آنها با سازمانو اهداف آن. تهیه وتنظیم گزارش کار وسمینارها .کنفرانس ها.سخرانی ها در سازمان

                              

. تهیه دستور العمل ها وآیین نامه ها اجرایی روابط عمومی متناسب با راهبرد ها و سیاست های کلان شورای وتضاد تصمیمات

. پیگیری دستورها وترجاعیه های ریاست سازمان در داخل و خارج سازمان وانعکاس باز خورد اقدامات مرتبط به ایشان

. انتقال نقطه نظرات ریاست سازمان به مراتب مدیریتی در داخل وخارج سازمان

. تنظیم مکاتبات برون سازمانی ریاست سازمان

. تنظیم پیام ها وسخنرانی های ریاست سازمان و پاسخگویی به پیام های دریافتی

. تهیه و تدوین بولتن های خبری وگزارش حضور سازمان در عرصه رسانه های مکتوب دیداری وشنیداری

. همکاری در برگزاری اجلاس ها ونشست ها ی عمومی علمی وتخصصی مرتبط با حوزه فعالیت های صنعت هوانوردی کشور

. برنامه ریزی وتلاش برای ارتقائ سلامت نظام اداری سازمان

.همکاری در تهیه وتدوین شاخص های اختصاصی ومعیار های ارزیابی عملکردسازمان

. اجرای دستور العمل های ارزیابی عملکرد وتکمیل فرم های مربوط وتهیه مستندات لازم

. همکاری با شورا {یا کمیسیون} تحول اداری دستگاه به منظور تعیین وتایید امتیازات

. بررسی برگه های تکمیل شده وتایید آنها بر اساس عملکرد واقعی توسط شورا یا کمیسیون تحول اداری

. پیگری و تهیه گزارش تحلیلی از نتایج ارزیابی ذیربطدر مفاطع زمانی تعیین شده

. سنجش میزان رضایت مردم از واحد های مختلف ونحوه برخورد مدیران و کارکنان وارباب رجمع

. تهیه گزارش های نوبه ای در فواصل ماهانه سه ماه شش ماهه وسالانه برای اطلاع ریاست سازمان از عملکرد واحد های مختلف

. تجزیه وتحلیل عملکرد واحد ها مدیریت ها وکارکنان بر اساس بازرسی های انجام شده

. تجزیه وتحلیل عملکرد واحد های مدیریت ها کارکنان وکشف فساد اداری از طریق بازرسی های آشکار و پنهان و ارائه گزارش های لازم

. رسیدگی به شکایت مراجعین از واحد ها وکارکنان و بررسی صحت و سقم انها و پیگری تا اخذ نتیجه نهایی و پاسخگویی به ارباب رجوع وعندالزوم ارجاع به مراجع ذیصلاح

. اعلام نظر مورد میزان رضایت مردم از عملکرد کاکنان و مدیران وارایه گزارش به ریاست سازمان

. دریافت شکایت حضوری و مکتوب مردم از واحد ها و کارکنان سازمان

. بررسی وتحقیق پیرامون صحت یا سقم موضوع شکایت و پیگیری تا اخذ نتیجه نهایی به منظور پاسخگویی به شاکی

. بررسی و پاسخگویی در خصوص مراجعه به نهاد های نظارتی و بازرسی از قبیل نهاد ریاست جمهوری و سازمان بازرسی کل کشور

. جمع بندی شکایات در مقاطع سه ماهه و تجزیه و تحلیل علل بروز شکایات و ارائه گزارش برای بالاترین مقام اجرایی دستگاه و سایر مراجع ذیصلاح

. پیگیری برای ارسال پاسخ به شکایات

. تدوین شاخص های اختصاصی ارزیابی عملکرد سازمان با اخذ نظر از واحد های ذیربط

. تجزیه وتحلیل نتایج بازرسی های انجام شده و ارائه گزارش بازرسی های انجام شده که متضمن نقطه نظرات اصلاحی پیشنهادی به ریاست سازمان بوده وپیگیری تا حصول نتیجه

. ایجاد کانال ارتباطی مردمی با سازمان و اخذ نظرات ایشان در جهت اصلاح وبهبود امور

. ایفای وظیفه مندرج در ماده 12 قانون تشکیل سازمان بررسی کل کشور کمسیون اصول 88و90 مجلس شورای اسلامی

. انجام سایر اموری که در چهار چوب برنامه های ارزیابی عملکرد دستگاه از طرف مرتجع ذیربط ارجاع می گردد

روابط عمومی می تواند براساس عملکرد های سازمانی شرح وظایف این قسمتها را تهیه ودر اختیارشان قرار دهد.

شرح وظایف حراست

دفتر ایمنی وبررسی سوانح

دفتر نظارت بر امور آموزش وپژوهش صنعت هوانوردی

معاونت استاندارد پرواز

دفتر عملیات پرواز

دفتر مهندسی قابلیت پرواز

دفتر مهندسی نظارت بر طراحی وساخت وسایل پرنده

معاونت هوانوردی وامور بین المللی

دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی

دفتر حقوقی وامور بین الملل

معاونت توسعه مدیریت ومنابع

دفتر برنامه ریزی. تشکیلات وبوجه

اداره کل امور کارکنان وپشتیبانی

هر اتفاق یا حادثه ای که رخ بدهدمانند سوانح هوایی روابط عمومی تمام اخبار ان را رصد کرده واگراشکال قانونی نداشته باشد بطور کامل همراه با تصویر سانحه بروی سایت قرار می گیرد .

چمن اطلاعات اول در روابط عمومی ارسال می گردد روابط عمومی این اخبار را برای رسانه ها ویا روزنامه ها ارسال می نماید وروابط عمومی تمام اخبار را در اختیار انها قرارمی دهد نه قسمتهای دیگر .

در جلساتی در قسمت که روابط عمومی است رییس روابط عمومی شرکت کرده وایشان بیان نمودن اگر کاری بخواهند انجام بدهند و عضوروابط عمومی پیشنهاد بدهد که این عمل صحیح نیست مدیران صحبت های روابط عمومی را گوش داده و از ان کار منصرف می گرند.

ایشان بیان مینمایند که ما بعضی اوقات خودمان اخبار تولید می نماییم با دیکرا صحبت کرده واز میان صحبت های انها اخبارمهمی را متوجه میشویم وسریع ان را روی سایت قرار می دهیم.

اما برخی اوقات اگر خبری محرمانه باشد و مدیران نخواهند تمام ان مطلب پخش شود ما هم ان مقداری که انا ن اجازه می دهند را روی سایت گذاشته و هیچ گاه کار انجام نمی دهیم که اعتماد انها سلب شود.

هنگام تبلیغات و یا اعیاد قسمتهای مختلف از ما کمک می گیرند و حتی خودمان به انها پیشنهاد همکاری می دهیم و انها خوب استقبال می نمایند و ایشان بیان می نمود ند ما برای تزیین  جشن ها ساعتها وقت گذاشته وتزیین زیبایی را تحویلشان می دهیم .

 نتیجه

روابط عمومی یک سازمان قلب تپنده یک سازمان است . هر کاری در هر قسمت از سازمان بخواهد انجام پذیرد ویا انجام شده باشد توسط روابط عمومی رصد شده و در اختیار دیگر قسمتها قار می گیرد

                                 

 

      

 

scan0003

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور

نويسنده : شادبر اسماعیلی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.