گزارش برگزاری اولين کنفرانس بين المللی روابط عمومی وزارت نيرو
پيش گفتار
با تاييدات خداوند بزرگ، اولين کنفرانس بين المللی روابط عمومی در ايران، با شعار «جمعی فکر کردن، به جمع فکر کردن، با جمع فکر کردن» با مساعدت و تلاش های بی وقفه و شبانه روزی تعداد معدودی از همکاران و علاقه مندان روابط عمومی و حمايت بی دريغ مديران و کارشناسان روابط عمومی سراسر کشور برگزار می گردد. برگزاری اين کنفرانس به عنوان نخستين حرکت جدی، علاوه بر دستاوردهای مثبت و نتايج قابل توجه، يک فرصت استثنايی برای جامعه روابط عمومی کشور نيز هست. اساسا يکی از دلايل برگزاری اين کنفرانس را بايد درا هميت جايگاه و نقش ويژه روابط عمومی در تغييرات اجتماعی و توانايی بر قراری رابطه موثر با اين تغييرات جست و جو کرد که مبانی اصلی و برنامه کاری متخصصان روابط عمومی است . دبيرخانه کنفرانس اميدوار است که مقالات و سخنرانی های علمی و آموزشی، که بر مبنای يافته های جديد علمی اساتيد و دستاوردهای تجربی کارگزاران و متخصصان اين حرفه ارايه شده است ، امکان تبادل نظر و انتقال تجربيات و ارتباط هر چه بيشتر صاحب نظران داخلی و خارجی و دست اندرکاران دانش و هنر روابط عمومی کشور را فراهم آورد. در خاتمه، با آرزوی تداوم اين حرکت شايسته، از همکاری کليه استادان، مديران و کارشناسان روابط عمومی سراسر کشور که با مساعدت و تلاش های شبانه روزی و صادقانه خود برگزاری اين کنفرانس را امکان پذير نموده اند، کمال تشکر و قدردانی را دارد.
مقدمه:
نخستين کنفرانس بين المللی روابط عمومی از ششم بهمن ماه سال 1383 به مدت دو روز در مرکز همايش های بين المللی صدا وسيما برگزار می شود. در اين کنفرانس که به منظور ارتقای دانش علمی، تخصصی و کاربردی کارگزاران روابط عمومی و همگام نمودن آنان با رشد روز افزون روابط عمومی بين المللی و فناوری اطلاعات و ايجاد بستر مناسب برای حضورروابط عمومی های کشور در عرصه ها و رقابت های بين المللی برگزار می شود، تعدادی از متخصصان تراز اول روابط عمومی جهان و ايران سخنرانی خواهند کرد.
معرفی کنفرانس :
جامعه روابط عمومي کشور پس از 55 سال با برگزاری اين کنفرانس ، گام های مهم و مملوسي در راستای آگاهي کارشناسان و دانشجويان از روند جهاني شدن روابط عمومي و موقعيت فعلي آن در کشورهاي پيشرفته ، تحقيقات و آخرين تحولات در اين زمينه ، ايجاد بستری مناسب براي ارايه توانمدی های روابط عمومي کشور و تجلي استعدادها و ايجاد تعامل و برقراري ارتباطي دو سويه و پويا ميان متخصصان داخلي و متخصصان تراز اول روابط عمومي در جهان برداشته است. کنفرانس بين المللي روابط عمومي از اين پس هر ساله و به طور منظم در ايران برگزار خواهد شد. موسسه کارگزار روابط عمومي بسيار خرسند است که ميزباني اين رويداد تاريخي را به عهده دارد و در ارتقاء و اعتلای حرفه روابط عمومي سهيم است.
اهداف :
- توسعه و ترويج نگرش تخصصي وعلمي به روابط عمومي و ارتقاي دانش مسؤولان ، مديران ، کارشناسان و دانشجويان روابط عمومي
- ايجاد فضای هم انديشي و تعامل بين متخصصان و دست اندرکاران حرفه روابط عمومي و انتقال تجربيات
- مشارکت در روند جهاني شدن روابط عمومي
- مشارکت برای دستيابي به يک استاندارد بين المللي واحد و حرفه اي در زمينه روابط عمومي
- بهره گیری هوشمندانه از ابزارهای مدرن براي ايجاد تغييرات گسترده در روابط عمومي
- نشر ، گسترش و اعتلای حرفه و دانش روابط عمومي
- بررسي و تبيين راهبردهاي بستر سازي و گسترش کاربرد روابط عمومي جهاني در ايران
- آشنايي با سيستم ها و روش هاي نوين روابط عمومي و ارايه آخرين تجربيات و دستاوردهای اين رشته
زمینههای تخصصی کنفرانس :
1 – اهداف و استراتژی هاي روابط عمومی
2- روابط عمومی بين المللی
3 – مبارزات و چالش های روابط عمومی
4 – نقش روابط عمومی در شناساندن يک کشور
5 – ارتباطات و تبليغات
6 – روابط عمومی و توسعه پايدار
7 – فناوری اطلاعات و کاربردهای آن در روابط عمومی
8 – روابط عمومی و توسعه : با تاکيد برجايگاه سرمايه اجتماعی
9 – روابط عمومی و چالش های هزاره سوم
10 – روابط عمومی و مديريت بحران
11 – روابط عمومی از ديدگاه مديران دستگاه هاي اجرايی
12 – روابط عمومی و رسانه های تصويری
امتیازات و ویژگیهای کنفرانس :
- حضور متخصصان تراز اول روابط عمومی جهان و ايران
- ارايه گواهی نامه پايان دوره به شرکت کنندگان
- ثبت فهرست شرکت کنندگان با مشخصات کامل در CD و کتابچه های کنفرانس
- ترجمه همزمان مطالب ارايه شده
مخاطبین کنفرانس :
- کارشناسان ، مديران و متخصصان روابط عمومی، ارتباطات ، تبليغات، فناوری اطلاعات ، مديريت و صنايع
- مديران و روسای سازمان های تصميم ساز
- مدرسين و دانشجويان دانشگاه ها و ساير علاقمندان
گواهینامه شرکت در کنفرانس :
با توجه به اعتبارو جايگاه اين کنفرانس به شرکت کنندگانی که در کنفرانس حضور کامل دارند، گواهينامه اعطاء می گردد و تا زمان برگزاری کنفرانس دوم ، کليه مطالب علمی جديد مرتبط با روابط عمومی برای شرکت کنندگان از طريق دبيرخانه ارسال خواهد شد.
تقدير از چهره های ماندگار روابط عمومی و اهداء تنديس دکتر حميد نطقی ، پدر روابط عمومی نوين ايران
- پيشکسوتان روابط عمومی
- نويسندگان روابط عمومی
- کارشناسان روابط عمومی
- مديران روابط عمومی
گزارشی از برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران
تهران با برف آغاز می شود .در یک صبح زمستانی و در بزرگراهی که به طرف مرکز همایش های بین المللی می رود. راننده ها پشت شیشه های بسته اتومبیل های شان کز کرده اند و اندک اندک راه شان را از لابلای آدم ها و ماشین ها باز می کنند. رادیو تهران پیام خو خبر پخش می کند. با خود می اندیشیم حتی از پشت دربهای بسته و ورقه های فولادی هم می توان به ارتباط دست زد. ارتباط اساس کار در روابط عمومی است و روابط عمومی موضوع یک کنفرانس بین المللی که با حضور متخصصان و کارشناسان ارتباطات تا ساعتی بعد آغاز می شود.
در مقابل درب شرقی جام جم ازدحام محسوسی به چشم می خورد. چنانچه بعدا دبیر کنفرانس توضیح می دهد اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با استقبال قابل توجه مدیران و کارشناسان روابط عمومی مواجه شده است از دور به آنتن بلند صدا و سیما نگاه می کنیم که امواج نامریی پیام را در سرتاسر کشور می پراکند. به طرف مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما می رویم که با چندین پله به اعماق زمین می رود. مجموعه ای است از سالن های متعدد کنفرانس، تالارهای پذیرایی و امکانات فرهنگی و رفاهی، در مقابل سالن اصلی صف طویلی از شرکت کنندگان در انتظار دریافت کتابچه، بروشور، جدول برنامه ها و هدایا به سر می برند. اینجا همهمه ها و لهجه ها در هم می آمیزد و فرصتی است تا شرکت کنندگان با همدیگر آشنا شوند. از استان یزد بین 20 تا 25 نفر از جمعیت 850 نفری شرکت کننده حضور دارند و تنها زن یزدی حاضر در کنفرانس مدیر یک شرکت تبلیغاتی از مهریز است.
اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران با پیام رییس جمهور کار خود را آغاز می کند. رییس جمهور در پیام خود یک توسط هادی خانیکی مشاور ایشان قرائت می شود. برگزاری این کنفرانس را اقدامی شایسته برای ارتقاء دانش روابط عمومی در سطح کشور توصیف می کند. آقای خاتمی روابط عمومی را حرفه ای شوار، موثر و علمی بر می شمارد و می افزاید روابط عمومی از جمله نهادهای نوینی است که در دنیای کنونی جایگاه ویژه ای دارد. پیام ایشان که با همان ادبیات آشنای خاتمی نگارش یافته ادامه می دهد نمی توان در این دوران با حیرت و حسرت به سر برد بایستی راهی تازه گشود و از دستاوردهای دانش ارتباطات استفاده کرد. آقای خاتمی می گوید روابط عمومی مساله مهم پیش روی ماست آن هم در عنصری که مخاطب روابط عمومی عنصری فعال برای گفتگو است. رییس جمهور همچنین خواستار ایجاد روابط عمومی نوین در ایران می شود و اشاره می کند که روابط عمومی ایرانی بایستی با آگاهی از آخرین اطلاعات بین المللی تبیین شود.
بعد از پیام رییس جمهور مهدی باقریان دبیر کنفرانس گزارشی از مراحل اجرایی کار ارایه می دهد. وی هدف از برگزاری این کنفرانس را تغییر نگرش موجود در خصوص روابط عمومی عنوان می کند. به گفته وی روابط عمومی به عنوان یک نهاد مدنی نمی تواند در خدمت منافع تبلیغاتی سازمان و رییس آن باشد. صحبت های وی دست کم برای گروه یزدی شرکت کننده چندان نامانوس نیست. باقریان در آخرین همایش شورای هماهنگی روابط عمومی های استان یزد بحث جایگاه اخلاق در روابط عمومی را به عنوان یکی از تازه ترین چالش های موجود مطرح ساخته بود و حالا هم که از پشت بلندگوی کنفرانس سخن می گفت. معلوم بود که نمی تواند از دغدغه اش یعنی توسعه و ترویج نگرش تخصصی و بین المللی به روابط عمومی دست بردارد.
مهندس عزت ا... ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما سخنران بعدی مراسم افتتاحیه بود. ضرغامی در صحبت هایش به تعریف دو محیط داخلی مدیریت استراتژیک سازمان پرداخت و گفت روابط عمومی در این دو بعد نقش والا و تاثیر گذار دارد. وی افزود: روابط عمومی از یک سو اطلاع رسانی و از سوی دیگر انتقال وضعیت از محیط خارجی و مردم به داخل سازمان است. رییس سازمان صدا و سیما روابط عمومی را بازوی مدیریت عالی سازمان دانست. و گفت: مسوولان روابط عمومی می بایستی درک صحیحی از جایگاه خودش داشته باشند. وی همچنین صدا و سیما را یک روابط عمومی بزرگ ذکر کرد و افزود: این نهاد علاوه بر نقش واسط برای پاسخگویی مسوولان نقش تربیت مردم برای پرسشگری را نیز بر عهده دارد.
بدنبال مراسم افتتاحیه 19 نفر از متخصصان ارتباطات و روابط عمومی از ایران و سایر کشورهای جهان طی دو نوبت صبح و عصر در مدت دو روز به سخنرانی پرداختند.
محورهای اصلی در سخنرانی عمدتا بر اجرای کار برنامه ای به عنوان بهترین عمل در روابط عمومی استوار بود. رییس انجمن بین المللی روابط عمومی گفت: روابط عمومی نه یک برنامه جادویی بلکه یک کار دراز مدت و هوشمندانه ست. جان ساندرز عضو هیات مدیره سازمان ارتباطات بین المللی از ایرلند در مقاله ای با عنوان چالش های اخلاقی در روابط عمومی اظهار داشت: روابط عمومی راننده، جنگ تبلیغاتی نیست. دکتر علی اکبر فرهنگی استاد دانشگاه تهران نیز انسان را محور حرکت در روابط عمومی معرفی کرد و خاطر نشان ساخت روابط عمومی می بایستی پاسخگوی انسان باشد.
خانم جیدا ایده مدیرا جرایی انجمن بین المللی روابط عمومی از ترکیه روابط عمومی راهدایتگر معنوی جامعه بشری آینده خطاب کرد. دکتر علی اکبر جلالی در یک سخنرانی که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد. از روابط عمومی ها خواست تا از ابزار ICT به صورت هوشمندانه در جهت توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سازمان خود و کشور استفاده نماید. ریچارد آلفرد لینینگ از استرالیا از امریکایی شدن علم روابط عمومی به عنوان یک معضل یاد کرد. دکتر محسنیان راد صاحب نظریه جهانی بازار پیام در یک سخنرانی جذاب مشکل روابط عمومی در ایران را تلاش بیهوده برای ایجاد یک رابطه باز در یک سیستم بسته عنوان کرد. پروفسور کاظم معتمد نژاد پدر ارتباطات نوین ایران در میان ابراز احساسات و هیجان فراوان به ارایه تاریخ آموزش روابط عمومی در ایران پرداخت دکتر حاتم پور استاد دانشگاه هم گفت: روابط عمومی زمان اهمیت پیدا می کند که مردم اهمیت می یابند . آقای دیورابینسون از انگلستان شروع یک پروژه موفق در روابط عمومی را زمانی دانست که یک برنامه و تحقیقات پایه مناسب وجود داشته باشد. وی همچنین بر وجود استراتژی در روابط عمومی تاکید کرد.
یکی از مهمترین دستاوردهای این کنفرانس دو روزه را می توان در این دانست که چه چیزی روابط عمومی است و چه چیزی روابط عمومی نیست. در جهانی که روابط عمومی ایجاد غول آسایی یافته است تاثیر این حرفه دشوار در ابعاد روابط اقتصادی و ایجاد اعتماد اجتماعی کاملا آشکار است. برای دست اندرکاران روابط عمومی نقطه تحول در اینجاست که تا چه اندازه برای توسعه جسارت های خود دراین رشته مهارت نشان دهند و از کلیشه هایی که در آن غرق شده اند فاصله بگیرند.
در حالی کنفرانس روابط عمومی و مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما را ترک می نماییم که راه طولانی در برابر ما، گشوده شده است. ارایه دیدگاه های تازه در مقوله می تواند برای هر سازمان هر شهر و هر کشور موثر باشد. روابط عمومی، توسعه، اخلاق رقابت، رفاه و نهایتا آرامش و رستگاری، اثرهایی است که با یکدیگر پیوند خورده اند و انتها ندارند.
نگاهی به اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران روابط عمومی حلقه ارتباطی حکومت و مردم
اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که بهمن ماه سال گذشته برگزار شد حاوی نکات بسیاری بود.
در آن کنفرانس که مسئولان، دست اندرکاران، استادان، مدیران روابط عمومی های کشور به همراه میهمانان خارجی حضور داشتند، ، دکتر محمود احمدی نژاد روابط عمومی را اصلی ترین حلقه ارتباطی بین حکومت و مردم دانست و تأکید کرد روابط عمومی مسئولیتی خطیر در فرایند دسترسی مدیران به افکار عمومی و جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات دارد.
وی با بیان اینکه روابط عمومی مسئولیت تحقق اصل پرسشگری و توسعه فرهنگ نظارت مردم بر عملکرد دولتمردان و نهادهای اجرایی دارد گفت : روابط عمومی ها باید فضایی را فراهم کنند و مناسباتی را رقم بزنند تا مردم بتوانند در اداره امور مشارکت تعیین کننده داشته باشند.
احمدی نژاد افزود : تک تک مردم مسئول اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی و پاسداری از تمامیت ارضی کشور هستند.
به گفته دکتر احمدی نژاد روابط عمومی باید تلاش کند، این فرهنگ را گسترش دهد و فضایی را فراهم کند، تا تک تک مردم در یک فضای امن، نقش خود را در اداره کشور ایفا کنند.
احمدی نژاد تصریح کرد: بی تردید زمانی جامعه به دوران شکوفایی و شفافیت اطلاعات قدم می گذارد که حرمت و کرامت انسانی بیش از پیش رعایت گردد یعنی نظام در برابر مردم پاسخگو و مردم در قبال آن، پرسشگر و صاحب حق باشند.
وی گفت : باید روابط عمومی به طور مستمر در کار باز آموزی، بازسازی و هماهنگ ساختن خود با تحولات و تغییرات مستمر اجتماعی و حرفه ای در گذر زمان باشد تا از دیگر بخش های اجتماعی و از پیکره عمومی دگرگونی ها جدا نیفتد.
دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه روابط عمومی نه تنها باید از تحولات زمان خویش تأثیر پذیرد، افزود : روابط عمومی باید در فرایند مداوم اصلاحات و تغییرات مثبت اجتماعی، نقش آفرینی کند.
سید محمد خاتمی نیز در پیامی، برگزاری اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران را اقدامی شایسته برای ارتقاء دانش، تخصص و تجربه روابط عمومی در سطح ملی و جهانی قلمداد کرد و افزود:"زندگی در دنیای جدید نیازمند درک نقش پدیده ها و نهاد هایی است که گرانیگاه آنها افکار عمومی و نقش مردم است. روابط عمومی از جمله نهادهای نوینی است که در جهان کنونی جایگاهی ویژه دارد. نمی توان در عصر ارتباطات زیست و از نقش روابط عمومی در جامعه دستخوش تغییر، آن هم تغییرات پرشتاب و در هم تنیده غافل ماند." خاتمی همچنین همچنین خاطر نشان داشت :"عصر ارتباطات عصر شتابندگی زمان و بهم پیوستن شبکه های گوناگون حیات فرد و جامعه است. در این عصر، مخاطب هر پیامی، نه شیئی منفعل که عنصری فاعل برای ارتباط و گفتگو است. فهم و تبیین کارکردهای روابط عمومی آن هم از زاویه ای علمی و تخصصی، مسئله مهم پیش روی ماست."
مهدی باقریان، دبیر کنفرانس گفت:"مایه مباهات است که پس از 55 سال تأسیس روابط عمومی در ایران، این توفیق به دست آمد که اولین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران را به عنوان یک رویداد مهم و نقطه عطف در تاریخ روابط عمومی با پیام رئیس جمهور و با مشارکت جامعه روابط عمومی ایران و اساتید تراز اول ایران برگزار شود.
همچنین"دکتر کاظم معتمدنژاد" پدر ارتباطات نوین ایران، حضور پر شور روابط عمومی ها در این کنفرانس را نشان دهنده میزان اهمیت آن دانسته و گفت:"شما برای اولین بار توانسته اید جنبه های مثبت ایران را به جهان معرفی کنید، کاری که وزارت امور خارجه هم نتوانسته به خوبی انجام دهد. وی افزود: "به عبارت دیگر، شما راه ده ساله را یک ساله طی کرده اید.
"جان ساندرز" مدیرعامل فلیشمن هیلارد و با تجربه 20 ساله در صنعت ارتباطات و روابط عمومی به عنوان مدیر روابط عمومی دو شرکت مهم و صاحب نظر برجسته این علم در اولین کنفرانس حضور داشت و این کنفرانس را یک انقلاب در زمینه روابط عمومی در کشور ایران دانست و ضمن تبریک به دست اندر کاران این کنفرانس گفت:"اگر روابط عمومی درباره واقعیت است، پس واقعیت دقیقاً همان چیزی است که روابط عمومی بیان می کند. "ساندرز" افزود:"شما مطالب زیادی برای گفتن دارید، سعی کنید این مطالب را به گوش افراد آن سوی مرزها برسانید تا جهان به سوی آرامش بیشتری پیش برود."
"هارون سوگیج" نایب رئیس و مدیر عملیاتی شبکه SACCS و TRACCS در عربستان سعودی، توجه به پیشکسوتان و بنیانگزاران ارتباطات نوین و روابط عمومی را نشانگر بلوغ روابط عمومی در ایران دانست و افزود:"این موضوع می تواند سرمشق نسل جدید متخصصان روابط عمومی باشد."
"لولا زقلمه" متخصص پر تجربه روابط عمومی و بازاریابی و رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی(IPRA ) که از کشور مصر در این کنفرانس شرکت کرده بود اظهار داشت:"این کنفرانس تجربه ای فراموش نشدنی برای من بود تا درباره ایران و صنعت روابط عمومی آن بیشتر بیاموزم." وی اظهار امیدواری کرد روابط عمومی ایران در مناسبـــات آینده ایپرا نقش عمده تری ایفا کند.
"عزت ا... ضرغامی" رئیس سازمان صدا و سیما، ماهیت روابط عمومی را از جنس ارتباط دانست و رابطه روابط عمومی را با مقوله ارتباطات بسیار آمیخته می داند. به گفته ضرغامی، روابط عمومی ها باید جایگاه خود را بشناسند که در غیر این صورت مدیران سازمان نیز به آنها توجهی نمی کنند. وی در ادامه افزود:" ارتباط سازمان با محیط خارجی خود امروزه مقوله مهمی است که حجم عظیمی از آن را روابط عمومی برعهده دارد."
در پایان این کنفرانس جامعه روابط عمومی ایران تدوین منشور اخلاقی جامع روابط عمومی ایران، نامگذاری یک روز جهانی به عنوان روز روابط عمومی برای ارج گذاری و اعتلای نام و جایگاه حرفه روابط عمومی، انتشار نشریه بین المللی روابط عمومی در ایران، ایجاد دبیرخانه دائمی برگزاری کنفرانس های بین المللی جهت توسعه ارتباطات بین المللی و پیگیری خواسته های جامعه روابـــــط عمومی و ... را ضروری قلمداد کرد.
گفتنی است دومین کنفرانس بین المللی روابط عمومی در ایران، 24 و 25 آبان ماه سال جاری با حضور متخصصان داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران برگزار می شود.
محورهای اصلی کنفرانس
1. روابط عمومی یکپارچه و مفاهیم
- تعریف روابط عمومی یکپارچه (IPR)
- اهمیت روابط عمومی یکپارچه
- فرآیند روابط عمومی یکپارچه
- مولفه ها و عناصر موثر در روابط عمومی یکپارچه
- چگونگی سازماندهی و مدیریت روابط عمومی یکپارچه
- استانداردسازی عملکردی روابط عمومی یکپارچه
- محاسن و مزایای روابط عمومی یکپارچه
- آسیب شناسی روابط عمومی یکپارچه
2. روابط عمومی یکپارچه و سیاستگذاری
- سیاستگذاری، مدل سازی و راهبردهای روابط عمومی یکپارچه
- نقش دانشگاه ها، تشکل ها و موسسات روابط عمومی در توسعه روابط عمومی یکپارچه
- نقش مدیران اجرایی و مدیران روابط عمومی در توسعه روابط عمومی یکپارچه
- نقش آموزش در توسعه روابط عمومی یکپارچه
- نقش پژوهش و تحقیق در برنامه ریزی روابط عمومی یکپارچه
3. روابط عمومی یکپارچه و برنامه ریزی ارتباطات یکپارچه
- برنامه ریزی ارتباطات یکپارچه
- سیاستگذاری و برون سپاری
- طراحی مدل های موثر و اثرگذار
- رویکرد ترکیبی به تدابیر، تمهیدات و ابزارهای ارتباطی
- آمیخته ترفیع و اهمیت روابط عمومی یکپارچه
- مدیریت ارتباطات یکپارچه و توسعه روش های منسجم
4. روابط عمومی یکپارچه و تکنولوژی
- همکاری سیار در دنیای مجازی
- برنامه های کاربردی
- موارد کاربرد در دنیای مجازی
- تکنولوژی ارتباطات یکپارچه
- پیام رسانی یکپارچه
5. روابط عمومی یکپارچه، طراحی کمپین و ارزیابی
- مدیریت اجرای نظام روابط عمومی یکپارچه
- طراحی کمپین های روابط عمومی
- ارزیابی کارایی کمپین های روابط عمومی و برنامه های ارتباطی
- ارزیابی کیفیت و کمیت مشاوره
- ارزیابی کیفیت و کمیت آموزش