معرفی وتاریخچه
بدون تردید مدیریت کارآمد شهری، پیش شرط اساسی هرگونه موفقیت در اجرای برنامههای توسعهای جهت افزایش رفاه شهروندان در مناطق شهری بخصوص کلانشهر تهران میباشد.
جمله ساز و کارهایی که در کارآمدی مدیریت کلانشهر تهران تاثیر غیرقابل انکاری دارد ایجاد و توسعه نظامهای توزیع مدرن و متمرکز در قالب فروشگاههای زنجیرهای میباشد. این گروه از مراکز توزیع مدرن دارای فواید گسترده اقتصادی و اجتماعی میباشند که از آن جمله میتوان به مواردی ذیل اشاره نمود:
بر این اساس، اندیشه و ضرورت ایجاد فروشگاههای زنجیرهای شهروند میان تصمیمگیران و تصمیمسازان شهرداری تهران بعنوان متولی ارائه و اشاعه خدمات مطلوب شهری شکل گرفت، بطوریکه این نهاد در سال ۱۳۷۳ شرکت خدماتی کالای شهروند و به تبع آن اولین فروشگاه یعنی فروشگاه بیهقی در میدان آرژانتین تاسیس و راهاندازی نمود.