سه شنبه, 06 آذر 1403

 



ساختار روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران

دانشگاه علمی کاربردی – واحد 13 کاربینی

عنوان تحقیق: ساختار روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران

نام استاد: سرکار خانم میرزایی

نام محقق : بهزاد همتی نیمسال دوم 92-1391

باسمه تعالی

سازمان موزه موزه هنرهای معاصر، مجموعه ای است متشکل ونظام یافته از بخشهای: امور هنری، امور اداری، روابط عمومی، عکاسی، سمعی و بصری، خدمات نمایشگاهی، راهنمایان هنری، مراقبین، حراست، آرشیو آثار هنری و دبیرخانه دائمی نمایشگاهها. بخش بزرگ فعالیتهای امور هنری موزه را برنامه ریزی و سازماندهی و اجرای مراحل مختلف برگزاری نمایشگاهها تشکیل می دهد. دیگر فعالیتهای آن عبارت است از طراحی واجرای برنامه ها، دریافت آثار هنری و تهیه شناسنامه برای هریک، تنظیم آرشیو، ثبت نام از هنرمندان و عناوین آثار هنری، تبادل هنری – فرهنگی مشاوره و راهنمایی هنردوستان و برنامه ریزی محتوایی نمایشگاهها.

جلسات پاره وقت شوراهای تخصصی هنر به مناسبتهای گوناگون و باشرکت اساتید و صاحبنظران، در امور هنری تشکیل می گردد. کارشناسان امور هنری موزه هنرهای معاصر، با جمع بندی و بازنگری تجربه های ناشی از رویدادهای مهم هنری و برگزاری نمایشگاهها، به بررسی و ارزیابی چند و چون آثار هنری و توانمندی های هنرمندان پرداخته و می کوشند به سهم خود، در فرآوری و تحول هنرهای تجسمی ایران زمین و رشد و پویایی هنر انقلاب اسلامی مشارکت نمایند.

روابط عمومی در قلمرو هنر و فرهنگ، علم ارتباطات از اهمیتی دو چندان برخوردار است و آگاهی از شیوه های نوین ارتباطی و آشنایی با نقش پر اهمیت رسانه های جمعی، ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می آید. موزه هنرهای معاصر به گونه گسترده با دیگر نهادهای هنری فعال در کشور و با بسیاری از این مراکز در خارج از کشور ارتباط دارد و می کوشد با آگاهی از چند و چون دگرگونی ها و تحولات جهانی در زمینه های مختلف هنری، فعالیت های خود را با آن بخش از تحولات که با فرهنگ ایران اسلامی هماهنگی دارد متحول ساخته و از دیگر سو، هنر و هنرمندان ایران را به گونه ای در خور، در محافل هنری و فرهنگی کشور و جهان، معرفی کرده و مطرح سازد. روابط عمومی موزه هنرهای معاصر با استفاده از امکانات و ابزاری که در اختیار دارد برای دستیابی به هدفهای یاد شده، نیز ایجاد ارتباطی دوسویه که امکان تبادل اطلاعات و یافته های نو با مراکز و محافل هنری داخلی و خارجی را فراهم سازد، می کوشد.

افزون بر فعالیتهای سازمانی روزمره گردآوری وارائه بخشی بزرگ از اطلاعات هنری مربوط به موزه هنرهای معاصر نیز، به عهده روابط عمومی است. وظایف روابط عمومی با توجه به نقشهای دوگانه و فعالیتهای متنوع این بخش، وظایف روابط عمومی را می توان به شکل آتی برشمرد: گردآوری و نگهداری فرآورده های انتشاراتی مربوط به نمایشگاهها تهیه و تدوین شناسنامه هنرمندان به تفکیک رشته های هنری نظام بخشیدن به ارتباطات بین المللی، نظارت بر تداوم آن و ارسال نشریات موزه به محافل هنری و فرهنگی داخل و خارج از کشور ایجاد ارتباطات مستمر با وسایل ارتباط جمعی در جهت برخورداری از پوشش خبری مناسب و بازتاب رویدادها و اخبار نمایشگاهی پاسخگویی به مراجعان و بازدید کنندگان و راهنمایی آنان ایجاد زمینه لازم برای گسترش همکاری با موسسات آموزش عالی و اشتراک در فعالیتهای دانشگاهی برای افزایش توان کاربردی دانشجویان رشته های هنر بررسی نظرات و پیشنهادات و انتقادات مطرح شده در دفاتر یادبود نمایشگاهها و سنجش افکار مراجعین به موزه تهیه آرشیو و بانک اطلاعاتی یکی از مهمترین فعالیتهایی که در این بخش جریان دارد تجزیه و تحلیل ، طبقه بندی و بررسی آماری مدارک و اطلاعات مربوط به هنرمندان و آثار و سپردن نتایج بدست آمده به کامپیوتر است. که نه تنها باعث آسانی دسترسی به یافته ها و داده ها و ارائه به مراجعان میگردد، بلکه راههای دستیابی به نوعی بانک اطلاعاتی هنری را هموار می سازد.

امکانات مورد استفاده جهت پیشبرد اهداف اطلاع رسانی و پوشش خبری برنامه های موزه از طریق تلفن، رسانه های خبری، کارت دعوت، سیستم پیام کوتاه و اطلاع رسانی از طریق سیستم پست الکترونیک موزه و اطلاع رسانی بوسیله بروشور و کاتالوگ و پوستر نمایشگاهها. رصد اخبار، تهیه آرشیو، پیگیری روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران به صورت روزانه و منظم اخبار مربوطه را بازبینی و رصد کرده و اطلاعات مرتبط را در راستای تهیه بانک اطلاعاتی آرشیو کرده.

این اطلاعات مربوط به بخش فرهنگی و هنری ومسائل عمومی موزه می باشد. نشست مطبوعاتی و ارتباط با خبرنگاران جهت پوشش خبری مناسب و به موقع و اطلاع رسانی از نحوه برگزاری نمایشگاه و هنرمندان شرکت کننده و راه اندازی یک موج خبری گسترده از این دو کانال استفاده می شود و در نشست مطبوعاتی با حضور دبیر نمایشگاه، مدیر موزه و مسئولین مربوطه برگزار می شود.

نويسنده : بهزاد همتی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.