(گزارش کاربینی)
دانشگاه جامع علمیکاربردی (واحد 13)
استاد: سرکار خانم صادقی
تهیه کننده: پیمانه مومنی
رشته روابط عمومی گرایش رسانه
فهرست مطالب
عنوان |
|
صفحه |
مقدمه |
........................................................................................ |
3 |
چارت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران |
........................................................................................ |
4 |
توضیح مختصری در خصوص چارت |
........................................................................................ |
5 |
اهداف و وظایف شبکه های رادیویی |
........................................................................................ |
7 |
شرح وظایف روابط عمومی معاونت صدا |
........................................................................................ |
9 |
ارتباطات درون سازمانی |
........................................................................................ |
9 |
ارتباطات برون سازمانی |
........................................................................................ |
10 |
امور فرهنگی |
........................................................................................ |
11 |
تبلیغات |
........................................................................................ |
11 |
انتشارات |
........................................................................................ |
14 |
تشریفات |
........................................................................................ |
14 |
سابر موارد |
........................................................................................ |
14 |
نیروی انسانی مشغول در واحد روابط عمومی |
........................................................................................ |
15 |
وظایف مدیر روابط عمومی |
........................................................................................ |
16 |
وظایف کارشناس روابط عمومی |
........................................................................................ |
18 |
مسئول اجرایی |
........................................................................................ |
19 |
مسئول سایت |
........................................................................................ |
20 |
رابط خبری |
........................................................................................ |
20 |
متصدی دفتر |
|
21 |
نامه رسان |
........................................................................................ |
21 |
تایپیست |
........................................................................................ |
21 |
سایت رادیو با قابلیت و خدمات متنوع |
........................................................................................ |
22 |
نحوه برگزاری جشن ها و مراسم ها |
........................................................................................ |
24 |
گزارش برگزاری جشنواره رادیو در شهرستان زیباکنار |
........................................................................................ |
25 |
شاخص ها و اندازه گیری بهره وری روابط عمومی صدا |
........................................................................................ |
30 |
گزارش عکس |
........................................................................................ |
33 |
نتیجه گیری |
........................................................................................ |
40 |
مقدمه :
در این گزارش که از عملکرد اشتغال اینجانب در روابط عمومی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است سعی بر این داشته ام تا در خصوص تجربیات خود که در طی این مدت آموخته ام را خدمتتان ارائه نمایم.
طی این مدت که در واحد روابط عمومی معاونت صدا در سازمان صدا و سیما واقع در ساختمان شهدای رادیو طبقه پنجم مشغول بودم ، سعی کردم تا با توجه به رشته تحصیلی خود بیشتر در زمینه فعالیت های روابط عمومی تجربه کسب نمایم و از این زمانی که در اختیار داشتم حداکثر استفاده را صورت دهم وبا کمک همکاران خوب خود در این واحد بتوانم تجربیات ارزشمندی را کسب و گزارش خود را حول مسائلی همچون:
را ارائه دهم .
چارت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:
(لازم به ذکر است که شبکه رادیوئی آوا فعلا زیر مجموعه شبکه پیام میباشد و توسط مدیر این شبکه مدیریت میشود)
توضیح مختصری در خصوص چارت:
مدیریت روابطعمومی یکی از مدیریتهای ستادی در معاونت صداست که مستقیماً زیرنظر معاون صدا و به صورت غیر مستقیم به اداره کل روابط عمومی( زیر نظر مستقیم ریاست سازمان صدا و سیما)
متصل است .
اینکه میگوییم به صورت غیرمستقیم یعنی این که در ارائه برخی از گزارشها به ادارهکل روابط عمومی ملزم به پاسخگویی است .
دیگر اینکه هر کدام از شبکههای رادیویی دارای روابطعمومی هستند برای فعالیتهای خاص آن شبکه که آنها نیز زیر نظر مستقیم مدیر شبکه مربوطه و به طور غیرمستقیم متصل به روابطعمومی
معاونت صدا هستند.
توضیح دیگر اینکه تمامی شبکه ها به لحاظ ساختاری تقریبا مشابه یکدیگرندکه یک نمونه را برای مثال مشاهده میکنید:
اهداف و وظایف شبکه های رادیویی:
اگر بخواهیم به لحاظ اهداف و وظایف شبکه ها را بررسی نمائیم تمامی شبکه ها اهداف تقریباً مشترکی دارند که از جمله آن:
1. تعریف هویت و مأموریتهای شبکه های رادیویی.
2. توسعه فضای پیام رسانی رادیویی وگسترش نفوذ رسانه درجامعه ازطریق برپایی شبکه های جدید.
3. توسعه سطح پوشش جمعیتی و بهبود کیفی برنامه ها متناسب با برنامه جامع پوشش کشوری.
4. ارتقای کیفیت محتوای برنامه ها با بکارگیری شیوه های هنرمندانه و حرفه ای درموضوعات مختلف.
5. ارتقای کیفی دارائیهای نامشهود سازمان.( سرمایه سازمانی ـ سرمایه اطلاعاتی ـ سرمایه انسانی )
6. حفظ مخاطبان فعلی و جذب مخاطبان جدید.
7. نهادینه سازی و ترویج فرهنگ و هویت ایرانی ـ اسلامی.
8. تقویت وحدت ملی.
9. طرح غیر مستقیم و تأثیرگذار آموزه های دینی و اخلاقی در قالب های نوین و جذاب.
10. افزایش حضور اثربخش در فضای رقابتی سایبر.
11. گسترش حضور فعال در عرصه های داخلی و بین المللی .
12. تأمین نیازهای معنوی و دینی از طریق ارتقای کیفی تولیدات نغمات دینی و آئینی
و ساماندهی پخش موسیقی.
13. ارتقا و تقویت جایگاه رادیو در جامعه و افزایش سطح اعتماد مخاطبان به رسانه.
14. واگذاری خبر به معاونت صدا با هدف گسترش یکپارچگی و اثر بخشی فرایندهای ارتباطی.
15. تقویت رویکرد آگاهی و امید بخشی و توجه به نهاد خانواده در برنامه های رادیویی.
16. حفظ و تقویت زبان فارسی برای ایرانیان و فارسی زبانان.
17. دستیابی به سرآمدی در مدیریت عملیاتی با مضمون بهره وری مالی.
18. بهبود مستمر فرآیندهای طرح،تولید ، پخش و نظارت رادیو با روش معماری سازمانی.
19. ایفای نقش مطلوب رسانه ای در تحقق برنامه های توسعه ملی با رویکرد مسئولیت اجتماعی .
20. تعامل با رسانه های داخل و خارج سازمان.
شرح وظایف روابط عمومی معاونت صدا :
بخش های زیر مجموعه روابط عمومی شامل ارتباطات درون سازمانی، ارتباطات برون سازمانی، امور فرهنگی، تبلیغات، انتشارات ،تشریفات، سایر موارد :
انتشارات :
1- ارائه طرح
2- اخذ مجوزهای لازم
3- انتشار فراخوان
4- دریافت آثار
5- تشکیل هیئت داوران
6- پیگیری های مرتبط با لوح تقدیر و جوایز برگزیدگان
1- ارائه طرح
2- اخذ مجوز
3- تهیه مستندات مرتبط با سامانه تلفنی
4- پیگیری تهیه خطوط E1
نیروی انسانی مشغول در واحد روابط عمومی معاونت صدا :
- مدیر روابط عمومی(جناب آقای علی اکبر خدابخش)
-کارشناس روابط عمومی( 3 نفر)
- رابط خبری
- مسئول اجرایی
- عکاس و تصویربردار
- گرافیست
- متصدی دفتر
- تایپیست
-نامهرسان
– مسئول سایت
وظایف مدیر روابطعمومی معاونت صدا :
1- تعامل دو طرفه بین روابط عمومی معاونت با دفتر و معاون صدا
2- ارائه مشاوره به معاون صدا به عنوان بازوی مشورتی در مناسبتها و یا مواقع بحران، با حفظ سمت مشاور معاونت صدا نیز هستند.
3- ارائه گزارش عملکرد روابطعمومی در طول ایام سال و مناسبتهای ملی و مذهبی به اطلاعات و
برنامهریزی
4- ارائه گزارش عملکرد سالیانه به ادارهکل روابط عمومی سازمان
5- تعامل با وزارتخانهها و سازمانها و ... که با معاونت صدا همکاری دارند
6- ایجاد محیطی آرام و پرنشاط در روابط عمومی معاونت برای انجام بهینه کارها توسط کارکنان
روابط عمومی در جهت اهداف و چشماندازهای معاونت.
7- تعامل با روابطعمومی شبکههای رادیویی برای برجستهسازی فعالیتهای صورت گرفته در معاونت در جهت معرفی بیشتر آنها در جراید و سایتهای خبری.
8- برگزاری مراسم، بازدید از موزهها ونمایشگاهها و ... که در جهت ایجاد روحیه شادابتر کارکنان معاونت سودمند خواهد بود .
9- مدیریت فضاهای تبلیعاتی داخلی ساختمان معاونت خصوصاً تابلوها
10- ایجاد یک پل ارتباطی موثر در جهت انعکاس نظرات کارکنان معاونت به معاون صدا و همچنین انعکاس نظرات معاون صدا به کارکنان معاونت از طریق ارائه اطلاعیه یا بروشور و استفاده از فضاهای تبلیغاتی داخلی ساختمان معاونت
11- مدیریت صندوق انتقادات و پیشنهادهای معاونت و جمعبندی نظرات ارائه شده به معاون صدا
12- برگزاری نشستهای صمیمانه بین کارکنان معاونت با معاون صدا برای تعامل مستقیم بین آنها
13- تلاش در جهت انعکاس و برجستهسازی هر چه بیشتر فعالیتهای مفید صورت گرفته معاونت در جراید و سایتهای خبری
14- ارائه تبلیغاتبه صورت بنر ، استند ، پوستر ، بروشور، در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی .
15- مدیریت جشنوارههایی که توسط معاونت صدا برگزار میشود . مانند : جشنواره برنامه های رادیویی یا نشستهایی که به نحوی معاونت در آن دخیل است .
16- ایجاد محیط مطمئن و با اعتماد در روابطعمومی برای کارکنان معاونت تا پیشنهادها و انتقادهای خود را به روابطعمومی انعکاس دهند .
17- تقدیر و تشکر از فعالیتها برجسته کارکنان معاونت و خانواده آنان در قالب انعکاس در جراید و هفتهنامه ، وب سایتها
18- ارائه پیام تبریک و تسلیت در هفتهنامه ، برای کارکنان یا خانواده محترم آنان مانند پیام تبریک ازدواج و یا تسلیت .
وظایف کارشناس روابط عمومی :
1- تنظیم تقویم زمانبندی کاری در شش ماه سال
2- تنظیم تقویم زمانبندی جلسات
3- تنظیم برنامه مصاحبه با مطبوعات و رسانه گروهی
4- چاپ بروشور و جزوه جهت تنظیم برنامه مصاحبه با مطبوعات و رسانه گروهی
5- تشکیل جلسات با خبرنگاران هر دو ماه یکبار برای دفتر معاونت
6- تشکیل جلسه با روابطعمومی شبکههای رادیویی و روابطعمومی سازمانها و نهادهای
خارج از سازمان
7- برقراری ارتباط مستمر با رسانههای گروهی به منظور تشریح فعالیتها و اقدامات معاونت
8- برقراری ارتباط شایسته بین مخاطبان درونسازمانی و برونسازمانی معاونت از طریق دریافت پیشنهادها ، انتقادها و نقطه نظرات به منظور انعکاس آن به مسئولین
9- تهیه و انتشار جزوات و نشریههای اطلاعاتی و خبری
10- بررسی و استخراج مطالب و تهیه متون لازم از بولتنها ی منتشر شده توسط سازمانها و ارگانها در ارتباط با مسائل رادیویی
11- فراهم نمودن امکانات برگزاری مراسم سخنرانیها، جشنها و فعالیتهای مذهبی و ملی
درسطح معاونت
12- انجام کلیه امور تشریفاتی و استقبال و بدرقه میهمانان معاونت
13- شرکت در جلسات و سمینارهای مربوطه حسب دستور مقام مافوق و ارائه گزارشهای مورد نیاز و در صورت صلاحدید درج در سایتها و خبرگزاریها
14- مطالعه اخبار ومطالب منتشره در مطبوعات کشور درباره فعالیتهای معاونت صدا
15- بهرهمندی از نظرات کارشناسی و کمک کارشناسی برای مشارکت ، بهینه سازی و تسریع در
پیگیری امور محوله
مسئول اجرایی :
- تهیه پیامهای تبریک و تسلیت در مناسبتهای مختلف مذهبی و غیرمذهبی
- نظارت و اجرای پوشش تبلیغات محیطی ( بنر، استند و ...) دردرون ساختمان معاونت صدا
- ارتباط و هماهنگی با واحد تبلیغات روابطعمومی شبکههای صدا
- نظارت بر توزیع هفتهنامه صدا و سیما و هفته نامه سروش
مسئول سایت :
- ارسال خبرهای تایپ شده به سایتهای مختلف ( هفتهنامه، خبرگزاریها ، روزنامهها )
- اطلاعرسانی پیامهای مرتبط با روابطعمومی معاونت از طریق سامانه پیام کوتاه به عوامل و مدیران رادیو
- مسئولیت امور دبیرخانه شورای هماهنگی روابط عمومیها
- تهیه و تنظیم بولتن بریده جراید به صورت روزانه
(سایت رادیو:wwwRadio.ir)
رابط خبری :
- ارتباط با رابطهای خبری شبکههای صدا برای دریافت خبرهای مربوط به معاونت
- تهیه و تنظیم مصاحبه با عوامل تولیدی یا مدیران
- تهیه خبر از مراسمهای معاونت و ایجاد ارتباط مستمر با خبرگزاريها و روزنامه برای انعکاس خبرها .
- دعوت از خبرنگاران برای نشستهای خبری معاونت صدا
متصدی دفتر:
- ثبت و ارسال نامههای دفتر
- کلیه هماهنگیهای مربوط به مدیریت روابطعمومی (جلسات ، ارتباط با واحدهای مختلف و امور دفتری )
- نظارت بر روزنامههای مورد استفاده همکاران و مدیریت
نامه رسان :
- توزیع کلیه نامههای داخلی و خارجی دفتر روابطعمومی
- نصب پوسترهای رسیده و تایید شده توسط مدیریت روابطعمومی و یا مسئول اجرایی
- نصب بنرها و استندهای مناسبتی در محوطه ساختمان شهدای رادیو
تایپست :
- کلیه امور تایپ دفتر روابطعمومی اعم از خبرها ، نامهها ، جدولها ، قراردادها، گزار شها
سایت راديو، با قابليتها و خدمات متنوع
در اين پايگاه، هدر سايت با طراحي منحصر به فرد و قابليت دريافت پخش زده شبكهها، بصورت نمادين بعنوان يك راديوي ديجيتال طراحي شده است.
بخش عمومي با هدف جلب مشاركت بيشتر مخاطبان در فرآيند برنامهسازي راديو، بدين شكل طراحي شده است: امكان دريافت آخرين اخبار رويدادهاي راديو، شنيدن برنامهها بصورت زنده، امكان تست صدا براي علاقمندان به گويندگي، دريافت فركانس شبكههاي راديويي در تمام كشور با قابليت جستجو، مشاهده تصاوير رويدادهاي راديو، امكان اعلام نظر در مورد برنامههاي راديو در قالبهاي پيشنهاد، انتقاد و درخواست، طرح سؤال و دريافت پاسخ، انعكاس اخبار و اطلاعات جشنواره بينالمللي راديو، ورود به وبلاگ برنامههاي راديو در دامنه radio.ir و با قابليت ارائه نظر مخاطب معرفي سايت شبكههاي راديويي، انعكاس گزيدهاي از تازهترين اخبار ايران و جهان از منابع معتبر، امكان شناسايي كارشناسان مختلف براي حضور در برنامههاي راديويي و ثبت نام داوطلبان متقاضي.
در بخش عمومي و در سايت اصلي، معرفي شبكههاي راديويي، امكانات ارتباطي شبكههاي راديويي، سايتهايي نظير پژوهشهاي راديو، نغمات آييني و ... همچنين تاريخچه راديو و تماس با روابط عمومی صدا قرار گرفته است. همچنين امكان تبليغ در تمام بخشهاي سايت، وجود دارد.
در بخش كاركنان راديو نيز، كاركنان راديو ميتوانند با مراجعه به فهرست اصلي سايت، در اين بخش ثبتنام و از اطلاعات ذيل بهرهمند شوند:
قابليتهايي نظير آخرين اطلاعيههاي سازماني، مطالب خواندني (در اين بخش مطالب كاربردي و خواندني زيادي در سرويسهاي مختلف مورد نياز برنامهسازان روزانه به روز ميشود)، بانك كارشناسان (اطلاعات فردي و تحصيلي افرادي است كه در بخش عمومي سايت اصلي راديو ثبت نام كرده و پس از تأييد صلاحيت، در بخش كاركنان قابليت نمايش پيدا ميكند. پيوندهاي سازماني، دفتر تلفن سازماني،
بريده جرايد.
كارمندان هماهنگي سا سردبيران برنامهها ميتوانند با مراجعه به بانك كارشناسان، كارشناس مورد نياز برنامه خود را انتخاب و در برنامه از توانمندي ايشان استفاده كنند.) تيتر روزنامههاي كثيرالانتشار در اين بخش نمايش گذاشته ميشود، درخواست ايجاد وبلاگ براي برنامهها (برنامهسازان ميتوانند با هدف ايجاد وبلاگ براي برنامهها، درخواست اوليه ايجاد وبلاگ را ارائه نمايند، پس از تأييد مدير گروه و شبكه، وبلاگ مورد نياز برنامهساز در بخش عمومي به نمايش گذاشته شده و مديريت محتوايي اين وبلاگ به برنامهساز متقاضي سپرده ميشود.)
هماكنون در بخش كاركنان راديو لينكهاي نظير تقويم سازماني، اخبار مهم سايتهاي اينترنتي در قالب پيشنهاد سردبير، نظرسنجي، مشاوره و هرگونه لينك مورد نياز، قابليت ايجاد دارد.
همكاران راديو در اين بخش ميتوانند علاوه بر دسترسي به پرونده شخصي به معاون صدا و مديران شبكهها نيز به صورت مستقيم پيام ارسال كنند.
نحوه برگزاری جشنها و مراسمها :
1) در صورتی که مراسم داخلی باشد مانند تقدیر از برنامهسازان دهه فجر، بر اساس وظایف محوله در سه محور انجام میشود .
الف: بر این اساس وطبق اهمیت مراسم اطلاعرسانی در سطح رادیو انجام میشود. برای این منظور بنر در ابعاد 90×2 و همچنین بیلبورد طراحی، چاپ و نصب میشود .
ب: با ایجاد ارتباط با رسانهها از کلیه عکاسان و خبرنگاران رسانهها (15 رسانه ) از آنها دعوت به عمل آمده تا اخبار را پوشش دهند . همچنین خود واحد روابطعمومی مستقلا خبر ، عکس و فیلم تهیه میکند.
ج: اخبار و عکس تهیه شده به سایت اصلی رادیو ارئه میشود تا در صفحه اول درج شود.
2) اگر مراسم در حد ملی باشد (جشنواره ملی صدا) مراحل و محورهای بالا با گستردگی غیرقابل مقایسهای انجام میشود .
الف: اطلاعرسانی تبلیغی از ساختمان اصلی رادیو (ساختمان شهدای رادیو ) تا فضاهای مناسب داخلی سازمان تا سطح شهر و محل برگزاری جشنواره و مسیر جاده بین تهران و شهر محل برگزاری انجام میشود .
ب: حجم ارسال دعوتنامه از 15 رسانه به 35 خبرگزاری افزایش یافته و با در نظر گرفتن مکان مناسبی برای استقرار آنها در محل برگزاری و در اختیار قرار دادن امکاناتی از قبیل تلفن، فکس، کامپیوتر متصل به اینترنت پر سرعت و پرینتر و... اخبار را به صورت لحظه به لحظه ارسال میکنند . همچنین کار تهیه خبر روابطعمومی در قالب ستاد خبری انجام میشود.
ج: سایت رسمی رادیو به صورت 24 ساعته کلیه اخبار را درج میکند
(سایت رادیو: www.Radio.ir)
گزارش برگزاری جشنواره رادیو در شهرستان زیباکنار:
دوازدهمين جشنواره بينالمللي صدا و چهارمین اجلاس جهاني صدا كه در زيباكنار مجتمع فرهنگی تفریحی صدا و سیما برگزار شد، تعداد بسيار زيادي از برنامهسازان و عوامل توليدي برنامههاي راديويي داخل و بيش از 20 كشور خارجي در آن شركت كردند.
واحد روابطعمومي بر اساس وظايف و نحوه عملكردي كه داشت عمده بخش مربوط به اطلاعرساني محيطي، و خبر را به نحو فزايندهاي انجام داد.
الف) تبليغات محيطي
به منظور اطلاعرساني هرچه بيشتر از 6 ماه قبل از برگزاري اين جشنواره كه بزرگترين اجتماع راديويي كشور به حساب ميآيد. كليه كارهاي مربوط به روابطعمومي اعم از طراحي و چاپ و پوستر، بنرهاي كوچك 90×2 و در سايزهاي بزرگ جهت نصب در ساختمان راديو، محيط اطراف صداوسيما و ساير نقاط در تعداد مشخص نصب شد.
در فضاي برگزاري جشنواره نيز با استفاده از انواع و اقسام سازههاي نمايشگاهي (اسپيس) به مقدار كافي بنر و پوستر نصب شد.
به منظور هرچه بهتر برگزار شدن اين گردهمايي مسئولان برگزاري با نظارت روابطعمومي اقدام به ساخت و نصب بزرگترين راديوي جهان كه از چوب (MDF) و پروفيل و پلاستيك ساخته شده بود را نمودند كه اين سازه بسيار جالب هماكنون در ساختمان راديو مستقر است.
ب) ستاد خبري
روابطعمومي با راهاندازي ستاد خبري كه امكانات مناسبي مانند انواع كامپيوترها، فاكس و خطوط متعدد تلفن بود به صورت 24 ساعته اخبار و رويدادهاي گوناگوني كه در طي جشنواره در حال برگزاري بود را توليد و به ساير خبرگزاريها ارسال ميكردند. با توجه با اهميت فوقالعاده زياد اين گردهمايي راديويي از خبرنگار برخي رسانهها براي توليد اخبار نيز دعوت به عمل آمد كه اين افراد در طي 3 روز برگزاري اين جشنواره حجم قابل ملاحظهاي از اخبار را براي رسانه خود تهيه و ارسال كردند.
در مجموع جشنواره دوازدهم از بعد اطلاعرساني و توليد اخبار در سطح بسيار بالا و وسيع و بسيار با كيفيت برگزار شد.
شاخصها و اندازهگیری بهرهوری روابطعمومی معاونت صدا :
1- میزان و تعداد خبرهایی که از فعالیتهای صورت گرفته معاونت در روزنامهها و سایتها درج میشود که هرچه تعداد بیشتر باشد برجسته سازی بیشتری صورت گرفته است .
تعداد خبرهای درج شده از طریق روابطعمومی معاونت در هفتهنامه و روزنامهها در سال90 در طی یکسال تقریباً 30 مورد اما تعداد خبرهای درج شده در 6 ماهه اول سال 91 تقریباً 25 مورد بود .
2- میزان فعالیتهای تبلیغاتی در قالب بنر، استند، کلیه فعالیتهای ملی و مذهبی به تعداد مناسبتهای سال 91 بوده است .
3- میزان حضور روزنامهها و خبرگزاریها در مراسمهای برگزار شده در ساختمان معاونت و انعکاس خبری آنها در سال 91 نسبت به سال 90 در حدود 20 در صد افزایش یافته است .
4- در سال 91 جشنواره رادیو در 2 بخش بینالملل و داخلی در مجتمع فرهنگی تفریحی زیباکنار برگزار شد امادر سال 90 جشنواره رادیو فقط در بخش بینالمللی و در سالن همایشهای سازمان در تهران برگزار شد و برای برگزیدگان داخلی نیز در طی یک جشن کوچک ساختمان شهدای رادیو مراسمی برگزار شد و جوایزی به آنها اهداء شد که از نظر هزینه برگزاری تبعاً سال 90 نسبت به سال 91 هزینه کمتری
در بر داشت .
به طور کلی می توان گفت که با توجه به بررسیهایی بعمل آمده و با بهرهگیری از دروس مرتبط با این حوزه که در خصوص راههای افزایش بهرهوری روابطعمومی صدا انجام دادم، به نظر میرسد به کار بستن موارد ذیل به پویایی هرچه بیشتر این رسانه کمک بسزائی نماید.
1- تعامل بیشتر با خبرگزاریها و روزنامهها برای درج خبرهای معاونت
2- تعامل بیشتر با وزارتخانهها و سازمانها که به نحوی با سازمان صدا وسیما و خصوصاً با معاونت صدا در ارتباط هستند .
3- انجام امور تبلیغاتی به موقع و مفید و موثر با کمترین هزینه
4- فعال کردن بخش تهیه خبر و انتظار نکشیدن برای دریافت خبر
5- استفاده از نیروهای کارآمد که با ساختار و اهداف روابطعمومی آشنا باشند .
6- انتخاب مدیر آشنابا کلیه امور و ساختار روابط عمومی تا بتواند تفویض اختیار مناسب برای کارکنان مجموعه صورت دهد .
7- تهیه بروشور و اطلاعیههای مناسب که حاوی فعالیتهای صورت گرفته در معاونت می شود و انعکاس به موقع آنها در زمان مناسب .
8- برگزاری نمایشگاههای مناسب جهت معرفی دستاوردهای معاونت صدا
9- تعامل دوستانه بیشتر با کارکنان معاونت و انعکاس نظر آنها به معاون صدا و پیگیری
جهت دریافت پاسخ
10- ایجاد حس همدلی و دوستی در بین کارکنان معاونت
11- تلاش در جهت ایجاد یک محیط دوستانه در سطح واحد روابط عمومی
نتیجه گیری:
در پایان امیدوارم توانسته باشم در این گزارش مطالب مفیدی را که از نزدیک در رابطه با نقش و کارکرد روابط عمومی در معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران لمس نموده ام ارائه نمایم .