دوشنبه, 05 آذر 1403

 



کاربینی

مديريت روابط عمومي :

روابط عمومي هنگامي به موفقيت خواهد رسيد كه از سوي بالاترين قدرت سازمان مورد

حمايت قرار گيرد.

داشتن اعتبار و وجهه اجتماعي براي سازمان ، توجه به مسائل فرهنگي واخلاقي و هنجارهاي

اجتماعي و ايفاي تعهد نسبت به ارزش هاي جامعه ، مشاركت در امورعام المنفعه و به طور خلاصه دفاع از حقوق مردم ، از ضرورت هاي بقاي يك سازماناست و اين وظايف ، رسالت روابط عمومي سازمان محسوب مي شود.

روابط عمومي هر سازماني در جستجوي تقويت و يا اشاعه آن سازمان مي باشد. امروز اطلاعاتبا ارزشترين سرمايه يك سازمان به شمار مي رود.

آنچه كه مورد نياز سازمانهاي امروز جهان مي باشد اطلاعات و افراد متخصص ، آگاه داراي ويژگيهاي متمايز از مديريت به سبك سنتي است .

آنچه كه شيرازه ، قوام و دوام سازمانهاي اطلاع محور، پويا و متحولاست ، نگرش و بينش و روابط عمومي حاكم بر تيم مديريت سازمان است .

حضور موثر و فعال در عرصه اطلاع رساني ، خبر ، تجزيه و تحليل ، تفسير و ارائه رهنمودهايي روشنگر چيزي است كه لازمه ايجاد و جمله مثبت از سازمان در جامعه است و از طرف ديگرسنجش ميزيان گرايش ها و يا گريزهاي جامعه از سازمان، از سرچشمه آنها و يا از آئينه تمام نماي( مطبوعات ، راديو ، تلويزيون و سخنرانان ) وظيفه روابط عمومي است تا به مديران اين هوشياري وآگاهي را بدهد كه در جامعه پيرامون آنها چه مي گذرد و مديران چه بايد بكنند و چگونه باناملايمات و يا ناسازگاريهاي به راه افتاده مقابله كنند ، چه بايد بگويند، چگونه ، كي و به چه وسيله و با چه كساني سخن بگويند ، همه اينها را بايد كارشناسان روابط عمومي و مديران
روابط
عمومي تهيه كنند.

آنها هستند كه مشكل را بايد دريابند و به ريشه هاي مشكل بپردازند، اقشار نفوذ پذيرو يا آسيب پذير از اين مشكل را دريابند و آنگاه با تدوين متن و محتوايي قابل فهم مخاطب، وسيله و كانال ارتباطي موثر را انتخاب كنند و زمانو مكان مناسبي را براي تاثير و پاسخگويي را تعيين مي كنند و به طراحي يك فرايند ارتباطي پرداخته و سپس آن را اجرا مي كنند.

مسئولين روابط عمومي ، مشاوراني امين و صادق براي مديران از لحاظ مسائلروابط انساني و رواني جامعه و افكار عمومي و نمايندگاني امين از طرف سازمان در جامعه هستند.

مديران و كاركنان روابط عمومي سازمان ، نمايندگان افكار عمومي هستند . آنان درقالب مشاوره بعنوان سياستگزاراني امين ، براي سازمان سخن مي گويند و در فراسوي اهداف كوتاه مدت سازمان صلاح و مصلحت عمومي و سعادت هميشگي سازمان را خواستارند.

بطور كلي كار اصلي و ماموريت اساسي مسئولين روابط عمومي، ايجاد رابطه با فرد ، گروه و يا

عموم است .

مسئول روابط عمومي ماموريت دارد تا با افراد ، گروهها و سازمانهايي كهبه نحوي براي سازمان اهميت دارند و يا درآينده اهميت خواهند داشت ارتباط مفيد و موثر برقرار كنند.

شوراي نامگذاري ، دفتر روابط عمومي ، واحد ارتباطات رسانه اي، و احد تبليغات و انتشارات واحد سمعي و بصري ، واحد ملاقات مردمي از بخشهاي مهم روابط عمومي مي باشند كه به شرح وظايف هركدام مي پردازيم .

شوراي نامگذاري :

اين شورا با اهداف تغيير نام معابر و اماكن شهر تهران تاسيس كه در روابط عموميهر منطقه مستقرمي باشد.

جهت تغيير نام معابر و اماكن شهر تهران واقع در تمام مناطق از جمله منطقه 6 شهرداري تهران ،خانواده هاي معظم شهدا درخواست خود را بصورت كتبي به اين شورا اعلام نموده تا شوراي مذكور نسبت به تغيير يا عدم تعيير نام اماكن اقدامات لازم را بعمل آورد.

مسئول مربوطه درخواست هاي ارائه شده توسط خانواده هاي معظم شهدا به روابط عمومي همراه با نقشه آدرس هاي مورد نظر را در مقياس كوچك تهيه و به كميسيون نام گذاري منطقه ارائه مي نمايد.

كميسيون مورد نظر كه متشكل از نماينده بنياد شهيد منطقه ، مسئول رسيدگي به امور مساجد، شهردار منطقه ، رئيس روابط عمومي منطقه و معاون امور اجتماعي مي باشد، در جلسه اي درخواست هاي ارائه شده را مورد بررسي قرار داده و در خصوص تغيير و يا عدمتغيير نام معابر واماكن تصميم گيري نموده و در صورت موافقت شورا، به تائيد كليه اعضا مي رسد.

پس از تائيد كميسيون مورد نظر در منطقه ، مصوبه كميسيون جهت مراحل قانوني به اداره كل روابط عمومي شهرداري تهران و از آنجا به شوراي اسلامي شهر تهران ارسال مي گردد. ودر

صورت تائيد شوراي مذكور، طي مصوبه اي به روابط عمومي منطقه جهت تغيير نام و نامگذاري جديد ابلاغ مي گردد.

پس از ابلاغ مصوبه توسط شوراي اسلامي شهر تهران ، روابط عمومي نامه اي تنظيم و به اداره زيباسازي منطقه و معاونت ترافيك منطقه ، جهت پلاك كوبي جديد و نصب آن ارسال مي گردد تا اقدامات لازم بعمل آيد و در نهايت واحدهاي مذكور نتيجه اقدامات انجام شده رابه روابط عمومي اعلام و گزارش مي نمايند.

دفتر روابط عمومي :

- مسئوليت تدوين و طراحي راهكارهاي مناسب براي بهبود برنامه هاي مديريتي روابط عمومي اعم از ملاقات ، ديدارها و ارتباط تلفني بعهده دفتر مي باشد.

كنترل نامه هاي وارده به حوزه مديريت روابط عمومي و توزيع آنها حسب دستور مديريت روابط عمومي

- پاسخگويي بهمراجعين ، تلفن ها ، تعيين ملاقاتها و ديدارهاي مدير روابط عمومي با افراد درون سازمان و برون سازمان

- تنظيم وقت جلسات شهردار با معاونين

- تهيه صورتجلسه و ارسال آن به واحدهاي مختلف

- پيگيري مصوبات جلسه معاونين و همچنين دريافت پاسخگوهاي ارسالي از واحدهاي مختلف جهت تجزيه و تحليل مديريت .

واحد ارتباطات رسانه اي :

امروزه ارتباطات نقش بسيار مهمي در پيشبرد اهداف يك سازمان ايفا مي كند و بهبود كيفي وكمي فعاليتهاي سازمان و افزايش
بهره
وري از امكانات و نيروي انساني در انعكاس هر چه بهتر فعاليتها و مصوبات سازمان به جامعه و بهره گيري از امكانات و قابليتهاي اجتماع و مشاركت عمومي افراد آن ميباشد . در اين راستا روابط عمومي ها كه حلقه ارتباط سازمانها با جامعه هستند ميتوانند نقش بسيار اساسي را ايفا مي نمايد.

بطور كلي هر چه اين ارتباط با مردم و جامعه گسترده و مفيدتر صورت پذيرد به همان اندازه سازمان در رسيدن به اهداف و آرمانهاي خود موفق تر خواهد بود .

واحد ارتباطات رسانه اي روابط عمومي شهرداري منطقه 6 تهران داراي فعاليتهاي چشم گيري درجهت رسيدن به اهداف سازمان ارائه مي كند كه اين فعاليتها شامل :

برگ ويژه خبر:

متداول است روابط عمومي سر برگ ويژه اخبار را طراحي و چاپ مي كند و اخباردر سربرگ ويژه تايپ و ارسال مي گردد. در واقع روابط عمومي ها با اين عمل به خبربعنوان موضوعي ويژه نگاه مي كنند . اين امر كمك مي كند كه خبرنگاران رابط اخبار
روابط
عمومي ها را دربين امواج خبري شناسايي كنند و از انعكاس مطالب غير منسجم ديگر سازمان بعنوان خبر جلوگيري شود.

نشست مطبوعاتي :

يكي از عمده ترين مشكلاتي كه بين روابط عمومي و رسانه هاي فاصله مي اندازد ، عدم

شناخت خبرنگاران از مسائل ، مشكلات و ماموريت هاي داخلي سازمان مي باشد .خبرنگاران درنشست مطبوعاتي فرصت پيدا مي كنند كه با گفتگوي اختصاصي داشته باشند كه يكي از محورهاي نشست مطبوعاتي ارائه اطلاعات در باره كليات ماموريت ها و اهداف سازمان است و همچنين بررسي انتظارات خبرنگاران و سازمان را مي توان يكي از محوري ترين مباحث اين نشست هابرشمرد .


 

كنفرانس خبري :

كنفرانس خبري عموماً در جهت اعلان آخرين فعاليتهاي سازمان كه تازگي و گستردگي داردبرگزار مي شود

كنفرانس خبري گاهي نيز در هنگام بروز حوادث و بحرانهاي خاص ، جهت توضيح ابهامات به خبرنگاران و افكار عمومي تشكيل مي گردد.

لازم به ذكر است در كنفرانس خبري از عملكرد گذشته سازمان و همچنين برنامه هاي آينده سازمان به خبرنگاران ارائه مي گردد.

كنفرانس ويژه :

كنفرانس ويژه با موضوعات خاص در مواقع رويدادهاي مهمي همچون افتتاح نمايشگاهها،سمينارها و اتفاقات و بحرانها برگزار مي شود . طي نامه اي خبرنگاران دعوت مي شوند ، نام مصاحبه شونده ، موضوع مصاحبه ، محل ، ساعت و هدف مصاحبه را به روشني اعلام شود. اين دعوت حداقل يك هفته قبل و با تاريخ مشخص و دقيق به رسانه ها اعلام مي شود و يك روزقبل از برگزاري كنفرانس ويژه طي تماس تلفني علاوه بر دعوت مجدد با خبرنگاران موضوعات و يا احتمالاً تغييرات صورت گرفته ، هماهنگ و اعلام شود.

مصاحبه اختصاصي :

مشي و منش رسانه ها و يا برنامه هاي خاص رسانه ها و يا ايام ويژه مناسبت ها به درخواست مصاحبه اختصاصي منجر مي شود.

برنامه هاي زنده با حضور رئيس سازمان يا فردي كه وي معرفي مي كند و از رده هاي بالاي سازمان و آشنا با مسائل است انجام
مي
گيرد.

اصولاً مصاحبه اختصاصي دعوت رسانه ها از روابط عمومي هاست كه يكي از انتظارات دو طرفه روابط عمومي ارسال كنند.

لازم به ذكر است قبل از مصاحبه اختصاصي خبرنگاران مي بايستي سئوالات كلي مصاحبه خود رابه روابط عمومي ارسال كنند.

ارسال خبر:

رويدادهاي مهم در سطح سازمان از طريق روابط عمومي به صورت اخبار روزانه تهيه وبه جرايد و مطبوعات و خبرگزاريها ارسال
مي گردد. اين عملدر جهت اطلاع رساني و همچنين روشن شدن افكار عمومي انجام گرفته مي باشد.

ارسال جوابيه :

انعكاس و بازتاب نظرات و پيشنهادات افكار عمومي در رسانه ها مي تواند باري مثبت ويا منفي در بر داشته باشد اين عمل
روابط
عمومي سازمان را وادار به ارسال جوابيه مي كند. جوابيه ها عموماً با ماهيت توضيح تكذيب ، تصحيح ، تشكر همراه است

ارسال بريده جرايد:

جمع آوري اخبار روزانه سازمان كه در جرايد مختلف به چاپ رسيده است به منظور اطلاع مديران از نظر و قضاوت افكار عمومي نسبت به سازمان تهيه و پس از تنظيم به بخشهاي مذكورارسال مي گردد.

انتخاب خبرنگار و رسانه برتر:

در جهت قدرداني و ايجاد رقابت توسط روابط عمومي ها پس از بررسي پيامهاي انعكاس يافته

رسانه ها و خبرنگاران برتر در زمينه هاي گوناگون انتخاب و معرفي مي شوند كه ازطرف سازمان و با حضور رئيس سازمان با اعطاي هدايا و لوح تقدير از آنان تقدير و تشكر بعمل مي آيد.

بخش روزنامه ديواري :

در جهت اطلاع رساني به عموم كليه اخبار مهم و همچنين رويدادهاي مربوط به سازمان جمع آوري شده كه در نهايت به صورت يك روزنامه ديواري بهمراه تصاوير مرتبط در ديد عموم قرار مي گيرد.

واحد تبليغات و انتشارات :

واحد تبليغات و انتشارات مسئوليت تهيه و تنظيم بولتن داخلي را بعهده دارد كه اين نشريه به منظور اطلاع رساني از فعاليتهاي سازمان تهيه مي شود.

در انتها بولتن بخشي تحت عنوان تريبون آزاد مي باشد كه در اين بخش نظرات وپيشنهادات وانتقادات كارمندان جهت اطلاع و پاسخ شهردار منطقه درج مي گردد. همچنين بولتن هايي از عملكرد و پروژهاي در حال اجرا بصورت مصور جهت ارسال به شهردار تهران و شهردار منطقه تهيه و تنظيم مي گردد.

هر 6 ماه عملكرد حوزه ها به صورت كاتالوگ تهيه و چاپ مي شود . همچنين اطلاعات تهيه شده بصورت بروشور در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.

واحد تبليغات و انتشارات روابط عمومي شهرداري منطقه 6 تهران براي مناسبتها واعياد گوناگون كه اقدام به چاپ و نصب پلاكارد و بنر متناسب با موضوع مي نمايد.

واحد مذكور جهت اطلاع رساني به شهروندان در موارد گوناگون همچون بازيافت ،همچنين آموزش هاي لازم هنگام وقوع زلزله ، 137 ، مبارزه با حيوانات موذي و... در زمانهاي مناسب پارچه و بنر تهيه و توسط عوامل در سطح منطقه نصب مي گردد.

در هنگام برگزاري مراسم هاي گوناگوني كه توسط روابط عمومي اجرا مي گردد . وظايف تشريفاتي برعهده واحد تبليغات و انتشارات مي باشد.

لازم به ذكر است ارسال پيام تبريك و تسليت برون سازماني واحدهاي توابع شهرداري منطقه 6 تهران بعهده واحد تبليغات و انتشارات مي باشد.

واحد سمعي و بصري :

واحد سمعي و بصري مسئوليت تهيه كليه گزارشهاي تصويري را عهده دار مي باشند.

گزارشهاي تصويري شامل ضبط مصاحبه شبكه هاي مختلف خبري با شهردار ، معاونين و مسئولين ذيربط و همچنين تهيه عكس و گزارش از رويدادهاي مختلف شهري مي باشد.

مسئول واحد سمعي و بصري با دستور مستقيم مديريت روابط عمومي براي تهيه گزارش هاي تصوير به محلهاي از پيش بيني شده اعزام مي گردد.

واحد سمعي و بصري روابط عموممي شهرداري منطقه 6 تهران جهت آرشيو گزارشهاي تصويري اعم از عكس ، فيلم و كاست از لوح فشرده استفاده مي نمايند.

برروي لوحهاي فشرده مواردي از قبيل رديف ، تاريخ ، عنوان كار ( فيلم و عكس ) ، واحددرخواست كننده ، شماره فايل ، شماره فيلم درج مي گردد.

واحد ارتباطات مردمي :

تنظيم وقت ملاقات مردمي با شهردار ، معاونين و مسئولين ذيربط منطقه ازوظايف واحد ارتباط مردمي روابط عمومي شهرداري منطقه 6 تهران مي باشد.

در ابتداي امر جهت تعيين وقت ملاقات ، متقاضي با مراجعه به واحدارتباط مردمي موضوع خود را مطرح مي نمايند.

مسئول مربوطه با بررسي موضوع درخواست كننده ، در صورت قابل طرح بودن موضوع در جلسه ملاقات مردمي ، فرم ملاقات مردمي را به متقاضي تحويل تا نسبت به تكميل آن اقدام نمايد.

فرم مربوطه كه شامل مشخصاتي از قبيل نام ، نام خانوادگي ،آدرس ، پلاك ثبتي ، شماره كامپيوتري ملك ، دخالت شخص در موضوع مطروحه (مالك ، وكيل و ذينفع) تلفن ، موضوع

درخواست (شهرسازي ، املاك ،مالي و ...) شرح درخواست مي باشد. متقاضي پس از تكميل فرم مربوطه توسط متقاضي آن را به مسئول واحد ارتباطات مردمي روابط عمومي تحويل مي نمايند.

مسئول واحد ارتباط مردمي روابط عمومي شهرداري منطقه 6 تهران باتوجه به ارتباط موضوع فرم تكميل شده توسط متقاضي را به قسمتهاي مربوطه ارسال مي نمايند.

پس از ارسال فرم ، واحد هاي مربوطه موظف مي باشند نظريه كارشناسي خود را اعلام نمايند. وسپس به تائيد مسئول مربوطه خود برسانند.

واحدهاي ذيربط پس از تائيد و امضاء فرم ملاقات مردمي توسط مسئولين مربوطه به انضمام پرونده متقاضي ، به روابط عمومي ارسال مي نمايند.سپس وقت ملاقات تنظيم و به متقاضي ابلاغ مي گردد.

پس از تعيين و اعلام وقت ملاقات توسط مسئول مربوطه ، متقاضي جهت ملاقات با شهردار ومعاونين و مسئولين مربوطه در زمان مقرر و تعيين شده به شهرداري منطقه 6 تهران مراجعه مي نمايند.

در روز ملاقات شهردار به همراه معاونين و مسئولين ذيربط ، موضوع درخواست كننده متقاضي را مورد بررسي قرار داده و تصميمات مورد نظر را اخذ مي نمايند.

پس از اخذ تصميمات توسط معاونين و مسئولين مربوطه ، به تائيد وامضاء مسئولين ذيربط مي رسد.

مسئول واحد ارتباط مردمي روابط عمومي شهرداري منطقه 6 پس از اخذ تصميمات توسط مسئولين مربوطه ، تصويري از فرم مربوطه تهيه و در سوابق روابط عمومي شهرداري منطقه6 تهران نگهداري مي شود.

اصل فرم ، همراه با پرونده متقاضي جهت اقدامات بعدي به قسمت هاي مربوطه ارسال مي گردد. تااقدامات لازم بعمل آيد.

واحد آمار:

واحد آمار روابط عمومي شهرداي منطقه 6 هر ماه آمار فعاليت هاي بخشهاي مختلف

روابط عمومي منطقه ، علي الخصوص فعاليت هاي واحد هاي مختلف شهرداري منطقه 6

جمع آوري طبق فرمتي كه از اداره كل روابط عمومي شهرداري تهران به تمامي روابط عمومي هاي

مناطق 22گانه ارسال گرديده در فرمت مربوطه ثبت و همراه با مستندات به اداره كل روابط عمومي شهرداري تهران ارسال مي نمايد

 

نويسنده : زهره حاج علی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.