به نام خداوند جهان افرین
روش تولید میلگرد
تاریخچه میلگرد:
میلگرد یا آرماتور فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار میگیرد.فولادی که به این منظور در سازههای بتن آرمه به کار میرود به شکل سیم یا میلگرد میباشد و فولاد میلگرد نامیده میشود.
طبقه بندی فولاد میلگرد :
در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید میشوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید میشوند با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولاد میلگردی که در ایران تولید میشود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم میشود: فولاد نوع A-1، فولاد نوع A-2 و فولاد نوع A-3.
فولاد A-1 از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب ۲۳۰۰ و۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع میباشد. فولاد A-2 از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است، و فولاد A-3 نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع میباشد.
از نظر تنوع قطر میلگردها نیز استانداردهای تولید کنندگان متفاوت است. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفادهاست میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته میشوند.
تاریخچه استفاده از میلگرد در بتن:
به دنبال یک تکامل و پیشرفت به قرار زیر،مصرف فولاد در بتن رایج گردید:
1- اولین سازه بتن مسلح با ساختن یک پاروی بتنی قایق،بوسیله شبکه های مربع مستطیل شکل،میله های آهنی، مسلح گردیده بود، توسطlambot در سال 1848 بوجود آمد .
مواد اولیه مصرفی:
مواد اولیه مصرفی بسته به نوع محصول تولیدی فرق می کند.قسمت های نورد تیرآهن– ناودانی و نبشی از شمش های 3sp و برای نورد میلگرد از شمش های 5sp استفاده می کنند(شمش های 3sp و 5sp در آنالیز باهم تفاوت دارند). شمش ها در ابعاد مختلف که بسته به طراحی و نوع کوره های پیشگرم و خطوط نورد دارند تولید می شوند معمولا شمش ها در ابعاد های 6000*150*150 یا 6000*125*125 می باشد. اگر طول شمش ها 12 متری باشد آنگاه در کارخانه شمش ها را به طول های مشخص متناسب با ظرفیت و ابعاد کوره برش می دهند.
نحوه تولید:
خطوط تولید نورد بسته به فضای در دسترس و همچنین تناژ مورد نظر طراحی خاص خود را می طلبد. که ما در این پروژه یک خط تولید را شرح می دهیم:
در ابتدا شمش ها را باید وارد کوره ها کنند که دمای کوره ها تا 1100 درجه سانتی گراد می باشد برای این کار شمش ها را توسط یک جك هيدروليكی در ردیف های مشخص به داخل كوره ها هدايت می کنند ووقتي شمش ها در داخل كوره قرار گرفتند به وسيله ي جريانات گردآبي دردماي 1100 سانتی گراد جهت نورد آماده می شوند.
بعداز رسيدن شمش ها به دمای مورد نظر جهت نورد به خط تولید ارسال میشود سپس شمش های پخته شده روي رول ها قرار می گیرد و به طرف مرحله رافينگ هدايت مي شوند مرحله رافينگ در سه مرحله از قطر شمش ها كاسته و به طول آن می افزاید و بعد از مرحله ي رافينگ (استند)ها (قفسه های نورد) قرار دارند كه اين مرحله متشكل از 10-18 تا استند با كاليبر مشخص می باشدمرحله آخر نورد قسمت آج زنی میلگرد می باشد و بعد از استند آج زنی قیچی متراژ جهت برش میلگردهای تولید شده در طول های مشخص بکار برده می شود که معمولا 24 و یا 36 متر برش داده می شود سپس میلگردهای تولیدی در زیرگیوتین های بسته بندی به طول 12 متری طبق استاندارد ایزیری ایران برش داده شده و در مرحله آخر به صورت بندیل های 2 تنی بسته بندی می شوند.
طبق استاندارد ایزیری ایران میلگرد ها در دو نوع A II و A III تولید می شوند که برای تولید میلگرد A II به صورت مستقیم در خط نورد آج زنی می شود ولی برای تولید میلگرد A III از یک فرآیند دیگری به نام گوﺋیچنگ (خنک کاری) (خنک کاری معمولا با پاشش آب و یا در معرض هوا قرار دادن میلگرد انجام می شود) و بعد از آج زنی میلگرد استفاده می گردد ، که در نهایت محصول تولیدی به رنگ سیاه در می آید.
دستگاه های موجود در کارخانه:
1-کوره پیشگرم : پخت شمش ها
2-رول های کوره : انتقال شمش جهت نورد به طرف رافینگ
3- رافینگ : جهت نورد و کاهش ابعاد شمش و افزایش طول آن
4-رول های رافینگ : انتقال مواد به طرف استند
5- قیچی سرزن
6-استند : شامل موتور گیربکس ـ گاردان-غلطک های مونتاژ شده و گاید های ورودی و خروجی
7- قیچی متراژ : برش میلگرد در طول های معین
8- شانه های بسته بندی : جهت خنک کاری و آماده سازی برای بسته بندی
میلگردهای آرماتوربندی.
میلگرد یا آرماتور فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار میگیرد. فولادی که به این منظور در سازههای بتن آرمه به کار میرود به شکل سیم یا میلگرد میباشد و فولاد میلگرد نامیده میشود. البته در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخهای شکل، ناودانی و یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده میشود.
طبقه بندی فولاد میلگرد
در کشورهای مختلف فولاد میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید میشوند و در هر استانداردی طبقه بندی مشخصی در ارتباط با خواص مکانیکی فولادها وجود دارد. در ایران قسمت عمده فولادهای میلگرد که توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید میشوند با استاندارد روسی مطابقت دارند. فولادی که در ایران تولید میشود (طبق استاندارد روسی) به سه گروه تقسیم میشود: فولاد نوع A-۱، فولاد نوع A-۲و فولاد نوع A-۳.
فولاد A-۱از نوع صاف بوده و مقاومت تسلیم و مقاومت کششی آن به ترتیب 2400 و3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع میباشد. فولاد A-۲از نوع آجدار با مقاومت تسلیم 3400 و مقاومت کششی ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است، و فولاد A-۳نیز از نوع آجدار با مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ و مقاومت کششی ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع میباشد.
از نظر تنوع قطر میلگردها نیز استانداردهای تولید کنندگان متفاوت است. در سیستم روسی که در کارخانجات ذوب آهن اصفهان مورد استفادهاست میلگردها تا قطر ۴۰ میلیمتر ساخته میشوند
.
تفاوت میلگرد آجداررا چگونه می توانیم متوجه شویم ؟
بدون شك مرغوبترين ميلگردها ميلگردهاي شناسنامه دار ساخت كارخانجات داخلي ميباشند و از ميان آنها ذوب آهن اصفهان داراي مرغوبترين نوع فولاد و ميلگرد ميباشد.. بر روي بندل اين ميلگردها شناسنامه فني ميلگردها نصب ميگردد و ميتوان با توجه به آن اين نوع ميلگردها را شناسايي نمود. اما بايد توجه داشت كه ميلگردهاي توليد داخل هم اكنون در سه گروه :
تولید میشودA1-A2-A3
A1 میلگردهای گروه
كه از جنس فولاد نرم هستند معمولا به شكل صاف (بدون آج) توليد ميشوند و بدليل نداشتن آج كاملا قابل تشخيص ميباشند
ميباشد. A2 چنانچه آج ميلگرد به شكل فنري باشد ميلگرد از نوع
آج ها به صورت ضربدری هستند A2به صورت منفرد هستند. A3در میلگردهای
آج ها بصورت هفت و هشت هستند A3هایآج ها بصورت موازی هستند ولی در میلگرد -A2 در میلگرد های
تكنولوژي QST جديدترين روش براي توليد ميلگردهاي آجدار استحكام بالا
ميلگرد يا آرماتور فولادي است كه در بتن براي جبران مقاومت كششي پايين آن مورد استفاده قرار ميگيرد. فولادي كه به اين منظور در سازههاي بتن آرمه به كار ميرود به شكل سيم يا ميلگرد است و فولاد ميلگرد ناميده ميشود. البته در موارد خاصي از فولاد ساختماني نظير نيمرخهاي L شكل، ناوداني و يا قوطي نيز براي مسلح كردن بتن استفاده ميشود.
مشخصههاي محاسباتي مهم ميلگرد
مقاومت تسليم: مقدار تنشي كه در آن بدون افزايش بار تغيير طول نمونه فولادي ازدياد مييابد را تنش تسليم يا مقاومت تسليم يا مقاومت جاري شدن مينامند و آن را با fy نمايش ميدهند.
مقاومت كششي: از تقسيم حداكثر بار ثبت شده در آزمايش كشش بر سطح مقطع اوليه به دست ميآيد.
طبقهبندي فولاد ميلگرد
در كشورهاي مختلف فولاد ميلگرد با استانداردهاي متفاوتي توليد ميشوند و در هر استانداردي طبقهبندي مشخصي در ارتباط با خواص مكانيكي فولادها وجود دارد. در ايران قسمت عمده فولادهاي ميلگرد كه توسط كارخانه ذوبآهن اصفهان توليد ميشوند با استاندارد روسي مطابقت دارند. فولادي كه در ايران توليد ميشود (طبق استاندارد روسي) به سه گروه تقسيم ميشود:
فولاد نوع A-1
فولاد نوع A-2
فولاد نوع A-3.
فولاد A-1 از نوع صاف بوده و مقاومت تسليم و مقاومت كششي آن به ترتيب ۲۳۰۰ و۳۸۰۰ كيلوگرم بر سانتيمترمربع است. فولاد A-2 از نوع آجدار با مقاومت تسليم ۳ هزار و مقاومت كششي ۵ هزار كيلوگرم بر سانتيمترمربع است و فولاد A-3 نيز از نوع آجدار با مقاومت تسليم ۴ هزار و مقاومت كششي ۶هزار كيلوگرم بر سانتيمترمربع است.
از نظر تنوع قطر ميلگردها نيز استانداردهاي توليدكنندگان متفاوت است. در سيستم روسي كه در كارخانههاي ذوبآهن اصفهان مورد استفاده است ميلگردها تا قطر ۴۰ ميليمتر ساخته ميشوند
.
تكنولوژي QST
تكنولوژي آبدهي و خود تمپرينگ (QST) بهصورت يك عمليات درون خطي در واحدهاي نورد به كار گرفته ميشود كه در دهههاي 70 و 80 ميلادي در نتيجه تقاضاي مهندسين عمران براي ميلگردهاي فولادي آجدار مورد استفاده به عنوان آرماتور بتون ابداع شد. با استفاده از اين روش ميلگردهاي ساختماني به استحكام تسليم حداقل 500 نيوتن بر مترمربع ميرسند. توسعه موفقيتآميز روش QST در توليد ميلگردهاي ساختماني مزاياي زير را براي مهندسين عمران به همراه آورد:
كاهش حجم فولاد
كاهش هزينههاي نيروي انساني
كاهش مصرف انرژي براي حمل و نقل و ديگر مزايا
همچنين اين تكنولوژي به نوبه خود اين امكان را براي مهندسين عمران فراهم آورد تا طراحيهاي خود را با هزينههاي كمتر به اجرا درآورند.
ميلگردهاي آجدار با نقطه تسليم حداقل حدود 500 نيوتن بر متر مربع محدوديت بيشتري براي آرماتورهايي كه پيش تنيده نشده باشند دارند. با افزايش در ميزان غلظت كربن و منگنز، اين امكان در فولاد بهوجود ميآيد تا ميزان نقطه تسليم آن افزايش يابد، اما چنين افزايشي در ميزان كربن ميتواند موجب پيدايش عيوبي از قبيل كاهش قابليت جوشپذيري شود كه همين امر باعث ميشود تا ميلگرد براي استفاده به عنوان آرماتور مناسب نباشد.
بتون آرماتور يكي از پرمصرفترين سيستمهاي سازهاي در جهان است و در سالهاي اخير در كشورهاي مختلف شاهد بوديم كه اين سازهها در سكوهاي محسوس (phenomenal) كه روي آنها پروژههاي زيربنايي اجرا ميشود، مورد استفاده قرار گرفتهاند. ايمني و قابليت اطمينان اين سازهها مهمترين مشخصههاي آنها بوده و اين جنبه از كاربرد ميلگردهاي آجدار مطمئن يكي از پيشنيازهاي حياتي است كه در هر تكنولوژي كه مورد استفاده قرار ميگيرد بايد نيازهاي خاص آن را برآورده كند.
فرآيند QST و تكنولوژي THERMEX®
هدف
در ابتدا ذكر اين نكته اهميت دارد كه تكنولوژي THERMEX® براي توليد ميلگردهاي ساختماني مستحكم است كه دستيابي به نقطه تسليم 500 نيوتن بر متر مربع را تضمين كند. تمامي سيستمهاي Thermex® ارائه شده براي اين هدف طراحي شدهاند، مگر اين كه نياز مشتري چيز ديگري باشد. اين سيستم تقريبا در اكثر كشورها به همين صورت است. اين سيستم مزاياي بسيار درخشاني را براي طراحان و مهندسين عمران به همراه دارد.
كارخانههاي نورد زماني كه به مرحله توليد ميرسند اقدام به دريافت ليسانس فرآيند Thermex® ميكنند و سپس محصولات آنها تحت آزمايش قرار ميگيرد تا مشخص شود كه آيا ميلگردهاي توليدي بدون هيچگونه مشكلي به درجه استحكام تسليم 500 رسيدهاند يا خير. موضوع ديگري كه ميتوان بدان اشاره كرد اين است كه در بسياري از كشورها تمايل به استفاده از ميلگردهاي ساختماني QST به جاي ميلگردهاي گريد CTD Fe 415 افزايش يافته است و از اين رو صنايع مرتبط با مهندسي عمران در اين كشورها قادر نيستند تا بهطور كامل پاسخگوي اين مزيت تكنولوژيكي باشند.
اساسا خواص مطلوب در يك ميلگرد تحت فرآيند حرارتي قرار گرفته را ميتوان به صورت زير برشمرد:
استحكام تسليم حداقل 500 نيوتن بر مترمربع يا بيشتر
نسبت تنش(TS/YS) 12/1 (بهطور كلي 15/1 تا 3/1)
حداقل درصد ازدياد طول 16 (بهطور كلي 18 تا 25)
قابليت جوشكاري متناسب با نيازهاي صنعتي
فرآيند
سيستم QST به مدد فرآيند THERMEX® امكان استفاده از انرژي حرارتي ميلگرد نورد شده بعد از مقام (stand) نهايي واحد نورد را فراهم ميآورد. به طور معمول، اين انرژي كاملا از يك ميلگرد در حال نورد در دماي 950 تا 1050 درجه سانتيگراد خارج ميشود و موجب خنك كردن دماي پيرامون در بستر خنككننده ميشود.
فرآيند THERMEX® QST تكنولوژي بسيار دقيق و پيچيدهاي است كه طي چندين سال آزمايش و تجربه ابداع شده است.
سيستم Thermex® بين آخرين مقام و بستر خنككننده نصب ميشود (شكل شماره يك).
كوئنچ كردن (Quenching) عبارت است از سرد كردن سريع فولاد از دماي سختكاري (آستنيته شدن) تا دماي محيط يا دماي خاص ديگري، كوئنچ كردن را ميتوان به روشهاي مختلفي انجام داد، مثلا فرو بردن فولاد گرم شده در روغن، آب، آبنمك (Brine) هواي آرام و حمام نمك (Salt bath) اين بستگي به نوع فولاد دارد.
در فرآيند سختكاري فولاد، بايد بلافاصله پس از تكميل سيكل كوئنچ، عمليات تمپرينگ آغاز شود تا تنشهايي كه در قطعه كار به وجود آمده و ممكن است باعث ايجاد ترك شوند، آزاد گردند.
تمپرينگ همچنين براي تنظيم سطح سختي مورد نياز در فولاد لازم است.
در مورد فولادهاي سخت شونده در هوا، تمپرينگ باعث ميشود آستنيت باقي مانده در فولاد نيز به مارتنزيت تبديل شود. براي حصول بهترين نتايج از تمپرينگ، نبايد هيچوقت زمان سيكل را كوتاه كنيد.
عمليات آنيلينگ بهمنظور كاهش سختي، حذف تنشهاي داخلي و تصحيح ميكروساختار انجام ميشود. براي انجام عمليات آنيلينگ، ابتدا بايد قطعات فولادي را 30 تا 50 درجه سانتيگراد بالاي دماي AC3، گرم كرده و به مدت كافي در اين دما نگهداري شوند. سپس، قطعات بايد به آهستگي و با سرعتي در حدود 02/0 درجه سانتيگراد در ثانيه، سرد شوند.
معمولا عمليات سرد كردن قطعات ياد شده، در كوره صورت گرفته و بسيار زمانبر است. ميلگرد زماني كه آخرين مقام (stand) را ترك ميكند به سمت لولههاي Thermex® كه به طور ويژه و براي اين فرآيند اختصاص يافتهاند هدايت ميشوند كه در آن دماي سطح در حدود 950 تا 1050 درجه سانتيگراد بوده و به واسطه خنكگرداني شديد و يكنواخت در يك دوره زماني نسبتا كوتاه (تقريبا يك ثانيه) دمايش بشدت كاهش مييابد. اين در حالي است كه دماي مركز ميلگرد كماكان بدون تاثير باقي مانده است.
سرد شدن شديد و از پيش تعيين شده محيط پيرامون ميلگرد موجب تغيير ساختار خارجي آن به يك ساختار مارتنزيتي ميشود و از اين رو براي اين كه بتواند مورد استفاده قرار گيرد نيازمند عمليات آنيلينگ است. اين آنيلينگ به واسطه حرارت موجود در هسته ميلگرد حاصل ميشود. اختلاف دماي بين هسته و جداره خارجي نهايتا در دماي حدود 600 درجه سانتيگراد متعادل ميشود و ساختار ميلگرد حاصله در پيرامون جداره خارجي، تمپر مارتنزيتي و در هسته ميلگرد پرليتي فريتي دانهريز ميشود.
بهطور كلي، هسته نرم ميلگرد نهايي تقريبا 65 تا 75 درصد (با توجه به حداقل استحكام تسليم مورد نياز) از حجم آن را تشكيل ميدهد و حجم باقيمانده نيز ساختار سخت دارد. از خصوصيات اين محصول ميتوان به نقطه تسليم بالا، سختي سطحي بالا، چقرمگي و چكشخواري بالا و جوشپذيري مناسب اشاره كرد.
زماني كه ميلگرد در حال نورد با يك سرعت نرمال در سيستم Thermex به دماي حدود 950 تا يكهزار درجه سانتيگراد ميرسد جداره خارجي آن بشدت در معرض خنك شدن قرار ميگيرد، در حالي كه هسته در يك مدت زمان بسيار كوتاه هنوز تحت تاثير فرآيند كوئنچ قرار نگرفته است. بخش جداره خارجي ميلگرد كه استحاله مارتنزيت در آن رخ داده است، به محض اين كه ميلگرد از سيستم Thermex خارج ميشود، بتدريج از سمت هسته گرم حرارت دريافت ميكند. در حقيقت واژه THERMEX نيز از تبادل حرارت (Thermal Exchange) مشتق ميشود و اين تبادل گرما كليد فرآيند است. بايد به اين نكته توجه كرد كه تعادل دما بدين صورت است كه ما يك ميلگرد با ساختار خارجي تمپر مارتنزيتي و هسته پرليتي فريتي به دست ميآوريم.
نتايج
ريز ساختار
شكل شماره 3 نشاندهنده ساختار متالورژيكي يك ميلگرد تحت فرآيند حرارتي قرار گرفته با جداره تمپر مارتنزيتي و هسته فريتي پرليتي است. همچنين ريزساختار يك ميلگرد كه تحت اين عمليات قرار نگرفته را نيز مشاهده ميكنيد. تفاوت در اندازه دانهها كاملا مشهود است.
سختي
انجام آزمايش سختي صورت پذيرفته روي ميلگرد تحت فرآيند Thermex به خوبي نشان داد كه ميزان سختي از جداره به سمت مركز كاهش يافته، بهطوري كه سختي در جداره به بيش از 260 ويكرز ميرسد اما در مركز سختي كمتر از 160 ويكرز است.
کاشت میلگرد:
کاشت میلگرد در بتن یکی از علومی است که با استفاده از آن میتوان به راحتی اشتباهات طراحی یا تغییرات سازه را جبران کرد. آشنایی داشتن با این علم به مهندسین جوان این اجازه را میدهد تا با اطمینان کامل و بدون هیچ ترسی در سازه های خود از این علم بهره کافی گیرند
نحوه بسته بندی محصولات میلگرد بصورت شاخه با طولهای مساوی كه بوسیله مفتول فولادی در شش قسمت بسته در فاصله مناسب به یكدیگر بطور محكم بسته بندی می شود. در سایزهای 8 و 10 بسته بندی بصورت كلاف صورت می گیرد. هر بسته دارای پلاك كه حاوی كلیه مشخصات بسته و خریدار می باشد.
روند نزولی قيمت ميلگرد و تيرآهن + جدول:
قیمت انواع میلگرد:
ردیف |
سایز |
نوع |
استاندارد |
حالت |
محصول |
قیمت بنگاه |
قیمت کارخانه |
قیمتهای روز قبل |
درصد تغییرات |
|
توضیحات |
ساعت |
|
۱ |
۶.۵ |
ساده |
A3 |
کلاف |
نطنز |
۲۵۹۰۰ |
--- |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۰۴ |
||
۲ |
۶.۵ |
ساده |
- |
کلاف |
یزد - احرامیان |
--- |
۲۴۷۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۳:۰۷ |
||
میلگرد ۸ |
|||||||||||||
ردیف |
سایز |
نوع |
استاندارد |
حالت |
محصول |
قیمت بنگاه |
قیمت کارخانه |
قیمتهای روز قبل |
درصد تغییرات |
|
توضیحات |
ساعت |
|
۳ |
۸ |
ساده |
- |
شاخه |
الیگودرز |
--- |
۲۱۵۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۳:۱۰ |
||
۴ |
۸ |
آجدار |
- |
شاخه |
بناب |
--- |
۲۲۱۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۳۴ |
||
۵ |
۸ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
حسن رود |
--- |
۲۲۱۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۳:۰۶ |
||
۶ |
۸ |
آجدار |
- |
شاخه |
ظفر بناب |
--- |
۲۱۸۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۰:۴۱ |
||
۷ |
۸ |
آجدار |
- |
شاخه |
قزوین |
--- |
۲۰۹۲۰ |
--- |
۲۰۹۲۰ |
۰% |
۱۰:۳۱ |
||
۸ |
۸ |
آجدار |
- |
شاخه فابریک |
قزوین |
۲۱۰۰۰ |
--- |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۰۵ |
||
۹ |
۸ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
پارس آرمان |
--- |
۲۰۸۲۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۰:۳۷ |
||
میلگرد ۱۰ |
|||||||||||||
ردیف |
سایز |
نوع |
استاندارد |
حالت |
محصول |
قیمت بنگاه |
قیمت کارخانه |
قیمتهای روز قبل |
درصد تغییرات |
|
توضیحات |
ساعت |
|
۱۰ |
۱۰ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
ابهر |
--- |
۱۹۵۵۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۲۸ |
||
۱۱ |
۱۰ |
آجدار |
- |
شاخه |
الیگودرز |
--- |
۲۱۵۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۳:۱۰ |
||
۱۲ |
۱۰ |
آجدار |
- |
شاخه |
بناب |
--- |
۲۱۵۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۳۴ |
||
۱۳ |
۱۰ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
حسن رود |
--- |
۲۰۹۵۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۳:۰۶ |
||
۱۴ |
۱۰ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
ظفر بناب |
--- |
۱۹۸۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۰:۴۱ |
||
۱۵ |
۱۰ |
آجدار |
A2 |
شاخه فابریک |
فولاد ثناء |
۱۹۴۵۰ |
--- |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۰۶ |
||
۱۶ |
۱۰ |
آجدار |
- |
شاخه |
قزوین |
--- |
۱۹۴۲۰ |
--- |
۱۹۴۲۰ |
۰% |
۱۱:۲۷ |
||
۱۷ |
۱۰ |
آجدار |
- |
شاخه |
پارس آرمان |
۱۹۵۵۰ |
۱۹۳۷۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۰۶ |
||
۱۸ |
۱۰ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
پرشین فولاد |
--- |
۱۹۶۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۳۶ |
||
۱۹ |
۱۰ |
آجدار |
- |
شاخه |
کاشان |
--- |
۲۰۴۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۲:۵۱ |
||
میلگرد ۱۲ |
|||||||||||||
ردیف |
سایز |
نوع |
استاندارد |
حالت |
محصول |
قیمت بنگاه |
قیمت کارخانه |
قیمتهای روز قبل |
درصد تغییرات |
|
توضیحات |
ساعت |
|
۲۰ |
۱۲ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
آریا |
۱۹۵۵۰ |
--- |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۰۷ |
||
۲۱ |
۱۲ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
ابهر |
--- |
۱۹۵۵۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۲۸ |
||
۲۲ |
۱۲ |
آجدار |
- |
شاخه |
امیرکبیر |
--- |
۱۹۶۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۳۰ |
||
۲۳ |
۱۲ |
آجدار |
A3 |
شاخه |
بناب |
--- |
۱۹۹۵۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۱:۳۴ |
||
۲۴ |
۱۲ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
حسن رود |
--- |
۲۰۲۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۳:۰۶ |
||
۲۵ |
۱۲ |
آجدار |
- |
شاخه |
دماوند |
--- |
۱۹۸۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۲:۲۳ |
||
۲۶ |
۱۲ |
آجدار |
A2 |
شاخه |
سیرجان |
--- |
۱۹۹۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۰:۳۸ |
||
۲۷ |
۱۲ |
آجدار |
A3 |
شاخه |
سیرجان |
--- |
۲۰۱۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۰:۳۸ |
||
۲۸ |
۱۲ |
آجدار |
A3 |
شاخه |
ظفر بناب |
--- |
۱۹۷۰۰ |
--- |
--- |
--- |
۱۰:۴۱ |
نمونه قرار داد میلگرد:
بازار تيرآهن و ميلگرد نيز همچون بازارهاي بتن و شن و ماسه است و تيرآهن از شاخهاي 175 هزار تا 594 هزار تومان به فروش ميرود. هر کيلو ميلگرد نيز بهطور متوسط يکهزار و 350 تومان قيمت دارد. اما در سال 89 اين مصالح قيمتهايي کاملا متفاوت داشتند و هر شاخه تيرآهن از 124 هزار تا 455 هزار تومان و نيز هر کيلو ميلگرد نيز بهطور متوسط 820 ريال بود
رعایت نشدن نکات ایمنی و بی اعتنایی در برابر حمل غیراصولی آهن آلات درخیابان ها:
در خیابان های شلوغ و پر ترافیک مرکز استان جدا از مشکلات تردد خودروها و عابران پیاده، برخی از تخلفات رانندگی نمود بیشتری دارد.مشاهده خودروهایی که بدون ضوابط و رعایت مسائل ایمنی به حمل آهن آلات اقدام می کنند و چندین متر از این میله های آهنی از خودروها خارج شده به یکی از تکراری ترین صحنه های خیابان های بجنورد تبدیل شده است.مسئولان می گویند، طبق قانون، حمل آهن آلات و میلگرد با وانت بارها در جاده ها خلاف مقررات است و پلیس در صورت مشاهده چنین مواردی با متخلفان برخورد می کند؛ این در حالی است که در شهر با وجود تردد خودروها و عابران پیاده، بسیاری از خودروهای حامل آهن آلات و یا وانت بارها به راحتی با سرعت بالا تردد می کنند و ضوابط لازم را برای حمل آهن آلات نادیده می گیرند.متأسفانه مشاهده می شود که این گونه خودروها بدون داشتن علایم هشدار دهنده حمل آهن آلات، با سرعت زیاد در خیابان های اصلی و پر رفت و آمد در شهر تردد می کنند که برای جلوگیری از خطرات احتمالی علاوه بر برخورد قانونی با متخلفان، باید رانندگان این گونه خودروها ملزم شوند بار خود را با توجه به ضوابط موجود حمل کنند
خطرات میلگرد:
این کارگر 21 ساله که روی جرثقیل کار می کرد، روی میلگردهای فوندانسیون یک ساختمان در دست ساخت سقوط کرد و با وجود فرورفتن 3 میلگرد یک و نیم متری در قفسه سینه، شکم، لگن و پایش به طرز معجزه آسایی نجات پیدا کرد.
پایان...