شنبه, 03 آذر 1403

 



پروژه بانک وسامانه الکترونیک بانک ملت

 

درس : کاربینی

استاد : .... .... .... ....

دانشجو: مهران دادخواه-91238049270436

کاردانی مدیریت کسب وکار

موضوع: پروژه بانک و سامانه الکترونیک بانک ملت

7


فعالیتهای بانکداری

بانکها به عنوان عامل پرداخت کننده از طریق اجرای چک‌ها یا حساب‌های جاری مشتریان، فعالیت می‌کنند که چک‌های کشیده شده در وجه مشتریان درآن بانک را پرداخت می‌کنند و چکهای سپرده به حسابهای جاری مشتریان را جمع آوری می‌کنند. همچنین بانکها وجوه مشتریان را از طریق دیگر روشهای پرداخت، نظیر ACH، انتقال مخابره‌ای یا تلگرافی،EFTPOS، ماشین گویای اتوماتیک (ATM) خودپرداز که می‌پردازند.

قوانین بانکداری: بانکهای تجاری کنونی دراکثر حوزه‌ها ی قانون گذاری توسط موسسات مستقل از دولت تنظیم و تاسیس شده‌اند و مدارک بانکی ویژه‌ای جهت اداره آن می‌طلبد. قانون بانکداری بر اساس یک تحلیل قرار دادی از روابط بین بانک و مشتری

این قانون دربردارندهٔ حقوق ومقرراتی است که در این رابطه وجود دارد که به صورت زیر است:

1.مانده حساب بانکی مقام مالی بین بانک و مشتری است زمانیکه حساب دارای اعتبار باشد، بانک این مانده حساب را به مشتری بدهکار می‌شود

2.بانک قبول می‌کند تا چک‌های مشتری را تاحد اعتبار حساب است حساب بیشتری بدون داشتن وکالت از سوی آن مشتری مثلا:یک چک که از سوی مشتری کشیده شده‌است، پولی برداشت نکند.

3.بانک ممکن است از حساب مشتری بدون داشتن وکالت از سوی آن مشتری مثلا یک چک که از سوی مشتری کشیده شده‌است پولی برداشت نکند.

4.بانک موافقت می‌کند که چک‌های کشیده شده در وحه مشتری را به عنوان نماینده مشتریش جمع آوری می‌کند

 

خطر پذیری و سرمایه

بانکها با خطرات زیادی جهت انجام فعالیتهای تجاری مواجه‌اند و چگونگی مدیریت و درک این بحران‌ها و خطرات یک راهبرد کلیدی جهت سوددهی می‌باشد و اینکه یک بانک به چه اندازه سرمایه نیاز دارد برخی از خطرات که بانک با آن مواجه‌است به قرار زیر می‌باشد:

 

 

عملکردهای اقتصادی

عملکردهای اقتصادی بانک‌ها به قرار زیر است:

1.افتتاح حساببصورت اسکناس وحسابهای جاری بصورت چک یا وجه نقد در وجه مشتری

2.شبکه بندی وتسویه وجوه

3.واسطه گری اعتبار

4.اصلاح وتوسعه کیفیت اعتبار

5.انتقال سررسید

6.تولید پول

بحران بانک

بانک‌ها در معرض اشکالات مختلفی از خطرات وبحران‌ها قرار دارند که سبب ساز بحرانهای سیستماتیک موقتی می‌شود.

بانک‌ها را می‌توان به انواع مختلف تقسیم کرد از قبیل:

  • بانکداری جزئی، که مستقیما با اشخاص وتجارتها ی کوچک سرو کار دارد.
  • بانکداری تجاری، که خدمات تجارت بازار متوسط را ارائه می‌دهد
  • بانکداری شراکتی، که مربوط به موسسات تجاری بزرگ ومستقل
  • بانکداری خصوصی، ؛که خدمات مدیریت سرمایه را برای اشخاص و خانواده‌های دارای ارزش شبکه‌ای بالا فراهم می‌کند
  • بانکداری سرمایه گذاری، که مربوط می‌شود به فعالیت‌هایی که در بازارهای مالی انجام می‌گیرد.

اکثر بانک‌ها و موسسات اقتصادی خصوصی سودآور هستند اما برخی از آنها توسط دولت اداره می‌شود، یا سازمان‌های غیرانتفاعی می‌باشد.

بانکهای ایران

1-بانک تجارت

2-بانک رفاه

3-بانک سپه

4-بانک صادرات ایران

5-بانک صنعت و معدن

6-بانک شاورزی

7-بانک مسکن

8-بانک ملت

9-بانک ملی ایران

10-                    بانک توسعه صادرات

11-                    بانک مرکزی

12-                    بانک پارسیان

13-                    بانک اقتصاد نوین

14-                    بانک کارآفرین

15-                    بانک سامان

16-                    بانک پست بانک

17-                    بانک پاسارگاد

18-                    بانک سرمایه

19-                    بانک موسسه اعتباری توسعه

20-                    بانک مهر ایران

21-                    بانک سینا

22-                    بانک توسعه تعاون

23-                    بانک تات

24-                    بانک شهر

25-                    بانک دی

26-                    بانک انصار

27-                    بانک مشترک ایران زمین

28-                    بانک گردشگری

29-                    بانک حکمت ایرانیان

30-                    بانک ایران زمین

31-                    بانک قرض الحسنه رسالت

 

خدماتی که معمولاً به وسیله بانک ها ارائه می شوند


اگرچه نوعخدمات ارائه شده به وسیله یک بانک به نوع بانک و کشور بستگی دارد، معمولاً بانک هاخدمات زیر را ارائه می دهند:

  • دریافت مستقیم سپرده های اشخاص و افتتاححساب جاریوحساب سپرده سرمایه گذاری
  • اعطای وام به شرکت ها و اشخاص
  • تسهیل مبادله پول از طریقانتقال تلفنی
  • صدورکارت اعتباری،دستگاه خودپردازوکارت بدهی
  • بانکداری اینترنتی
  • نگهداری از اشیای قیمتی، به ویژه درصندوق امانات

مجوز بانکداری

دارا بودنمجوز بانکداریبرای یکموسسهمالیکه می خواهد خدمات بانکی ارائه دهد ضروری است. بر اساس اغلب قوانین فعالیتهای اصلی بانکی از قبیل گرفتنسپردهمردم تنها منحصر به دارندگان این مجوزمیشود.
با این وجود برخی ازخدمات بانکی به وسیله موسساتی ارائه می شود کهمجوز بانکداری ندارند. از جمله می توان موسسسه ای را نام برد کهغیر بانکی نامیده می شود.

8

 

 

تجارت الکترونیکی بانک ها

بانک ها دلیل محکمی برای انجام تجارت الکترونیک دارند. اگر آن ها به موفقیت های طرح شده از سوی اینترنت پاسخ مقتضی ندهند، می بایست یک نقش درجه دوم را در زمینه تجارت الکترونیک ایفا نمایند.

بانک ها باید توجه نمایند که در عرصه تجارت الکترونیک با ریسک های استراتژیک و عملیاتی روبرو خواهند شد.

نقش بانک ها در تجارت الکترونیک

در جهان امروز سرعت در انجام امور مختلف، لازمه زندگی بشر بوده و استفاده از تکنولوژی برتر در اداره امور بازارهای پولی و مالی مد نظر قرار گرفته است.

بسیاری از بانک ها خدمات مربوط به تجهیز و تخصصیص منابع را به صورت الکترونیک انجام می دهند استفاده از پدیده جدید تجارت الکترونیک علاوه بر شرکت های تجاری، در میان بانک ها نیز در حال گسترش می باشد.

در این روش، امر تجارت یا ارائه خدمات بانکی توسط شبکه روی خط کامپیوتر صورت می گیرد و از جمله فواید آن می توان به گسترش بازارها، بهبود سرویس دهی به مشتریان، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری اشاره نمود.در مقابل بانک ممکن است با ریسک های عمده ای نظیر ریسک های استراتژیک و عملیاتی مواجه گردیدهو ناچارشوند تا درباره یک سری از فعالیت های خویش و اندازه شعب در شبکه، تغییراتی را به وجود آورند.

چگونگی استفاده از شبکه تجارت الکترونیک توسط بانک ها، در سلسله مقررات منتشره از سوی فدرال رزرو آمریکا در تاریخ مارس 2000 منتشر گردیده است.

شواهد حاکی از آن است که در اکثر بانک ها، ارسال خدمات الکترونیکی در زمینه وام سپرده را آغاز کرده اند000 بعلاوه برخی از بانک های بزرگ نیز در حال گسترش طراحی خدمات خود، منحصراً برای تجارت الکترونیک می باشند.

هنگامی که بانک ها وارد عرصه فعالیت های الکترونیک می شوند در می یابند که فرصت های جدید، ریسک های استراتژیک و عملیاتی را به ارمغان خواهند آورد.

اکثر شرکت ها در حال پیوستن به تجارت الکترونیک هستند و این پدیده به عنوان ابزاری یرای گسترش بازارها، بهبود سرویس دهی به مشتریان، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری به کار می رود شرکت های مختلف از دیرباز برای اداره اطلاعات مربوط به محصولات تولیدی و مشتریان خود از کامپیوتر استفاده می کردند و توسعه شبکه های کامپیوتری، شرکت ها را قادر می سازد تا با طرف تجارت خویش یعنی عرضه کنندگان، توزیع کنندگان و خرده فروشان، از طریق مبادله الکترونیکی اطلاعات به سرعت ارتباط برقرار نمایند. بانک ها نیز همگام با شرکت ها، استفاده از شبکه های کامپیوتری را برای انجام عملیات تجاری خویش انتخاب نموده اند. در این میان این سوال به ذهن خطور می نماید که آیا نقش بانک ها در شبکه منعکس کنند نقش نقش سنتی آنها، یعنی واسطه وجود بودن خواهد بود؟ با اینکه خدمات جدید دیگری را که اساساً ماهیت تجارت بانکی را دگرگون می نماید ارائه خواهند داد؟ استفاده بانکی از شبکه اینترنت برای ارائه خدمات سنتی بانکی به صورت کاراکتر، اخیراً آغاز گردیده و برخی از بانک ها نیز تلاش نموده اند تا خدمات جدیدی را فقط برای تسهیل مشارکت مشتریان در تجارت الکترونیک طراحی نمایند.

بانک ها در عرصه تجارت الکترونیک با ریسک های استراتژیک و عملیلتی روبرو خواهند شد.

همچنین پدیده مذکور، شکل های جدیدی از رقابت را میان بانک ها ایجاد خواهند نمود و آنها ناچار می شوند که درباره یک سری از فعالیت های خویش در زمینه های پرداخت بین بانکی، تغییراتی را به وجود آورند، از سوی دیگر مشارکت در شبکه، رویارویی بانک ها را با مشکلات فن آوری افزایش خواهد داد. موفقیت بانک ها در رویارویی با این چالش ها به تثبیت میزان اثر گذاری آن ها در بازار الکترونیک کمک خواهد نمود.

9

10

    

   

 

نويسنده : مهران دادخواه

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.