تشريح مشاغل - وزارت صنعت معدن وتجارت در يك نگاه
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط سعيد طلوعي فر
-
بازدید: 1347
وزارت صنعت معدن و تجارت در يك نگاه
تاریخچه
- پیش از انقلاب
نخستین بار در سال ۱۲۸۹قمری«وزارت تجارت» توسط ناصرالدین شاهتأسیس گردید که وظایف آن ایجاد ارتباط بین دولت و بازرگانان و انجام سایر امور تجاری مملکت بود. در سال ۱۳۱۸بنا به پیشنهاد فرهنگستان ایران «وزارت تجارت» به «وزارت بازرگانی» تغییر نام یافت.
در سال ۱۳۵۳«وزارت بازرگانی» از وزارت اقتصاد تفکیک و به طور مستقل و با اهداف مشخص شروع به فعالیت نمود. در ۱۶تیر ۱۳۵۳ قانون تشکیل این وزارتخانه به تصویب مجلس شورای ملی، و در ۲۶تیرهمان سال به تصویب مجلس سنایآن زمان رسید.
- پس از انقلاب
در سال ۱۳۵۹مجدداً تشکیلات وزارت بازرگانی با تغییراتی به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشوررسید که شامل ۹ معاونت بود.
تشکیلات وزارت بازرگانی که از سال ۱۳۵۹ بدون تغییر باقی مانده بود در سال ۱۳۷۷با جهتگیری تصویب بخش کارشناسی و تخصصی، کوچکسازی و واگذاری امور خدماتی و پشتیبانی به بخش غیردولتی در مسیر تحول قرار گرفت. تشکیلات وزارت بازرگانی با اصلاحاتی در دی ماه ۱۳۸۳با چهار معاونت و هشت موسسه و شرکت وابسته به تایید سازمان مدیریترسید.
در سال ۱۳۸۴و با پیشنهاد وزیر بازرگانی، «معاونت هماهنگی، توسعه منابع و امور مجلس» به دو معاونت اداری و مالیو معاونت هماهنگی و امور مجلستفکیک گردید، و تعداد معاونتها به پنج معاونت افزایش یافت.
- اهداف
- فراهم نمودن موجبات توسعه و بهبود امور بازرگانی کشور.
- تنظیم و اجرای سیاستها، خط مشها و مقررات بازرگانی کشور بطور گسترده و همه جانبه
.
- وظایف
وظایف سیاستگزاری
- تنظیم و اجرای سیاستها، خط مشیها و مقررات بازرگانی کشور.
- تنظیم روابط تجاری و انعقاد قراردادهای بازرگانی با سایر کشورها با رعایت مقررات مربوط.
- تنظیم ضوابط و مقررات صادرات و واردات سالانه کشور و نظارت بر اجرای آن.
- سیاستگزاری و کنترل و نظارت و تنظیم بازار محصولات و ایجاد تسهیلات در تأمین کالاها و مواد اولیه مورد نیاز.
- نظارت و حفظ تعادل بهای تولیدات داخلی و کالاهای وارده به کشور و بررسی شرایط تولید تا مرحله مصرف.
- تدوین سیاستهای پرداخت یارانه کشور با همکاری دستگاههای ذیربط و هماهنگی در تنظیم یارانههای مواد غذایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
- تهیه و تنظیم و کنترل تراز تجاری کشور.
- اصلاح نظام تعرفههای گمرکی.
- اتخاذ تدابیر لازم و اصلاح مقررات مربوط به ورود و صدور کالا و خدمات در جهت تسهیل تجاری
- وظایف برنامه ریزی
- برنامه ریزی و اقدام لازم برای تامین ثبات اقتصادی و همکاری در کنترل تورم.
- تنظیم بازار داخلی برای محصولات و کالاهای تولیدی و مصرفی و فرآوردهای کشاورزی و دامی.
- بررسی و انجام امور مربوط به توصیههای سازمان جهانی گمرک و سازمانهای بینالمللی استاندارد جهانی.
- انجام بررسیهای لازم و تهیه گزارشها و پیشنهادهای مناسب به منظور رفع تنگناها و مشکلات موجود در جهت تشویق و توسعه امر صادرات با توجه به اهداف برنامههای دولت.
- برنامه ریزی و اجرای برنامههای خرید و فروش محصولات کشاورزی به صورت تضمینی با استفاده از بودجه عمومی، وجوه اداره شده یا تسهیلات بانکی.
- مطالعه و بررسی جهت تنظیم سیاستهای کلان تجاری درخصوص فراهم آوردن زمینه مشارکت روزافزون در نظام تجارت چندجانبه و در سایر ترتیبات و موافقت نامههای بینالمللی و منطقهای مربوط با همکاری سایر وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط.
- اعمال نظارتهای لازم بر اجرای سیاستها و برنامههای بازرگانی کشور در بعد بینالمللی و منطقهای.
- قبول عضویت و شرکت در سازمانها و مجامع بینالمللی مربوط به امور بازرگانی.
- انجام وظایف و مأموریتهای روابط تجاری با اتحادیه اروپا و امور مربوط به قراردادهای تجاری آن.
- انجام وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نمایندگی تام الاختیار تجاری ایران و عضویت در سازمان تجارت جهانی WTO.
- تهیه و تنظیم و ارائه آمار و اطلاعات نهایی واردات و صادرات کشور و تجزیه و تحلیل لازم به منظور دست یابی به الگوی مناسب در زمینه صاد رات و واردات کالا و خدمات.
- انجام تحقیقات، مطالعات و پژوهشهای لازم در زمینههای اقتصادی، بازرگانی و اداری به منظور نیل به اهداف کلان اقتصادی و بازرگانی کشور.
وظایف هدایت و هماهنگی
- ایجاد هماهنگی بین فعالیتها و خدمات مورد نیاز بازرگانی داخلی و خارجی کشور.
- تنظیم ضوابط و مقررات مربوط به نحوه ارائه خدمات موردنیاز بازرگانی داخلی و خارجی کشور.
- برقراری ارتباطات بینالمللی و عنداللزوم انعقاد قراردادهای جهانی با سایر کشورها.
- حمایت و تشویق صادرات غیرنفتی کشور از طریق هدایت فعالیتهای مربوط به ضمانت و بیمه صادرات، ارایه اعتبارات صادراتی داخلی و خارجی و پرداخت جوایز و تسهیلات به صادرکنندگان و تشکلهای صادراتی و تنظیم ضوابط و اجرای مقررات مربوط به تشویق صادرات و یارانههای صادراتی.
- فراهم سازی زمینههای رقابت و جلوگیری از بروز انحصار در فعالیتهای تامین و توزیع کالاهای اساسی به استثنای آن بخش از کالاهای اساسی که صرفاً به بخش کالابرگی اختصاص دارد.
- ایجاد تسهیلات به منظور توسعه صادرات از طریق تعرفههای تجاری و جلوگیری از دامپینگ و قاچاق کالا
.
- انجام اقدامات و ایجاد تسهیلات لازم برای حضور کالاها و خدمات کشور در بازارهای جهانی.
- حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از طریق سیاستگزاری، نظارت بر قیمت، استاندارد، نحوه توزیع و کیفیت کالا و خدمات وارداتی و ساخت داخل.
- تهیه و تنظیم سیاستها و راهبردها و نظارت بر برنامههای جامع تامین و تدارک کالاهای اساسی، حساس و ضروری وارداتی و محصولات داخلی مورد نیاز و ایجاد هماهنگی لازم.
- تسهیل در اعمال تشریفات و مقررات گمرکی در راستای تشویق صادرات غیرنفتی.
- حمایت از سرمایه گذاری بخش غیردولتی از طریق منابع بانکی و اعتبارات دولتی لازم به منظور تقویت این بخش در اقتصاد کشور.
- نظارت بر کلیه فعالیتهای اصناف (اتحادیههای صنفی و واحدهای مربوطه.
- رسیدگی و حل اختلاف ناشی از اجرای قانون و مقررات گمرکی.
- برنامه ریزی برای تامین، حمل، ذخیره سازی و توزیع
کالاهای اساسی
- اعمال مقررات گمرکی درباره معافیتها، ممنوعیتها، تشویق صادرات.
- تنظیم بازار دام، طیور، گوشت و متفرعات آن در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و ایجاد هماهنگی و اجرای سیاستهای ارشادی در تولید، تبدیل و توزیع و بهبود کمی و کیفی آنها.
- اتخاذ تمهیدات و اقدامات لازم در جهت راه اندازی و استفاده گسترده از تکنولوژی روز در مبادلات بازرگانی کشور نظیر تجارت الکترونیکی، تبادل الکترونیکی اطلاعات و خط نماد و تدوین نظام جامع اطلاع رسانی بخش بازرگانی.
- هدایت سیاستهای ارزی، پولی و تولیدی در جهت تحقق سیاستهای تجاری
- ایجاد ساز و کار مناسب برای بهینه شدنه مصرف کالاهای اساسی و هدایت هدفمند یارانههای مربوط به امر تولید کالاهای مزبور در داخل کشور.
- نظارت بر واردات به موقع کالاهای اساسی، حساس و ضروری از طریق حضور مؤثر در بازارهای جهانی و انعقاد قراردادهای مناسب و بهینه و ایجاد هماهنگیهای لازم.
- سیاستگزاری و برنامه ریزی در جهت نظارت بر امور مربوط به تخصیص ارز و گشایش اعتبار کالاهای مشمول زمان بندی گشایش اعتبارات.
- سیاستگزاری و برنامه ریزی در جهت تعیین اولویت نظارت و بازرسی به ویژه در برخورد با متخلفان.
انجام وظایفی که براساس قوانین موضوعه کشور به عهده وزارتخانه گذاشته شدهاست
وزارت صنعت، معدن و تجارت در يك نگاه
پيوند توليد و تجارت و تشكيل وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرآغاز حركتي جهادگونه در راستاي دستيابي به اهداف چشم انداز 20 ساله كشور است.
تصميم مدبرانه يكپارچه سازي سياستگذاري توليدي – تجاري تحت لواي مديريت واحد، ضمن ايجاد فضاي مناسب براي استفاده بهينه از ظرفيت هاي ملي، ايجاد امنيت سرمايه گذاري و انسجام در سياست هاي توليدي – تجاري از طريق رفع تعارضات، كاهش زمان انجام فعاليتهاي اداري و همسويي در سياست ها به تصميمات سريع تر و اثربخش تر منجرخواهد شد.
بخش هاي صنعت و معدن و بازرگاني كشور با پشت سرگذاشتن تجربه هايي همچون بحران مالي جهاني، تحريم هاي اقتصادي بي سابقه و هم چنين اجراي قانون هدفمندي يارانه ها به سطحي از بلوغ براي عبور از مرزهاي داخل و حضور در بازارهاي بين المللي دست يافت.
اكنون كه بناست تا توليد سرچشمه تجارت و تجارت محرك توليد باشد، بايد با محور قراردادن توليد، صيانت از بنگاه هاي توليدي، ايجاد بسترهاي لازم براي متنوع سازي محصولات توليدي، همسوسازي سياست هاي توليدي – تجاري و تسهيل تجاري و تكميل زيرساخت هاي توليدي – تجاري لازم، امكان ورود توليدات صنعتي و معدني در مسير بازارهاي بين المللي و ماندگاري آنها را فراهم آورد.
براين اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت بنا دارد تا حركت توليد به سمت صادرات يا همان توليد صادراتي را تسهيل نمايد.
تاسيس و بنا نهادن وزارتخانه اي چابك و كارآمد كه تحقق آن تنها متكي بر سرمايه هاي اصلي وزارتخانه جديد يعني بكارگيري نيروهاي ارزشي و متخصص موجود با رعايت اصل شايسته سالاري و هم چنين باز مهندسي ساختارها و فرآيندهاي موجود است بيشك گام عملي موثري در راستاي اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.
بهبود فضاي كسب (توليدي – تجاري)، صيانت حداكثري از نظام توليدي – تجاري موجود، افزايش رقابت پذيري و كاهش قيمت تمام شده محصولات صنعتي و معدني، حمايت از توسعه و تقويت توليدات صادرات گرا از عمده موارديست كه وزارت صنعت، معدن و تجارت مدنظر دارد
.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.