جمعه, 02 آذر 1403

 



تحقیق مدیریت کسب و کار

گردآورنده تحقيق: اصغر نظري يامچلو   بهار1392     شماره دانشجويي: 91238049270188   واحد :13 استاد:قاسمي

 


مدیریت زنجیره تامین در اجرای کسب و کار الکترونیک

خلاصه:

تاثير گسترش و رشد فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي و ورود آنها به عرصه سيستم هاي سازماني بر توسعه راهبردهاي اقتصادي موجب ايجاد تحول و بازنگري در رويكرد سنتي به موضوع تجارت و بازار مي شود.در اين بين توسعه روز افزون اينترنت در كشورها و گسترش ارتباطات الكترونيكي بين افراد و سازمان هاي مختلف از طريق دنياي مجازي اينترنت بستري مناسب و مساعد براي برقراي مراودات تجاري و اقتصادي فراهم كرده است. اين پديده نوظهور كسب و كار الكترونيكي نام دارد. مدیریت زنجیره تامین نقشی بسیار مهم و رقابتی در محیط گسترده و پویای تجارت جهانی دارد. در این مقاله با بررسی ساختار و خصوصیات زنجیره تامین، جایگاه مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی کسب و کار الکترونیک مورد بحث قرار می گیرد و در پایان نیز با جمع بندی مطالب به دسته بندی منافع و چالشهای بهره گیری از مدیریت زنجیره تامین در کسب و کار الکترونیک پرداخته شده است.

برچسب‌ها: مدیریتزنجیرهتامین،کسبوکارالکترونیک،مشتری

جایگاه مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی کسب و کار الکترونیک

چکیده:
تاثير گسترش و رشد فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي و ورود آنها به عرصه سيستم هاي سازماني بر توسعه راهبردهاي اقتصادي موجب ايجاد تحول و بازنگري در رويكرد سنتي به موضوع تجارت و بازار مي شود.در اين بين توسعه روز افزون اينترنت در كشورها و گسترش ارتباطات الكترونيكي بين افراد و سازمان هاي مختلف از طريق دنياي مجازي اينترنت بستري مناسب و مساعد براي برقراي مراودات تجاري و اقتصادي فراهم كرده است. اين پديده نوظهور كسب و كار الكترونيكي نام دارد. مدیریت زنجیره تامین نقشی بسیار مهم و رقابتی در محیط گسترده و پویای تجارت جهانی دارد. در این مقاله با بررسی ساختار و خصوصیات زنجیره تامین، جایگاه مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی کسب و کار الکترونیک مورد بحث قرار می گیرد و در پایان نیز با جمع بندی مطالب به دسته بندی منافع و چالشهای بهره گیری از مدیریت زنجیره تامین در کسب و کار الکترونیک پرداخته شده است.

کلمات کلیدی:

مدیریت زنجیره تامین ، تجارت الکترونیک ، کسب و کار الکترونیک ، اینترنت

مقدمه
گسترش و رشد فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي و ورود آنها به عرصه سيستم هاي سازماني آثار و تبعات مثبتي در ساختار سازمان هاي بهره بردار از اين فناوري ها گذاشته است. تاثير فزاينده ابزارهاي كاربردي و علمي در فعاليت هاي مختلف سازمان به ويژه تاثير آن بر توسعه راهبردهاي اقتصادي موجب ايجاد تحول و بازنگري در رويكرد سنتي به موضوع تجارت و بازار مي شود.در اين بين توسعه روز افزون اينترنت در كشورهاي مختلف و اتصال تعداد زيادي ازمردم جهان به شبكه جهاني اينترنت و گسترش ارتباطات الكترونيكي بين افراد و سازمان هاي مختلف از طريق دنياي مجازي اينترنت بستري مناسب و مساعد براي برقراي مراودات تجاري و اقتصادي فراهم كرده است. اين پديده نوظهور كسب و كار الكترونيكي نام دارد.
موفقیت خیلی از سازمانهای خصوصی، دولتی و نظامی به توانایی آنها در ارائه خروجیهای مصوب وابسته است. ارائه محصولات بهتـــر در یک طیف وسیع و با هزینه ای پایین و انجام سریع آن. ارائه مطلوب این خروجیها (هزینه، کیفیت، عملکرد، تحویل، انعطاف و نوآوری) به توانایی سازمان در اداره جریان مواد، اطلاعات و پول درون و بیرون سازمان وابسته است. این جریان به عنوان زنجیره تامین شناخته شده است.در دهه 90 ميلادى، رويكردهاى زنجيره تامين و مديريت آن پا به عرصه وجود نهاد. با پیاده سازی مدیریت زنجیره تامین درکسب و کار الکترونیک توليد كننده خود خريدار كالا از تامين كنندگان خود و فروشنده كالايى جديد به خريداران خود است.یعنی اینکه يكى از عناصر مهم مديريت زنجيره خودكارسازى امر خريد و فروش بين اعضاى زنجيره است.در واقع مدیریت زنجیره تامین وظیفه یکپارچه سازی عرضه و تقاضا در داخل و میان شرکت ها را برعهده دارد.هدف هر زنجیره تامین ،حداکثر کردن ارزش کل تولید است. که افزایش بهره وری ،کاهش موجودی و زمان سیکل کل جزء اهداف کوتاه مدت مدیریت زنجیره تامین و افزایش رضایت مشتری ، سهم بازار و سود برای همه سازمانهای درگیر در زنجیره تامین از اهداف بلند مدت آن است.بالطبع استفاده از مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی کسب و کار الکترونیک نقش مثبتی ایفا می کند که بعد از بحث و بررسی به

نتایج آن می پردازیم.

کسب و کار الکترونیک

كسب و كار الكترونيكي واژه اي به معني انجام كسب و كار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهاي مرتبط است. همچنين تجارت الكترونيكي به معني انجام تجارت كالا و خدمات با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهاي مرتبط است كه نسبت به كسب و كار الكترونيكي از مفهومي محدودتر برخوردار است. به عنوان نمونه فرآيند ثبت و صدور مجوز، نام نويسي دانشجويان يا اداره يك دادگاه از جمله مواردي هستند كه در مقوله كسب و كار الكترونيكي قرار مي گيرند و در ارتباط با تجارت الكترونيكي نمي باشند

به طور كلي به هر نوع استفاده از فناوري رايانه اي در جمع آوري، پردازش و ارايه اطلاعات به نحوي كه منجر به پيشبرد برنامه ها و فعاليت هاي يك سازمان با اهداف تجاري و غير تجاري باشد، كسب و كار الكترونيكي مي گويند. در يك نگاه كلي مي توان گفت كسب و كار الكترونيكي عبارت است از كاربردي كردن همه سيستمهاي اطلاعاتي براي تقويت و كنترل فرآيندهاي كسب و كار. امروزه اين فرآيندها با استفاده از فناوري هاي مبتني بر وب توسعه مي يابند.
اهم كاربري هاي كسب و كار الكترونيكي مي تواند به سه شاخه مختلف تقسيم بندي شود.
1)سيستم هاي كسب و كار داخلي كه از طريق مواردي همچون:

برنامه ريزي منابع سازماني

درگاه اطلاعات كارمندان

مديريت كارهاي تيمي

سيستم مديريت اسناد

مديريت منابع انساني

مديريت تراكنش هاي داخلي

وغيره محقق مي گردد.

2)ارتباطات و همكاري سازماني كه به وسيله مواردي از قبيل:

نامه هاي الكترونيكي

صدا نامه ها

انجمن هاي بحث

كنفرانس هاي الكترونيكي

سيستم هاي ارتباطي

ارتباطات و تعاملات دولتي

محقق مي گردد.

3)تجارت الكترونيكي كه با استفاده از مواردي همچون:

سرمايه گذاري الكترونيكي

مديريت زنجيره تامين

مديريت ارتباط با مشتري

بازاريابي الكترونيكي

پردازش برخط تراكنش ها

بانكداري الكترونيكي

قابل بهره برداري مي شود.

اين گونه كاربردها مي تواند مورد استفاده افراد مختلفي همچون كاربران اينترنت، اعضاي اينترانت ها و گروه خاصي از كاربران هدف در يك اكسترانت (مانند مشتريان خاص و شركا) قرار گيرد.

دلايل به كارگيري كسب و كارالكترونيكي

توسعه و كاربرد فناوري اطلاعات در كسب و كار دلايل مختلفي دارد كه از جنبه هاي گوناگون

قابل توجه و بررسي هستند. در ادامه به چند مورد اشاره مي شود.

1) سازمان شما بيست و چهار ساعت در روز فعاليت خواهد كرد.

به اين مفهوم كه نيازي نيست شما در تعطيلات سال نو و يا مناسبت هاي ديگر فعاليت فيزيكي شركت را ادامه دهيد. حتي اگر شما در شهري دور زندگي مي كنيد مردم تمام كشور مي توانند حتي در زماني كه شركت شما بسته است از شما خريد كنند. در هر لحظه اگر كسي بخواهد از هر گوشه دنيا در مورد شركت شما و فعاليت هايتان اطلاعات به دست آورد بدون هيچگونه مشكلي آن را به دست خواهد آورد.

2)پايين آمدن هزينه هاي نيروي انساني

وقتي سازمان شما داراي يك وب سايت خوب و حرفه اي شد اين امكان براي شما فراهم مي شود تا محصولات و خدمات خود را بدون نياز به استخدام كارمندان زياد عرضه كنيد. شما نيازي به پرداخت و صرف هزينه هاي زياد مربوط به بيمه و پاداش حاصل از استخدام نيروهاي جديد نخواهيد داشت و اين در حالي است كه شما هنوز قادر هستيد كه در شرايط برابر از نظر فروش و خدمات به مشتريان فعاليت هاي خود را ادامه دهيد.

3) به دست آوردن هزاران مشتري جديد

هر كسي در هر جاي دنيا قادر خواهد بود كه با مشاهده وب سايت به مشتري شما تبديل شود. در حالي كه شما هزينه هاي ناچيزي را صرف كرده ايد اما تبليغات كالاهاي شما در ابعاد جهاني صورت گرفته است.

4) يك وب سايت تصوير خوبي از يك شركت موفق و با ثبات را خلق مي كند.
اينترنت رسانه بزرگي است كه به واسطه آن شما مي توانيد هر تصويري را كه مي خواهيد از خودتان در ذهن مردم ايجاد كنيد. آنچه كه در اين ميان در اختيار شما قرار دارد عبارتست از: طراحي يك وب سايت حرفه اي به همراه اضافه كردن محتواي مناسب. مهم نيست كه شركت شما تا چه حد كوچك است با بهره گيري از ابزار مناسب و اميد و اراده قوي شما مي توانيد آن را درست مانند يك شركت بزرگ در دنياي وب معرفي نماييد.

5) حضور برخط و كسب سهم بازار

در اين مرحله روابط شما با رقبا مورد بررسي قرار مي گيرد. شما بايد فكر كنيد كه اينترنت مانند يك كتاب اول بسيار بزرگ است. بارها و بارها مردم از وب براي خريدن اطلاعات، خدمات و يا محصولات استفاده مي كنند. اگر شما در آنجا نباشيد و رقبا حضور فعالانه داشته باشند سهم خود را در چنين بازار بزرگي از دست داده ايد.

6)جذب مشتريان ناپايدار و بالقوه

مردم زيادي دوست ندارند كه از مغازه ها، بازار و هر جاي شلوغ و پر سرو صداي ديگر خريد كنند. روزي كه مردم با خريد برخط آشنا شوند هرگز به مغازه ها باز نمي گردند، مگر آنكه كاملاً نياز به اين كار داشته باشند.

7)آينه تمام نماي شغل شما

اگر شما يك كارگزار با شخصيت اجتماعي، يك صاحب دفتر خريد و فروش ساختمان و يا يك متخصص سالن زيبايي باشيد مي توانيد كار خود را از طريق يك وب سايت به همه معرفي كنيد. با داشتن يك وب سايت مي توانيد هر زمان كه مشتري شما تمايل داشت با فعاليت ها و پروژه هاي گذشته شما آشنا شود او را به ديدن وب سايت خود دعوت كنيد. بدون اينكه نياز به صرف هزينه و وقت زياد تري براي تهيه بروشور و يا كتابچه هاي تبليغاتي و راهنما داشته باشيد.


8)
افزايش توان رقابتي

امروزه رقابت در وب به عرصه بزرگي تبديل شده است. ميليون ها سايت در وب وجود دارد و اين عدد روز به روز در حال افزايش است. سازمان ها با بهره گيري از فناوري اطلاعات مي توانند بر توان رقابتي خود در اين عرصه بيافزايند.

راه اندازي يك كسب و كار الكترونيكي

راه اندازي كسب و كار الكترونيكي نیاز به افكار و برنامه هاي تجاري دارد كه براي كسب و كار باید طراحي شوند.طرح تجاري شامل بخش هاي متعددي است كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:

چشم انداز: آغاز هر كسب و كاري با يك چشم انداز وسيع شروع مي شود.
ماموريت: همه ي كسب و كارها، يك ماموريت دارند. ماموريت، منظور و قصد شما را در ورود

به عرصه تجارت مشخص مي كند.

هدف: هر سازمان تجاري منظور و هدف مشخصي دارد. داشتن هدف خوب، به فعاليت هاي ما

معني و جهت مي دهد.

راهبرد: راهبرد، مسيرها را مشخص مي كند و شما را درجهت هدف هايتان هدايت مي كند و

سرانجام شما را به جايي كه مي خواهيد مي رساند.

برنامه: هر كسب و كاري براي موفقيت، برنامه مي خواهد. برنامه، كارهايي كه درطول سفر بايد انجام شود و منابع مورد نياز را مشخص مي كند.

مولفه هاي كسب و كار الكترونيكي

از جمله نيازمندي هاي كسب و كار الكترونيكي مي توان به موارد زير اشاره نمود.
1)
بانكداري الكترونيكي

2)برنامه ريزي منابع بنگاه

3) مديريت الكترونيكي روابط مشتريان

4) مديريت زنجيره تامين

5) هوشمندي سازماني

6) تجارت و بازاريابي الكترونيكي

مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین نتیجه تکاملی مدیریت انبارداری است. در دهه 60 کارشناسان با مطالعه بر روی رابطه داخلی بین انبارداری و حمل و نقل و یکپارچه سازی آنها قادر به کاهش موجودی خود شدند که حاصل این مطالعات مدیریت توزیع نام گرفت. در مسیر تکامل با اضافه شدن مباحث مدیریت ساخت، تدارکات و سفارشها به مدیریت توزیع مفهوم لجستیک پدید آمد و وضعیت کنونی یعنی زنجیره تامین نتیجه به هم پیوستن حلقه های عملیاتی مختلف است که در ابتدای آن عــرضه کنندگان و در انتهای آن مشتریان قرار دارند.
یک زنجیره تامین به جریان مواد، اطلاعات، وجوه و خدمات از تامین کنندگان موادخام طی کارگاهها و انبارها تا مشتریان پایانی اشاره دارد و شامل سازمانها و فرایندهایی می شود که کالاها، اطلاعات و خدمات را ایجاد و به مصرف کنندگان تحویل می دهند. این زنجیره شامل خیلی از وظایف از قبیل خرید، جریان وجـــوه، باربری مواد، برنامه ریزی و کنترل تولید، کنترل موجودی و لجستیکی و توزیع و تحویل می گردد.

اهداف نرم افزار مدیریت زنجیره تامین مدرن کاهش عدم اطمینان و ریسک در زنجیره تامین است. با وجود آن، به طور مثبتی بر سطوح موجودی، زمان چرخه، فرایندهای تجاری و سرویس های خدماتی به مشتری اثر می گذارد. این زنجیره فرایندی پویا است که فعالیتهای همزمان، ارزیابیهای مستمر از طرفین درگیر، فناوری های به کار رفته در آن و ساختار سازمانی را شامل می شود. این فناوری برای مشتریان امکاناتی را فراهم می آورد تا حق انتخاب فراوانی را داشته باشند و به صورت فزاینده ای به اطلاعات دسترسی پیدا کنند و هدف در آن ایجاد ارزش برای مصرف کننده است. همه این عوامل بر افزایش سودآوری و رقابتی بودن کمک می کنند. زنجیره تامین درهمه شکلها و اندازه ها وجود دارد و ممکن است بسیار پیچیده باشد. زنجیره تامین برای یک ماشین شامل صدها عرضه کننده، هزاران کارگاه ساخت و کارگاه مونتاژ، انبارها، دلالها، فروشندگان تجاری مستقیم، عمده فروشان، مشتریان و وظایف پشتیبانی ازقبیل مهندسی محصول، آژانس های خرید، بانک ها و شرکتهای نقل و انتقال است. در شرکتهای تولیدی سنتی کالاها پس از تولید در انبارها و مکانهای دیگر انبار می شدند که این زنجیره تامین را پیچیده تر می کرد. انواع زنجیره تامین عبارتند از ساخت تجمعی برای ذخیره کردن که این مدل برای ذخیره کردن بر تقاضاهای جهت دار مشتری درزمان واقعی به منظور ذخیره کارای موجودی کالای ساخته شده تمرکز دارد.مدل بعدی ذخیره کردن مستمر است که ایده این مدل برپایه از نو پرکردن موجودی تخلیه شده به طور مداوم به وسیله کــــــارکردن به طور نزدیکی با تامین کنندگان و یا واسطه ها استوار است.مدل سوم مدل ساخت برای سفارش است که مفهوم این مدل برپایه سفارش برای مونتاژکردن بلافاصله پس از دریافت سفارش استوار است. این مدل به مدیریت مفید موجودیهای اجزاء و تحویل تدارکات موردنیاز طی زنجیره تامین نیاز دارد. مونتاژ کانالی مدل دیگری از مدیریت زنجیره تامین است که :با یک تعدیل جزئی در مدل ساخت برمبنای سفارش مونتاژ کانالی(CHANNELASSEMBLY) به دست می آید. در این مدل بخشهای هر محصول همان طور که در کانال توزیع حرکت می کند جمع آوری و مونتاژ می شوند. مدل دیگر مدل زنجیــره تامین جهانی است زنجیره تامینی که تامین کنندگان و یا مشتریان را در کشورهای دیگر درگیر خود می کند به عنوان زنجیره تامین جهانی شناخته می شود.

نرم افزارهای مورد استفاده در مدیریت زنجیره تامین

به طورکلی چهار گروه نرم افزاری از زنجیره تامین پشتیبانی می کنند که عبارتند از:
نرم افزارهای برنامه ریزی منابع موسسه (ERP)

نرم افزارهای مدیریت زنجیره تامین (SCM)

نرم افزارهای بهینه سازی تولید (OPT)

نرم افزارهای تجزیه و تحلیل (ANAL)

1-                       نرم افزارهــــای گروه ERP: این دسته از نرم افزارها براساس سیستم برنامه ریزی منابع که قبلاً به سیستم برنامه ریزی مواد (MRP) معروف بود طراحی شده اند. نرم افزارهای ERP سعی می کنند براساس مفاهیمی از MRP عملکردها و بخشهــــایی را که خارج از حوزه های برنامه ریزی تولید قرار دارند را یکپارچه و هماهنگ سازند.

2-                       نرم افزارهای گروه SCM: این نرم افزارها عمدتاً برهمخوانی بخش تامین و تقاضا تاکید دارد و همـــه وظایف کسب و کار را تعقیب نمی کنند. اکثــراین نرم افزارها از روشهای پیش بینی پیشرفته برای برنامه ریزی تقاضا، از واحد زمانبندی و برنامه ریــزی تولید برای برنامه ریزی تامین و از ابزارهای تجزیه و تحلیل برای بررسی همخوانی بین تقاضا و تامین استفاده می کنند.

3-                       ابزارهای OPT: درجهت بهینه سازی مبتنی بر محدودیت مورداستفاده قرار می گیرند و برپایه قوانین استوارند. این رویکرد ساختمان مدل یک سیستم را دقیقاً با قوانین نه گانه OPT هماهنگ کرده و راه حل مناسب را پیدا می کند. ابزارهای OPT تقریباً ازهمه روشهای مدل سازی از قبیل برنامه ریـــزی خطی، عدد صحیح، بهینه سازی و مــدل سازی شبکه ای و حتی شبیه سازی استفاده می کند.

4-                       ابزارهای ANAL :این نرم افزارها با دیگر گروهها حوزه زنجیره تامین فعل و انفعال کمی دارند. این ابزارها عمدتاً برای شناخت و تحلیل پویایی سیستم یا برای طراحی راهبردی استفاده می شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری

امروزه شركت‌ها دريافته‌اند كه بخش خريد آنها مى تواند به طور فزاينده اى در افزايش كارآيى و اثربخشى آنها موثر باشد و به همين دليل شيوه هاى خريدشان را تغيير داده و سعى كرده اند تا براى كالاهاى خود شيوه خريد مناسب را بيابند، به طورى كه بخش خريد بتواند به عنوان جزيى از شركت ، اهداف استراتژيك خريد شركت را برآورده سازد. براى تحقق اين امر هر خريد استراتژيك نيازمند يك برنامه ريزى استراتژيك خريد براى كالاى مورد نظر است كه معناى اين سخن برقرارى يك رابطه استراتژيك با تامين كنندگان است .آشكار است كه براى تحقق اين امر بايد با تامين كنندگان شايسته و منتخب روابط استراتژيك برقرار كرد تا در جوار همكارى استراتژيك با آنها بتوان به مزاياى رقابتى مورد نظر دست يافت.براى رسيدن به اهداف توسعه فناورى اطلاعات و كسب و كار الكترونيك پياده‌سازى راه‌حل‌هاى مديريت زنجيره تامين در سازمان‌ها به عنوان ضرورت اساسى مطرح مى‌گردد.

کاربرد مدیریت زنجیره تامین و کسب و کار الکترونیک در زمینه تدارکات و اجرا می تواند منافع عظیمی را با کاهش همزمان هزینه ها و افزایش رضایت مشتریان به همراه داشته باشد.
معمولا تمرکز فقط روی کسب وکار الکترونیک کفایت نمی کند، بلکه ممکن است تغییرات اساسی در جنبه های فیزیکی زنجیره تامین ضروری باشد تا منافع بالقوه کسب و کار الکترونیکی به طور کامل حاصل شود.از این رو بهبودهای رقابتی حاصل از کسب و کار الکترونیکی می تواند سایر رقبا که مایل و قادر نیستند به چنین بهبودهایی دست یابند ، تهدیداتی را ایجاد کند.در نتیجه تغییرات زنجیره تامین می تواند در بعضی شرکت ها مورد توجه قرار نگیرد و یا اینکه برعکس ، در بعضی شرکتها ، موجبات تغییرات اساسی و پرهزینه در شیوه تولید گردد.به دلیل دلیل علل فوق کسب و کار الکترونیک دیگر نمی تواند یک عملکرد و موضوع جزئی داشته باشد ، بلکه نیازمند آن است که به عنوان عامل محوری برای رسیدن به موفقیت کل شرکت محسوب شده مدیریت گردد.به این ترتیب ممکن است تغییرات داخلی و خارجی در فعالیت های زنجیره تامین ، دلیل کافی برای تجدرد نظر اساسی بعضی شرکتها ، در استراتژی کلی شرکت باشد.

سازمانهايي كه خواهان برتري در بازار و محيط كسب و كار پوياي امروز هستند، مي بايست با استفاده از ارتقاي دانش و توانايي هاي خود در کسب و کار الكترونيكي و علي الخصوص اجراي سيستم هاي زنجيره تامين مدرن و به روز به شركتها و سازمانهايي پيشرو بدل شوند و با بهره گيري از نيرو ی انساني توانمند در اين حوزه، برتري خود را به رقيبان خود ديكته نمايند.
بحث آخر در اين حوزه توجه به مشتري مداري و در كانون توجه قرار دادن مشتريان سازمان مي باشد. زنجيره تامين الكترونيكي در اين زمينه بسيار كمك كننده مي باشد و اين خود باعث كسب مزيت رقابتي بالايي نسبت به رقبا می شود.

منابع
1- الوانی، سیدمهدی و نصرا... میرشفیعی - مدیریت تولید - چاپ دهم - سال 78 - نشر آستان قدس رضوی

2- امام، سیدمحمد رضا - جلب مشتریان با ارزش با استفاده از همزمانی زنجیره تامین - فصلنامه لجستیک - سال چهارم - شماره 11 - سال 81

3- سعیدی کیا، علی اکبر و همکاران - مدیریت زنجیره تامین - مجله روش - سال دهم - شماره 61

4-براون، جیمی و همکاران - سیستم های مدیریت تولیــد - مهدی غضنفری و سروش صغیری- چاپ دوم - سال 81 - نشر دانشگاه علم و صنعت

5-چهارمین همایش ملی تجارت الکترونیک

6-مطالعه جامع و کاربردی بر مدیریت زنجیره تامین برای ارائه در شرکت فنرسازی زر؛ سایپا

7-جزوه مدیریت زنجیره تامین سازه‌گستر سایپا

8- مدیریت زنجیره تامین ، مجله روش شماره ۶۱ دی ماه ۷۹ . ۱

گردآورنده تحقيق: اصغر نظري يامچلو     بهار1392   مديريت كسب و كار

نويسنده : اصغر نظري يامچلو

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.