سه شنبه, 06 آذر 1403

 



تحقیق کاربینی

مهندس کاظم نراقیان

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک انصار

اشاره

بانک انصار بعد از انجام مطالعات تطبيقي داخلی و خارجی و با اتخاذ سياست برون سپاري و ايجاد بستر مناسب در جهت رشد و بومی سازی نرم افزار جامع بانکداري الکترونيک، کليه خدمات نرم افزاري بانکداري الکترونيک را از شرکت هاي داخلي کشور که مبتني بر عقود اسلامي است تهيه نموده و ليکن با نظارت و حرکت متخصصين داخلي در مرزهاي دانش جهاني نسبت به تجزيه و تحليل و طراحي سيستم ها اقدام نموده و با پيگيري آموزش کارکنان و ايجاد فرهنگ مطالعه نسبت به ارتقای مهارت های فنی آنان اقدام نموده است.

خدمات شبکه پرداخت الکترونیکی

بانک انصار با حرکت در مرزهاي استاندارد ارائه خدمات مبتني بر بانکداري الکترونيک حرکت نموده و با داشتن کليه خدمات موجود در سيستم بانکداري الکترونيک اقدام نموده است از جمله کارت شهروندي جهت استفاده شهروندان بعنوان پرداخت هاي خرد با استفاده از تکنولوژي RFID در بانک انصار در حال ارائه است.

کليه خدمات بانکداري مدرن شامل اينترنت بانک، موبايل بانک، تلفن بانک، ايميل بانک، SMS بانک، و...و خدمات بانکداري الکترونيک شامل ATM،دستگاه هاي POS و دستگاه هاي وب کيوسک در بانک انصار قابل ارائه است.

ابزارهای بانکداری الکترونیکی

بانک انصار از بهترين نرم افزار هاي موجود در سطح کشور استفاده نموده که شامل کليه خدمات مبتني بر کارت از قبيل اينترنت بانک، موبايل بانک، تلفن بانک، و... و نرم افزار هاي ATM و POS و... است.

در زمينه سخت افزار نيز با استفاده از برندهاي شاخص توانسته خدمات مناسبي را ارائه نمايد. همچنين با تجزيه و تحليل و طراحي و تجهيز کانال هاي ارتباطي مطابق با آخرين تکنولوژي و پروتکل هاي مخابراتي کشور توانسته با ارتباطي امن و مستمر نسبت به ارائه خدمات نرم افزاری و سخت افزاري در چارچوب بانکداري الکترونيک به مشتريان بانک اقدام کند.

دستگاه های خودپرداز فعال

بانک انصار هم اکنون تعداد 940 دستگاه خودپرداز که شامل خودپردازهاي مستقر در شعب و مراکز خرید و تعداد 35 دستگاه خودپرداز سيار دارد که پس از مقايسه با آمار خودپردازهاي بانک هاي کشور، بانک انصار در جايگاه دهم در تعداد خودپردازها قرارگرفته می گیرد.

بانک انصار هم اکنون دارای تعداد 35 هزار دستگاه کارتخوان فروشگاهی در مراکز مختلف خدمات رفاهی و فروشگاهی کشور می باشد که این تعداد تا پایان سال 1391 به 75 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

فرهنگ سازی استفاده از بانکداری الکترونیکی

راهبردهاي بانک انصار در زمينه گسترش و ارتقاء فرهنگ مشتريان برای استفاده از خدمات مبتني بر بانکداري الکترونيک در چارچوب اطلاع رساني و تبليغات عبارتند از چاپ بروشور و کاتالوگ ابزارهاي بانکداري الکترونيک و ارائه آن به مشتريان در شعب و با گسترش تبليغات هدفمند در رسانه هاي جمعي در جهت استفاده مشتريان بانک انصار و عموم مردم از خدمات مبتني بر بانکداري الکترونيک.

تأمین امنیت اطلاعات مشتریان

بانک انصار در راستاي تحقق اهداف امنيتي خود در بانکداري الکترونيک نسبت به تهيه طرح امنيت در ICT MP بانک اقدام نموده و مطابق با آخرين استانداردهاي جهاني و دستورالعمل هاي بانک مرکزي و با توجه به زيرساخت موجود در شبکه مخابراتي کشور نسبت به پياده سازي طرح ISMS اقدام نموده است.

افزایش کیفیت خدمات

دليل عمده مشکلات قطعي سويچ بانک ها مربوط به عواملي همچون عدم پوشش و کندي شبکه مخابراتي کشور و عدم ارائه خدمات مخابراتي متناسب با کيفيت مورد نياز عمليات بانکي و درضمن تغييرات اجتناب ناپذير در نرم افزار هاي بانکي در جهت به روز رساني آن و زمانبر بودن تغييرات با توجه به حساسيت سامانه هاي بانکي و... است که البته بانک انصار با اتخاذ ايجاد سايت ها و سويچ هاي پشتيبان و ايجاد بستر مخابراتي پشتيبان نسبت به حداقل رساندن قطعي ها اقدام نموده است.

سامانه بانکداری متمرکز

بانک انصار از بدو فعاليت خود در شبکه بانکي پس از اخذ مجوز از بانک مرکزي داراي سيستم بانکي متمرکز (Core Banking) بوده است.

اين مهم در جهت افزايش رضايت مندي مشتريان از طريق ارائه محصولات و خدمات متنوع و افزايش بهره وري عملياتي و نيروي انساني به دنبال تصميم استراتژيک بانک انصار در ارتباط با طرح ريزي و پياده سازي نظام جامع بانکداري در موسسه در سال 1379و پس از چند سال درخصوص تغيير در شيوه بهره گيري از فناوري هاي نوين رايآنه اي بدنبال تدوین طرح جامع اتوماسيون، اقدام به بر گزاري مناقصه نمود که در زمان خود يک طرح بي نظير و به موقع، شجاعانه، جامع و کلي نگر و واقع بينانه بود که در صنعت بانکداري کشور در يک رقابت منطقي مطرح گردید.

در سال 1382 سيستم هاي بانکداري خرد بعنوان شعبه سيما افتتاح و اولين دستگاه خودپرداز موسسه در همان سال نصب و راه اندازي گرديد. در سال هاي 1382و 1383 بيش از 140 باجه از شعب سيما در موسسه راه اندازی و اقدام به ارائه خدمات متمرکز بانکي نمود و در ارديبهشت ماه سال 1389 اطلاعات کليه شعب بانک انصار به سيستم متمرکز تبديل گرديد.

طرح شاپرک

شبکه الکترونيک پرداخت کارتي (شاپرک) که از طرف شرکت خدمات انفورماتيک بعنوان متولي و اداره نظام هاي پرداخت بانک مرکزي پيگيري مي شود، شاپرک طرحي است که هدف آن ساماندهي پايانه هاي کارتخوان شبکه بانکي کشور و فراهم نمودن بستري در جهت نظارت موثر و مديريت کارا بر تراکنش هاي اين شبکه مي باشد لذا بانک انصار از طريق شرکت فن آوا با حضور و مشارکت فعال در طرح شاپرک نسبت به پيگيري تحقق خواسته هاي خود اقدام نموده است.

نويسنده : سامان پورمحسنی

این کاربر 9 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.