درس کاربینی(بازدید از معاونت بازرگانی خارجی)
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط مهدي چواري
-
بازدید: 1479
بسمه تعالي
مركز آموزش علمي - كاربردي فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
معاونت فرهنگي و دانشجويي
دفتر ارتباط با صنعت و كارآفريني (هماورد مهارتي)
نحوه تنظيم گزارشنويسي كاربيني
الف )مشخصات كاربين نام : مهدي نام خانوادگي : چواري كد ملي : 2-589237-006 شماره دانشجويي : 92138049170550 مقطع تحصيلي :كارداني رشته تحصيلي :بازاريابي وضعيت اشتغال : شاغل عنوان شغل : ●آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بيان فرمائيد ؟ بله، زیرا اینجانب در شرکت قطارهای مسافری و باری جوپار مشغول بکار میباشم که عمده فعالیتها در شرکت مذکور مربوط به فروش بلیط های مسافری و تنظیم قرارداد با شرکتهای مهم همچون: ذوب آهن اصفهان، کاوش گهر کرمان و ... جهت حمل بار کالاهای مورد آنها میباشد. ●مشخصات محيط كار مورد بازديد : معاونت بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران که شامل ادارات ذیل میباشد: 1- اداره بازاریابی و توسعه صادرات 2- اداره بازرگانی خارجی و توسعه خدمات تجاری 3- اداره اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک ●نام سازمان و يا شركت بازديد شده : وزارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران- ساختمان شهید رجائی ● فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست ؟ - توسعه بازار و معرفی کالا و خدمات ایرانی قابل صدور به کشورهای هدف. - صدور، تمدید و ابطال کارت بازرگانی. - برگزاری و مشارکت در نمایشگاههای خارجی. - اعزام و پذیرش هیات تجاری. - پرداخت یارانه های نمایشگاهی، ثبت سفارش واردات کالا - آموزش تجار، نمایشگاه مجازی. ●رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد ؟ با توجه به ارتباط رشته درسی و فعالیت سازمان مذکور، ارتباط مستقیمی بین مطالب درسی و نوع فعالیت این مجموعه می باشد. زیزا یکی از ارکان اصلی این رشته تحصیلی مربوط به ایجاد بازار و توسعه پایدار در این زمینه است که دقیقا مورد هدف فعالیت های این سازمان می باشد. نوع سازمان چيست ؟ دولتي ● تاريخچه سازمان : سازمان بازرگانی استان تهران در سال 1359 با جدایی از وزارت بازرگانی بعنوان یک اداره آغاز به کار کرد و در سال 1381 با ادغام اداره بازرسی و نظارت استان تهران و اداره بازرگانی سازمان بازرگانی تهران تاسیس و در سال 1390 با ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن تشکیل وزارتخانه ای با نام سازمان صنعت، معدن و تجارت را داده اند. ●مراحل انجام كار در اين شركت چگونه است ؟ - اداره بازاریابی: 1- تحقیق 2 – بررسیزمان اجرا 3- انتخاب مجری 4- انجام فعالیت 5- ارائه گزارشات پروژه. - اداره بازرگانی خارجی: 1- دیانت و درخواست کارت بازرگانی 2- تکمیل مدارک 3- کارشناسی اتاق بازرگانی 4- ارسال به اداره بازرگانی خارجی 5- بررسی نهائی 6- امضاء مسئول 7- تحویل کارت بازرگانی. ● رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد ؟ در این معاونت اداره ای بنام بازاریابی و توسعه صادرات هست که با رشته اینجانب ارتباط مستقیمی دارد که وظیفه این واحد معرفی کالاهای ایرانی به کشورهای دیگر است که کارشناس بازاریاب در این اداره می تواند نقش کلیدی داشته باشد که به این صورت با ابزارهای بازاریابی به واسطه تحصیلات و تحقیقات بررسی کند چه صنایعی داریم، چه می توانیم بفروش برسانیم، چه قابلیتی برای صادرات داریم و با این داشته ها از نظر تجارت کجای دنیا هستیم و در کدام کشورها می توانیم محصولاتومن را بفروش برسانیم. ● چه توانمنديهاي شخصي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است ؟ 1- روابط عمومی بالا 2- داشتن فن مذاکرات تجاری 3- قدرت تصمیم گیری سریع 4- علم به قوانین و دستورالعملهای روز کشور و ... که سلامت جسمانی 100 درصد کمک شایان و قابل توجهی به موفقیت در این امر می کند و لیکن حتما نباید دارای سلامت جسمانی کاملی می بود زیر با داشتن مشکلات جسمانی هم می توان در این حرفه و شغل موفق بود. ● شرايط شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد : 1- سختي و پيچيدگي : اکثر شغلها نیازمند بازاریابی هستند که برخی از این مشاغل بسیار سخت و یا پیچیده میباشند، اما برای کسی که میخواهد در این امر موفق باشد سختی کار مانع فعالیتش نمی شود. 2- قوانين و مقررات انجامكار : یکی از نیازها و الزامات کار به شمار می رود که ما باید برای بهبود سطح کیفی و ادامه کارمان حتما تابع آنها بوده تا بتوانیم بدون هیچ مانعی به کارمان ادامه دهیم و به موفقیت دست یابیم. 3-مباحث ايمني و بهداشت : ایمنی در هر شغلی لازم است ولی در حرفه بازاریابی نقش چندانی ندارد ولی بهداشت فردی و آراستگی جزء مواردی است که میبایست حتما به آن اهمیت داد بدلیل اینکه ما در طول فعالیتها میبایست با افراد مختلفی اعم از ایرانی و خارجی ملاقات داشته باشیم که امروزه آراستگی شخصی مذاکره کننده برای تجار و بازرگانان بسیار مهم و حائزه اهمیت میباشد. 4-مباحث فرهنگي و اجتماعي (جاذبه و انگيزههاي شغلي) : در جوامه امروزی نوع نگرش، مشتری مداری و شخصیتها بسیار حائز اهمیت بوده و مردم ریزبینانه تر به مسائل فرهنگی و اجتماعی نگاه می کنند که به همین دلیل با گسترش بازاریابی علمی و حرفه ای در تمامی مشاغل، گرایش مردم به حرفه بازاریابی بیشتر و بیشتر می شود. بنابراین اگر شغلی دارای جاذبه و انگیزه باشد باعث جذب افراد بیشتری به سمت خود می شود، از جمله بازاریابان با انگیزه که در روابط تجاری خود نیازمند فرهنگ بالاتری می باشند. ● شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد ؟ در حال حاضر تجارت در تمامی کشورها بر اساس علم تبلیغات و بازاریابی می باشد و بدون داشتن این علم امکان حضور و رقابت در بازارهای جهانی امکان پذیر نمی باشد. ● تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است ؟ در کشور ایران تاریخچه تبلیغات که یکی از ارکان بازاریابی می باشد و در سال 1267 و در جهان در اواخر قرن 19 در کشور امریکا بود. ● مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد ؟ مدیران بازاریابی- مدیران فروش - کارشناس جوایز صادراتی- کارشناس برگزاری همایش ها و میزهای تخصصی- کارشناس اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک- کارشناس اداره فروش. ● خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد ؟ سازمان بازدید شده کاملا هم سطح در مورد رشته تحصیلی بوده و در یک مسیر مشترک فعالیت دارند. ● چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست ؟ ابزارهاي تبليغاتي رسانهاي- لپ تاپ- فکس- موبایل- اینترنت- ارسال پیام های گروهی ● به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد ميشود ؟ با ایجاد شرکت های مدیریت صادرات و توسعه پروژه مذکور می توان زمینه فعالیت بازاریابان و کارشناسان بازاریابی را در سطح کشور ایجاد کرد. ● به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد ؟ علم مذاکره – روابط عمومی بالا – فن مذاکرات تجاری و بازاریابی حرفه ای – قوانین و دستورالعملهای موجود در شغل بازاریابی – تصمیم گیری سریع و منطقی – بینش بالا نسبت به تمامی شغلهای مرتبط – بازارشناسی داخلی و خارجی. ● آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد ؟ بله، چون حضور در اين رشته از علاقه بوده و عواملهاي فردي، دروني و اجتماعي درآن براي من نقش دارد.
نويسنده :
مهدي چواري این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.
نظرات