انواع بازاریابی
1- بازاریابی حضوری
2- بازاریابی غیر حضوری
1-بازاریابی حضوری: در این نوع بازاریابی بازاریاب شخصاّ نزد مشتری می رود و با او در مورد بیمه و انواع بیمه نامه صحبت می کند, تا بتواند نظر او را برای خرید بیمه نامه جلب کند.البته گاهی هم مشتری به نمایندگی بیمه مراجعه می کند که در این حالت هم بازاریابی حضوری انجام می پذیرد. باید این نکته را در نظر داشت که این نوع بازاریابی تأثیر زیادی در جلب نظر مشتری دارد.
2-بازاریابی غیر حضوری: این نوع بازاریابی امروزه استفاده های زیادی در کار بازاریابی بیمه دارد. زیرا به نسبت بازاریابی حضوری عداد زیادتری از مشتری ها را در بر می گیرد و از تنوع بیشتری هم برخودار است.
در اینجا به چند نمونه از بازاریابی غیر حضوری در بیمه اشاره می کنم:
1- بروشور های تبلیغاتی: که قابلیت درج مطالب مفید در یک برگ کاغذ را دارد و مشتری در یک نگاه می تواند تقریباّ به طور کامل با بیمه و انواع آن آشنا شود.
2- پیامک های تبلیفاتی: که به نسبت بروشور تعداد بسیار زیادی از مشتری ها را در بر می گیرد , اما میزان تأثیر گذاری آن بر روی مشتری به نسبت بازاریابی حضوری کمتر است.البته از پیامک به غیر از جذب مشتری بیشتر برای تداوم خرید مشتری هایی که قبلا از ما بیمه نامه خریده اند و به پایان موعد بیمه نامه خود نزدیک می شوند, استفاده می شود.
3- تماس تلفنی: این روش شباهت زیادی به نوع قبلی (پیامک)دارد , با این فرق که میزان تأثیر گذاری آن نسبت به پیامک بیشتر است. زیرا شما می توانید مستقیماّ با مشتری گفتگو کنید, که این امر به جذب مشتری کمک زیادی می کند.
4- استفاده از فضای مجازی(اینترنت): امروزه با گسترش فناوری اطلاعات این نوع بازاریابی رواج بسیار زیادی پیدا کرده است.زیرا هم هزینه این نوع بازاریابی بسیار پایین است و هم دامنه مشتری های شما را تقریبا به بی نهایت می رساند.