شنبه, 03 آذر 1403

 



گزارش درس کاربینی

«شـركت حمـل و نقل ريلي رجاء»

12453226569

    در گذشته نه چندان دور در كشور بخش مسافري راه آهن در كنار بخش باري ايفاي نقش مي‌نمود. ليكن با هدف ايجاد امكان بروز تحولات اساسي و رشد كيفيت ارائه خدمات، شوراي عالي اداري در هفتاد و ششمين جلسه خود در سال 76 بنا به پيشنهاد مشترك سازمان امور اداري و استخدامي وقت كشور و وزارت راه و ترابري و در راستاي استراتژيهاي بخش حمل و نقل مسافر و سياستهاي برنامه دوم توسعه تصويب نمود كه فعاليتهاي مسافري از راه آهن ج.ا.ا. منتزع و به شركت حمل و نقل ريلي رجاء واگذار شود.

اين شركت از ابتدا با سهام صد درصد دولتي و متعلق به راه آهن فعاليت مي نمود. سپس در راستاي تحقق اصل 44 قانون اساسي، بر اساس مصوبه هيئت وزيران و به استناد ابلاغيه سازمان خصوصي سازي از تاريخ 26/12/1388 كليه حقوق مالكانه شركت رجاء، به سازمان تأمين اجتماعي بابت رد ديون دولت واگذار گرديد.

درحال حاضر نيز اين شركت مي‌كوشد با بهره گيري از تخصص و تجربه بالغ بر 1400 نيروي كارآمد در زمينه‌هاي مختلف مديريتي، طراحي، مهندسي، برنامه ريزي، پژوهشي، بهرهبرداري، خدمات‌رساني و تعميرات و با استفاده از امكانات موجود، شرايط مطلوب‌تري را براي مسافرين فراهم آورد.

 آموزش

فعاليت‌هاي آموزشي در شركت رجا از سال 1376 آغاز و هم اكنون نيز با تمركز در اداره كل امور اداري و منابع انساني ادامه مي‌يابد.

فعاليتهاي آموزشي شركت رجاء با هدف ايجاد و افزايش تواناييهاي شغلي، با برقراري آموزش‌هاي بدوخدمت (آموزش دوره‌هاي رئيس قطاري و ترن‌ست‌راني) و ضمن خدمت و همچنين تشكيل كنفرانسها و سمينارهاي علمي استمرار داشته و پيوسته در جهت تحقق آرمانهاي شركت يعني تكامل علمي و تجربي كاركنان و نهايتاً تأمين رضايت مشتريان گام برمي‌دارد.

بهبودسيستم فروش بليت

راه‌اندازي شبكه رايانه‌‌يي فروش بليت و همزمان افزايش تعداد نمايندگي‌هاي فروش در شهرهاي مختلف از جمله راهكارهاي ضروري براي بهبود عرضه بليت و امكان تهيه آسان آن براي كليه اقشار جامعه است كه يكي از مهمترين دست‌آوردهاي شركت حمل و نقل ريلي رجاء در راستاي همكاري با شركاي فروش بليت بوده است .

اين سيستم درپاييز سال76 راه اندازي شد و به سرعت توسعه يافت. بطوري كه هم اكنون بيش از 500 مركز فروش بليت در سراسر كشور، از طريق سيستمOn Line اقدام به فروش بليت مي‌كنند. طراحي و راه‌اندازي اين شبكه توسط متخصصان داخلي با هزينه‌ئي معادل 11 ميليارد ريال اجرا شد كه حدود70 ميليارد ريال صرفه‌جويي درپي داشته است. از مزاياي ايجاد اين سيستم مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  1. دسترسي عادلانه مردم به بليت در سراسر كشور
  2. پيش فروش يكماهه بليت
  3. فروش تلفني بليت (تلفن سلز)
  4. ابطال و استرداد بليت درتمامي مراكز فروش
  5. طراحي فروش بليت بين راهي
  6. طراحي فروش بليت به تفكيك كوپه‌هاي ويژه خواهران و برادران
  7. كاهش مراجعات به ايستگاه‌ها و كاهش ترددهاي درون شهري
  8. صرفه جويي در زمان و هزينه‌ي مراجعان.
  9. شركاي راهبري

شركت حمل و نقل ريلي رجاء از ابتداي تاسيس خود، با هدف كاهش تصدي گري دولت و ارتقاء كيفيت خدمات، سياست برون سپاري امور اجرايي و فني را مدنظر قرار داده است. در مرحله اول، راهبري و تعميرات و نگهداري قطارهاي مسافري به پيمانكاران واجد شرايط سپرده شد و در مرحله دوم بازسازي و بهره برداري تعدادي از واگن ها به بخش خصوصي واگذار شد. در مرحله سوم، اين تجربه با فروش قسمتي از ناوگان ريلي به بخش خصوصي كاملتر شد. در مراحل بعد در نظر است تا ناوگان بخش غير دولتي بطور مستقل تر تحت عنوان نام خود اقدام به جابجايي مسافر نموده و جوابگوي عملكرد خود باشند.

فروش واگن هاي مسافري به بخش خصوصي نقطه عطفي در فرآيند خصوصي سازي رجا و گامي به سوي اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي به شمار مي رود. با توجه به عدم وجود سابقه و الگوي مشخص در خصوص خريد و فروش واگن، اين حركت، اقدامي متهورانه براي جذب سرمايه هاي بخش خصوصي محسوب مي شود. اكنون كه قريب به 5 سال از آغاز اين حركت مي گذرد، مالكيت يك سوم از ناوگان مسافري ريلي كشور متعلق به بخش خصوصي است و اميد است با ادامه اين حركت، در آينده نزديك كليه تصدي هاي اين بخش به سرمايه گذاران غير دولتي واگذار گردد.
جداول ذیل نشان دهنده آمار عملکرد خصوصی سازی در حوزه بازسازی و فروش می باشد.

جدول آمار خصوصی سازی ناوگان مسافری ریلي


شركاي راهبري

از بدو تأسيس شركت رجاء واگذاري فعاليت‌ها به بخش خصوصي و ايجاد فعاليت‌هاي جديد جزو سياست‌هاي اصلي شركت قرار گرفت. واگذاري راهبري قطارها به بخش خصوصي ضمن كاهش تصدي دولت در امور حمل و نقل ريلي ، باعث ايجاد بازار اشتغال براي نيروهاي جوان و علاقمند شده است.

در اين راستا واگذاري امور به بخش خصوصي از سوي شركت رجاء به سه شيوه برنامه ريزي شده است :

- واگذاري راهبري قطارها به بخش خصوصي( واگذاري خدمات پذيرايي به مسافران در طول سفر)

- واگذاري واگن‌ها براي بازسازي و راهبري به بخش خصوصي(مشاركت بخش خصوصي در هزينه بازسازي و راهبري و قسيم سود حاصله)

- واگذاري مالكيت واگن‌ها از طريق فروش آن به بخش خصوصي

- خريد و راه‌اندازي قطارهاي جديد (پرديس، غزال و...) ، خريد واگن‌ها و قطارهاي جديد و افزايش ناوگان مسافري و واگذاري آن به بخش خصوصي ضمن افزايش ظرفيت جابجايي مسافر باعث ايجاد بازار كار در بخش‌هاي مختلف سفر با قطار شده است.

شرکای فنی درراستاي سياستهاي كلي دولت

جمهوري اسلامي ايران مبني بر جلب مشاركت مردمي و كاهش تصدي‌گري دولت و واگذاري هرچه بيشتر امور به بخش خصوصي، شركت رجاء با همكاري شركاي فني، فعاليت هاي ذيل را به انجام مي‌رساند:

  1. 1.بهره‌برداري، تعمير و نگه‌داري كليه واگن‌هاي پست و توشه به همراه انبارهاي مربوطه

2.تعمير، نگهداري و تزئينات داخلي واگن‌ها

3.تعمير و نگهداري سيستم‌هاي برق و تهويه واگن‌ها

4. ساخت قطعات و تجهيزات مورد نياز واگن‌ها

5.كارگاه‌هاي فني واگن‌ها مانند نقاشي، نجاري، كمپرسور، جعبه دنده، موتورهاي ديزلي و...

6.تعميرات اساسي1293 دستگاه واگن از سال80 تا 87 توسط بخش خصوصي پیمانکاران

7. مشاوره و پشتيباني بخش فني رجاء از بخش خصوصي براي خريد ناوگان جديد

شركاي ايستگاهي

شركت حمل و نقل ريلي رجاء به منظور جلب رضايت مسافرين محترم و در جهت ارائه خدمات هر چه بهتر به ايشان كليه خدمات مربوط به ايستگاه هاي مسافري را در غالب اداره كل خدمات ايستگاهي مديريت نموده است. اين اداره كل از بدو تشكيل انجام خدمات ايستگاهي را در دو بخش عمراني و خدماتي دسته بندي نموده و از طريق واگذاري مسئوليت اجراي اين فعاليت ها به شركاي خدماتي و عمراني در جهت ارتقاء هر چه بيشتر كيفيت خدمات گام برداشته است.

اهم فعاليت هاي خدماتي

1- تجهيز ايستگاه ها
2- نظافت و نگهداري تجهيزات ايستگاه ها
3- خدمات كنترل بليط و راهنماي مسافر
4- بهره برداري از غرفه هاي فروش كالا در داخل سالن ايستگاه هاي مسافري بصورت اجاره به متقاضيان از طريق مزايده

اهم فعاليت هاي عمراني

1- طراحي و احداث: نمازخانه ها و سرويس هاي بهداشتي، سكوهاي مسافري و سايبان آنها، همسطح سازي سكوها و ...

2- چيدمان و طراحي داخلي سالن ايستگاه هاي مسافري

3- طراحي و اجراي: سيستم هاي اعلان و اطفاء حريق، سيستم هاي روشنايي و صوتي

4- طراحي و نصب: تابلوهاي شناسايي ايستگاه ها و جهت نمايي، پله برقي ها و آسانسورها

5- نورپردازي نماي ايستگاه ها و تأمين روشنايي ايستگاه ها

فرآيند پيمان سپاري

1- برگزاري مناقصه يا مزايده از طريق سايت رجاء، روزنامه هاي كثيرالانتشار و ساير رسانه ها

2- بررسي و ارزيابي فني و مالي شركت كنندگان در مزايد يا مناقصه از طريق مدارك ارسالي

3- انتخاب پيمانكار واجد شرايط و انجام اقدامات لازم براي شروع به كار

معرفي شركت هاي مالك قطار

در راستاي سياست كلي دولت ج.ا.ا. مبني بر مشاركت بيشتر بخش خصوصي در عرصه هاي اجتماعي و اقتصادي كشور و ارائه خدمات بيشتر و با كيفيت برتر در كليه زمينه‌ها و نيز به منظور افزايش توان جابجايي مسافر توسط سيستم حمل و نقل ريلي با توجه به تقاضاي زيادي كه در اين بخش وجود دارد، شركت قطارهاي مسافري رجاء از سال 1383 اقدام به خريد و واگذاري واگنهاي مسافري به بخش خصوصي نموده است. شركتهاي متقاضي همكاري در اين زمينه با مراجعه به شركت حمل و نقل ريلي رجاء و انعقاد قرارداد نسبت به خريد اين واگن ها و راه اندازي قطارهاي جديد اقدام مي نمايند ، اين قطارها تحت راهبري و مديريت شركت‌هاي مالك در مسيرهايي كه شركت رجاء براساس انجام مطالعات و نيازسنجي هايي لزوم برقراري سرويس را در آن احراز نموده است راه اندازي مي‌شود. در حقيقت شركت رجاء در اين راستا نقش واسطه و تسهيل كننده را دارد و با همكاري بخش خصوصي در جهت افزايش توان حمل و نقل ريلي مسافر، فعاليت
مي كند. لازم به ذكر است پس از واگذاري واگنها و راه‌اندازي قطار ( شروع فعاليت شركت مالك قطار) شركت رجاء تنها نقش نظارتي دارد و بر كيفيت و نحوه ارائه خدمات شركتهاي مالك نظارت كامل دارد ، ليكن در صورت بروز هرگونه نقص ناشي از احمال از طرف شركت مالك مسئوليت اين امر بعهده آن شركت خواهد بود و شركت رجاء تنها به منظور حمايت از مسافرين محترم و درجهت احقاق حقوق ايشان موضوع را پيگيري مي نمايد.

 

فهرست شركت هاي مالك به همراه نام و مسير قطارهاي ملكي

نام شركت

نام مديرعامل

شماره تلفن

نمابر

آدرس

سايت

شركت جوپار

آقاي ابراهيمي

44281610

44281611

44281612

44281613

بزرگراه شیخ فضل الله نوری- نرسیده به پل ستارخان- خیابان سازمان آب- خیابان حاجی پورامیر- نبش کوچه دیهیم- پلاک 1- طبقه اول

www.joopar.com

شركت وانياريل

آقاي امير

22064300(10 خط)

22064301

سعادت آباد-ميدان فرهنگ- بلوار فرهنگ-خيابان معارف-ساختمان بيژن-طبقه اول

www.vaniarail.com

شركت هستيا

آقاي حمید سامانی

88891975

88906669

88801621

88801649

خيابان كريم خان زند- خيابان نجات الهي – خيابان سپند غربي – بن بست سهند – پلاك 2 جديد

www.hstia.org

شركت راه آهن شرقي بنياد

آقاي سعيدي

88724014

88724011

خيابان خالد اسلامبولي-خيابان هفتم-شماره 26-كدپستي 15137

-

شركت ريل سير كوثر

آقاي هاشمي

88843447

88835281

خيابان كريمخان زند – نبش كوچه عسجدي- پلاك 1/53-طبقه 2-واحد2

www.railkousar.com

شركت رعد تبريز

آقاي حبيبي

55434048

55434049

خيابان نواب – ايستگاه سينا –خيابان خوش ياران جنوبي- ساختمان بلوط

-

شركت مهتاب سير جم

آقاي موسوي نژاد

4- 88847263

88305402

خيابان مطهري ، خيابان سليمان خاطر – خيابان ا صلي پور – پلاك 7

www.mahtab-sj.ir

شركت ريل ترابر سبا

آقاي محمدجواد فخاری

88723189-887249989

-

خيابان میرزای شیرازی- بالاتر از خیابان شهید مطهری- کوچه عرفان- پلاک 22

-

 

       

 


رديف

نام شركت

تعداد قطارهاي ملكي ( رام )

نام قطار و مسير

تعداد رام

1

جوپار

7

ف2تهران- مشهد

2

تهران- بندرعباس1

2

تهران- كرمان1

2

اصفهان- مشهد1

1

2

وانيا ريل

9

ف8تهران- مشهد

2

ف9تهران- مشهد

2

ف10تهران- مشهد

2

تهران- بندرعباس2

1

اصفهان- مشهد2

1

ساري- مشهد

1

3

هستيا

2

توربوترن تهران- مشهد

2

4

راه آهن شرقي بنياد

6

ف3تهران- مشهد

2

ف7تهران- مشهد

2

تهران- بندرعباس2

1

كرمان- مشهد

1

5

ريل سير كوثر

2

مشهد- يزد

1

مشهد- بندرعباس

1

6

رعد تبريز

8

ف11تهران- مشهد

2

ف12تهران- مشهد

1

تهران- يزد2

2

تبريز- مشهد

1

اصفهان

2

7

مهتاب سيرجم

7

اهواز- مشهد

3

ف1تهران- خرمشهر

2

ف4تهران- انديمشك

2

8

ريل ترابرسبا

3

ف1تهران- مشهد

2

ف12تهران- مشهد

1

 

برنامه های آینده

بر اساس مجوز سازمان خصوصی سازی مقرر شده است که تا پایان سال 88 تعداد 600 دستگاه واگن مسافری به بخش خصوصی واگذار گردد که در سال 88 تعداد 148 واگن مسافري به شركتهاي مهتاب سير جم، جوپار و ريل ترابر سبا واگذار گرديد.

در ادامه، با واگذاري شركت رجاء به بخش خصوصي(صندوق تامين اجتماعي) بر اساس مصوبه هيئت محترم وزيران در تاريخ 26/12/88 ، سياست هاي شركت در خصوص ادامه فرايند واگذاري، پس از قيمت گذاري نهايي و برآورد داراييهاي رجاء از سوي سازمان خصوصي سازي به اطلاع خواهد رسيد..

قراردادهاي منعقد شده، فعال و در دست اقدام شركت حمل و نقل ريلي رجاء به شرح ذيل مي‌باشد:

•        بهره برداري از ست دوازدهم ريل باس ارم

•        بهره برداري از 17 دستگاه واگن دو طبقه اتوبوس چيني

•        همكاري در ورود و بهره برداري از 44 دستگاه واگن مسافري و رستوران چيني شركت نورالرضا

•        اجراي سيستم رهگيري 25 دستگاه مولد برق 660 ولت چيني براي افزايش نظارت بر خدمات

•        نصب سيستم صوتي و تصويري روي 64 واگن درجه 1 اكسپرس

•        برقراري سرويس حمل خودرو با واگن يك طبقه در مسير يزد – مشهد و با واگن دوطبقه در مسيرهاي يزد-بندرعباس، يزد- تهران و تهران- اهواز        

•        طراحي و ساخت PLC ترن واش

•        اجرايي نمودن ثبت، ارسال و رسيدگي به شكايات مشتريان در قالب سامانه ارتباط با مشتري (CRM)

•        انجام 67 پروژه عمراني در خصوص بهبود و توسعه ايستگاهها

 

دست‌آوردها و موفقيت‌هاي شركت حمل و نقل ريلي رجاء

  1. 1.      دستگاه برگزيده‌ي ملي در محور صرفه‌جويي خردمندانه (سومين جشنواره شهيد رجايي- سال 79)
  2. 2.      دستگاه نمونه‌ي ملي در محور جلب مشاركت مردمي و كاهش تصدي‌گري دولت ( پنجمين جشنواره شهيد رجايي- سال1380 )
  3. 3.      استقرار استاندارد ISOدر واحدهاي مختلف شركت
  4. 4.      اخذ گواهي‌نامه‌ي اهتمام به سرآمدي از اولين و سومين دوره جايزه ملي كيفيت (سال‌هاي84 و 1382 )
  5. 5.      اخذ گواهي‌نامه‌ي تعالي سازماني از اولين و سومين دوره جايزه ملي بهره‌وري (سال‌هاي 84 و 1382)
  6. 6.   سازمان پاسخ‌گوي كشور و دريافت لوح افتخار و تنديس روابط عمومي برتر در زمينه تكريم ارباب‌رجوع و نظام دريافت پيشنهادهاي مردمي ( سال 82)
  7. 7.      روابط عمومي برتر كشور در زمينه طراحي و اجراي نظام دريافت پيشنهادهاي مردمي (سال‌هاي 82- 80-79-1378)
  8. 8.      روابط عمومي برتر كشور در زمينه ارتباط رسانه‌اي، ارتباط با مخاطبان و پاسخ‌گويي (سال1383)
  9. 9.      كسب رتبه‌ي برتر تحليل محتوا از جشنواره تحقيقات روابط عمومي(سال 83)
  10. 10.   كسب تنديس بلورين جشنواره ملي اقتصاد سبز (سال‌هاي 84 و1383)
  11. 11.   دريافت لوح تقدير تكريم ارباب رجوع در استان خراسان
  12. 12.   دستگاه برگزيده‌ي ملي در تجارت الكترونيك در سومين همايش ملي تجارت الكترونيك (سال1384)
  13. 13.   اعطاي نشان دولتي درجه سوم لياقت و مديريت توسط رياست محترم جمهوري به مدير عامل شركت رجاء (سال84)
  14. 14.   اخذ گواهي‌نامه‌ي رعايت حقوق مصرف كنندگان (سال1385)
  15. 15.دريافت تنديس انتظار در عرصه فرهنگ انتظار و مهدويت از جناب آقاي دكتر احمدي نژاد رياست محترم جمهوري ( همايش بين‌المللي دكترين مهدويت – 1386 )
  16. 16.كسب تنديس خدمات‌رساني و پاسخ‌گويي به عنوان پاسخ‌گوترين سازمان تابعه دولتي در چهارمين دوره‌ي جشنواره خدمت‌رساني و پاسخ‌گويي (سال 1386)
  17. 17.   دريافت تنديس و لوح تقدير دهمين همايش بين المللي صنعت حمل و نقل ريلي (آبان 87)
  18. 18.   برنده رقابت بهترين شعارهاي تبليغاتي با عنوان " رجاء، همسفر هميشگي شما " (دي‌ماه 87)
  19. 19.   روابط عمومي برتر در زمينه‌ي اجراي طرح‌هاي ابتكاري در سال نوآوري و شكوفايي ( دي‌ماه 87 )
  20. 20.   كسب نشان ويژه‌ي چهارمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي ( زمستان 87 )
  21. 21.   كسب رتبه‌ي سوم جشنواره شهيد رجايي استان تهران (تابستان 1388)
  22. 22.   روابط‌عمومي برتر در زمينه‌ي " پژوهش ارتباطي " در ششمين سمپوزيوم بين‌المللي روابط عمومي
    ( دي‌ماه 88 )
  23. 23.   كسب رتبه اول كشوري در رشته مستند سازي، در پنجمين جشنواره ملي انتشارات روابط عمومي
    ( اسفند 88 )
  24. 24.   روابط عمومي برتر وزارت راه و ترابري از بين 192 روابط عمومي حوزه در كشور ( تير 89 )
  25. 25.   كسب مقام اول رشته ارتباطات مردمي ( درون و برون سازماني ) در دومين جشنواره روابط عمومي‌هاي وزارت راه و شهرسازي ( سال 1390 )

26. كسب مقام دوم رشته‌هاي ارتباطات رسانه‌يي و فعاليت‌هاي تبليغاتي، نمايشگاهي و سمعي و بصري در دومين جشنواره روابط عمومي‌هاي وزارت راه و شهرسازي ( سال 1390 )

 

منشور اخلاقي و رفتاري شركت حمل و نقل ريلي رجاء

شركت حمل و نقل ريلي رجاء به عنوان عضوي از جامعه ايران اسلامي نقش بسيار ارزنده‌اي را در خدمات‌دهي مطلوب به آحاد مردم به عهده داشته و افتخار دارد كه در راستاي سياست‌هاي اصولي دولت به عنوان يكي از سازمان‌هاي پيشگام كشور ، اصل احترام به حقوق مردم و پاسخ‌گويي در قبال خدمات را سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرارداده است . لذا با توجه به اينكه منشور اخلاقي و رفتاري هر مجموعه‌اي در برگيرنده استانداردها و معيارهاي منطبق با قوانين اداري ، فرهنگ سازماني و اعتقادات و باورهاي جامعه مي باشد، اصولمنشور اخلاقي و رفتاري  را بعنوان چارچوبي براي حركت شركت به سمت كمال خود در ارتباط با ذي نفعان (جامعه ، دولت ، مشتريان ، كاركنان و پيمانكاران) پذيرفته و سرلوحه فعاليت‌هاي خود قرار داده است .

فرهنگ خدمت و مشتري‌مداري فرهنگ سازماني رجاء بوده و بر‌‌‌اساس آن آحاد همكاران شركت معتقد، متعهد و ملتزم به رعايت احترام به حقوق ذي‌نفعان هستند و رسيدگي و پاسخ‌گويي به خواسته‌ها و توقعات آنان را مهم‌ترين وظيفه انساني و سازماني خويش مي‌شمارند.

 

نويسنده : ناصر رشیدی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.