مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران گزارش کاربینی رشته مدیریت بازاریابی
عنوان: دانشجو: شماره دانشجویی: استاد راهنما: |
تعریف بازاریابی
مفهوم بازاریابی به صور مختلفی نیز بیان شده است از جمله:
نیاز را پیدا کن و پاسخ بده یا معرفی و فروش محصول در جهت بدست آوردن سود.
در زنجیره حمل و نقل، اجزاء مختلفی وجود دارد که یکی از آنها بندر می باشد که در واقع به عنوان نقطه اتصالِ دریا به خشکی و بالعکس می باشد.
بنادر در محیطی فعالیت می کنند که رقابت در آن روز به روز شدیدتر می شود و تقریباً کل جامعه بندری جهانی، به اهمیت نقش بازاریابی در توسعه و مدیریت بندر پِی می برند. بازاریابی بنادر، همانند بسیاری از دیگر بخش های اقتصادی، فعالیت های مرتبط با بررسی بازار و اجرای اصولِ بازاریابی را در بر می گیرد. از طریق فعالیت های مرتبط با بررسی بازار بنادر، امکان تجزیه و تحلیل بازار، تعیین اهداف و تدوین استراتژی میسر می شود. سپس در مرحله اجرا، برای حصول به اهداف تعیین شده لازم است
شرح وظایف اداره کل امور بازاریابی و سرمایه گذاری
از جمله مهمترین این وظایف عبارتند از:
مشتری
مشتری می تواند مالکِ کشتی و یا شرکتی که جریان کالا را کنترل می کند، باشد. در هر دو مورد در اختیار داشتن اطلاعاتِ لازم درباره مشتری بسیار مهم است. مثلاً آگاهی از شیوه فعالیتِ مشتری در محدوده خود. برای جذب مشتری، ابتدا می توان دانشِ فنی بندر در زمینه حمل و نقل و سپس در مرحله بعد، خدمات بندر را در نظر گرفت.
محصول
محصول یا خدمات بندری، شالوده ای است که کلیه فعالیت های بازاریابی بر اساس آن طراحی می شود. برای بندر، رضایت و پاسخگویی به نیازهای مشتری یک اصل است، که توسط اداره کل امور بندری مستقر در سازمان که سیاستگذار محصول می باشد انجام می پذیرد ولی خدماتی دهی محصول توسط خود بنادر انجام می پذیرد.
قیمت
قیمت گذاری باید قابل قبول برای مشتری و در رقابت، با سایر رقبا باشد و سود مناسب را نیز به بندر برساند مانند نحوه قیمت گذاری تعرفه در خدمات بندری و کرایه در خدمات بندری و کرایه در خدمات حمل و نقل.
5) چگونه یک بندر محصولات خود را معرفی می کند؟
تبلیغات: تبلیغ درباره یک بندر کاملاً متفاوت از تبلیغ در مورد قهوه می باشد. در مورد بندر، می بایستی موقعیت جغرافیایی، مسیرهای دریایی و کیفیت خدمات آن بندر تبلیغ شود. که پیام رسانی در این مورد نقش بسزایی دارد. پیام باید واضح باشد و همیشه نام سازمان های همتای سازمان بندر ذکر شود. لازم است از کمک افراد متخصص در تهیه آرم و شعارها استفاده کرد.
بسیاری از فعالیت های بازاریابی در درون اداره بندر توسط کارکنان انجام می شود. اما در بیشتر موارد برای تبلیغات از نیروی متخصص خارج از اداره بندر استفاده می شود، به بیانی دیگر به سراغ یک نماینده تبلیغاتی می روند.
رقابت در بندر
برای تهیه خط مشی های مؤثر و کارساز رقابتی، یک بندر باید تلاش کند حتی المکان درباره رُقبای خود اطلاعاتی را
جمع آوری کند. پس باید، بطور مداوم محصولات، قیمت های فروش، کانال های توزیع کالا و تبلیغات خود را با رُقبای نزدیک خود مقایسه کند. فقط با انجام این کار است که بندر خواهد توانست به معایب و مزایای رقابتی بالقوه خود پی ببرد.
جمع بندی
اصول بازاریابی در تمام دنیا یکی است ولی شرایط محیطی و فرهنگی بازاریابی هر بندر متفاوت از بنادر دیگر است بنابراین، امروزه شرکتهای کشتیرانی ترجیح می دهند کشتی های خود را به بنادری اعزام کنند که خدماتی با کیفیت بهتر به آنها ارائه گردد لذا بحث بازاریابی برای بنادر بسیار مهم است و برنده این بازار، بندری است که ارتباط قوی تری با مشتریان داشته باشد و نیازهای آنها را بهتر شناسایی کند و در راستای برآوردن کردن خدمات مورد نیاز آنها برنامه ریزی نماید.
پله بعدی شناخت رُقباست. باید رُقبا را شناخت و با ارایه خدمات مناسب مشتریان مشترک را به سوی خود جذب نماییم. ساختار سازمانی بنادر نشان می دهد که واحد بازاریابی یا به صورت مجزا در ساختار سازمانی تعریف شده است و یا این وظایف در