کاربینی ( پژوهشگاه علوم مطالعات و فرهنگی ) سلفی همراه با عکس
- توضیحات
-
منتشر شده در جمعه, 20 دی 1392 18:42
-
نوشته شده توسط زهرا سلفی
-
بازدید: 1944
بسمه تعالی
مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی ( هماورد مهارتی )
نحوه تنظیم گزارنویسی کاربینی
عنوان اشتغال: ● آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟ خیر- اما با ادامه تحصیل در رشته امور فرهنگی می توانم در قسمتهای مرتبط مشغول به کار باشم.
...............................................................
● مشخصات محیط کار مورد بازدید: نماي بسيار زيبا و حاكي از سرزندگي در آستانه درب ورودي ساختمان : به آدرس:تهران-بزرگراه کردستان-خیابان شصت وچهارم - كد پستي 1437774681 - تلفن 88046891-93 و داراي پست الكترونيك این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید با تابلوئی که نام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که لابلای انبوهی از برگهای سبز ، گیاهان رونده بر دیوار .... ورودی درب شیشه ای با یک لابی چهارگوش بزرگ كه سمت راست کتابخانه اي كه در توضيحات اشاره به آن شد: اين کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.مجموعه كتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال 1356 در مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها پایهگذاری شد. این کتابخانه، در حال حاضر یکی از غنیترین کتابخانههای ایران در حوزه علوم انسانی است. كتابخانه مرکزی، بهصورت فعلی آن، در سال 1361 با ادغام کتابخانههای چند مؤسسه تحقیقاتی از جمله، فرهنگستان ادب و هنر، پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران، بنیاد فرهنگ ایران، بنیاد شاهنامه فردوسی، مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها و . . . ایجاد شد. این کتابخانه بیش از یکصد هزار جلد کتاب به زبانهای فارسی، عربی، اردو، ترکی و زبانهای اروپایی درحوزه علوم انسانی دارد. ادبیات فارسی، زبانشناسی، فلسفه، دین، فرهنگ و زبانهای باستانی، تاریخ ایران و تاریخ سایر کشورها و علوم اجتماعی و اقتصادی، موضوعات اصلی مجموعه کتابخانه را تشکیل میدهد موجودی مجلهها و کتاب های فهرستشده کتابخانه مرکزی 25141 عنوان کتاب فارسی، عربی و اردو 29774 عنوان کتاب به زبانهای اروپایی 841 عنوان نشریات فارسی گذشته 200 عنوان نشریات فارسی جاری 538 عنوان نشریات لاتین گذشته........................... داراي نشريه الكترونيكي هفتگي به نام قاف نيز مي باشد . دست چپ ورودی ساختمان دارای یک سالن همایش می باشد که در روز بازدید کنگره سومین همایش
بین المللی تفکر اجتماعی و جامعه در خاورمیانه و شمال آفریقا برگزار گردیده بود. از انتهای سالن به طبقات بالا راه داشت که به علت زیادی افرادگروه بازديد كننده از سرویس راه پله استفاده کردیم دارای چند طبقه بود که درهر طبقه داراي واحد های مختلفی بود. از جمله واحدها عبارتند از : 1- دفتر همکاریهای علمی و بینالمللی
2- مرکز تحقیقات امام علی علیهالسلام (ع)
3- شورای بررسی متون و کتب علوم انسان
4- دبیرخانه همایش بینالمللی جنبشهای اسلامی معاصر5 - مرکز انفورماتیک پژوهشگاه
6 - دبيرخانه دومين کنگره ملي علوم انساني
7- مرکز اسناد فرهنگی آسیا ● نام سازمان و یا شرکت بازدید شده: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
...............................................................
● فعالیت اصلی شرکت بازدید شده؟ پژوهش و تحقیق و تتبع در تمامی حوزههای علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و کمک به توسعه بیشتر
علوم انسانی در کشور از جمله اهداف و وظایف اصلی این پژوهشگاه به شمار میرود. اولین وظیفه اصلی: پژوهشگاه انجام پژوهش در حوزه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است و «معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی» وظیفه اداره پژوهشهای علمی، نظارت بر حسن اجرای طرحهای پژوهشی و پیگیری انتشار آنها را زیر نظر ریاست پژوهشگاه بر عهده دارد. دومین وظیفه: نیز به آموزش نیروی انسانی مجرب و تعلیم دانشجویان و تربیت پژوهشگران در حوزههای مختلف علوم انسانی ارتباط دارد؛که از طریق بخش تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه انجام میشود.
...............................................................
● رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟ در رابطه با رشته تحصیلی ما تنها پژوهش و مطالعه در رابطه با امور فرهنگی و روند رشد فعالیتهای شاخه علوم انسانی و روانشناسی انسان،جامعه شناسی در حد بین الملل و پیشرفتهای گوناگون دینی و....
...............................................................
نوع سازمان چیست؟ دولتیR عمومی خصوصی ● تاریخچه تأسیس: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1360 با تصویب هیأت دولت، 12 مؤسسه که هر کدام به گونهای در رشتههای مختلف، فعالیت پژوهشی داشتند، با هم ادغام شدند و سازمانی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تحت عنوان «مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی» تأسیس و آغاز به کار کرد. مؤسسههای ادغام شده عبارت بودن از: انجمن حکمت و فلسفه ایران؛ بنیاد شاهنامه فردوسی؛ بنیاد فرهنگ ایران؛ بنیاد فرهنگ و هنر ایران؛ پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران؛ پژوهشگاه علوم انسانی؛ فرهنگستان ادب و هنر ایران؛ فرهنگستان زبان ایران؛ فرهنگستان علوم ایران؛ مرکز اسناد فرهنگی آسیا؛ مرکز ایرانی تحقیقات خارجی؛ مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی در سال 1369، پس از تغییر سازمان و تشکلات آن، از سوی «شورای گسترش آموزش عالی» عنوان پژوهشگاه گرفت و تشکیلات سازمانی آن در خرداد ماه سال 1372 به تصویب نهایی سازمان امور اداری و استخدامی کشور رسید. در سال 1373، شورای عالی پژوهشگاه به منظور تأکید بر گرایش علوم انسانی در تحقیقات پژوهشگاه، عنوان «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» را برای این نهاد برگزید که از تصویب شورای عالی گسترش آموزش عالی نیز گذشت. ● مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟ پژوهشکدهها وظیفه برنامهریزی، هماهنگی، نظارت، هدایت، حمایت و اجرای طرحهای پژوهشی را در چهارچوب مقررات و سیاستهای پژوهشگاه بر عهده دارند. هم اکنون 11 پژوهشکده در رشتههای مختلف به پژوهش در حوزههای تخصصی مشغول هستند. این پژوهشکدهها عبارتند از:1ـ پژوهشکده زبان و ادبیات (گروههای پژوهشی: بنیادین، ادبی در موضوعات مختلف، تحقیقات میان رشتهای، ترجمه، ادبیات و کاربردهای اجتماعی)2ـ پژوهشکده تاریخ ایران (گروههای پژوهشی: تاریخ اقتصادی ایران، تاریخ اجتماعی ایران، تاریخ فرهنگی، تاریخ سیاسی ایران، تاریخ ایران فرهنگی)3ـ پژوهشکده مطالعات تطبیقی اقتصاد و مدیریت (گروههای پژوهشی: اندیشههای اقتصادی، اقتصاد تطبیقی، نظامهای اقتصادی، مدیریت راهبردی، دانش و پژوهش، مدیریت فرهنگی)4ـ پژوهشکده مطالعات اجتماعی (گروههای پژوهشی: جامعهشناسی نظری ـ فرهنگی، بررسی مسائل اجتماعی و روانشناختی ایران، جامعه شناسی تاریخی ایران، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، مطالعات توسعه، امنیت و جامعه، مطالعات زنان)
5ـ پژوهشکده زبان شناسی (گروههای پژوهشی: حوزه نظری، حوزه کاربردی، حوزه میان رشتهای)
6ـ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات (گروههای پژوهشی: مطالعات نظری سیاست، مطالعات راهبردی و کاربردی فرهنگ و ارتباطات، مطالعات بینرشتهای فرهنگ و ارتباطات)7ـ پژوهشکده اندیشه سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی (گروههای پژوهشی: مطالعات نظری سیاست، مطالعات کاربردی سیاست، روابط بینالملل، فلسفه سیاسی، نظریهپردازی انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی)
8ـ پژوهشکده حکمت معاصر (گروههای پژوهشی: مطالعات تطبیقی عرفان، مطالعات قرآنی و حدیث، حکمت اسلامی معاصر، فلسفه برای کودکان (فبک)، کلام و فلسفه دین)9ـ پژوهشکده غرب شناسی و علم پژوهی (گروههای پژوهشی: تاریخ و تمدن غرب، دین و فرهنگ غرب معاصر، آینده پژوهی، تاریخ علم و تمدن، منطق روششناسی، فلسفه علم و فناوری)10ـ پژوهشکده اخلاق و تربیت (گروههای پژوهشی: مطالعات بنیادنی اخلاق، مطالعات کاربردی اخلاق، فلسفه تعلیم و تربیت، علم النفس و روانشناسی)
11ـ پژوهشکده مطالعات تطبیقی حقوق (گروههای پژوهشی: جرم شناسی و پیشگیری، حقوق رسانه، فلسفه و حقوق، خانواده، حقوق فکری و معنوی، مطالعات انتقادی حقوق بشر، حقوق و اقتصاد) پژوهشگاه از سال 1368 اقدام به برگزاری دورههای آموزشی در کنار کار اصلی پژوهشی خویش کرده است و امروزه با بیش از 30 سال سابقه فعالیت در اجرای دورههای تحصیلات تکمیلی، موفق به راه اندازی 12 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و 10 رشته در مقطع دکتری تخصصی شده است. برای اولین بار در سال 1368 رشتههای زبان و ادبیات فارسی، تاریخ ایران دوره اسلامی و زبانشناسی همگانی در مقطع کارشناسی ارشد، راه اندازی شد. سال 1376 و تأسیس رشته علوم سیاسی، سرآغاز راه اندازی دورههای دکتری تخصصی در پژوهشگاه شد. رشتههای مقطع کارشناسی: زبان و ادبیات فارسی / زبانشناسی همگانی / تاریخ ایران اسلامی / فرهنگ و زبانهای باستانی / ادیان و عرفان / فلسفه غرب / فلسفه و کلام اسلامی / زبان و ادبیات عرب / علوم اقتصادی / پژوهش علوم اجتماع / دین و رسانه / مدیریت رسانه رشتههای مقطع دکتری: علوم سیاسی زبان شناسی همگانی / فرهنگ و زبانهای باستانی / زبان و ادبیات فارسی / فلسفه علم و فناوری . تاریخ علم دوره اسلامی / انقلاب و تمدن اسلامی / تاریخ ایران بعد از اسلام / حکمت متعالیه / فلسفه دین در طی این 25 سال 1184 نفر دانشجو در 20 رشته مختلف علوم انسانی پذیرفته شده است. تولید دانش و انتشار بیش از 600 اثر علمی ـ پژوهشی ، پایان نامه و رساله در رشتههای تخصصی و تربیت بیش از 770 نفر دانش آموخته و پژوهشگر از افتخارات پژوهشگاه در این حوزه هستند.. هم اکنون رویکرد اصلی تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه حرکت به سمت دورههای تحصیلات تکمیلی پژوهش محور است.
...............................................................
● رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟ در رابطه با رشته تحصیلی ما تنها پژوهش و مطالعه در رابطه با امور فرهنگی و روند رشد فعالیتهای شاخه علوم انسانی و روانشناسی انسان،جامعه شناسی در حد بین الملل و پیشرفتهای گوناگون دینی و....
...............................................................
● چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟ داشتن تحصیلات در رشته روابط عمومی و علوم ارتباطات ، داشتن دانش در زمینه های روانشناسی ،
علوم اجتماعی و مطالعه وسیع مطبوعات و کتاب، مهارتهای علمی، احساس مسئولیت اخلاقی، داشتن
آگاهیهای روز، سازمان آگاهی، قدرت نویسندگی، آشنایی با علوم اجتماعی از جمله کلیات مدیریت ، روانشناسی و علوم سیاسی، نو آوری و خلاقیت، آشنایی باروزنامه نگاری و ایمان به حقانیت افکار عمومی یا مخاطب هستند. از نظر جسمی : داشتن فن بیان قوی و استفاده از ارتباطات غیر کلامی – خوش رویی – خوب شنیدن – گیرندگی قوی و انتقال پیام – بذله گویی – راستگویی ، توانمند بودن در امور روحي و رواني، صبر و شكيبائي، تمیز، مرتب بودن ظاهر و خوب لباس پوشیدن لازمه این کار است.
...............................................................
● شرایط شغل های مرتبط با رشته خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید: 1- سختی و پیچیدگی: نبود یک برنامه مشخص برای ايجاد توسعه امور فرهنگی- معطوف نبودن نگاهها در حوزه فرهنگی به محصولات و کالاهای فرهنگی و عدم توجه مطلوب و شایسته به اهل فرهنگ و اندیشه - نبود راهبردهای مناسب برای حمایت از فرهنگی خلاق و نوآور و نهايت اصولا کار با انسانها و رسانه ها به دلیل داشتن سلیقه، علایق و احساسات مختلف دارای حساسیت می باشد. کارکنان امورفرهنگی باید دارای دقت،
تمرکز، حوصله و بردباری زیاد باشند. چنانچه خبری نادرست منتقل شود ممکن است خسارت جبران ناپذیری را بدنبال داشته باشد كه جبران ناپذير باشد
2- قوانین و مقررات انجام کار: بی ثباتی و نبود قوانین و مقررات و سیاستهای مرتبط با کارشناسان و كاردانان فرهنگی - عدم تفکیک مدیریت و رعایت مالکیت معنوی در نظامهای کسب و کار فرهنگی کشور- عدم درک درست تطبیقی از روندهای جهانی کسب و کار و فناوریهای فرهنگی و برنامه ریزی متناسب با آن. 3- مباحث ایمنی و بهداشت: هدف اصلی ایمنی،نگهداری و ارتقای سلامتی نیروی انسانی شاغل مي باشد : بهداشت رواني كار به اين معنا كه حجمی که در سیستم کار به یک یا چند نفر برای انجاموظیفه اختصاص یافته است به اندازه باشد. در محیط کار عوامل فیزیکی، زیست شناختی،اجتماعی و فرهنگی که فضای فرد را احاطه کرده است مناسب باشد. فشار کاری ( یا بار خارجی): مجموع شرایط خارجی و خواستهها درسیستم کار که در جهت بر هم زدن حالت فیزیولوژیکی و روانی فرد عمل میکنند و تنش کار ( یا عکسالعملهای داخلی ): تأثیر فشار کار بر روی شخص دررابطه با ویژگیها و تواناییهای فردی و خستگی ناشی از کار پيش بيني شده باشد. ایمنی به معنی سلامت، امنیت و آسایش است و دوری یا فرار از خطر، ایمنی کامل یعنیمصونیت در برابر هر نوع آسیب، جراحت و نابودی و ظرفیتآسیبرسانی و صدمه به کارکنان، خسارت به وسایل، تجهیزات، ساختمانها و از بین بردنمواد یا کاهش قدرت کارآیی در اجرای عملی از قبل تعیین شده باشد. 4- مباحث فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی ) با توجه به نقش روابط عمومی در تسهیل ارتباطات درون سازمان و ایجاد بستر های لازم برای افزایش راندمان كاری و انگیزه های شغلی بايد به موارد بسياري توجه گردد و انگيزه مناسب بوجود آوريم. بسیاری از ما در طول خدمت كاري، ناخشنودی شغلی، فشاركاری و نیاز به رهایی از مشكلات مرتبط با حرفه را تجربه كرده ایم اما مسلم انگيزهه اي براي ادامه داشته ايم. در اين خصوص با توجه به شغل و حرفه اي كه با آن روبرو هستيم، انگيزه متفاوت مي باشد. از جمله: علاقه مندي به حرفه – احساس آرامش و سلامتي داشتن در محيط كار از نظر فيزيكي و اجتماعي– وجود رابطه مناسب با همكاران در محيط كار – وجود قوانين حاكم و قابل قبول در محيط كار براي شاغلين– از نظر فرهگي: مشاركت در برگزاري سمينارها و گردهماييهاي تخصصي و عمومي سازمان- پوشش تبليغي ساختمانها و فضاهاي عمومي سازمان در گراميداشت ايام و مناسبتهاي ويژه -تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضاسازي فرهنگي - تبليغي در ساختمانها و محوطهها- اجراي نمايشگاهها در خارج و داخل سازمان- اعلام برنامه كنفرانسها و سمينارها - شركت در نمايشگاههاي مرتبط و ارائه فعاليتها - حضور در سمينارهاي مرتبط و اطلاعرساني- برگزاري آيينها و مراسم ملي ـ مذهبي - وضعیت در آمدی و اقتصدي ........... ............................................................... ● شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟ نمیدانم در اصل با وجود فرهنگ مختلف باید متفاوت باشد. ............................................................... ● تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟ نمیدانم. ............................................................... ● مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟ کارشناس اطلاعات و جهانگردی، کارشناس امور فرهنگی، مدير تشريفات سازماني ،مديريت موزه ،كارشناس روابطعمومي در سازمانها بنابر وظايفي كه بر عهده دارند. ● خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟ نمی دانم.
...............................................................
● چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟ کامپیوتر، اینترنت، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، ضبط صوت جیبی، دستگاه فتوکپی، دستگاه اسکن، دستگاه پرینتر، تلفن، نمابر.
...............................................................
● به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟ 1. معرفی الگویی مناسب و ارزشی در حوزه کارآفرینی فرهنگی بر مبنای ارزشهای فرهنگی اسلامی 2. ایجاد بستری برای شناسایی و معرفی کارآفرینان فرهنگی و کارآفرینان اهل فرهنگ 3. تمرکز و اولویت توسعه کسب و کارهای دانشی در حوزه کارآفرینی فرهنگی در هر بخش 4. تمرکز بر مزیتهای نسبی فرهنگی و صنعتی هر منطقه بومی با تمرکز ویژه بر زمینههای مرتبط با کارآفرینی فرهنگی 5. تمرکز ویژه بر کارآفرینی فرهنگی در صنایع برتر ، نوظهور و صنایع فرهنگی کشور 6. تمرکز ویژه بر توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط در حوزه کارآفرینی فرهنگی 7. برگزاری سالانه جشنواره نوآوری و کارآفرینی فرهنگی و معرفی نوآوران فرهنگی برتر 8. پیشبینی ساز و کار مناسب جهت حمایت از افراد دارای ایده فرهنگی که می خواهند در جشنوارهها شرکت کنند. 9. حمایت ویژه از توسعه شرکتهای تحقیق و توسعه و خدمات فنی و تخصصی صنایع فرهنگی در کشور 10. جایگزینی مفهوم ارزشآفرینی فرهنگی به جای کارآفرینی فرهنگی 11. توسعه مراکز کارآفرینی فرهنگی در دانشگاهها و مؤسسات فرهنگی و صنعتی 12. آموزش و پرورش کارآفرینانی در حوزه کارآفرینی فرهنگی ............................................................... ● به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟ 1. بدست آوردن چشم انداز ارزشی و فرهنگی به محيط پيرامون - توجه به هنجارها و ارزشهای بومی و فرهنگی موجود در كشور- شناسایی مناسب فرصتها ، مزیتهای نسبی و رقابتی در زمینه توسعه فرهنگی – بوجود آوردن مدلی برای توسعه الگوهای مناسب و ارزش محور در زمینه فرهنگی
(عدم توجه به استفاده از فرهنگ تهاجمي ) ............................................................... ● آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟ بله.
نويسنده :
زهرا سلفی این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.