به نام خدای دوست، که هر چـه داریم از اوست
واحد روابط عمومی فدراسیون موتور سواری و اتومبیل رانی جمهوری اسلامی ایران
مقدمه:
در دنیای مدرن و امروزی ما با رشد و توسعه سازمان ها و بروکراتیک شدن آن ها روابط عمومی و ارتباطات سازمانی اهیمت ویژه ای یافته است،روابط عمومی ها زبان گویای سازمان ها و بیانگر گزیده ای از شیوه تفکر مدیریتی ،اهداف ،شیوه های انجام کار و . . . یک سازمان است.علاوه بر این در سال های اخیر نقش واحدهای روابط عمومی از موضع نمادین و منفعل به نقش بنیادی و پویا تبدیل شده است و در مقوله ی تشکل ها و ارگان های ورزشی نیز روابط عمومی هانقش حائز اهمیت و حیاتی را رقم زده اند که البته به فراخور محبوبیت و پرطرفدار بودن رشته ورزشی دارای نمود و نقش متفاوت است.
برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در ایران به اوایل دهه 30 هجری شمسی بر می گردد. در آن سالها خارجیان مقیم در کشور این رشته ورزشی را پایه ریزی نمودند. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از 10 سال وقفه در امر برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در کشور فدراسیون اتومبیلرانی در سال 1369 در کنار فدراسیون موتورسواری تشکیل گردیدو از آن سال به بعد به نام فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به فعالیت پرداخت.
در سال 1373 نیز بعد از تلاشهای مستمر مسئولان فدراسیون پیست اتومبیلرانی مخصوص در استادیوم ورزشی آزادی احداث گردید و از سال 1374 نیز این فدراسیون بطور رسمی به عضویت فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی FIA درآمد. در حال حاضر مسابقات اتومبیلرانی بصورت قهرمانی کشور و در چهار فصل در رشته های سرعت(ریس)، رالی ، مارپیچ( اسلالوم)، تپه نوردی( هیل کلایم) و امدادی برگزار می گردد.
انمجن موتور سواری ایران در سال 1355 زیر نظر سازمان تربیت بدنی تاسیس گردید. در سال 1358 کمیته موتورسواری در تربیت بدنی ایجاد و پس از دو سال وقفه مجددا با شروع جنگ تحمیلی و اعزام اولین موتورسواران ورزشی به جبهه ها احیا گردید.
از سال 1382 با حضور مربیان خارجی ، در رشته های رالی ، کارتینگ و موتورسواری تحولات اساسی به وجود آمده و کسب مقام دوم رالی بین قاره ای ترکیه ، کسب مقام اول موتورسواری آسیا و کسب مقام دهم جهان در رشته کارتینگ ، از جمله این موفقیتها بوده است.
*** (با عرض پوزش بخاطر نبود امکانات در سایتاجبارا برای چارت سازمانی عکس تهیه شد)
اهداف
× معرفی و شناساندن فدراسیون و رشته موتورسواری و اتومبیل رانی
× تسهیل ارتباط ورزشکاران و علاقه مندان با رده های مدیریتی فدراسیون
× بهبود روند ارتباط سازمانی
× پشتیبانی از طرح ها ،پروژه ها و برنامه های فدراسیون از طریق اطلاع رسشانی و تبلیغات
× جذب درآمد از طریق اسپانسرینگ در حوزه تخصصی روابط عمومی
× بهبود جایگاه رسانه ای و وجهه فدراسیون
چارت روابط عمومی
مدیر روابط عمومی وامور فرهنگی
مسوول اداره تبلیغات و رسانه
مسوول اداره تشریفات
کمیته سیاست گذاری
اتاق فکر و روابط عمومی
وظایف:
¯ پوشش خبری اقدامات فدراسیون در تمامی زیرمجموعه ها ( صدا و سیمـا – خبرگزاریها، تمام سرویس های ورزشی،رادیـو)
¯هماهنگی با هیات استانها و برگزار کنندگان مسابقات.
¯ هماهنگی مصاحبه ها ئ ارتباط کلی با رسانه های دیداری و مکتوب
¯ مدیریت و نظارت بر کلیه امور داخلی حوزه روابط عمومی از جمله بردها،پوستر و ساید مسائلی که در حوزه این واحد در داخل ساختمان فدراسیون صورت می پذیرد
¯ پوشش مسابقات و برنامه های ویژه ای از لحاظ اطلاع رسانی و امور خبری
¯ برگزاری همایش ها و سمینارها و مجامع انتخاباتی
¯ مدیریت سایت فدراسیون
¯ ارتباط با کلیه پیمانکاران مرتبط با حوزه روابط عمومی و نظارت بر حسن عملکرد آنان
¯ انجام کلیه امور مربوط به تشریفات و اداره ......
¯ همکاری با واحدهای روابط عمومی سازمان های همکار همسطح و دستگاه های نظارتی مانند وزارت ورزش و جوانان
¯ برگزاری دریافت و تحلیل نظرسنجی از ورزشکاران و هیأت های استانی در رابطه با عملکرد فدراسیون
عمده فعالیت های صورت گرفته ( از اسفند ماه 91 تا کنون )
1- مسائل فرهنگی و اجتماعی و امور نمایشگاهی
عملکرد روابط عمومی ها در هر سازمانی تا حدودی به سلیقه و یا تشخیص مدیر سازمان بستگی دارد که البته مثبت بودن یا منفی بودن این امر در این نگاشته مدنظر نمی باشد در فدراسیون موتورسواری و اتومبیل رانی که به مدت 6 ماه است مسئولیت امور روابط آن به عهده نگارنده است اقدامات متعددی با توجه به نظر ریاست فدراسیون درزمینه امور فرهنگی و اجتماعی حوادث پذیرفته است از جمله آن می توان به امور ذیل اشاره نمود.
2- بازدید وزیر از پیست آزادی
صبح روز پنج شنبه ، دهم اسفند ماه 91 ، فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی کشور میزبان جناب آقای دکتر عباسی وزیر محترم ورزش و جوانان بود. دکتر عباسی با حضور در جمع ورزشکاران و مسئولین این رشته به بازدید از پیست آزادی و امکانات موجود پرداختند.
این بازدید با سایر بازدیدهای دیگر تفاوت داشت، دکتر عباسی به محض ورود به جایگاهی که برایشان آماده شده بود هدایت گردید. چند دقیقه بعد تعداد زیلدی موتورسوار با لباسهای زیبا در حالی که بر موتورسیکلت های سنگین خود که عمدتا در کلاس 1000 سی سی تا 1400 سی سی قرار داشتند سوار یودند از انتهای پیست به سمت جایگاه وزیر حرکت کردند.
پس از اهدا گل دسته گلی توسط موتور سیکلت مارشال به جناب وزیر گروه موتورسواران به انجام حرکات نمایشی در پیست پرداختند.
اتومبیلهای ریس ( کلاس آزاد) در مقابل دیدگان وزیر یک رقابت نمایشی را به اجرا گذاشتند.
همچنانکه وزیر محترم ورزش و همراهان از هنرنمایی ورزشکاران ریس شگفت زده شده بودند. قهرمانان کارتینگ وارد پیست شده و در چند دور پیاپی، زیبایی های این رشته ورزشی را به نمایش گذاشتند.
در این مراسم اتومبیل های دو دیفرانسیل و رشته رادیو کننرل نیز حضور چشمگیری داشتند.
حسن ختام برنامه در پیست سرعت ، رژه اتومبیلهای کلاسیک بود. اتومبیلهایی که مانند گنجی چشم همگان را به خود خیره نمودند.
3- تغییر و نوسازی سایت
با توجه به اهمیت امور مربوط به رسانه مجازی و همچنین ناکارآمدی سایت سابق ضمن مذاکرات و تصمیم گیری شواری سیاست گذاری واحد روابط عمومی سایت جدیدی جهت تسهیل و رفع نیاز کاربران در دست طراحی قرارگرفته است.
4- طراحی و تغییر لوگو
از آنجاییکه لوگو هر سازمان نشانگر جایگاه آن می باشدو همچنین اینکه بخش عمده ای از علاقه مندان به این رشته را قشر جوان تشکیل می دهد لوگو جدید فدراسیون نیز توسط کارشناسان در دست طراحی است.
5.برگــزاری مسابقــات
vمسابقـه اتومبیلهای کلاسیـک گیلمــاز( اول تا سوم خرداد)
شروع برگزاری مسابقه در تاریخ اول خرداد تا سوم خرداد در پیست کارتینگ ، با روسای فدراسیون و با حضور شرکت کنندگان آغاز شد. نقشه و مراحل مسابقه شرکت کنندگان ابلاغ شد ،شرکت کنندگان به ترتیب شماره هایشان 2 نفر از کشور آلمان نیز شرکت داشتند.
2 نفر از کشور آلمان حضور داشتند.
آقای Muller از پیشکسوتان رالی های خودروهای کلاسیک و برگزار کننده دومین بزرگترین نمایشگاه خودروهای کلاسیک آلمان بعنوان میهمان ویزه فدراسیون حضور داشتند.
همچنین آقای دانیال بربک BurBekرئیس اطاق بازرگانی ایران و آلمان با خانواده خود حضور پر شکوهی داشتند.
از جاده عباس آباد مسابقه ادامه دادند.
جاده عباس آباد جنگل های زیبا و باران به زیبایی های این مسابقه افزود.
استقرار اتومبیل ها در هتل کوثر رامسر و ایجاد جاذبه برای شهروندان رامسر رژه اتومبیل ها برای شروع حرکت به سمت گیلان.
ادامه مسابقه از شهر رامســر شوع شد.
اسکورت شرکت کنندگان توسط موتورهای سنگین مازندران و گیلان و استقبال مردم رشت از شرکت کنندگان و در آخر خط پایان.
طی مراسمی که بزودی برگزار خواهد شد در ان برندگان مسابقه ، نفرات اول تا سوم اعلام خواهد شد.
شایان ذکر است که استارت اول خرداد ، بمناسبت روز آزادی خرمشهر ماشین ها برگشت به تهران و در استادیوم آزادی رالـی به اتمام رسید
vمسابقـه موتورکراس در مالزی، شهر ترگانـو
شروع برگزاری مسابقات از 14 خرداد الی 20 خرداد صورت گرفت.
تمرین مسابقات از 16 خرداد تا 18 خرداد ادامه داشت.
آقای مهران همتیان ، قهرمان رشته موتور کراس و ریس که بعنوان سرپرست و سر مربی عازم مسابقات بهمراه تیم شدند.
10 تیم جمعا شرکت داشتند و در کلاس 250 سی سی، مقام سوم در آسیا را کسب نمودند.
ضمنا در این مسابقات آقای مهران همتیان ، عضو هیات ژوری مسابقات انتخاب شدند که از طرف رئیس فدراسیون آسیا به ایشان حکمی ابلاغ شد.
v دومین دوره مسابقات کارتینگ ROK کشوری
14 تیرماه ،روز جمعه، در شهرستان قم ، پیست پرشین مسابقه صورت می گیرد.
5- سایر اقدامات
ß ارسال پیامک و قراردادن پیام بر روی سایت طی مناسبت ها و گرامیداشت ها
ß ساماندهی واحدهای روابط عمومی هیأت های استانی
ß تشکیل آرشیو خبری
ß تدوین طرح اولیه نشریه و فصلنامه
ß توسعه چارت سازمانی روابط عمومی
نتیجه گیری و کلام آخـر:
در نهایت اشاره به این مطلب حایز اهمیت است که روابط عمومی در حوزه ورزش دارای جایگاه ویژه ای می باشد. وجود سیل عظیم ورزشکاران و دست اندرکاران و عبلقمندان باعث شده نهاد ورزش در بسیاری از کشورها از جمله ایران به یک نهاد عظیم مدیریتی مانند وزارتخانه تبدیل شود.
وظایف روابط عمومی در این حوزه بسیار وسیع است من جمله تغذیه خبری و تبلیغاتی و اطلاع رسانی مسوولیت خطیری بر روابط عمومی تحمیل می کند.
یک مدیر موفق روابط عمومی ورزشی موظف است با دیدی همه جانبه و گسترده ارگان زیر مجموعه خود را سازماندهی کند و همواره نقشی فعال در حوزه تخصصی خود ایفاد نماید.