تشريح جريان فرايند كار:
فراهم اوردن شرايط و امكانات لازم براي تعميق باورهاي ديني و رشد فضائل اخلاقي دانش اموزان؛ارتقا كيفيت
اموزشهاي متوسطه (نظري؛فني و حرفه اي؛ كار و دانش) و توسعه كمي اين اموزشها به تناسب نيازهاي اقتصادي
اجتماعي و فرهنگي كشور با توجه به مقتضيات جغرافيايي مناطق و رعايت تناسب بين محتواي اموزشي ونيازها و
مقتضيات جنسي و سني دانش اموزان بر اساس اصولي حاكم است كه در قسمت نكات مربوط به قوانين به ان اشاره خواهم كرد.
هنرستان شهادت از ابوابجمعي اموزش و پرورش منطقه 6 تهران ؛تاسيس سال 1358هجري شمسي يكي از
هنرستانهاي قديمي تهران محسوب شده كه در حال حاضر داراي دو رشته حسابداري و طراحي دوخت ميباشد
با توجه به رشته ي اينجانب نسبت به تهيه گزارش كاربيني از فعاليتهاي فرهنگي اين هنرستان اقدام نموده و
خلاصه اي از فعاليتهاي اين هنرستان با مسئوليت معاونت پرورشي وتوسط ايشان زير نظر مديريت به شرح ذيل انجام ميگردد.
-مراسم صبحگاهي؛
هر روز صبح ساعت 7:30 شروع ميشود و در ساعت 7:45 دانش اموزان وارد كلاس ميشوند.در اين مراسم مدير
ومعاون اموزشي در صف حضور دارند و پس از خواندن اياتي از قران و دعاي روز،مدير يا معاونين با دانش اموزان
صحبت مختصري انجام دادهو دستورات و سفارشات لازم را به دانش اموزان ابلاغ ميكنند.
-انواع مسابقات تربيتي مدرسه؛
هر سال و در زمان مشخصي كه توسط اداره اموزش و پرورش منطقه تعيين ميشود مسابقاتي با عنوان مسابقات
نهج البلاغه،احكام،اذان و قران در بين دانش اموزان بر گزار ميشود.در مدرسع هم هر چندگاه براي ارتقا كيفيت
مدارس اين مسابقات برگزار ميشود
-برگزاري نماز جماعت؛ نماز جماعت به صورتي پر شكوه انجام ميشود و اكثر معلما ن و دانش اموزان در ان حضور دارند.با حضور روحاني
كه از سوي ستاد اقامه نماز منطقه فرستاده ميشود ،هر روز برگزار ميگردد و بعد از اقامه نماز دعاي فرج خوانده شده و در برخي از فعاليتها توسط روحاني سخنراني بعمل مي ايد.
-چگونگي همكاري مدير و معاونين اموزشي و فني با فعاليتهاي معاون پرورشي؛
همكاري و تعامل با مدير و ساير معاونين اموزشي و فني در فراهم سازي زمينه لازم جهت تحقق بخشيدن به اهداف و مصوبات
دوره تحصيليبا همكاري و مشاركت كاركنان، دانش اموزان و اولياي انها و بهرهگيري از امكانات و ظرفيتهاي داخل و خارج از
هنرستان صورت ميگيرد.
-تعامل با ارگانها و نهادهاي ديگر از جمله شهرداري ناحيه و محله نصرت؛
به دليل روابط عمومي قوي همكاران شاغل در هنرستان ارتباط مناسب و تعاملي دو طرفه با مسئولين محله نصرت در برگزاري
جلسات و اموزشهاي لازم به اوليا و دانش اموزان به عمل امده ودر 6 جلسه براي دانش اموزان و اوليا جلسات پرسش و پاسخ
برگزار شده است
-برنامه هاي اعتقادي و اخلاقي و ديني در مدرسه؛
مسابقات نهج البلاغه ،احكام،اذان،قران و سرود هر چند گاه در مدرسه براي ارتقا وكيفيت مدرسه بر گزار ميشود
-همكاري معاون پرورشي با مشاوره مدرسه؛ اختصاص ساعات اندك نيروي مشاوره به مدرسه معاونت پرورشي همكاري نزديكي با ايشان دارند.
-اردوها و بازديدها؛
اردوها و بازديدهاي زير با توجه به محدوديتهاي زماني (تعطيلات غير مترقبه و محدوديت زماني تدريس) به شرح ذيل
مي باشد؛
رديف |
زمان بازديد |
مكان بازديد |
پايه بازديد كننده |
مسئولين همراه |
1 |
ابان |
درمانگاه فاضل |
اول |
خانم اسكندري- خانم حيدري |
2 |
اذر |
باشگاه ورزشي فروهر |
دوم حسابداري |
خانم صفوي |
3 |
اسفند |
باغ موزه نياوران |
چهارم هنر |
خانم ميرحسيني |
4 |
اسفند |
نمايشگاه مد و لباس |
دوم طراحي |
خانم محمودزاده- خانم هاشمي |
5 |
فروردين |
اردوگاه باهنر |
ممتازين درسي و اخلاقي مدرسه |
خانم مدير- خانم اسكندري |
6 |
ارديبهشت |
اردوگاه باهنر |
جشن فارغ التحصيلي سوم حسابداري |
خانم مدير- خانم اسكندري |
-توصيف توانمندي ها ومهارتهاي مورد انتظار براي احراز شغل مورد نظر؛
1-ويژگيهاي مهارتي؛همانطور كه ميدانيم هر فرد شاغل در پستي به نوعي مدير ان شغل ميباشد و بايد بتواند
ويژگيهاي يك مدير را داشته باشد كه شامل مهارتهاي ادراكي ،انساني و فني ميباشد.
معاون پرورشي ويا مربي تربيتي هنرستان و مدارس بايد داراي سه ويژگي فوق باشند كه حيطه مهارتهاي انساني او بايد
قوي تر باشد،زيرا بايد مربي بتواند ارتباط مناسبي با دانش اموزان برقرار نمايدو در اين ارتباط بتواند مشاركت فعال و اثر بخش
و صحيحي با دانش اموزان به صورت فردي و جمعي و همكاري فراگير انان در كليه فعاليتهاي پرورشي ،بخصوص از طريق
شوراي دانش اموزي را جلب نمايد.
2-دانش و استعداد مورد نياز؛مربي تربيتي يا معاون پرورشي هنرستان كه مسئوليت انجام امور فرهنگي و
پرورشي را بر عهده دارند،حداقل بايد داراي ليسانس در رشته امر تربيتي و يا علوم تربيتي باشدو مسلط به روانشناسي تربيتي
دوره تحصيلي شاغل در ان رشته باشد و فردي خلاق و مدي ر و مدبر بوده و روابط انساني و تعاملي مناسب در محيط كار خود
بر قرار نمايد.
3-ويژگيهاي جسماني؛اگر چه تاكنون وزارت اموزش و پرورش براي مربيان استانداردهايي از لحاظ ويژگيهاي جسماني در نظر نگرفتهاست ،اما از نظر كاربين و با توجه به نوع شغل ،بايد يك مربي تربيتي يا معاون پرورشي ظاهري مناسب داشته و از لحاظ جسماني فردي چالاك و ورزيده و پويا و سرزنده با صبور و خوشرو بوده واز هر لحاظ بتواند براي دانش اموزان الگو باشد. و از سلامتي كامل برخوردار باشد.
-توصيف شرايط انجام وظايف مربوط به شغل مورد نظر؛
1- سختي و پيچيدگي كار؛همانطور كه ميدانيم انسان موجودي است پيچيده و كار تعليم و تربيت انسان از
سختي و پيچيدگي خاص برخوردار است،به همين دليل شغل مربي تربيتي يا معاون پرورشي هنرستان يا مدارس سختي و
پيچيدگي خاصي دارد كه مربيان تربيتي و معاونين پرورشي مدارس با درايت و تجارب خود مقداري از اين سختي را كم نموده
ولي به هر حال به دليل مشكلات اخلاقي و تربيتي موجود در جامعه با اين مسائل دسته و پنجه نرم مينمايند.
-اصول حاكم بر دوره تحصيلي(فني و حرفه اي)؛
الف)تاكيد بر امر تزكيه وتربيت ديني و تقويت مهارتهاي زندگي.
ب)توسعه فرهنگ مهارت اموزي و ايجاد انعطاف لازم.
ج)افزايش كميت وبالا بردن سطح كيفيت و ميزان منزلت اموزشهاي فني و حرفه اي.
د)فراهم اوردن زمينه و شرايط مناسب براي استفاده بهينه از امكانات جامعه.
-اهداف شاخه فني و حرفه اي؛
1- اعتلاي سطح فرهنگ و دانش عمومي و پرورش ملكات و فضائل اخلاقي،بينش سياسي و اجتماعي.
2-شناخت بهتر استعداد و علاقه دانش اموزان و ايجاد زمينه مناسب جهت هدايت انان به سمت اشتغال و غيره.
3-احراز امادگي نسبي دانش اموزان براي ادامه تحصيل در رشته هاي علمي و كاربردي(تكنولوژي) ماده 12-1- ساعات برنامه هفتگي دانش اموزان شاخه هاي فني و حره اي و كار و دانش بر اساس برنامه مصوب هر رشته حد اكثر 48 ساعت ميباشد.
2 – نكات مربوط به قوانين و مقررات انجام كار ؛اهم وظايف مربيان تربيتي يا معاونين پرورشي(بسته به تعداد دانش اموزان اين پست،عنوان معاونين پرورشي ،تعداد...............نفر به بالا و مربي تربيتي تعداد..........
نفر ميگيرد)به شرح ذيل ميباشد.
- اهم وظايف معاون پرورشي؛
1- توجه مستمر به منويات و رهنمودهاي امام راحل و مقام معظم رهبري و اهداف هشتگانه مصوب شوراي عالي اموزش و پرورش و سياستهاي فرهنگي و برنامه ريزي براي تحقق انها متناسب با ويژگيهاي مدرسه و دانش اموزان پس از تصويب شوراي مدرسه.
2- تهيه و تدوين برنامه سالانه بخش ورزشي،و تقويم فعاليتهاي پروزشي مدرسه با استفاده از نياز سنجي و مشورت،و بر اساس شيوه نامه هاي ابلاغي و ارائه به شوراي مدرسه براي تصويب.
3- هماهنگي و ارتباط منظم با مسئولان ذيربط اداري و حضور در جلسات و همايشهاي حوزه هاي پرورشي و اموزشي.
4- اهتمام براي اقامع نماز جماعت واعتلاي فعاليتهاي قراني و تعظيم شعائر ديني و انقلابي در مدرسه.
5- دعوت از معلمان داوطلب و هماهنگي براي ايفاي نقش فعالتر پرورشي انان در مدرسه و خارج مدرسه و نيز هماهنگي با معلمان پيشكسوت با هدف بهره گيري از همكاري انان براي تاميم فعاليتهاي پرورشي در ساير معلمان و كاركنان مدرسه.
6- اجراي شيوه نامه ابلاغي و بخشنامه هاي پرورشي از جمله دستورالعملهاي مربوط به دانش اموزان منتخب.
7- نظارت بر كاركرد مربيان پرورشي- بهداشت و همچنين مشاور-كتابدار و كاركرد فوق برنامه معلمان تربيت بدني و هماهنگي بين انان
8- جلب مشاركت فعال و اثر بخش و صميمي با دانش اموزان به صورت فردي وجمعي و همكاري فراگير انان در كليه فعاليتهاي پرورشي ،بخصوص از طريق شوراي دانش اموزي.
9- نظارت و ارزشيابي فعاليتهاي پرورشي مدرسه و دانش اوزان و تلاش براي ارتقا كيفيت انها و تهيه و تنظيم گزارش از عملكرد پرورشي مدرسه براي اداره با رويكرد تحليلي و ارزيابي كيفي.
10- اهتمام براي ارتقا سلامت دانش اموزان ،ورزش پرورشي و همگاني و نظام استعداديابي بر اساس بخشنامه هاي مربوط.
11- شناسايي دانش امزان نخبه علمي – فرهنگي- هنري- ورزشي – مهارتي و بستر سازي براي بهره گيري و حمايت و پشتيباني از انان با هدف تسهيل و تسريع مراحل رشد ،بر اساس دستورالعمل هاي مربوطه.
12- برنامه ريزي و اهتمام براي غني سازي اوقات فراغت دانش اموزان و پرورش خلاقيت و استعداد مهارتهاي فردي و اجتماعي انان و همكاري با سازمان دانش اموزي.
13- همكاري براي راه اندازي تشكلهاي دانش اموزي مصوب در مدرسه و نظارت وهماهنگي فعاليتهاي انان بر اساس ضوابط و مقررات.
14 – عضويت و حضور فعال و موثر در شوراي مدرسه و نظارت بر حسن اجراي مصوبات اين شورا در امور پرورشي.
3 – نكات مربوط به ايمني و بهداشت؛اين شغل ايمني و بهداشت خاصي جز در قسمت اردو ها و بازديد ها ندارد كه اين نكات به شرح ذيل ميباشد.
1-ضوابط و مقررات ايمني؛الف)بيمه؛
- كليه دانش اموزان اعزامي و عوامل اجرايي بايد داراي بيمه حوادث اردويي باشند.
- عوامل اجرايي بايد در قبال دانش اموزان اعزامي از بيمه مسئوليت مدني برخوردار باشند
- تبصره؛براي افزايش اطمينان توصيه ميشود دانش اموزان اعزامي و عوامل اجرايي ،از بيمه گروهي استفاده نمايند.
- ب)وسيله نقليه؛
- وسايل نقليه بايد سالم و مناسب باشد
- وسايل نقليه مورد استفاده الزاما ميبايست از وسايل نقليه اداري موجود يا شركتهاي مسافربري معتبر تامين گردد.
- رعايت ظرفيت قانوني وسيله نقليه الزامي است.
- اياب و ذهاب دانش اموزان با وسايل حمل و نقل غير مسافربري از قبيل ؛وانت،كاميونت،كاميون،تراكتور و...جز در موارد اضطراري مطلقا ممنوع است.
- ضوابط و مقررات مالي؛
1- منابع مالي اردوها و بازديدهاي دانش اموزي به شرح ذيل ميباشد.
- الف)اعتبارات ساليانه ستادي ،استاني با رعايت سقف هاي پيش بيني شده.
- ب)سرانه دانش اموزي مدارس.
- ج)مشاركت وخودياري دانش اموران.
- د)كمك خيرين، سازمانها و نهادهاي دولتي و غير دولتي.
- ه)كمكهاي انجمن اوليا و مربيان.
- و)ساير در امدها.
4 – نكات مربوط به فرهنگي و اجتماعي(جاذبه و انگيزه هاي شغلي)
با توجه به اينكه ما در جامعه اسلامي زندگي مينمائيم و اين شغل نيز در كشور با عنوان شغل انبيا از ان ياد ميشود جاذبه
خاص خود را داردو در چند سال اخير برخي معلمان اموزشي به سوي اين شغل تغيير وضعيت دادند و در اين پست مشغول
به فعاليت شدند كه مسلما اين اين افراد به دنبال عشقي كه به اين شغل داشتند در اين عرصه قرار گرفتند،زيرا با توجه به
وضعيت در امدي ان كه در بند بعد صحبت شده جاذبه مالي چنداني ندارد.
5 – وضعيت در امدي و مباحث اقتصادي؛
متوسط در امد اين مربيان دلسوز و زحمتكش با توجه به اطلاعات و وسع كاربين و تحقيقات ايشان ميانگيني حدود
6000000 ريال ميباشد كه با توجه به وضع اقتصادي موجود اميدواريم تغييري عمده را در اين رقم شاهد باشيم.
6 – تحقيق،توصيف و مقايسه ويژگيهاي شغل مورد نظر در داخل و خارج از كشور؛
به نظر ميرسد اين شغل در كشورهاي ديگر مانند كشور ما وجود ندارد و به تفكيك و تخصص رشته اي وجود داشته و به
عنوان معلم يا مربي فوق برنامه شناخته ميشود،يعني براي سرود يك مربي، براي قصه گويي يك مربي،براي فعاليتهاي ورزشي
به تفكيك رشته مربيان متخصص در نظر گرفته ميشود.اميد است در كشور ما نيز در خصوص تخصص و اموزش مربيان توجه
و عنايت بيشتري گردد.
7 – ارائه نظرات و پيشنهادات كاربين در خصوص موقعيت فعلي و اينده شغل مورد نظر؛
با توجه به موقعيت فعلي اين شغل در كشور ما به نظر ميرسد در قدم اول جايگاه مربيان پرورشي و معاونين پرورشي نياز به
تثبيت بيشتري دارد و به نيروي انساني شاغل در اين پست بهاي بيشتري داده شود.با توجه به امار هر 500 نفر دانش اموز يك
معاون پرورشي و يك مربي تربيتي،به نظر ميرسد با توجه به مشكلات و مسائل موجود در بين دانش اموزان و وسعت كار
مربان و معاونين پرورشي حد اكثر براي هر 150 دانش اموز يك مربي تربيتي مورد نياز ميباشد.
اميد است در اينده توجه بيشتري به اين پست شود .در گذشته براي هر 220 دانش اموز يك نيرو در نظر گرفته ميشدكه نظر
به محدوديت هاي وزارت امزش و پرورش اين رقم به 500 نفر رسيده است.
همانطور كه ميدانيم هر چه وسعت دسترسي فرزندان ما به وسايل ارتباطي از جمله ماهواره و كامپيوتر و شبكه جهاني اينترنت
بيشتر شود بايد مراقبت و توجه ما اوليا و مربيان بيش از گذشته باشد كه متاسفانه اين موضوع مد نظر قرار نگرفته است.
در خصوص موقعيت اينده پيشنهاد ميگردد افرادي متخصص تر واموزش ديده تر بكار گيري شوند.
ضمنا توصيه ميگردد در اينده براي مربيان و معاونين محترم پرورشي دوره ضمن خدمت مرتبط با حوزه كاري انان كذاشته شود.