معرفي سازمان مجري
سازمان مجري ساختمانها و تاسيسات دولتي وعمومي ،بزرگترين سازمان تخصصي در احداث ساختمانهاي دولتي و عمومي در كشور است كه به منظور تمركز سياست گذاري،مديريتو هماهنگي،توسعه و بهينه سازي،افزايش كيفيت و كاهش زمان اجراو قيمت تمام شده طرح هاي ساختماني وتاسيسات دولتي و عمومي و عمران شهري درساسر كشور ،به عنوان يكي از سازمان هاي وابسته به وزارت راه وشهرسازي فعاليت مي نمايد.
شرح كلي وظايف سازمان:
پس از تاسيس سازمان مقرر گرديد كليه امور مربوط به ساخت و سازهاي دولتي و عمومي در حوزه هاي بهداشتي ،آموزشي ؛ورزشيو اداري در اين سازمان متمركز گردد. اين سازمان با بهره گيري از پيشرفته ترين روشها و تكنولوژي هاي روز ،مبادرت به طراحي و احداث پروژهاي ويژه نموده و توان بالاي فني و مهندسي نظام مقدس جمهوري اسلامي را به نمايش گذاشته است.
واما جايگاه روابط عمومي در سازمان مجري ساختمانها و تاسيسات دولتي و عمومي روابط عمومي مستقيما" زير نظر رئيس دفتر مدير عامل فعاليت ميكند
و رئيس روابط عمومي باتائيد ايشان و با حكم مدير عامل انتخاب ميشود .
و داراي هفت نفر پرسنل ميباشد كه سه نفر در بخش كتابخانه سازمان وچها رنفر در قسمت اداري .
نمودار سازماني شركت مادر تخصصي سازمان مجري ساختمانها و تاسيسات دولتي و عمومي
|
اصول روابط عمومي در يك سازمان و يا تشكيلات اداري چه رسا لت و هدفي است.
1-كمك و مدد رساني به مديريت سازمان و آن مجموعه اي كه در قالب سازمان
گردهم آمده اند تا آن سازمان سريعتر و آسانتر به اهداف خود دست يابد.
2-بستر لازم را براي مديريت فراهم آورد تا سازمان با سرعت هر چه بيشتر و
سرمايه گذاري و مخارج كمتر به اهداف مورد نظر دست پيداكند.
وظيفه روابط عمومي :
ايجاد تامل و همكاري بيشتر بين مديريت و همكاران محترم است براي رسيدن به هدف مشترك .
روابط عمومي وقتي به هدف خود ميرسد كه اين قدرت را داشته باشد.تا در افكار عمومي نفوذ كرده و افكار و عقايد متناسب با آنچه مي خواهد شكل و جهت دهد و تاثير گذار در افكار عمومي باشد.
اهم وظايف روابط عمومي سازمان:
1-تهيه عكس و فيلم از پروژه ها :از آنجايي كه ماهيت فعاليت سازمان عمراني ميباشد. روابط عمومي از پروژه هاي در دست اجراء و يا آماده تحويل عكس وفيلم
تهيه و در اختيار رسانه ها و يا ديگر قسمتهاي مرتبط قرار ميدهد.
2-تهيه بورشور و درج اطلاعات مشخصات پروژه
3-تهيه گزارش هاي خبري باي رسانه هاي جمعي و گروهي مثل افتتاح پروژهها به دست مقامات بلند پايه كشوري
4-اطلاع رساني در سايت سازمان جهت اطلاع كاركنان و عموم
5-تهيه مصاحبه و گزارش از مديران سازمان
فعاليتهاي فرهنگي روابط عمومي سازمان:
1-برگزارنمايشگاه و سمينارهاي فرهنگي و مذهبي
2-برگزاري مسابقات فرهنگي مانند روز مادر ،هفته دفاع مقدس وغيره
3-برگزاري تورهاي فرهنگي : بازديد از نمايشگاه عفاف و حجاب –نماز و غيره
4-ارسال پيام هاي فرهنگي از طريق اتوماسيون اداري براي كليه كاركنان
5-نسب بنر به مناسبت مراسمهاي ملي و مذهبي
6- دعوت از سخنرانان و گروههاي تواشيح
روابط عمومی (Public Relation) و یا به اختصار PR مفهوم گسترده ای است که شاید نتوان آن را در یک جمله تعریف کرد. خلاصه ترین شکل تعریف روابط عمومی، مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان سازمان و افکار عمومی است. به عبارت ساده تر روابط عمومی نوعی اطلاع رسانی در مورد محصول و یا خدمات یک کسب و کار به افکار عمومی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری آن است. آنچه در روابط عمومی بسیار مهم است و می بایست مورد توجه قرار گیرد این است که، در روابط عمومی، رابطه ایجاد شده می بایست دو سویه باشد و بتوان بازخوردهای حاصل را ارزیابی و مورد سنجش قرار داد.
روابط عمومی بخشی از یک سازمان است که وظیفه دارد افکار عمومی را در مورد صنعت سازمان خود رصد کرده و با بهره جستن از فرصت های مناسب و تعامل دائمی با رسانه ها، بر روی افکار عمومی در مورد محصولات و خدمات سازمان خود تاثیر بگذارد. از نظر جایگاه و یا چارت سازمانی، من روابط عمومی را زیر مجموعه ای از واحد بازاریابی یک سازمان می دانم. روابط عمومی ابزاری است برای خلق یک برند جدید. کاری که امروز روابط عمومی برای خلق یک برند جدید می تواند انجام دهد تبلیغات یا از انجام آن عاجز است و یا با هزینه ای به مراتب بیشتر می تواند انجام دهد. البته فراموش نکنیم که هر کدام از این دو راسلت خود را بر عهده دارند. روابط عمومی می بایست برند جدید را خلق کند و تبلیغات پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد. با توجه به افزایش پیام های تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیام ها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از خلق پیام های جذاب، متفاوت، باور پذیرتر برای عموم و پیام های غیر مستقیم، بسیار کارآمد تر و کم هزینه تر از تبلیغات می تواند محصول و یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جا دهد.
سه قاعده ای که می بایست در انجام فعالیت روابط عمومی خود در نظر داشته باشیم:
آنچه می بایست در انتهای این مقاله به آن توجه کنید این است که امروزه یک برنامه استراتژیک بازاریابی که ابزار روابط عمومی در آن نقشی نداشته باشد و یا از کمترین امکانات آن بهره برداری کند، قطعاً موثرترین برنامه بازاریابی نخواهد بود. در این برنامه بازاریابی بودجه بسیار زیادی صرف شده و بی شک به اندازه هزینه انجام شده موثر نخواهد بود.
روابط عمومی:
پل ارتباط میان مدیریت، مردم و کارکنان است. در استحکام تقویت این پل بیشتر تلاش کنید.
روابط عمومی علمی است از علوم انسانی، هنری است مبتنی بر تعامل و فنی است بر پایه مخاطب محوری.
روابط عمومی موتور شتابدهنده در نیل به اهداف سازمانی است.
روابط عمومی ویترین سازمان است، خوبیها را در آن جمع و بدیها را از آن دور کنید.
روابط عمومی بخش مراقبتهای ویژه سازمان است.
روابط عمومی آینه تمامنمای فعالیتها و سخنگوی سازمان است.
روابط عمومی یک ضرورت انکارناپذیر سازمان است.
کار روابط عمومی وصل کردن است نه فصل کردن.
روابط عمومی آموختهای از علم و هنر است که در خدمت مدیریت است نه مدیر.
روابط عمومی عبارت است از اطلاع بر افکار عمومی و سنجش و ارزیابی آن.
.
به طوری که روابط عمومی برای بلندمدت برنامهریزی میکند اما تبلیغات در کوتاهترین زمان ممکن بهدنبال نتیجهاست و البته این ریسک کار را بالا میبرد. روابط عمومی با صبر وحوصله و اختصاص زمان به مشتری برای فکر کردن و نیز همین زمان برای شرکت در جهت جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری و ارائه خدمات بهتر سعی در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان شرکت دارد.
ارئه چهره واقعی و شفاف شرکت به مشتریان، از وظایف مهم روابط عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مشتریان صاحبان اصلی شرکت هستند و بدون وجود آنها شرکت وسود دهی معنی نخواهد داشت در مییابیم که باید به روابط عمومی حرفهای به دیده یک عنصر و یک لازمه در هر سازمانی نگریسته شود.
مدیران عامل و مدیران ردههای بالا زمان کافی برای رسیدگی به سیل اطلاعاتی که هر روزه به سازمانها سرازیر میشوند، ندارند والبته تمام این اطلاعات نیز به کار آنها نمیآید در این زمینه دسته بندی این اطلاعات، به روز آوری آنها و شناخت ارتباط آنها با سمتهای متفاوت مدیران نه تنها به صرفه جویی در زمان آنها کمک فراوانی میکند بلکه باعث جلوگیری از پراکندگی و سردر گمی واحدهای مختلف سازمان میشود. این کاتالیزور تصمیم گیری در سازمان تا حد زیادی به مشتریان نیز کمک میکند. و آنها هم میدانند برای مطالبات خود به کجا مراجعه نمایند
امروزه مشتری مداری نه به عنوان یک شعار که به عنوان یک رکن اصلی در سود آوری و بقای سازمانها و شرکتها به موضوعی حیاتی تبدیل شدهاست و دیگر نمیتوان با شعار دادن بدون عمل گفت که سازمانی به این امر پرداختهاست یا سازمان این ادعا را داشته باشد در حالیکه در عمل مشتریان رضایتی از سازمان ندارند.
بازگو کردن واقعیتهای سازمانها برای مشتریان و حد این شفاف سازی دغدغه اصلی روابط عمومیها است چرا که آنجا که پای بازگو کردن اسرار سازمان در میان است میان حقوق مشتری و اسرار سازمان باید به بهترین نحو توازن برقرار کرد.
ساختن چهرهای مناسب از سازمان در میان مردم و مخاطبان اصلی سازمان یا شرکت و نیز مطرح کردن نام یا برند در بین این همه سازمان و شرکت که روزانه به تعداد آنها افزوده میشود، کاری است که تنها یک روابط عمومی حرفهای و آگاه از عهده آن بر میآید.
روابط عمومی به دنبال سود دو طرفهاست و مثل تبلیغات تنها به سود سازمان خود فکر نمیکند و در واقع روابط عمومی تلاش دارد تا با ارتباطی هدفمند و موثر، ضمن برآوردن نیازهای سازمان خود در جهت شکل دهی صحیح به ارتباط مشتریان و سازمانش اقدام کند و از این طریق ارتباط مخاطبان با سازمان را
تسهیل کند .
نظرات
بسیار مفید بود.