جمعه, 02 آذر 1403

 



روابط عمومی و جایگاه ان در سازمانها و ادارهها

بسم الله الرحمن الرحیم

 

تقدیم به اساتید و پرسنل محترم دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحد 13 تهران

 

 امیدوارم  اموخته های من و امسال بنده در جهت پیش برد اهداف و سیاستهای دانشگاه جامع

علمی -کاربردی و مدرسین دروس کاربینی واقع به عمل اید .                                      

با توجه به رشته درسی بنده یعنی کاردانی حرفه ای و ارتباط کاری رشته  من با واحد روابط

عمومی و دفتر ریاست اداره خودمان سعی کردم از این طریق جدا از افزایش اموخته های خودم 

ارتباط درستی با واحد کاربینی و راهنمائیهای اساتید محترم  ایجاد نمایم  از این رو اولین هدف

من این است که کپی برداری نکنم و تشریح درستی از برداشتهای خودم از این دوره را منتقل

نمایم .                                                                                                            

 

 

دفتر روابط عمومی و ریاست معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری  با توجه به موقعیت

استراتژیکی خاص خود و به نوعی چون با دفتر ریاست سازمان ادغام شده است در واقع قلب

سازمان و محل توزیع درست مکاتبات به معاونتها و دفاتر زیر مجموعه  و از طرفی محل اصلی

پاسخکوئی به تمامی وزارت خانه ها و ارگانهای حساس کشور و دستگاههای اجرائی کشور

می باشد از این رو مطالب خودم را به چند قسمت تقسیم می کنم :  

 

 

images

 

 

 

 

 

 

                              

ابتدا در مورد ضرورت روابط عمومی و جایگاه ان در کلیه دستگا هها و نهاد ریاست جمهوری

می پردازیم و در ادامه به چارت تشکیلاتی این معاونت و شرح وظایف مختصر  معاونتها و

مدیریتهای زیر مجموعه معاونت نظارت ریاست جمهوری در غالب ارتباط کاری انها با روابط عمومی

سازمان می پردازیم .

وظیفه اصلی روابط عمومی و دفتر ریاست  مدیریت ارتباطات بین سازمان و دفاتر مرتبط است از

طرفی نباید مخاطبین برون سازمانی را نادیده گرفت .

اولین چیزی که در ذهن تداعی می شود ان است که روابط عمومی و دفتر ریاست در کجای

سازمان قرار دارد  .

رابطه رئیس سازمان با روابط عمومی یک رابطه افقی و همسطح است اگر این رابطه عمودی و از

بالا به پایین باشد روابط عمومی نمی تواند معجزه کند یکی دیگر از وظایف یک مسئول روابط

عمومی و دفتر رئیس سازمان  با تدبیر و دانا اینست که قدرت توجیح مشکلات رئیس سازمان را

داشته و بر حل ان فائق اید.

بنابراین روابط عمومی و دفتر ریاست در یک دیدگاه تخصصی نوعی مدیریت با عملکردی اگاهانه ؛

پیوسته و برنامه ریزی شده است که شکل گیری افکار عمومی منطبق با سیاست های سازمان

را رسالت بزرگ خود می داند که بر اساس ان می توان میان ارکان مختلف سازمان و افکار

عمومی حسن تفاهم ایجاد کرد .

در یک جمع بندی مختصر باید گفت نقش روابط عمومی و دفتر ریاست و جایگاه مناسب ان عامل

مهم تقویت جایگاه معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری  است.

واقعیت مطلب این است که اگر بخواهیم یک تحقیق جامع و برداشت درست خودمان را از جایگاه

اصلی دفتر روابط عمومی و ریاست بیان کنیم نمی توان چالشهای موجود در ان را ندیده گرفت واز

کنار ان به راحتی گذشت چرا که اگر مبرا از این باشد می توان ان را یک ارگان بی نقص وبدون

کوچکترین معضلی دانست و در این صورت باید منتقدی وجود نداشته باشد که ان هم دور از ذهن

است .

از این جهت اندکی به چالشهای موجود در ان می پردازیم :

در اخر این مبحث باید چالشها و سختیهای موجود در این حوزه را جدی گرفت در واقع چالشهای

فراوانی در این بخش به چشم می خورد با ان که شاید در جایگاه نقد ان نباشم ولیکن برداشت

خودم را از ان خدمتتان عرض می نمایم .

به امید رفع این معضل از بدنه اداری تمامی دستگاههای نظام جمهوری اسلامی ایران

به  رغم این که در کشور گرایش زیادی برای حرکت به سمت "جامعه مدنی"و توانمندی و

قابلیتهای روابط عمومی وجود دارد ؛تا کنون کمتر روابط عمومی توانسته است از این وضع برای

تسریع روند جریان توسعه خود استفاده کند .چالش بعدی وابستگی صرف روابط عمومی

و دفتر ریاست به ریاست سازمان است .این وابستگی کامل گاه "خطر مدیریت مداری " را در

روابط عمومی یک سازمان افزایش می دهد .چالش دیگر "آمیختگی تشکیلاتی " روابط عمومی با

سایر بخشهای تشکیلاتی سازمان چون اطلاعات ؛ انتشارات؛ امور بین الملل و ...متاسفانه

تعدادنیروهای متخصص و کارشناس در حوزه ریاست است. و از دیگر مشکلات چالش حرفه ای

بودن کارکنان و کارشناسان آن است به طوری که همه این نیروها چه به لحاظ تعدادو چه به لحاظ

تخصص ؛ جوابگوی نیاز دستگاهها نیستند .

مهمترین چاش در این راستا نا آگاهی مدیران ارشد سازمانها از نقش موثر روابط عمومی در اقناع

و جلب مشارکت مردم است که این امر مستلزم آموزشهای لازم جهت تغییر نگرش مدیران ارشد

است. مدیران روابط عمومی و دفتر ریاست باید به دو علم ارتباطات و مدیریت آشنائی کامل

داشته باشند . بیشتر مدیران روابط عمومی فاقد نگرش تفکر مدارانه به روابط عمومی

هستند .داشتن توانمندی و استعداد ذاتی برای یک مدیر از ویژگیهای مهم است . چرا که روابط

عمومی ترکیبی از فن و هنر برقراری ارتباط صحیح با مدیریتهای زیر مجموعه خود و مردم است .

از دیگر توانائیهای یک مدیر روابط عمومی خوب صاحبنظر بودن او در امور فرهنگ اجتماعی ؛ بهره

مندی چگونگی استفاده از مشاوران نیروهای کارشناس بیرون از سازمان و تسلط بر فعالیتها ؛

سازو کار و تصمیمات سازمان متبوع و .... است . 

واینها مهیا نخواهد شد مگر انکه توجه جدی به افکار همه کارکنان در ایجاد حرکت ؛ اصلاح و جریان

سازی سالم بودن در نظر گرفتن امیال و رویکردهای سیاسی مخرب که متاسفانه یکی

از معضلات روابط عمومی هاست و در کنار آن ارائه مشاوره های موثر به مدیران ارشد سازمان و

دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیر مسئولانه واحدها و افراد  صورت پذیرد .

 

در همین راستا دولت و مسئولان نظام ضمن آنکه باید دغدغه های رهبری معظم انقلاب را در

خصوص روابط  عمومی دستگاه خود جدی تلقی نمایند چاره ای باقی نمی ماند که با اندیشیدن و

تدابیر لازم ؛ تلاش مضاعف نمایند تا با لحاظ کردن تغییرات ضروری ؛ روابط عمومی های سنتی را

به سوی روابط عمومی های دیجیتال سوق داده و آماده  سازند و این امر مهم محقق نخواهد

شد مگر با ایفای نقش مدیران که فناوری جدید را درک کنند و آگاهی مناسب از آن داشته

باشند .

 

مطلب بعدی که بی ارتباط با  مطالب قبل نیست   : 

                 

1- داشتن توانائی لازم برای حضور در این دفتر و شناخت کلی از معاونت و وظایف محول شده به

ان درجهت توزیع درست مکاتبات و پاسخگوئی  به  مخاطبین از ضروریات میباشد به عنوان مثال

بخشی از وظایف محموله معاونت نظارت شناخت درست از قانون برنامه پنجم توسعه است و به

منظور حسن اجرای قانون برنامه و ارزیابی میزان پیشرفت کشور در چهار جوب سیاستهای کلی

برنامه ؛ دستگاههای اجرائی مکلفند تا پایان شهریور ماه هر سال گزارشی از عملکرد هر یک از

مواد ذیربط سال قبل را به معاونت تسلیم نمایند. معاونت موظف است گزارش عملکرد مذکور را

همراه با نظرات خود و بررسی مواد برنامه و شاخص ها و متغییرهای مربوطه به رئیس جمهور

ارائه نماید. رئیس جمهور مکلف است گزارش مذکور را همزمان با لایحه بودجه سالیانه تا پانزدهم

آذر ماه هر سال به مجلس شورای اسلامی ارائه و خلاصه آن را در جلسه علنی به اطلاع

نمایندگان برساند. ( ماده 213 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی ؛ اجتماعی و فرهنگی جمهوری

اسلامی ایران)          

                                            

2- ساختار  تشکیلاتی  اصلی سازمان یا معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری و شرح وظایف

هر معاونت در چهار چوب قوانین و مقررات    

معاونتهای سازمان عبارتند از :

معاونت برنامه ریزی

معاونت بودجه

معاونت نظارت راهبردی

معاونت مجلس ؛حقوقی و استانها

معاونت توسعه مدیریت و فن آوری و پشتیبانی

                                                              

وظایف معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری با برخورداری از تشکیلاتی نوین و

جامع و در چهار چوب قوانین و مقررات عهده دار وظایف متعددی بوده که عمده ترین آنها

عبارتند از:

 

الف:  برنامه ریزی

*  انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی و اجتماعی و پیش بینی منابع کشور به منظور تهیه

برنامه و بودجه .

* تهیه و تنظیم برنامه های میان مدت و بلند مدت به منظور نیل به توسعه پایدار و همه جانبه در

کشور

ب:  بوجه ریزی

* پیشنهاد خط مشی ها و سیاست های مربوط به بودجه کل کشور به شورای اقتصاد

*تهیه و تنظیم بودجه سالانه  کل کشور با همکاری دستگاههای ذیربط

ج:  نظارت و ارزیابی

*نظارت مستمر بر اجرای برنامه های توسعه و پیشرفت سالانه آنها

* نظارت و ارزیابی کارائی و عملکرد دستگاههای اجرائی کشور

* نظارت و ارزیابی طرحهای عمرانی کشور

د:  امور فنی

* اسقرار نظام فنی و اجرائی طرح های عمرانی کشور از طریق تدوین ظوابط فنی و

اجرائی طرح ها

*سازمان دهی و ارزشیابی  عملکرد عوامل فنی و اجرائی از طریق تهیه و تدوین اجرا و نظارت بر

اجرای ضوابط  مربوط به تشخیص صلاحیت فنی و ارجاع کار به واحدهای تهیه و اجرا کننده طرح

های عمرانی

ر: امور انفور ماتیک

* برگزاری و اداره جلسات شورای عالی انفورماتیک کشور بر اساس آیین نامه مربوط و پیگیری و

اجرا ی مصوبات شورا

* تهیه ائین نامه و ضوابط برای سالم سازی مراکز فعالیت کامپیوتری و احراز صلاحیت و طبقه

بندی شرکت های کامپیوتری

* هماهنگی و نظارت بر امور شرکت های کامپیوتری

* صدور مجوز برای واردات تجهیزات کامپیوتری

           

4- ارئه گزارش اقتصادی و اهمیت ان برای تمامی دستگاهها و نهادهای زیر مجموعه دولت و       

 مشاغل مرتبط با ان                   

تهیه گزارش اقتصادی و نظارت بر عملکرد برنامه طبق مفاد ماده 157 قانون برنامه چهارم به عهده

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گذاشته شده است .

که در ان عملکرد حوزه های فرابخشی و حوزه های بخشی  پوشش داده شده است

بعلاوه در ماده 158 قانون برنامه چهارم ؛ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی را  موظف به تهیه

گزارش ارزیابی میزان پیشرفت مقایسه ای کشور در قالب شاخص های متناسب با شاخص های

بین المللی  نموده است .

لازم به ذکر است ارئه گزارش مطلوب بدون دادن اطلاعات درست و به موقع از جانب دستگاههای 

اجرائی  و  وزارت خانه ها امکان پذیر نمی باشد بنابراین نباید زحمت کارشناسان و صاحب نظران

اقتصادی دیگر را که در حوزه تخصص خود فعالیت می کنند  را نادیده گرفت.

untitled

 

 

 

 

تمامی این فعالیتها در معاونت نظارت راهبردی  با هماهنگی دفتر روابط عمومی و ریاست و دیگر

کارشناسان اجرائی و عمرانی کشور زنجیر وار به هم متصل بوده و هر یک به نوبه خود و در

جایگاه خود از اهمیت فوق العادهای برخوردار می باشد امید است با دانش به این که ارمانهای

نظاممان را جدا از خودمان نبینیم و همیشه در بهبود هر چه بهتر انها قدم برداریم . تا بتوانیم در

یک قالب صحصح خودمان را با شاخص های بین المللی مقایسه نماییم.

 

با نهایت احترام وتشکر از زحمات شما                                                                               

اسدالله  کاظمی قشلاق   

 

     

 

        

 

                                                                                                 

نويسنده : اسد اله کاظمی قشلاق

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.