كاربيني كاداني امور فرهنگي محمد گل پرور
- توضیحات
-
منتشر شده در چهارشنبه, 02 دی 1394 14:38
-
نوشته شده توسط محمد گل پرور
-
بازدید: 745
1-كاربيني چيست ؟ از دروسي كه دانشجو در مقطع كارداني و كارشناسي ميگذراند، درسهايي بنام (كاربيني و كارورزي) است. كه از اقدامات مهم دانشگاه آماده كردن دانشجو و تربیت نیروی مهارتی و متخصص متناسب با محيط شغلي در جامعه و مهارتهاي دوره كاربيني و كارورزي است. و هدف از آن، آشنا كردن دانشجو با رشته مرتبط و قرار گرفتن در محيط كار به صورت واقعي و آشنا شدن با فرآيند كار در سازمان مورد نظر ميباشد. بنابراين كاربيني عنوان درسي است كه دانشجويان متناسب با رشته تخصصی با شرایط محیط کار واقعی و مشاغلی که قرار است درآینده عهدهدار آن شوند، آشنا شده و با چشم اندازي كه از رشته خود دارند، طي چند جلسه از نزدیک از تعدادي مراكز محيط كار مرتبط با رشته درسي خود بازدید بعمل آورده و نتيجه اين بازديد را در قالب يك گزارش و تحقيق به اطلاع استاد ميرسانند و مطلب خود را ارائه مينمايد. *شناخت كامل رشته تحصيل و مشاغل قابل احراز پس از طي تحصيل ؟ با توجه به اهمیت روزافزون فرهنگ و مراكز فرهنگی در جامعه كنونی این رشته با هدف تربیت و پرورش مدیران فرهنگی جهت ساماندهی و برنامهریزی فعالیتهای فرهنگی، هدایت مؤسسههای فرهنگی، نظارت بر امورفرهنگی و تحقیق درخصوص مسایل فرهنگی ایجاد شده است.این رشته یكی از دورههای رسمی آموزش عالی كشور است كه دانشجویان آن از میان افراد دارای مدرك كاردانی پس از موفقیت در آزمون كارشناسی ناپیوسته پذیرفته میشوند. ب – مشاغل قابل احراز : - كارشناس امورفرهنگي در رسانههاي اجتماعي و دفتر روابط عمومي سازمانها - سرپرست واحدهاي فرهنگي در امر روزنامه نگاري و مقاله و رسانه 2-مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد؟ - سرپرست واحدهاي فرهنگي سازمانها و مؤسسات دولتي و غيردولتي - كارشناس امورفرهنگي در امر پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي - سرپرست واحدهاي فرهنگي سازمانهاي و مؤسسات دولتي و غيردولتي - كارشناس برنامهريزي فرهنگي سازمانها شامل كانونهاي فرهنگي كودكان و نوجوانان و شوراهاي فرهنگي شهرداريها - كارشناس فرهنگي امور بينالملل، كارشناس ميراث فرهنگي و كارشناس امور اطلاعرساني - كاردان مطالعات فرهنگي، اجتماعي و مردمشناسي و قومگرايي 3- رشته تحصيل شما در محيط كار چه نقشي دارد؟ ارتباط رشته امور فرهنگی صرفا در زمینه رشد فعالیتهای فرهنگی در پژوهشگاه علوم انسانی میباشد و نقش بسيار مهمي را در سازمان دارد، زیرا باید تمامی عملکرد سازمان را از لحاظ فرهنگي و ارتباطات را آناليز و تجزیه و تحلیل كرده و تمامی اطلاعات را بصورت دقيق و درست به مدير و رئيس آن سازمان ارسال نمايد. زيرا ارتباط با ديگر فرهنگ سازمانها جهت برقراري ارتباطات فرهنگي و اجتماعي با مشتريان در جهت توسعه اهداف و ارتباطات سازمان ميتواند فایدههای بسیاری داشته باشد. ميتواند افکارسنجی و نظریات و خواستههای مشتریان و سازمانها را به سمت بهترینها هدایت نمايد. و اصولاً ارتباطات فرهنگي ميتواند يكي از راهكارهاي مناسب در اين زمينه باشد. به عنوان مثال : - ايجاد سيستم پاسخگويي به ارباب رجوع - برنامهريزيهاي بلندمدت براي آينده سازمان - تحليل اطلاعات فرهنگي در كليه موضوعات مختلف سازمان و اجراي بهترين راهكار - ايجاد سيستم آمار و اطلاعات واحدهاي مختلف سازمان - هماهنگي جلسات برگزار شده در دفتر و هماهنگی پذیرایی جلسات 4-چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟ 1- درايت و تيزبينيدر تصمیمگیریهای مدیریت و مسائل فرهنگی بسیار لازم و مؤثر 2- قبول مسئولیت، توانایی کار در شرایط دشوار فرهنگی، نوآوری و خلاقیت و كارآفريني 3- بصیرت اجتماعی و واقع بینی، احساس مسئولیت کاری و اخلاقی 4- سلامت جسمانی کامل و شكيبايي و برخورد مناسب 5- داشتن آگاهیهای لازم بروز شده در رابطه با فرهنگ 6- دارابودن رشته تحصیلی مرتبط با امور فرهنگي تحقیق و تفحص در امور فرهنگی 7- آشنایی با علوم اجتماعی (کلیات مدیریتی، علوم فرهنگي و علوم اجتماعي و هنري) 8- مطلوب بودن رفتار و برخورد مناسب با مسائل انتقادي سازنده 5- شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟ با توجه به اینکه هر ملتی از فرهنگ خاصی برخوردار است، به نظر پاسخ آن قدري دشوار است. اما اگر چنانچه عملكردها و فعاليتهاي سازماني و يا نهادي چه از لحاظ فرهنگي و اجتماعي و چه از لحاظ مردمي و ديني نزديك به فرهنگي كشورمان باشد، ميتوان رايزنيهاي مختلف فرهنگي در جهت پيشبرد اهداف فرهنگي سازمان انجام داد. زیرا یک سازمان فرهنگي فعال، همیشه درحال اطلاعرسانی به درون سازمان و برون سازمان میباشد و همچنین بازخورد این اطلاعات را از طريق كارشناسان فرهنگي و دفتر روابطعمومی تجزیه و تحلیل مینمايد چنانچه بسياري از پيشرفتها در شركتهاي بازرگاني و اقتصادي جهان به خاطر امر تبليغ و اطلاعرساني دقيق و به موقع ميباشد كه ميتواند نقش والايي در شكوفايي سازمان مربوطه داشته باشد. فعاليتهايي نظير : امور فرهنگي و ارتباط با رسانهها، انتشارات و تبليغات، امور آگهيهاي مناقصه و مزايده، خبرنگاری،روزنامهنگاری، عكاسي، برگزاري جشنواره و نمايشگاهها، فعاليتهاي سمعي و بصري كه از طريق وسايل ارتباط جمعي و تجهيزاتي از قبيل: راديو، تلويزيون، رایانه، موبایل، تلفن، نمابر، لپ تاپ، اسكنر و ... ميباشد. 6-تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و چهان چگونه است ؟ از زمانيكه نياز به كسب درآمد بوده، بنابراين برنامهريزي و مديريت بر چگونگي انجام كار و اهداف کار نظارت نيز وجود داشته است. كلاً از زماني كه جوامع بشري بوجود آمده همواره عناصر فرهنگي هم با علم روز دستخوش پيشرفت و تحول گرديده است. از اين رو برای پیشبرد اهداف افراد جامعه در کنار آن فرهنگ هم متولد شده است پس چه در ایران چه در کل مشاغل مربوط به فرهنگ و مدیریت فرهنگی از زمانهای بسیار دور از مسائل فرهنگي استفاده میشده است. حال چه به صورت قانونمند و چه به صورت تجربی و خودجوش. همه جوامع بشري متأثر از فرهنگ ميباشند. 7-شرايط شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد؟ - سختي و پيچيدگي:داشتن برنامهریزی، علاقمندی، دقت، تمرکز ونظایر آن در این رشته از حساسیت خاصی برخوردار است. بايد از سختی و پیچیدگی و خواستههای افراد یا مشتریان مطلع بود و آنها را تجزیه و تحلیل نمود تا به نتیجه مطلوب رسيد. و بايد خواستههاي فرهنگي مشتريان و ديگر سازمانها و نهادها را با سازمان متبوع هماهنگ و همسو كرد. - قوانين و مقررات انجام كار:قواعد ورویه های مربوط باید در انجام امور محوله مد نظر قرار گیرد. قوانین و مقررات کلید رشد هر شغل و حرفه میباشد و با تدوین قوانین و مقررات مناسب و اشراف نسبت به آنها ميتوان شغل فرد را ارتقاء داد و از هرج و مرج جلوگیری کرد. - مباحث ايمني و بهداشت:مباحث ایمنی وبهداشت در محیط کار به منظور نگهداری وسلامت نیروی انسانی میباشد.بهداشت چه در محیط کار و چه در محیط خانواده هر دو در نهایت به بهداشت فردي منتهی میشود و بهداشت فردی ضامن رشد و بقای جامعه سالم است بهداشت و ایمنی در محیط کار هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی از ضروریات است و میتواند نقش بسزایی را در پیشبرد اهداف هر نوع فعالیت داشته باشد. - مباحث فرهنگي و اجتماعي (جاذبه و انگيزههاي شغلي):نقش امور فرهنگی در ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی، از جمله علاقمندی به حرفه، ارتباط مؤثر با دیگران، شرکت در گروههای کاری، حرفهای و... جبران خدمات از سوی میدان، انگیزههای شغلی را افزایش خواهد داد. هر كس در شغلی میتواند موفق باشد، که آن شغل مغایر با افکار و ایدههای او نباشد. بنابراين مباحث فرهنگی و اجتماعی در گزینش شغل و روحیات هر فرد بسیار حائز اهمیت است و حرفهای که برای فرد فاقد جاذبه باشد به مرور زمان در فرد ایجاد دلسردي و دلزدگي خواهد نمود. 8- سئوال تكراري است مانند جواب سئوال 5 است:
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.