جمعه, 02 آذر 1403

 



كاربيني كارشناسي روابط عمومي الكترونيك(در وزارت جهاد كشاورزي)

دانشجويان كارشناسي روابط عمومي الكترونيك خانم ها زينب احمدي

مقدمه
وزارت جهاد كشاورزي از وزارت خانه هاي خدوم وپر تلاش چه در عرصه هاي جنگ تحميلي وچه در عرصه هاي سازندگي وآباداني گشور بوده وهست .وامروزه توانسته با بكارگيري از تكنولوژي روز وهمدلي ميان تك تك روستاها وبخش هاي ايران اسلامي گامهاي بلندي را در عرصه هاي كشاورزي نوين وباغات وزراعت روستاي وحتي شهري داشته باشد وبا خدمات خوبي كه توانسته به اين قشر زحمت كش جامعه بدهد ‏، كمك به رشد وتعالي ودلگرم شدن مردم روستاي در زندگي وكاروبيشگي آنها بنمايند وان شاالله با خدمات شاياني كه دراين عرصه ها از اين وزارتخانه شاهد هستيم باعث كاهش روز افزون مهاجرت روستاي به جمعيت شهري، جهت كار و امرار معاش خواهيم بود، كه اين موضوع مي طلبد با داشتن روابط عمومي وگزارشهاي خوب در اين عرصه هاي و تكنولوژي نوين وگسترده رسانه اي ، خدمات به روز كه مي توانند در عرصه هاي كشاوزي وباغات وزمين هاي زير كشت به مردم زحمت كش روستاها وبخش ها داد، آشنا كرد تابه كارهاي كشاورزي خود با پشت گرمي وبا حمايت در اين عرصه ها ادامه دهند.  

با حضور در اين وزرات خانه متبوع در موضوع درس كاربيني جناب آقای حمید شکری معاون مرکز و ریئس گروه مطالعات برنامه ریزی ارتباطی   مارو با تک تک بخشهای روابط عمومی جهاد کشاورزی که در ذیل آمده آشنا کردند     

-شکل گيری روابط عمومی
روابط عمومي در وزارت جهاد كشاورزي
روابط عمومي جهاد كشاورزي از ادغام روابط عمومي‌هاي وزارت جهاد سازندگي و كشاورزي سابق بوجودآمده ورسماً از سال 1380 فعاليت خود را آغاز كرده است .
لذابه نظرمي رسددربيان تاريخچه ناگزير بايد تاريخچه روابط عمومي در وزارتخانه هاي مذكور را مرور كنيم.
شكل گيري و پيدايش روابط عمومي در وزارت جهاد سازندگي سابق
جهاد سازندگي از ابتدا به صورت مديريت شورايي اداره مي شد كه وزير جهاد سازندگي نيز عضو آن بود. از ميان اين جمع يك نفر عهده دار مسؤوليت روابط عمومي بود كه در واقع حوزه هاي فرهنگي، آموزشي، اداري، مالي، پژوهشي و غيره را به عهده داشت و در مجموع وظايف روابط عمومي به معناي مصطلح آن را دربرنمي‌گرفت.
در سال 1367 بحث مستقلي تحت عنوان روابط عمومي در جهاد سازندگي مطرح شد و ازآن‌ سال‌تا‌ اواخر سال 1379 روابط عمومي به معناي مصطلح آن، آغاز به فعاليت كرد.
روابط عمومي در جهاد ابتدا به مدت كمي تحت عنوان ”واحد تبليغات“ و سپس با نام”روابط عمومي“ شروع به كار كرد. با توجه به نياز به توسعه و گسترش ابعاد كاري، در سال 1371 به اداره كل روابط عمومي جهادسازندگي ارتقا يافت و شرح وظايف و نمودار تشكيلاتي آن توسط اداره كل تهيه و توسط مسؤولان ذيربط در وزارت جهاد سازندگي تصويب و در نهايت در بهمن ماه 1373 به تصويب نهايي سازمان امور اداري و استخدامي كشور رسيد.
روابط عمومي وزارت جهاد سازندگي از سال 1372 با 7 نفر كارمند و حداقل امكانات و تجهيزات، فعاليت‌هاي خود را شدت بخشيد و در سال 1375 با جذب نيروهاي متخصص و كارآمد و افزايش امكانات، تعداد كاركنان آن به 44 نفر افزايش يافت.
روابط عمومي در وزارت جهاد سازندگي از سه اداره انتشارات، تبليغات و نمايشگاه‌ها و ارتباط با رسانه‌ها و 4 واحد آموزش و برنامه ريزي، پژوهش و افكار سنجي، ارتباطات مردمي و اطلاع رساني و امور عمومي و پشتيباني تشكيل يافته بود. اين روابط عمومي 5 سال پياپي به عنوان روابط عمومي برتر كشور برگزيده شد.

روابط عمومي در وزارت كشاورزي سابق:
در سال 1335 كه براي اولين بار هدف و شرح وظايف وزارت كشاورزي تدوين شد، سخني از واحدي با عنوان روابط عمومي نرفته بود و چند سال بعد از آن بود كه اين واحد جديد به تشكيلات وزارت مذكور اضافه شد. در سال هاي 1346 و 1347 باتصويب قوانيني چهار وزارتخانه كشاورزي، اصلاحات اراضي، منابع طبيعي، توليدات كشاورزي و مواد مصرفي، عهده دار فعاليت هاي مربوط به بخش كشاورزي شدند. كه هر يك از آنها داراي واحد روابط عمومي بودند. در سال 1350 وزارت كشاورزي و منابع طبيعي از ادغام دو وزارتخانه به وجود آمد و در تشكيلات مصوب اين وزارت جديد ـ كه مربوط به سال 1351 است ـ واحد روابط عمومي در زيرمجموعه معاونت پارلماني (امور مجلس) جاي داشته است. در سال 1354 سازمان امور اداري و استخدامي كشور طي بخشنامه‌اي، الگوي وظايف واحد اطلاعات و انتشارات روابط عمومي را به كليه وزارتخانه ها ابلاغ كرد و از جمله بر يكساني نام اين واحد در همه دستگاه ها ـ اداره كل اطلاعات و انتشارات و روابط عمومي ـ و نيز بر لزوم فعاليت آن در زير نظر مستقيم وزير ( يا بالاترين مقام دستگاه ) تأكيد ورزيد.
  از آن پس طي تفكيك وتجميع وظايف دستگاه هاي عهده دار امور بخش كشاورزي، همچون وزارت كشاورزي و عمران روستايي تا زمان حاضر، شامل ”دفتر روابط عمومي“ در تشكيلات متبوع خود بوده اند. گفتني است كه جايگاه تشكيلاتي روابط عمومي به رغم تأكيد بخشنامه مزبور و همچنين تأكيد دولت هاي پس از انقلاب، غالباً با تفويض اختيار وزيران وقت در زير نظر معاونت هاي وزير بوده است تا آنكه با تلاش بسيار، از سال 1375 اين واحد به طورمستقيم زيرنظروزيروقت به انجام وظايف خطيرخود اشتغال داشته‌است.
شرح وظايف مركز روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي
1-   ارتباط و همكاري مستمر با رسانه‌هاي جمعي اعم از ؛ (صدا و سيما، خبرگزاريها، روزنامه‌هاي كثيرالانتشار و نشريات تخصصي كشاورزي و دامپروري، سايت‌هاي خبري و...) به منظور انعكاس دستاوردها، توانمنديها و برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي.
2-      مديريت و برنامه‌ريزي براي توسعه ارتباطات الكترونيكي از طريق پايگاه اطلاع‌رساني (سايت) و بهنگام كردن رويدادهاي بخش كشاورزي ..
3-      ساماندهي و توسعه سيستم جمع آوري اطلاعات و اخبار مربوط به واحدهاي مختلف زير مجموعه وزارت جهادكشاورزي   ( توسعه بانك اطلاعات رسانه‌اي)
4-      پوشش خبري و تصويري مراسم مختلف نظير؛ همايش‌ها، سفرهاي مسئولين و مراسم افتتاح طرح‌هاي و پروژه‌ها و.. با دعوت از نمايندگان رسانه‌‌هاي جمعي و يا اعزام كارشناسان خبر.
5-      پاسخگويي به كليه انتقادات مطروحه در رسانه‌هاي جمعي ( صدا و سيما، مطبوعات و نشريات تخصصي و خبرگزاريها و سايت‌ها )
6-      هماهنگي براي شركت مديران و كارشناسان وزارت جهاد كشاورزي در برنامه ها و ميزگردهاي راديو و تلويزيوني و مطبوعاتي .
7-      بررسي مشكلات، مسائل و چالش‌هاي موجود در مخاطبان بخش كشاورزي
8-      تهيه وتدوين طرح‌هاي مطالعاتي مرتبط با افكار عمومي در سطوح ملي، استاني، منطقه اي و محلي
9-      انجام پژوهشهاي كاربردي در جهت يافتن راهكارهاي جلوگيري از بحران هاي ناخواسته بخش كشاورزي
10-   سياست گذاري و هدايت كليه فعاليت هاي مطالعاتي،رسانه اي،انتشاراتي،تبليغاتي مرتبط با روابط عمومي هاي كشور در سطح روابط عمومي جهادكشاورزي استانها ، سازمانها و شركت هاي وابسته به جهاد كشاورزي
11-   بررسي راهكارهاي بهبود سياست ها و روشهاي مديريتي و برنامه‌ريزي بخش كشاورزي با مطالعه طرحها و پروژه‌هاي در حال اجراي وزارتخانه در ابعاد مختلف
12-   ارتباط با مراكز علمي و پژوهشي كشور در جهت ارتقاء سطح تحقيقات علمي روابط عمومي هاي وزارت جهاد كشاورزي
13-   انجام مطالعات تحليل محتواي مطبوعات و رسانه ها در جهت بررسي مشكلات نظام اطلاع رساني موجود در بخش كشاورزي در سطوح مختلف و مقاطع زماني متفاوت
14-   انجام تحقيقات موردي در خصوص مشكلات مرتبط با توليد كنندگان، كشاورزان و بهره برداران محصولات مختلف بخش كشاورزي
15-   شناسايي و سازماندهي و همكاري در برگزاري جشنواره هاي محصولي استاني
16-   هماهنگي و همكاري بر اجراي جشنواره هاي فرهنگي مرتبط با بخش كشاورزي
17-   برنامه ريزي و اجراي جشنواره هاي ملي و سراسري بامضمون كشاورزي
18-   برگزاري مسابقات كشاورزي با هدف ارائه دستاوردهاي بخش كشاورزي
19-   تهيه بانك اطلاعات مخاطبان و ارسال ا طلاعات و دستاوردهاي بخش كشاورزي در قالب هداياي تبليغاتي
20-   فضاهاي عمومي و پوشش تبليغي ساختمانها ي وزارت
21-   برگزاري برنامه هاي بازديدي از طرحها و پروژهاي شاخص براي اصحاب رسانه ،دانشجويان و...
22-   هماهنگي و اجراي نمايشگا هاي تخصصي بخش كشاورزي و شركت در نمايشگاهاي داخلي و خارجي
23-   اجراي امورانتشاراتي درقالب نشريه ،برشور،كاتالوك،پوستر،كتاب و....
24-   برنامه ريزي امورارتباطات مردمي ورسيدگي به درخواست هاي مخاطبان ومراجعان بخش كشاورزي
25-   مستند سازي فعاليت ها ودستاوردهاي بخش كشاورزي درقالب فيلم ،عكس و....



نمودار تشكيلاتي مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت جهاد كشاورزي
 
  وزير
 
 - مشاور وزير و رئيس مركز  روابط عمومي و اطلاع رساني
 -حوزه رياست
     - معاون  برنامه ريزي
مركز
 -  معاون
اجرايي مركز
     
گروه ارتباط با رسانه ها و سايت
  گروه تبليغات
و نمايشگاه
ها
  گروه مطالعات و
برنامه ريزي
 
گروه
  انتشارات
  گروه ارتباطات مردمي
  گروه تجهيز
و پشتيباني
  گروه سمعي و
بصري
 
     
نقش هاي روابط عمومي
1.       فرهنگ‏سازي
- هدف فرهنگ‏سازي اين است كه احساس هويت را در اعضاي سازمان تقويت كند. به طوري كه در آنان نسبت به باورها و ارزش‏ها تعهد ايجاد كند.
 - ارزش‏ها موجب تقويت و ثبات هر چه بيشتر سازمان مي‏شوند و افراد تازه وارد را با علت وجود فعاليت و رويدادهاي سازمان آشنا مي‏كنند.
- قدرت فرهنگ، بيانگر يا نشان دهنده توافقي است كه بين اعضاي يك سازمان و ارزش‏هاي خاص وجود دارد.
براي عملي كردن نقش فرهنگ‏سازي
- ارزش آفريني از طريق تضعيف ويژگي‏هاي نامطلوب و تقويت ارزش‏هاي فرهنگي مطلوب؛
- تغيير فرهنگ سازماني از طريق شناساندن آن به كاركنان سازمان؛
- داشتن نقش قهرمان فرهنگي در سازمان براي الگوبرداري ديگران؛
- ايجادانسجام فرهنگي‌ميان‌كاركنان به شكلي‌كه‌همه‌داراي يك فرهنگ‌مشترك وقوي شوند؛
- ايجاد موج‏هاي فرهنگي جديد و به تعبيري ايجاد خلاقيت در فرهنگ سازمان؛
- نهادينه كردن فرهنگ سازمان از طريق اجراي درست سياست‏ها و برنامه‏هاي سازمان؛
2.  بحران ستيزي
1-  پيشگيري از بحران:
-شناسايي محورها و گلوگاه‏هاي بروز بحران
-فراهم آوردن فرآيندهاي برنامه‏ريزي براي پيشگيري از بروز بحران.
-يادآوري‏هاي مداوم به واحدهاي سازمان براي انجام اقدامات پيشگيرانه.
2- حل و فصل بحران:
-ترويج طرز تلقي سرمايه‏اي از بحران؛
-فراهم كردن زمينه‏هاي پذيرش اصولي بحران در سازمان؛
-خط شكن شدن در بحران و باز كردن راه براي بقيه فعاليت‏هاي سازمان؛
- هوشياري مضاعف در زمان بروز بحران در سازمان؛
- ايجاد فضاي آرام و تسلط بر امور سازمان؛
- حمله به قلب و نقاط كليدي بحران؛
- تصميم‏گيري‏هاي اصولي و منطقي در زمان بحران؛
- تقويت قدرت تركيب عوامل و توانمندي‏هاي سازمان براي حل بحران.
3. اعتبارسازي براي سازمان
- يكي از عوامل جلب و جذب مشتريان و مخاطبان جديد و كسب فرصت رقابت براي سازمان، وجود اعتبار و آبروي سازمان است.
 -  معمولاً سازمان‏ها به طور نسبي از اعتبار و حيثيت اجتماعي برخوردارند. البته اين اعتبار اجتماعي ممكن است تحت تأثير عوامل مختلف برون و درون سازماني خدشه‏دار شود.
-  بر اين اساس يكي از نقش‏هاي روابط عمومي، حفظ حيثيت و اعتبار سازمان و همچنين اعتبارسازي‏هاي جديد متناسب با شرايط و ويژگي‏هاي سازمان است.
 - حيثيت اجتماعي عبارت است از ميزان اعتباري كه مشتريان و افراد محيط، براي سازمان قائل هستند.
4. روشهاي اعتبار سنجي سازماني:
- بررسي نتايج فعاليت‏هاي سازمان از طريق نظرخواهي‏هاي مستمر.
آشكاركردن‌نتـــايج‌فعــــاليت‌ازطريق‌رواج‌تبليغــــات‌ســــازنده  وعلمي
 ومشخص‌كردن‌ميزان تأثيرگذاري توليدات سازمان برافراد، جامعه واشتغال و
 فرآيندهاي اقتصادي وفرهنگي منطقه وجامعه.
-  ارتباط نزديك با ارباب رجوع يكي از عواملي كه به سرعت در افت و ارتقاي اعتبار سازمان موثر است، مراجعه‏كنندگان هستند كه مبلغاني سيار براي سازمان مي‏باشند.
-  ديدن كاربردهاي محصول: معمولاً محصولات سازمان كاربردهاي خاصي دارد كه ممكن است گاهي اوقات استفاده از الگوي مصرف غلط ،اعتبار سازمان را خدشه‏دار كند. بر اين اساس لازم است از طريق بازرسي مستمر، كاربرد محصولات سازمان مورد بررسي قرار گيرد تا اعتبار سازمان حفظ و تقويت شود.
5. نظريه‏پردازي
- هدايت ايدئولوژيك سازمان به طور جامع‏نگر و كلي؛
- ايده‏سازي و ياددادن به كاركنان سازمان كه ايده‏سازي كنند؛
- تحليل مسايل حرفه‏اي و سازماني در ابعاد مختلف؛
- بيان فلسفه‏ها و رسالت‏هاي سازمان؛
- برقراري ارتباط بين مولفه‏ها و موضوعات؛
- تبيين درست جريانات سياسي درون و برون سازماني؛
- سوژه سازي براي فعال كردن تفكرات سازمان.
6. ظرفيت سازي
ارتباط با افكار عمومي براي گرفتن ايده هاي جديد
استفاده از تفكرات و خواسته هاي مخاطبان
آگاه كردن مديران از نظرات مردم ، توليدكننده گان ،بهره برداران ، تشكلها، رهبران فكري ، رسانه ها و...
كمك به تصميم سازيهاي سازماني
تقويت همبستگي و افزايش بهره وري درون و برون سازماني
آگاه كردن كاركنان از تغيير و تحولات سازماني
برقراري ارتباط مستقيم و غير مستقيم مديران با كاركنان و مخاطبان برون سازماني
ايجاد زمينه ها و بستر هاي تفاهم ، هم آهنگي ووحدت سازماني
7. آينده‏نگري
هدف از آينده‏نگري، محاسبه يا پيشگويي برخي از رويدادها يا شرايط آتي است. آينده‏نگري به مدير كمك مي‏كند تا شرايط آينده را به خوبي بشناسد و براي مشكلاتي كه در راهند، چاره‏انديشي كند.
 - به بيان ديگر هدف اصلي آينده‏نگري، كسب آگاهي درباره رويدادهاي نامعلومي است كه احتمالاً در آينده روي خواهد داد.
 - با پيش‏بيني اتفاقات آينده و مطالعه منطقي و تحليل اطلاعات موجود، مي‏توان آگاهانه به استقبال آينده رفت.
 -  در واقع آينده‏نگري، علم يا هنري است كه با استفاده از اطلاعات تاريخي و شيوه‏هاي كمي و كيفي، آينده را مورد تحليل قرار مي‏دهد.
روابط عمومي در نقش آينده‏نگري لازم است در زمينه‏هاي زير فعاليت كند:
ـ كسب آگاهي درباره حوادث نامعلوم كه رخ خواهد داد.
ـ تحليل اطلاعات محيطي در زمينه‏هاي مختلف
ـ پيش‏بيني‏هاي عالمانه درباره تحولات محيط و اثرات آن بر سازمان
ـ تقويت افق شناسي
ـ برنامه‏نويسي براي آينده
ـ آينده‏نگري و به دنبال آن آينده‏سازي براي سازمان
وساير نقشها:
نقش كاربردي اجتماعي : در اين نقش روابط عمومي بايد در شناساندن سازمان به جامعه اثر فعال داشته باشد .
نقش بدون با ر ارزشي . در اين نقش روابط عمومي يك ميانجي به حساب مي آيد .
نقش محافظه كارانه : در اين نقش ، روابط عمومي تقويت كننده مركز قدرت است .
نقش تندرو : در اين نقش روابط عمومي به دنبال تغيير و تحولات عمده است . (نقش استراتژيك)
نقش اقتصادي : در اين نقش دنبال منافع اقتصادي و سود سازمان است .
نقش ايده آل : در اين نقش ، روابط عمومي ساز و كاري است كه از طريق آن سازمان و مردم ارتباطات خود را تنظيم و تعارضات خود را حل و فصل مي كنند . در اين نقش روابط عمومي دو سويه و يا سه سويه عمل مي كند .
شرح وظايف ادارات روابط عمومي
 
حوزه مديريت:
شركت در جلسه هاي مديريتي   فعاليت های دفتر:
_ پاسخ‌گويي‌ و راهنمايي‌ مراجعين و پاسخگويي تلفن‌ها براي‌ ارتباط با مديركل‌
_ پاسخگويي‌ و راهنمايي‌ مراجعه‌كنندگان‌ حضوري‌ به‌ دفتر، 
هماهنگي‌ براي برگزاري  جلسات  برون سازماني  و هماهنگي براي تشكيل  جلسه‌ بااعضاي شوراي‌اداره‌ كل‌ ويا همكاران‌ روابط عمومي‌
گردش‌ كارتابل‌ وبررسي‌ كارتابل‌ ‌
هماهنگي‌ جلسات‌ برگزارشده‌ دردفتروهماهنگي‌ پذيرايي‌ جلسات‌
پيگيري‌ امور مربوط به‌ دفتر و دستورات‌ مديركل‌ و...
ماموريت‌هاي‌ استاني‌
اداره ارتباطات مردمي
 شرح وظايف اداره ارتباطات مردمي
- برنامه ريزي و هماهنگي ارتباطي ( تلفن گويا ) پيام نما، پاسخگويي سريع به     كاركنان ومخاطبان  بخش كشاورزي 
- ايجاد سيستم پاسخگويي به ارباب رجوع
- برنامه ريزي در جهت برگزاري ملاقاتهاي مردمي با وزير
- ايجاد پايگاه و شبكه اطلاعاتي از توانمندي ها و فعاليتهاي بخش كشاورزي
- برگزاري جلسات پرسش و پاسخ كاركنان با وزير
-برقراري ارتباط با تشكل ها و سازمان هاي غير دولتي ( NGOS ) تخصصي بخش كشاورزي و ساير تشكل هاي ذينفع اجتماعي و اقتصادي و ...
 
اداره انتشارات
واحد نشريات ادواري
الف – پيام جهادكشاورزي
(واحدها و سرويسهاي تخصصي)
1ـ بخشهاي تخصصي و موضوعهاي مربوط به بخش كشاورزي
2ـ سرويس مصاحبه: تنظيم، هماهنگي وترتيب دادن مصاحبه با مسوولان،‌ كارشناسان و دستاندركاران بخش كشاورزي در جهت تامين  مطالب  موردنياز نشريه
3ـ سرويس خبر: گردآوري،‌تامين و توليد اخبار كشاورزي
4ـ سرويسگزارش و مقاله: گردآوري و تامين گزارشها و مقالات
 5ـ   سرويس فني و هنري: انجام امور فني و هنري از جمله صفحهآرايي و امور فني نشريه
6ـبخش ويراستاري: پردازش و تنظيم مطالب از دو بعد رسمالخطي و محتوايي
7ـ بخش توزيع :  تهيه فهرست مشتركان جهت توزيع نشريات روابط عمومي
ب – زيتون 
 ( واحدها و سرويسهاي تخصصي)
 1- سرويس گزارش ومقاله: گردآوري،‌ تامين و جمع بندي مقالات تخصصي و گزارشهاي موردنياز نشريه طبق برنامهريزي موضوع و سياستگذاري كلي نشريه
۲- داوري مقالات توسط داوران منتخب
3- سرويسهاي فني و هنري: انجام امور فني از صفحهآرايي، طراحي تا ارسال براي چاپ نشريه
بخش توزيع:  تهيه فهرست مشتركان جهت توزيع نشريات ادواري روابط عمومي  
 واحد نشريات موردي
 1-انعكاس،‌اطلاعرساني و انتقال پيامهاي سازمان يافته خاصي كه به مناسبتها و شرايط زماني و مكاني مختلف با به كارگيري  روشهاي متنوع انتشاراتي و با اشكال مختلف منتشر مي شود.
2- آشنايي بيشتر مخاطبان از موضوعها، فعاليتها و رويدادهاي زيربخش كشاورزي به منظور انتقال و اشاعه اطلاعات مفيد به آنان
 
دبيرخانه كميسيون بررسي و نظارت بر نشريات درون سازماني
1- دبيري كميسيون  نظارت بر توليد نشريات ادواري وزارتخانه و انطباق با وظايف و سياستها
2- سياستگزاري، هماهنگسازي و قانونمند كردن انتشار نشريات درون سازماني در واحدهاي مختلف وزارتخانه براساس ضرورتها در راستاي اهداف كميسيون
3- بهرهگيري مطلوب ازامكانات، منابع، پرهيزازدوبارهكاري ها و موازيكاري ها
4-  بررسي وضعيت نشريات موجود و صدور مجوز براساس درخواست واحدها
5- پيگيري و هماهنگي در جهت برگزاري جلسات كميته تا تدوين صورتجلسات و پيگيري مصوبات
واحد چاپ و انتشار كتب، جزوه، بروشور و...
1-چاپ و انتشار نشريات موردي به  مناسبتهاي مختلف
2-  چاپ و انتشار كتاب ، برشور و...مربوط به جشنوارهها و نمايشگاه ها
اداره تجهيز و پشتيباني:
الف) امور مالي:
ـ پي گيري اخذ بودجه و اعتبارات لازم
ـ مديريت بر هزينه كردها و كليه مراودات مالي
- انجام مراحل تنظيم اسناد امور مالي براي صدور چك تا اخذ چك از عامل مالي
ـ انجام تسويه حسابهاي مالي با كليه بستانكاران
ـ مديريت بر اموال منقول و غيرمنقول از طريق امين اموال
ـ انجام امور تنخواه گرداني و رسيدگي به اسناد
ب) امور اداري:
ـ تهيه و تنظيم و بطور كلي مديريت بر امور اداري پرسنل اعم از تنظيم گزارش كار ماهيانه و امورات پرسنلي همكاران
ـ پي‌گيريهاي‌لازم درخصوص‌تأمين نيرو وجابجايي افراددر پستهاي‌موجود اداره كل
ـ پي گيري هـاي مربوط به امور رفاهي و بيمه اي همكاران توسط رابط رفاهي
ج) امور پشتيباني:
ـ هماهنگ نمودن و پشتيباني از فرآيندهاي كاري هر اداره با خارج و يا داخل مجموعه
ـ تأمين‌اقلام مصرف‌شدني ومصرف‌نشدني مورد نيازبرحسب تخصيص اعتبار لازم
د) امور دبيرخانه:
ـ مسؤوليت مستقيم بر عملكرد دبيرخانه درخصوص ثبت وبايگاني و ارسال نامه ها
ـ ارسال اخبار تهيه شده براي رسانه ها از طريق فكس
ـ حروفچيني و تكثير بريده جرايد و توزيع آن براي كليه مديران بصورت روزانه
ه) امور نقليه:
هماهنگي اياب وذهــاب‌هاي اداري همكـــاران درسطح شهر توسط خودروهاي در اختيــار كه 2 خودرو دولتي با راننده و يك دستگاه تاكسي مي باشد.
ـ مديريت بر استفاده از آژانس در مواردي كه خودروهاي در اختيار پاسخگو نيست
ـ پي‌گيرهاي‌لازم براي مأموريت هاي‌خارج ازمركزكه‌يا بوسيله خودروهاي‌‌    دراختيار صورت مي گيرد و يا توسط خودرو اجاره اي تأمين مي شود و يا به صورت هوايي با تهيه بليط هواپيما صورت مي پذيرد.
اداره ارتباط با رسانه ها
* ايجاد وحدت رويه در ارتباطات رسانه اي در مجموعه وزارتخانه
* برنامه ريزي براي ارتباطات مستمر با رسانه هاي جمعي ( صدا و سيما ، خبر گزاري ها ، روزنامه هاي كثير الانتشار و نشريات بويژه نشريات تخصصي كشاورزي و عمران روستايي)
* ساماندهي اطلاعات رسانه اي مرتبط با وظايف وزارتخانه و بخش كشاورزي ( به منظور توليد خبر ، گزارش و …)
* پوشش خبري مراسم مختلف نظير گردهماييها ، سخنرانيها ، افتتاح پروژه ها و ...
* اقدام در جهت تنوير افكار عمومي از طريق ارسال جوابيه ، اصلاحيه و تكذيب به مطالب مطروحه  در رسانه هاي جمعي
* انجام و پيگيري ساير وظايف محوله ارجاعي از سوي مدير
* هماهنگي براي درج و پخش آگهي در مطبوعات و راديو و تلويزيون
* برگزاري سفرهاي مطبوعاتي به منظور معرفي توانمنديها و فعاليتها
* برنامه ريزي و اجراي مصاحبه هاي مطبوعاتي و راديو و تلويزيوني مسئولان و كارشناسان وزارتخانه
* تهيه و تنظيم بولتن بريده جرايد به صورت روزانه
* تهيه خبر و گزارش و مقالات تحليلي در ارتباط با دستاوردهاي جهاد كشاورزي و ارسال به رسانه ها
* زمينه سازي براي ارتباط مستمر با خبرنگاران رسانه هاي جمعي در بخش كشاورزي
الف) واحد مطبوعات:
1ـ تهيه و ارسال خبر و گزارش خبري به روزنامه هاي كثيرالانتشار، نشريات تخصصي و خبرگزاريها
2ـ هماهنگي برگزاري مصاحبه اختصاصي و مطبوعاتي مديران و كارشناسان
3ـ هماهنگي پوشش خبري برنامه و مراسم ( اجلاس ، گردهمايي و ... )
4ـ برگزاري سفر مطبوعاتي و اعزام خبرنگاران و گزارشگران به استان ها
5 ـ بررسي روزانه مطبوعات و تهيه وارسال جوابيه، تكذيبيه واصلاحيه به آنان  
ب) واحد راديو وتلويزيون:
1ـ تهيه وارسال خبرو گزارش خبري به واحد مركزي خبر ، شبكه خبر سيما و باشگاه خبرنگاران جوان
2ـ هماهنگي برگزاري مصاحبه ، ميزگرد و برنامه راديو و تلويزيوني
3ـ هماهنگي پوشش تصويري برنامه ها و مراسم ( اجلاس ، گردهمايي و ... )
4ـ پيگيري و هماهنگي توليد فيلم مستند از قابليت ها و دستاوردهاي بخش كشاورزي با مشاركت صدا و سيما
5ـ تهيه و تنظيم موضوعات پيشنهادي براي توليد فيلم در ارتباط با بخش كشاورزي از طريق شوراي اطلاع رساني دولت
ج) واحد تأمين اطلاعات رسانه اي:
1ـ تهيه ، تدوين و ارسال  گزارش و مقاله تحليلي به رسانه هاي جمعي
2ـ تهيه و  تدوين محورهاي اطلاعاتي براي مصاحبه مقام عالي وزارت  
3ـ پاسخگويي به نيازهاي خبري و اطلاعاتي خبرنگاران و گزارشگران
4ـ تهيه و تدوين مطالب محتوايي ويژه نامه هاي مطبوعاتي
د) واحد انتشارات رسانه اي:
1ـ تهيه و توزيع بولتن روزانه بريده جرايد و ارسال براي مديران
2ـ تهيه و توزيع بولتن گزيده نشريات تخصصي كشاورزي و ارسال براي مديران
3ـ تهيه و توزيع 45 نسخه بولتن روزانه ” تازه ها “شامل اخبار و گزارش هاي و سايت هاي خبري براي مقام عالي وزارت  
4ـ تهيه و تدوين بولتن رويدادهاي خاص و مناسبت ها نظير سفرهاي مطبوعاتي، هفته جهاد كشاورزي، دولت و ...
د) واحد پايگاه اطلاع رساني (پيام جهاد كشاورزي):  
1_ برنامه‌ريزي و هماهنگي دريافت و توليد اطلاعات و اخبار، ارتباطات الكترونيك و اطلاع رساني.     
2- ايجاد بانك اطلاعاتي مختلف در مورد وزارتخانه سازمان براي ارايه به مخاطبين و راهنمايي آنان و انتشار آن از طريق وب سايت روابط عمومي
3- اجراي برنامه ارتباط دو سويه با مردم اعم از مخاطبين عام و مخاطبين بخش به عنوان تحقق يكي از اهداف اساسي اداره كل روابط عمومي از طريق ايجاد ارتباطات الكترونيكي
4-  برنامه‌ريزي‌ و هماهنگي‌ دريافت‌ و توليد اطلاعات‌ و اخبار، ارتباطات‌ الكترونيكي‌ و اطلاع‌رساني صحيح ، دقيق و سريع ‌
5-  تلاش‌ در جهت‌ استفاده‌ از تكنولوژي‌ هاي نوين‌ ارتباطي و اطلاع‌رساني‌ به‌ مخاطبين‌ بويژه‌ اينترنت‌
6- جانمايي اخبار بخش كشاورزي
7- جانمايي بولتن بريده جرايد
8- ايجاد آرشيو عكس مديران و سوژه هاي كشاورزي و زير مجموعه هاي آن
9- درج تبليغات  پيوندهاي مرتبط با وب سايت وزارت جهاد كشاورزي
10- اطلاعات تشكيلاتي ستاد و زير مجموعه ها
اداره سمعي و بصري
شرح وظايف اداره سمعي و بصري
الف) واحد عكاسي:
ـ عكاسي از مناسبتها و همايش، گردهمائي هاي مورد درخواست
ـ عكاسي از مناسبتها و همايش، گردهمائي‌هاجهت درج در مجله پيام و رسانه ها
ـ عكاسي از موضوعات فعاليتهاي بخش‌كشاورزي بوسيله اعزام به مناطق مختلف كشور 
 ب)واحد تصوير برداري:        
تصويربرداري‌ازمناسبتها، رويدادهاي‌ جاري‌ وزارتخانه‌ مورد درخواست‌ معاونت ‌يا‌ واحد مربوطه
ـ انجام ميكس، تيتراژ، صداگذاري بر روي همه فيلم ها
 انجام امورمستندسازي پروژه‌ها با همكاري سيماي‌ جمهوري‌اسلامي و دفاتر توليد فيلم
ج) واحد سمعي بصري:
ـ ارائه خدمات گرافيك محيطي به وسيله عكس و تهيه فيلم با درخواست معاونت و واحد مربوطه
ـ ضبط روزانه اخبار سيماي جمهوري اسلامي ايران ويژه بخش كشاورزي تحت عنوان ” سيما و كشاورزي “ و ارائه آن به معاونين و مديران محترم مربوطه
ـ ضبط ويژه برنامه هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران و ارائه آن به صورت لوح فشرده به مديران ذيربط
ـ ارائه خدمات مديريت سالن‌هاي همايش بلحاظ نور و صدا و تصوير
ـ تكثير كاست، فيلم ويدئو، لوح فشرده مراكز درخواست دهنده.
د) واحد آرشيو:
ـ آرشيوعكسهاي توليد شده واحدعكاسي به دو شيوه ماشيني و دستي
ـ اسكن و بايگاني و طبقه بندي عكس ها در سيستم رايانه و بايگاني
ـ ارسال‌عكسهاي چاپ شده بصورت آلبوم وCD به مراكز درخواست دهنده
ـ آرشيو فيلم ويدئو و كاست هاي ضبط شده
اداره مطالعات افكارعمومي و برنامه ريزي ارتباطي
1-   مسئله شناسي سازمان:
روابط عمومي مسايل ارتباطي سازمان را شناسايي و برنامههاي ارتباطي خود را بر اساس آنها تنظيم خواهد كرد
 برنامه ريزي ارتباطي به دو صورت  الف)پ يشگيري وب) درماني ارائه مي شود.
روابط عمومي كار آمد با تشخيص صحيح مسائل پيش روي و رويدادهاي  احتمالي و پيش بيني بحرانهاي احتمالي در هر شرايطي مي تواند  آمادگي لازم را براي واكنش موثر داشته باشد .
طرحهاي محوري و پروژههاي شاخص وزارتخانه ميتوانند به عنوان مسئله هاي اولويت دار در نظر گرفته شوند
رويدادهايي كه در زمانهاي بحران وزارتخانه با آنها روبرو ميشود از جمله ديگر مسائل ارتباطي هستند،
موضوعاتي همچون آنفولانزاي مرغي، مشكلات زعفرانكاران، و پرورشدهندگان ميگو در بخش كشاورزي و نارضايتي كاركنان در زمانهاي خاصي از جمله مسائل مختلفي هستند كه روابط عمومي ميتوانست براي كمك به حل آنها به تدوين برنامههاي ارتباطي اقدام كند  
2-   طرحريزي برنامه ارتباطي:
پس از مسئلهشناسي وارد مرحله طرحريزي و تدوين برنامه ارتباطي ميشويم
 برنامه ارتباطي بايد ازمباني نظري قوي، پشتيباني مديريت و بهرهگيري از نيروهاي متخصص برخوردار باشد.
 متاسفانه عليرغم اينكه توانايي نوشتن برنامههاي تخصصي روابط عمومي را داريم. ابزارهاي اجرايي به خوبي با برنامهها هماهنگ نميشوند،
 انتشارات، ارتباط با رسانهها، تبليغات و ارتباطات مردمي و... همه ابزارهاي اجرايي، برنامههاي روابط عمومي هستند.
3-     برقراري ارتباط با مخاطبان
اجراي برنامه ارتباطي با بكارگيري ابزارهاي انتشاراتي، مطبوعاتي، رسانهاي،‌تبليغاتي، ارتباط مردمي، اينترنتي و... و براي برقراري ارتباط با مخاطبان امكانپذير است
زماني مي توان به اثر بخش بودن  و دستيابي سازمان به اهداف خود اطمينان حاصل كرد كه كليه فعاليتهاي روابط عمومي در راستاي رسيدن به اهداف مشخص و از پيش تعيين شده با برنامه ريزي علمي و مستدل باشد.
در غير اينصورت ارتباطي كه انتظار آن را داريم برقرار نخواهد شد و اغلب  نيز افدامات روابط عمومي نتيجه عكس در پي خواهد داشت
4-   ارزيابي برنامه:
پس از اجرا و برقراري ارتباط با مخاطبان  ارزيابي برنامههاي ارتباطي براي آگاهي از ميزان تحقق و اثربخشي آنها اجتنابناپذير خواهد بود. ارزيابي برنامهها از طرق مختلف پژوهش و نظرسنجي، و تحليل محتوي و مطالعات  موردي مختلف، ارزشيابي ميزان موفقيت يا ناكامي برنامههاي روابط عمومي را مشخص خواهد كرد
الف)مطالعات افكار عمومي
1- نظر سنجي:
ـ از مخاطبان بخش كشاورزي ( خاص و عام )
ـ از كاركنان وزارتخانه ( مديران و كارشناسان )
ـ بصورت موردي و برحسب نياز سازمان
2- نقد و بررسي:
ـ فعاليتهاي روابط عمومي
ـ بررسي رويدادهاي مهم بخش كشاورزي
ـ عملكرد روابط عمومي سازمان ها و شركتهاي مؤسسات تابعه
ـ مسايل و مشكلات سازماني
3- تحليل و محتوا:
ـ نشريه هاي تخصصي بخش كشاورزي
ـ روزنامه ها و مطبوعات كثيرالانتشار ( بريده جرايد )
ـ برنامه هاي صدا و سيما
ـ رويدادهاي بخش كشاورزي
ـ گزارشهاي استاني، همايشها، سمينارها و ...
4- هدايت و ساماندهي امور پژوهشي روابط عمومي سازمانها ، شركتها و مؤسسه هاي تابعه جهاد كشاورزی
ب) برنامه ريزي ارتباطي:
ـ‌ تدوين برنامه هاي ارتباطي و اطلاع رساني جامع سالانه بخش كشاورزي
ـ تدوين برنامه هاي ارتباطي ويژه طرحها و پروژه هاي شاخص بخش كشاورزي
ـ تدوين برنامه هاي ارتباطي و اطلاع رساني براي مناسبت ها و رويدادهاي بخش كشاورزي
ـ طراحي و تدوين برنامه هاي ارتباطي جهت تحقق اهداف سازماني
ج ) آموزش ،تجهيز و توسعه نيروي انساني روابط عمومي
ـ برنامه ريزي آموزشي كاركنان روابط عمومي در سطح ملي و استاني
ـ برگزاري همايشهاي آموزشي و كاربردي روابط عمومي
ـبرنامه‌ريزي‌ارتباطي‌درجهت‌آموزش‌كاركنان‌روابط‌عمومي‌وتجهيزوتوسعه نيروي‌انساني
ـ تأليف و ترجمه مقاله ها و مطالب آموزشي در حوزه روابط عمومي
ـ تهيه وتدوين نشريه‌هاي آموزشي‌ارتباطيوجزوه‌هاي‌آموزشي‌درحوزه روابط‌عمومي
د )برنامه ريزي  امور روابط عمومي استانها ، شركتها و سازمانهاي تابعه
ـ برنامه‌ريزي درجهت ساماندهي وارتقاي سطح عملكرد فعاليتهاي
روابط عمومي  سازمانهاي جهاد كشاورزي استانها، شركتها و مؤسسه هاي وابسته
- برنامه ريزي برگزاري مجمع مديران روابط عمومي سازمانها ، شركتها و مؤسسات تابعه
ـ هماهنگي با استانها براي برگزاري همايشهاي منطقه اي و محلي
ـ پيگيري برگزاري جلسه هاي شوراي هماهنگي اطلاع رساني استانها
ـ پيگيري براي تأمين امكانات و تجهيزات روابط عمومي در استانها
ـ بررسي مشكلات و مسايل روابط عمومي در سطح استانها
ـ  برنامه ريزي  ارتباطي بازديد از فعاليتهاي شاخص روابط عمومي در استانها ،شركتها و سازمانها
هـ ) بانك اطلاعات تخصصي روابط عمومی
ـ احصاء، جمع بندي وپردازش اطلاعات بخش‌جهت ارائه به مقامات ارشد واستفاده در مصاحبه هاي مطبوعاتي و بروشورها ي  ...
ـ آرشيو كلية روزنامه هاي كثيرالانتشار
ـ آرشيو كلية نشريه هاي تخصصي برون سازماني  و دورن سازماني 
ـ جمع آوري‌كتب، مقالات واطلاعات تخصصي مرتبط با روابط عمومي و وزارتخانه  
اداره تبليغات و نمايشگاه ها
 شرح وظايف اداره تبليغات و نمايشگاه ها
تبليغات و نمايشگاهها
هر سازمان براي جهت دهي افكار عمومي، در جهت ايجاد نگرش مثبت و با بهره گيري از ابزار تبليغات، قارد است انگيزه هاي لازم به منظور حفظ و نگهداري نگرش‌هاي مثبت در گروههاي اجتماعي داراي نگرش مطلوب نسبت به عملكرد سازمان ايجاد نمايد.
مسئوليت حفظ ونگهداري و يا ايجاد تغيير در نگرش‌هاي گروه‌هاي مخاطب هر سازمان ، بر عهده روابط عمومي سازمان است و از جمله ابزاري كه در اين زمينه مورد بهره برداري قرار مي گيرد و تبليغات و نمايشگاه‌هاست .
روابط عمومي بايستي با ظرافت و باريك بيني و بر اساس يك فرايند برنامه ريزي شده از ابزارها و فنون تبليغي جهت اطلاع رساني و اعتماد بين مخاطبان خود تلاش كند . رمز موفقيت در فعاليت هاي تبليغاتي بستگي به درك و اجراي آن در محيط هاي مختلف متناسب با ويژگي ها و خصوصيات مخاطبان و شرايط اقتصادي اجتماعي فرهنگي و رقابتي حاكم بر جامعه دارد و در عين حال براي انجام تبليغات موثر و اثر بخش در هر جامعه و آگاهي از شيوه هاي متناسب بايد مطالعات و تحقيقات لازم صورت گيرد و از نتايج اين مطالعات در تدوين و اجراي برنامه هاي تبليغاتي بهره گرفته شود.
گروه تبليغات محيطي
- كارشناس مسئول گرافيك محيطي
- كارشناس ارشد خطاط و رسام
- كارشناس گرافيك محيطي
- كمك كارشناس گرافيك محيطي
1-  گروه امور نمايشگاهها
-كارشناس مسئول امور نمايشگاهها
- كارشناس امور نمايشگاهها
-  كارشناس اجرايي نمايشگاهها
- كمك كارشناس امور نمايشگاهها
2-گروه امور فرهنگي
- كارشناس مسئول امور فرهنگي
- كارشناس ارشد جشنواره‌ها
- كارشناس ارشد مسابقات علمي ، فرهنگي
- كمك كارشناس امور فرهنگي
3-گروه مجامع و همايش‌ها
- كارشناس مسئول مجامع و همايش‌ها
-كارشناس مجامع و همايش‌ها
-كارشناس امور بين الملل
-كارشناس چاپ و نشر
-كمك كارشناس امور مجامع و همايش‌ها
گروه جشنواره ها و همايشها
-شناسايي و سازماندهي و همكاري در برگزاري جشنواره هاي محصولي استاني
-دسته بندي و تفكيك و اولويت بندي جشنواره هاي محصولي و ملي
-هماهنگي و همكاري بر اجراي جشنواره هاي فرهنگي مرتبط با بخش كشاورزي
-همكاري و هماهنگي با نمادهاي متولي برگزاري جشنوراه هاي شهري و روستايي
-برنامه ريزي و اجراي جشنواره هاي ملي و سراسري
-همكاري و هماهنگي در برگزاري جشنواره هاي علمي بخش كشاورزي
-همكاري و هماهنگي در اجراي جشنواره هاي برگزيده گان و توليد كنندگان بخش كشاورزي
-ارزيابي و ارزشيابي جشنواره ها و همايشها
- برنامه ريزي و هماهنگي در اجراي همايشهاي ملي بخش كشاورزي
 گروه مناسبتها
-هماهنگي و اجراي مناسبتهاي ملي بخش كشاورزي مانند هفته جهاد كشاورزي ، هفته پ‍‍زوهش ،روز گل ،روز تعاون و...
- هماهنگي و اجراي مناسبتهاي ملي مانند دهه مبارك فجر ،هفته دولت ، هفته دفاع مقدس و...
- هماهنگي و اجراي اعياد مذهبي مانند غدير خم ، مبعث ، نيمه شعبان و...
-تشگيل دبير خانه مناسبتها
-همكاري و هماهنگي با نهاد هاي مرتبط مانند سازمان تبليغات ، شوراي هما هنگي تبليغات اسلامي و...
-هماهنگي و اجراي برنامه هاي هفته زن ، همكاري با ستاد بزرگداشت امام راحل،و...
- برگزاري مراسم تجليل از نخبگان كشاورزي،علمي ،اصحاب رسانه و...
  گروه تبليغات محيطي
- برگزاري مسابقات كشاورزي با هدف ارائه دستاوردهاي بخش كشاورزي
- تهيه بانك اطلاعات مخاطبان و ارسال ا طلاعات و دستاوردهاي بخش كشاورزي در قالب هداياي تبليغاتي
-  پوشش تبليغي ساختمانها و فضاهاي عمومي اداري در تعظيم ايام و مناسبتهاي ويژه
- تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضا سازي فرهنگي – تبليغي در ساختمانها و محوطه ها
- طراحي و توليد هداياي تبليغاتي
- تهيه و تدوين و اجراي نظامنامه و تقويم مراسم داخلي
- برگزاري برنامه هاي بازديدي از طرحها و پروژهاي شاخص براي اصحاب رسانه ،دانشجويان و...
- طراحي  توليد بنرهاي الكترونيكي
- ارزيابي و ارزشيابي فعاليت هاي تبليغاتي روابط عمومي هاي بخش كشاورزي
  گروه نمايشگاهها
- هماهنگي و اجراي نمايشگا هاي تخصصي بخش كشاورزي
- هماهنگي و شركت در نمايشگاهاي داخلي و خارجي
-  هماهنگي و اجراي نمايشگاهاي عملكردي در مناسبتهاي ملي
-  تدوين تقويم سالانه نمايشگاهاي داخلي و خارجي
-  هماهنكي و همكاري با شركت سهامي نمايشگاهاي بين المللي
- همكاري در اجراي نمايشگاهاي اختصاصي كشاورزي
- نظارت و همكاري در برگزاري نمايشگاهاي استاني كشاورزي
- برگزاري نمايشگاه كتاب و امور فرهنگي ويژه كاركنان در ساختمانهاي اداري
   
  بعد از توضیحات ایشان و پذیرایی راهی طبقات و صحبت با کارشناسان قسمت های مختلف شدیم
طبقه اول با جناب آقای  فرهاد يداللهي نژاد رييس گروه سمعي و بصري
صحبت کوتاهی داشتیم و بعد از ایشان
 سيد همايون سجادي رييس گروه ارتباطات مردمي
با چندی از کارشناسان و
 
سيد شهاب سيد محسني
رييس گروه ارتباط با رسانه  و در آخر از صحبنهای بسیار دلنشین  دکتر سید جواد حسینی
 
مشاور وزير و
   رئيس مركز روابط عمومي
خیلی خیلی استفاده کردیم  و کلی چیز یاد گرفتیم

نويسنده : زينب احمدي

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.