بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
پيتر دراكر ، يك متفكر صاحب نام در رشته مديريت ، مسئله را اين چنين بيان داشته است :
"هدف بازاريابي زائد كردن فروش است .هدف ، شناختن و درك مشتري به نحوي است كه كالا يا خدمت ارائه شده دقيقا مناسب باشد و خود را به فروش برساند ."
اين بدان معني نيست كه فروش و تبليغات پيشبردي فاقد اهميت اند ،بلكه بدين معني است كه اين دو فقط بخشي از تركيب بزرگتر بازاريابي اند. تركيبي كه خود شامل مجموعه اي از ابزارهاي بازاريابي است كه براي تاثير بر محيط بازار با هم تلفيق مي شوند و به كار مي روند.
تبلیغات عبارت است از تلاش عمدی که توسط برخی افراد یا گروهها با بهرهگیری از وسایل ارتباطی برای کنترل، شکل دادن، یا تغییر نگرش افراد دیگر گروهها، انجام میشود، با این هدف که
عکس العمل آنها در یک موقعیت ویژه، به گونهای که مطلوب برنامه ریزان تبلیغات است، تحت تأثیر قرار گیرد
بازاریابییامارکتینگ ( Marketing)به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول (کالاها یا خدمات) و مشتری گفته میشود. بازاریابی گاهی اوقات به هنر فروش نیز معروف است. ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب میآید..تعریف لغت نامهای بازاریابی عبارت است از«فراهم کردن کالاها یا خدمات برای برآورده ساختن نیازهای مصرف کنندگان.»به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواستههای مشتری و تطابق محصولات شرکت، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرآیند سودآوری برای شرکت است. بازاریابی موفق مستلزم برخورداری از محصول مناسب در زمان مناسب و مکان مناسب است و اطمینان از اینکه مشتری از وجود محصول مطلع است، از این رو موجب سفارشهای آینده میشود.
معرفی فعالیت شرکت زرپلاست
شرکت زرپلاست در سال 1387 در زمینه تولید ظروف یکبار مصرف تاسیس شد و محصولات آن ظروف غذا ، ظروف پذیرایی جشنها و ظروف بسته بندی گوشت ، مرغ و ..... میباشد. مشتریان هدف شرکت زرپاست بنا به کاربرد مختلف ظروف تولیدی متنوع و دارای طیف وسیع میباشند از قبیل کشتارگاههای مرغ و گوشت،ادارات و سازمانها، و.... . شرکت زرپلاست برای معرفی و عرضه محصولات تولیدی خود برنامه های متنوع بازاریابی و تبلیغات را در برنامه گنجانده از قبیل تبلیغات در اینترنت و ایجاد پایگاه اینترنتی، ایجاد فروشگاه مرکزی در بازار، تماس با کشتارگاهها و سازمانها و معرفی شرکت و محصول، استفاده از اس ام اس های گروهی مشاغل، و بازاریابی رو در رو (استخدام بازاریاب و فرستادن او به اقصی نقاط ایران و کشورهای همسایه و شرکت در نمایشگاههای مرتبط داخلی و خارجی و....
برخی از ابزارهای مورد استفاده شرکت زرپلاست عبارتست از:
§
$1§ قیمت گذاری دقیق و مؤثر
$1§ برنامه ریزی و بودجه گذاری مناسب بازاریابی
$1§ فعالیت های بازاریابی اثر بخش
$1§ سنجش نیاز مشتریان و تنظیم فعالیت ها بر اساس آن
$1§ بررسی اثر بخشی تبلیغات و تخصیص مناسب هزینه تبلیغاتی
$1§ آموزش و تربیت نمایندگان فنی و نیروهای فروش
پرسنل واحد بازاریابی
شرح وظایف واحد بازاریابی و تبلیغات و فروش در زرپلاست :
§
$1§ تعیین مشتریان بالقوه و شناسایی نیازها و خواسته های آنها
$1§ معرفی محصولات جدید
$1§ بخش بندی بازار و تعیین بازارهای هدف
$1§ طراحی و اجرای روشهای ترفیع محصول
$1§ قیمت گذاری مناسب با توجه به روند بازار
$1§ ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش
$1§ تجزیه و تحلیل بازار جهت نیل به اهداف سازمانی
$1§ ایجاد تفکر مشتری مدار در کارکنان درون سازمان و ارائه آموزشهای لازم
$1§ تدوین و کنترل برنامه های بازاریابی
نمای کلی از فعالیت های بازاریابی و تبلیغات تجاری در شرکت زرپلاست :
از جمله فعالیت هایی که درواحد بازاریابی و تبلیغات شرکت زرپلاست انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تهیه و تدارک ابزارهای تبلیغاتی جهت معرفی محصولات به بازاریان و مشتریان است از قبیل:
تهیه بروشور تبلیغاتی محصولات و ارائه توضیحات در بروشور
طراحی تبلیغات وآگهی ها جهت چاپ در مجلات صنعتی و تجاری
تهیه هدایای تبلیغاتی جهت ارائه به بازاریان، نمایشگاهها و مشتریان ثابت
شرکت در نمایشگاهها و همایشهای صنعتی مرتبط با نوع محصولات تولید شده در شرکت زرپلاست
برگزاری این نمایشگاهها جهت تسریع در امر بازاریابی و تبلیغات و در نهایت فروش ظروف می باشد که توسط نمایندگان به مشریان عرضه میگردد.
سیستم ارتباط با مشتری یاCRMچیست؟
این سیستم بخشی از استراتژی یک سازمان جهت شناسایی مشتریان ، راضی نگه داشتن آنها و تبدیل آنها به مشتری دائمی می باشد . همچنین این سیستم در راستای مدیریت ارتباط مشتری با سازمان و به منظور به حداکثر رساندن ارزش هر مشتری با سازمان و به منظور به حداکثر رساندن ارزش هر مشتری ، سازمان را یاری می نماید . ایده اصلی این سیستم کمک به بنگاهها برای استفاده از تکنولوژی و منابع انسانی در به دست آوردن دیدی بهتر نسبت به رفتارهای تجاری و ارزشی است که هر مشتری برای سازمان ایجاد می کند. در صورتی که چنین سیستمی بتواند مطابق با ایده بالا عمل کند، سازمان قادر خواهد بود:
•خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد.
• بازدهی و اثربخشی مراکز تلفنی تماس با مشتری را افزایش دهد.
• ارائه محصولات جنبی موثرتر خواهد بود.
• کارمندان فروش را در عقد سریعتر قراردادهای فروش یاری دهد.
• فرایندهای فروش و بازاریابی را تسهیل کند.
• مشتریان جدیدی برای خود پیدا کند.
• گردش مالی مشتریان خود را افزایش دهد .
نتیجه گیری
با توجه به وجود رقبای بیشمار و برداشته شدن دیوارهای ملل و ایجاد دهکده جهانی و پیشرفت روزمره راههای پیشرفت بازاریابی و تبلیغات و فروش و ایجاد روشهای نوین مطلوب است که با به روز کردن علوم بازاریابی و تبلیغات و کاربردی کردن آنها در بخش صنعت و تجارت پیش به سوی ارتقا و همپا شدن با رقبای جهانی و بستر سازی مناسب در این بخش به تولید ملی بیشتر بها دهیم
نظرات
امیدوارم در این مسیر بتوانید گامهای برگ برداشته و دوستان و نزدیکان و همچنین دیگران را مستفیظ نمایید . از اطلاعات شما نهایت بهره برداری را بردن .متشکرم