جمعه, 02 آذر 1403

 



کارورزی

                     

نام مرکز محل تحصيل:دانشگاه جامع واحد13

عنوان کارآموزی:دبير خبر در روابط عمومی اداره کل ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری

نام و نام خانوادگی :مهناز آشوری

شماره دانشجويي: 91238049290464

رشته تحصيلی :روابط عمومی گرايش رسانه

نام استاد کارآموز: استاد سالاريان

 

   

         
   
           

موضوع کارآموزی : تهيه     خبر ، روبط عمومی اداره کل ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری

   

محل کارآموزی : اداره کل ميراث     فرهنگی صنايع دستی و گردشگری استان تهران

   

نام استاد کار آموزی: استاد سالاريان

   

نام و نام خانوادگی : مهناز آشوری

   

شماره دانشجوی : 91238049290464

   

نيمسال اخذ واحد کارآموزی: 1392

   

آدرس محل کار آموزی: کريمخان زند -خيابان     ويلا- نبش ارشد - پلاک 2

   

تاریخ شروع :12/05/1392

   

تاريخ پايان کارآموزی: 13/06/1392

   
   

چکيده :

در ابتدا خلاصه ای از تاريخ تشکيل اداره کل ميراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگریرا برايتان شرح ميدهم ، به اين صورت که : در تاريخ ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ شورای عالی اداری کشور در يکصدمين جلسه خود، سازمان صنايع دستی کشور را از وزارت صنايع و معادن با کليه اختيارات، تعهدات، امکانات، نيروی انسانی و غيره جدا و به سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری الحاق نمود.

چکيده :

در ابتدا خلاصه ای از تاريخ تشکيل سازمانی که کاروزی ام را در انجا گذراندم برايتان شرح ميدهم ، به اين صورت که : در تاريخ ۱۶ فروردين ۱۳۸۵ شورای عالی اداری کشور در يکصدمين جلسه خود، سازمان صنايع دستی کشور را از وزارت صنايع و معادن با کليه اختيارات، تعهدات، امکانات، نيروی انسانی و غيره جدا و به سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری الحاق نمود .

تا اين سازمان تحت عنوان «سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری» به فعاليت خود ادامه دهد. هدف من در ارتباط با اين انتخاب برای محل کارورزی شناسايی پديده روابط عمومی و چارچوب توسعه و جهانی شدن است ، و ديگر مسائله اين است که هر سازمانی در کنار نقاط قوت دارای نقاط ضعفی نيز می باشد.

اگر متخصصان رشته های مرتبط با هر بخشی در جهت اصلاح اين نقاط ضعف بر می آمدند حتما اين نقاط نيز از بين رفته و هر چه سريع تر اين بخش ها به بهترين شکل پا مي گرفتند ، من نيز در اين دوره ی کارورزی با انتخاب موضوع تهيه خبر در بخش روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری که مطابق با رشته تحصيلی ام می باشد سعی بر اين داشتم که در اين دوره نقاط ضعف و قوت سازمان را بررسی کرده و يک قدم برای بهتر شدن کارها و اجرائی شدن اهداف بردارم . که البته در اخر اين کاروزی انتقادات و پيشنهادات خود را نيز آورده ام .در اين سازمان من به کار تهيه خبر مشغول بودم و کارهايي از جمله گزارشات ، رصد اخبار ، بروز کردن سايت ، انتخاب عکس مناسب با خبر ، تهيه جوابيه برای خبر گزاری های مختلف و ... را انجام مي دادم که برای هر بخش توضيحات کامل را در طی اين کاروزی آورده ام .

 

 

فهرست

1- چکيده .........................................................................................................................................4

فصل اول

2- مقدمه.............................................................................................................................................. 8

3- تاريخچه روابط عمومی در جهان و ايران....................................................................................... 9

4- روابط عمومی در ايران....................................................................................................................10

فصل دوم

5- تاریخچه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستی و گردشگری ..........................................................11

6- چارت سازمان ميراث فرهنگی ..........................................................................................................14

7- نوع محصولات توليدی يا خدماتي ...................................................................................................15

فصل سوم

8- شرح مختصری از فرايند توليد و خدمات .........................................................................................16

9- اهداف و سياست های سازمان ميراث فرهنگی ..................................................................................16

10- تعريف گردشگری...........................................................................................................................18

11- تعريف صنايع دستی.........................................................................................................................20

12-اصول و کليات خبر نويسي در روابط عمومي....................................................................................26

13- روش تهيه خبر در سازمان ميراث فرهنگی .........................................................................................28

14- نکاتی که جهت تهيه و تنظيم خبر در روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی اعمال می شود..............30

فصل چهارم

15- موقعيت محل کارآموزی ......................................................................................................................32

16- گزارش کارورزی و شرح وظايف .......................................................................................................32

17- يک روز کاری مسنول روابط عمومی روزنامه.......................................................................................34

18- انتقادات و پيشنهادات و نتيجه نهايی ....................................................................................................38

فصل اول

مقدمه :

ميراث فرهنگي هر كشور يكي از اساسي ترين اركان تحكيم هويت ، ايجاد خلاقيت و خودباوري ملي است. پژوهش در زمينه هاي مختلف آن موجب روشن شدن ابهامات تاريخي، شناخت ارزشهاي حاصل از حيات طولاني جامعه و تسريع ارزشهاي نهفته در ميراث فرهنگي به حيات امروزين جامعه مي شود و بالقوه قادر به تعيين مرزهاي فرهنگي جوامع بشري بوده و حداقل يكي از عوامل اصلي بازشناسي ملتها وكشورها از يكديگر است.

بدين منظور من برای کاروزی خود دوست داشتم تجربه ای از رشته ی خودم را در اين سازمان قديمی داشته باشم و به همين دليل سازمان ميراث فرهنگی را انتخاب کردم که هم به شناخت ارزشهای نهفته در ميراث فرهنگی ملی سرزمينمان برسم و با فعاليت در روابط عمومی و تهيه خبر اين سازمان خواستار تجربه ای از روابط عمومی به شکل رسانه ای در چنين سازمانی بوده ام .

در اين کارآموزی ابتدا تاريخچه ای از سازمان و معرفی ميراث فرهنگی را برای شما شرح داده ام و در قسمت های بعدی به شرح وظايف خودم در بخش تهيه خبر پرداخته ام و در آخر نيز گزارش کاملی از کارکردهای که در اين مدت انجام داده ام ارائه می دهم .

تاريخچه روابط عمومی در جهان و ايران:

از سال 1900 ميلادی که اداره تبليغات بوستون آمريکا به عنوان اولين شرکت روابط عمومی درجهان تأسيس گرديد تا به امروز صدها و هزاران انجمن ، دفتر روابط عمومی درجان بويژه در کشورهای صنعتی و غربی تأسيس شده است.

و هر روز با گذشت زمان اين علم و هنر حالت تخصصی تری در حوزه های مختلف به خود گرفته و به فعاليت اثر بخش خويش مشغول است در کشور ما ايران نيز روابط عمومی با بيش از نيم قرن فعاليت در سالهای اخير با برگزاری چندين کنفرانس بين المللی معتبر ايجاد موسسات علمی و تحقيقاتی ، چاپ و انتشار و دهها و صدها فعاليت ديگر جايگاه نسبتاً مناسبی درجامعه پيدا كرده است .

اصطلاح”‌روابط عمومی“ برای نخستين بار در ايالات متحده آمريكا و در نوشته های اداره  اتحاديه راه آهن ايالات متحده بكار برده شد و در دهه اول قرن بيستم نخستين دفاتر روابط عمومی در مؤسسه های اين كشور ايجاد گرديد.در سال 1906 اولين شركت خصوصی كه تنها خدمات روابط عمومی را به مشتريـان خود ارايه می‌كرد، بوجودآمد. نخستين شركت روابط‌عمومی‌ توســط ”‌ایوی‌لی“ فارغ التحصيل  دانشگاه پرنيسون و خبرنگار اقتصادی در شهر نيويورك تأسيس شد. پس از اين شركت  مؤسسه های دیگر نيز به تأسيس دفاتر روابط عمومی اقدام كردند و روابط عمومی به عنوان  يك حرفه به وجود آمد و شناخته شد.

روابط عمومی در ايران:

در سال 1322 شمسی با تصويب هيأت وزيران، اداره يی به نام « اداره كل انتشارات و تبليغات » تشكيل شد كه وظيفه اصلی آن بيشتر در جهت انتشارات وتبليغات روابط عمومی در ايران هم اكنون نزديك قدمت60 ساله دارد. اولين روابط عمومی در سال 1327 شمسی از طرف شركت نفت در ايران به وجود آمد .بدين ترتيب شركت ملی نفت ايران به وجود آورنده اولين تشكيلات روابط عمومی درايران است .

تا اين كه به موجب لايحه قانونی مصوب هشتم فروردين ماه 1343 شمسی ، وزارت اطلاعات تشکيل شد و بعد از تأسيس وزارت اطلاعات در اواخر دهه چهل اين وزارتخانه به مسأله روابط عمومی اهميتی جدی داد و برای شروع ، سازمان روابط عمومی صنعت نفت با تشكيلاتی دولتی ، پس از مدتی تغييراتی كلی در روابط عمومی دولتی در وزارت اطلاعات انجام شد.

در سال 1348 شمسی به پيشنهاد وزارت اطلاعات وجهانگردی و تصويب هيأت وزيران ، نام دفتر های اطلاعات وانتشارات دركليه وزارتخانه ها وسازمان های دولتی و وابسته به دولت به اداره « اطلاعات و روابط- عمومی » تغيير نام يافت.اداره های روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسه های دولتی در عين اين كه فعاليت مستقل داشتند.

ولی از نظر سياسی عموم فعاليت های خود را با يك اداره كل در وزارت اطلاعات و جهانگردی به نام شورای اطلاعات و انتشارات روابط عمومی هماهنگ می ساختند. و رييس يا مديران كل روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسه های دولتی با تأييد وزارت اطلاعات به اين سمت برگزيده می شدند

در سال 1363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سيمناری را با شركت  روابط عمومی ها در تهران برگزار كرد كه در واقع زيربنای حركت روابط  عمومی را برای تجديد حيات آن پی ريزی كرد .در حال حاضر رشته روابط عمومی در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه  علامه طباطبائی و دانشگاههای علمی ـ كاربردی تدريس می شود و ادارات كل روابط عمومی وزارتخانه ها و مؤسسات در مراكز استان نيز اقدام به تشكيل دوره های آموزشی روابط عمومی برای كارمندان خود كرده اند. ازسال 1368 نيز سازمان اموراداری و استخدامی كشور آيين‌نامه كاری دفاتر روابط عمومی را تصويب كرده است.

 

فصل دوم :

تاريخچه سازمان ميراث فرهنگی :

هنر و فرهنگ ايران در هنر و فرهنگ جهان معاصر خود تاثيري شايسته داشته است كه امروز ميتواند از جمله زمينه هاي مساعد همكاري هاي بين المللي باشد. تشكيل وزارت فرهنگ و معارف، اوقاف وصنايع مستظرفه در سال 1286 شمسي براي اولين بار وظائف دولت را در مورد حفاظت از ميراث فرهنگي مورد توجه قرار داده است. تشكيل موزه ملي ايران و تشكيل اداره عتيقات به اقدامات دولت در زمينه ميراث فرهنگي نتيجه بخشيد. تشكيل وزارت فرهنگ وهنر در سال 1343 مسائل مربوط به ميراث فرهنگي را به شكل تخصصي تري در قالب يك شاخه معاونت مورد توجه قرار داد.
با انحلال وزارت فرهنگ و هنر در سال 1358 و تشكيل وزارت فرهنگ و آموزش عالي وظائف مربوط به ميراث فرهنگي در وزارتخانه اخيرالذكر متمركز شد. مصوبه 1360/8/27هيات وزيران موجب شد تا واحدهاي استاني و برخي از واحدهاي فرهنگي كه عمدتا وظيفه معرفي ميراث فرهنگي را بر عهده داشتند از وزارت فرهنگ و آموزش عالي منتزع و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادغام شوند، از اين تاريخ تا تصويب قانون تشكيل ميراث فرهنگي كشور عملا دو وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش عالي متكفل امور مربوط به ميراث فرهنگي بودند.
ضرورت جلوگيري از انجام وظائف موازي ادغام دستگاه هايي با وظائف مشابه ايجاد مديريت متمركز براي سياستگذاري بهينه موجب شد كه در سال 1364دستگاه هاي اجرايي و پژوهشي متكفل امور ميراث فرهنگي از وزارتخانه هاي ذيربط منفك و در سازمان ميراث فرهنگي كشور وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالي ادغام شوند.
با تصويب قانون اساسنامه سازمان در سال 1367 اهداف و وظائف سازمان قانوناً تعيين و فعاليت هاي مربوط به ميراث فرهنگي از انسجام لازم بر خوردار شد.
شوراي عالي اداري در جلسه 73/19/1 به پيشنهاد سازمان امور اداري كشور و به منظور افزايش كار آيي سازمان و تمركز در مديريت دستگاه هاي فرهنگي، سازمان ميراث فرهنگي كشور را از وزارت فرهنگ و آموزش عالي منفك و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ملحق شد.
در جلسه علني 23 دي ماه سال 82 مجلس شوراي اسلامي سازمان هاي ميراث فرهنگي ايرانگردي و جهانگردي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتزع و بعد از ادغام آن ها سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با كليه اختيارات زير نظر رياست جمهوري تشكيل مي شود و ادغام
اين دو سازمان صورت مي گيرد كه بعد از تصويب اين قانون وظائف حاكميتي سازمان ايرانگردي وجهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منتقل شد و وظائف اجرايي و تصدي آن با همه امكانات، اعتبارات، نيروي انساني، اموال و دارايي ها و تعهدات در قالب يك شركت دولتي با عنوان شركت توسعه ايرانگردي و جهانگردي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري وابسته شد.
به منظور حسن اجراي قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي مصوب مجلس شوراي اسلامي و مطالعه و تحقيق در آثار باقي مانده از گذشتگان جهت معرفي ارزشهاي نهفته در آنها و همچنين توسعه پژوهشهاي ميراث فرهنگي كشور و حمايت از دستاوردهاي علمي و تحقيقاتي در اين زمينه، با برخورداري از توان علمي از طريق استفاده هر چه مطلوبتر از امكانات بالقوه و بالفعل نيروي انساني كار آزمايشگاه ها و لوازم كتابخانه و ساير وسايل پژوهشي موجود سازمان ميراث فرهنگي وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين اساسنامه به اختصار پژوهشگاه ناميده مي شود، تشكيل شد.

همچنين با تصويب شوراي عالي اداري در يكصد و سي امين جلسه مورخ 85/1/16 به منظور تقويت و توسعه صنايع دستي كشور و ايجاد هماهنگي با سياست هاي توسعه صنعت گردشگري سازمان صنايع دستي ايران با تمام وظائف، اختيارات، مسئوليت هاي قانوني، داراييها، تعهدات، اعتبارات، امكانات و نيروي انساني از وزارت صنايع و معادن منتزع و در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ادغام شد.

صنايع دستى به‌عنوان زيرمجموعه‌اى وسيع از هنرهاى سنتى ايران از گذشته‌هاى دور تا امروز جايگاه ويژه‌اى در فرهنگ بومى و معنوى سرزمين‌مان داشته است.
صنايع دستى به آن گروه از صنايعى گفته مى‌شود که مهارت، ذوق و بينش انسان در آن نقش اساسى دارد. در مجموع مى‌توان گفت صنايع دستى به آن گروه از صنايع گفته مى‌شود که تمام يا بخش اعظم مراحل ساخت فرآورده‌هاى آن با دست انجام گرفته و در چارچوب فرهنگ و بينش هر منطقه و با ديدگا‌ه‌هاى قومى ساخته و پرداخته مى‌شود. صنايع دستى بازتابى از تاريخ تمدن هر ملت و قومى است و مى‌توان انتشار مؤثرى براى فرهنگ و سنن مناطق مختلف باشد.


 

 

         
   
   

رئيس سازمان

   
   
چارت سازمان ميراث فرهنگی :

   

         
   
   

مسئول دفتر

   
   
         
   
   

کارشناس روابط عمومی

   
   
         
   
   

معاون ميراث فرهنگی

   
   
         
   
   

کارشناس توريسم

   
   
         
   
   

مسئول حراست

   
   
         
   
   

معاون سرمايه گزاری و طرح ها

   
   
         
   
   

معاون امور گردشگری

   
   
         
   
   

معاون صنايع دستی

   
   
         
   
   

کارشناس امور     فرهنگی

   
   
         
   
   

کارشناس مسئول توسعه مديريت

   
   
         
   
   

کارشناس امور اداری

   
   
         
   
   

کارشناس امور مالی

   
   
         
   
   

مسئول دبيرخانه

   
   
         
   
   

دبير خبر

   
   
         
   
   

سايت

   
   
         
   
   

ماهنامه

   
   
         
   
   

کارشناس برنامه ريزی

   
   
         
   
   

کارشناس امور فرهنگی

   
   
         
   
   

کاردان

   
   
         
   
   

کارشناس اموزش

   
   
         
   
   

کارشناس امور موزه ها

   
   
         
   
   

مسئول روابط عمومی

   
   
         
   
   

کارشناس مسئول حفظ و احياء

   
   
         
   
   

کارشناس امور     بازرگانی

   
   
         
   
   

کارشناس بازاريابی

   
   
         
   
   

کارشناس نظارت بر واحد های اقامتی

   
   
         
   
   

کارشناس راهنمايان گردشگری

   
   
         
   
   

کارشناس طرح ها و تسهيلات

   
   
         
   
   

کارشناس اشتغال و تامين منابع

   
   
         
   
   

کارشناس مسئول و حفظ و احيا اثار تاريخی

   
   
         
   
   

کارشناس حفاظت از     اموال

   
   
         
   
   

کارشناس مسئول مرمت

   
   
         
   
   

باستان شناس

   
   

نوع محصولات توليدی يا خدمات :

گزارشی کوتاه و مختصر از کارهای انجام شده در بخش روابط عمومی ميراث فرهنگی :

در روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی که دارای بخش های مختلف می باشد خدماتی ارائه می شود که طی اين کاروزی بنده در تهيه خبر ، بخش روابط عمومی فعاليت داشتم که در اين بخش به مختصری از کارها به شکل گزينه ای اشاره ميکنم تا در مراحل بعدی به ريز انها بپردازم . کارهايی از جمله تهيه و تنظيم کليه اخبار اداره کل ، تهيه گزارش از کليه مراسم ها اعم از همايش ها ، سمينار ها ، نمايشگاه ها و .. می پرداختيم.

و از ديگر کارها ميتوان به رصد اخبار و به روز کردن سايت ، گذاشتن عکس های مرتبط با اخبار ، ارسال خبر به خبر گذاری های مختلف ، تهيه خبر در خصوص مصاحبه هايی که در همايش ها و سمينار ها گرفته شده و گذاشتن اين اخبار در سايت سازمان ، تهيه گزارش ها ، تهيه جوابيه در پاسخ به اخبار ديگر خبرگزاری ها ، بروز کردن پرتال خبری سازمان ،تهيه بولتن خبری ،آماده کردن بنر جهت برگزاری نمايشگاه و همايش ها در موزه فرش ، ارسال دعوت نامه ها از طريق ايميل يا فکس ، دعوت از خبرنگاران به شکل مکتوب و تصويری ، هماهنگی ملاقات ها با مدير محترم .                                            

و در اخر بايد گفت برگزاري همايش ها ، سمينارها و نمايشگاه ها ، از جمله فنوني است که در روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگی به منظور آموزش، تبادل نظر و اطلاع‌رساني و نمايش و معرفی آثار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

بدین ترتيب تشکيل يک ستاد خبري ويژه براي همايش ها ، نمايشگاه ها و يا سمينارها نيز از جمله کارهايي است که مي‌تواند پوشش خبري مناسب را به دنبال داشته باشد که در بخش روابط عمومی ما به اين موضوع بسيار توجه می کنيم .

                                                  

فصل سوم

شرح مختصری از فرايند توليد و خدمات :

اهداف و سياست های سازمان ميراث فرهنگی :

اهداف و وظايف آن را برشمرده‌ايم تا در ابتدا با اهداف کلی اين سازمان آشنايي داشته باشيد .

اهداف:

  • دست يافتن  به جايگاه واقعی ايران در جهان به عنوان يکی از غنی‌ترين، کهن‌ترين و تأثيرگذارترين فرهنگ‌ها و تمدن‌های بشری، با ويژگی‌های طبيعی کم نظير و برخوردار از تعاملی سازنده و الهام بخش در عرصه بين‌المللی
  • برخوردار از نظام برنامه ريزی هدفمند با اقتصادی سالم، باثبات، رقابت پذير، و با رشد و شتاب مناسب و در تعامل با اقتصاد جهانی، با ايفای نقش موثر در اقتصاد ملی و منطبق بر مزيتهای نسبی فرهنگی ، تاريخی طبيعی کشور
  • بهره مند از آثار فرهنگی - تاريخی ، طبيعی و هنرهای سنتی متکی بر نظام جامع:شناخت و پژوهش، حفاظت احياء، ارتقاء و بهره برداری خردمندانه، در تعامل سازنده و هدفمند با حيات فرهنگی– اجتماعی و اقتصادی، تقويت حس مسئوليت عمومی، تحکيم هويت ملی و وفاق اجتماعی
  • بهره مند از گردشگری پر رونق، با محصولات متنوع، بازارهای سامان يافته، خدمات استاندارد شده و دست يافته به جايگاه برتر گردشگری منطقه و يکی از قطب‌های گردشگری جهان بويژه جهان اسلام
  • حفظ و احيا و بهبودکمی و کيفی صنايع دستی کشور
  • ازدياد توليد در آمد صنعتگران و جلوگيری از کم کاری و بيکاری و افزايش سطح اشتغال
  • توسعه فروش و صادرات صنايع دستی ايران

وظائف:

  • تحقيق وبررسی درباره صنايع دستی جمع آوری اطلاعات وآمار لازم وتهيه واجرای طرحهای بهبود وتوسعه صنايع دستی
  • ترويج هنرهای دستی وايجاد تحول وتنوع در طرحها وتوليدات صنايع دستی با حفظ اصالت ملی ومحلی وتوسعه موارد مصرف آن
  • آموزش فنی وافزايش سطح مهارت و سطح کارآيی صنعتگران صنايع دستی کشور
  • ايجاد وتوسعه کارگاهها ومراکز توليد . توليد وفروش صنايع دستی ايران از طريق فراهم نمودن تسهيلات برای ايجاد وتوسعه شرکتهای تعاونی صنايع دستی کارگاهها و واحدهای توليدی اينگونه صنايع در سراسر کشور .
  • اعطای وام واعتبار به شرکتهای تعاونی صنايع وصنعتگران مربوط به منظور خريد مواد اوليه تهيه وتغيير ابزار کار وتوسعه ونوسازی کارگاه ها وايجاد يا توسعه مراکز فروش صنايع دستی در داخل وخارج کشور.
  • ايجاد نمايشگاه در داخل و خارج کشور و همچنين شرکت در نمايشگاههای داخلی و خارجی در زمينه صنايع دستی
  • بازاريابی و کمک به توسعه مراکز فروش فرآورده های دستی در داخل و خارج از کشور.
  • همکاری با سازمانهای بين المللی صنايع دستی و قبول عضويت آنها بارعايت مقررات مربوطه
  • انجام هر گونه فعاليتی که در نيل به هدفهای سازمان کمک می کند.
  • انجام طرح های پژوهشی بنيادی، کاربردی و توسعه ای در زمينه های مربوط

تعريف گردشگری :

در سال ۱۳۳۳ با توجه به اهميت روزافزون جنبه‌های اقتصادی و تحکيم مبانی حسن تفاهم ميان مردم کشورهای مختلف که مورد توجه دولت وقت قرار گرفت در وزارت کشور اداره‌ای به نام «اداره امور جهانگردی» تأسيس شد. از جمله اقدامات اين اداره «تدوين قوانين و مقررات ورود و اقامت اتباع بيگانه» بود. به دنبال آن در سال ۱۳۴۰ شورايی به نام «شورای جهانگردی» در اداره امور جهانگردی وزارت کشور با ترکيب ۱۲ نفر از نمايندگان وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بعلاوه سه نفر از افراد صاحب‌نظر و مطلع در امر جهانگردی تأسيس گرديد. حسب تصويب‌نامه هيئت وزيران وقت، اين شورا وظيفه تعيين خط و مشی و برنامه‌های اجرايی اداره امور جهانگردی وزارت کشور را در سطح عالی نظارت بر عهده گرفت.

پديدة گردشگری ريشه در حرکت و جابه جايي دارد و تحرک بخش لاينفک زندگی انسانهاست. از اين رو می توان گفت که تاريخ صنعت گردشگری شايد به قدمت فعاليتهای نوع بشر است و فقط اشکال و اهداف آن متفاوت بوده است.

گردشگری پديده‌ای است کهن که از دير زمان در جوامع انسانی وجود داشته است و به تدريج در طی مراحل تاريخی مختلف، به موضع فنی، اقتصادی و اجتماعی کنونی خود رسيده است. گردشگری بر بنياد عامل اساسی سفر و جا بجايی قرار دارد. در نتيجه دگرگوني های آن تابع تغييرات مختلفی از قبيل دگرگوني های ناشی از انگيزه سفر و وسيله حمل و نقل می‌باشد. سفر در سرشت انسان است، آدمی چنان آفريده شده و چنان هستی گرفته است که بايد به سفر برود.

سفرهاي زيارتي يكي از قديمي‌ترين انواع سفر بوده و عمري هم‌طراز تمدن بشري دارد به‌طوري كه برخي محققان اعتقاد دارند كه زيارت طلايه‌دار گردشگري مدرن به سبك امروزي است. البته در نقطه مقابل هستند محققاني كه گردشگري مذهبي را يك نوع گردشگري پرتعداد و مخصوص فقرا مي‌دانند. اما واقعيت اين است كه حتي‌ در شرايط امروزه و با وجود حركت به سوي جهاني شدن، گرايش‌هاي مذهبي نه تنها كاهش‌ نيافته بلكه نشانه‌هاي فراواني بر تجديد علاقه‌مندي به مذهب ديده مي‌شود. تداوم جريان سفر به مناطق مقدس دليل محكمي بر اين گرايش‌ها است. اين امر در بین اديان مختلف و متداول جهان عموميت داشته و روند آن فزاينده است.

تعاريف فنی صنعت گردشگری
مسافر، ديدارکننده يا گردشگر: اين اصطلاح برای توصيف شخصی که به جايی مسافرت می کند و در مکانی دور از محيط معمولی خود برای بيش از يک شب اما کمتر از يک سال به منظور تفريح، تجارت يا مقاصد ديگر اقامت دارد استفاده می شود. گردشگری بين المللی: مسافرت بين کشورها با اهداف مختلف به عنوان گردشگر که می تواند به موارد زير تقسيم شود :
توقف طولانی: سفرهايی که شامل مسافرت های طولانی(به عنوان مثال بيش از 1000مايل)بين قاره ها            می باشد.
توقف کوتاه: مسافرت بين کشورها که مسافت کوتاه تری يا زمان مسافرت کمتری دارند. (1000-250مايل)
وارد شونده: ديدار از کشوری به عنوان غير مقيم (واردات ارز خارجی).
خارج شونده: ديدار از کشوری به عنوان مقيم يک کشور ( صادرات ارز به کشورهای ديگر). گردشگری داخلی: مسافرت به عنوان مقيم در کشور خود. گردشگری محلی: مسافرت داخلی و گردشگری داخل کشور در مجموع. گردشگری ملی: مسافرت داخلی و گردشگری خارجی. گردشگران يا ملاقات کنندگان يک روزه: ملاقات کنندگانی که سفر خود را از يک محل شروع و به همان محل ختم می کنند ( منزل يا محل تعطيلاتشان) که 24 ساعت طول می کشد

صنايع دستی :

در اينجا به تعاريف مختلف از صنايع دستی می پردازيم تا با وجه های مختلف آن آشنايی يابيد :

  1. صنايع دستی عبارت است از"مجموعهای از هنر و صنعت که با بهره گيری از مواد اوليه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی توليد به کمک دست و ابزار دستی ساخته میشود به گونهای که ذوق هنری ، خلاقيت فکری و مهارت سازنده آن را به نمايش ميگذارد وهمين عامل وجه تمايز اين محصولات از مصنوعات مشابه ماشينی و کارخانه ای است و علاوه بر آن فلسفه يک ملت را در خود جای می دهد."

     لغت نامه دهخدا : « آنچه با دست ساخته می شود از پارچه و قالی ، ساخته های فلزی و غيره مقابل صنايع ماشينی .

     دایرﺓ المعارف بريتانيکا : « صنايع دستی به آن گروه از صنایع گفته می شود که مهارت و ذوق و بينش انسان در توليد آن نقش اساسی دارد .»

     گروهی از کارشناسان سازمان صنايع دستی : « صنايع دستی به مجموعه ای از هنر – صنعت ها اطلاق می شود که عمدتاً با استفاده از مواد اوليه بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی توليد به کمک دست و ابزار های دستی موجب تهيه و ساخت محصولاتی می شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقيت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی يافته و همين عامل وجه تمايز اصلی اين گونه محصولات از محصولات مشابه ماشينی و کارخانه ای می باشد .»

سخنان مقام معظم رهبری درباره هنر صنايع دستی

هنر يک شيوه بيان است، يک شيوه ادا کردن است .منتها اين شيوه بيان از هر تبيين ديگر رساتر دقيق تر، نافذ تر و ماندگارتر است.

هر پيامی ،هر دعوتی،هر انقلابی،هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ريخته نشود،شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود و فرقی هم بين پيام های حق و باطل نيست0

بدين ترتيب ويژ گيهای عمده صنايع دستی از نظر اين کارشناسان بدين شرح است :

1. انجام قسمتی از مراحل اساسی توليد توسط دست و ابزار و وسايل دستی

2. حضور مؤثر و خلاق انسان در توليد و شکل بخشيدن به محصولات ساخته شده و امکان ايجاد تنوع و پياده کردن طرح های مختلف در مرحله ساخت اينگونه فراورده ها .

3. تأمين قسمت عمده مواد اوليه مصرفی از منابع داخلی

4. داشتن بار فرهنگی ( استفاده از طرح های اصيل بومی و سنتی )

5. عدم همانندی و تشابه فراورده های توليدی با يکديگر

6. عدم نياز به سرمايه گذاری زياد در مقايسه با صنايع ديگر

7. دارا بودن ارزش افزوده زياد در مقايسه با صنايع ديگر

8. قابليت ايجاد و توسعه در مناطق مختلف ( شهر ، روستا وحتی جوامع عشايری )

9. قابليت انتقال تجربيات و رموز و فنون توليدی ، به صورت سينه به سينه و همچنين طبق روش استاد و شاگردی

نمونه تفاهم نامه اداره کل ميراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با ديگر ارگانه های مرتبط

«تفاهم نامه»

اين تفاهم نامه في مابين ....... ، به مدیریت ................. به عنوان طرف اول به آدرس: ........................... و معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان تهران به ................... به سمت معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی به عنوان طرف دوم به آدرس:............ مي باشد.

ماده يك : موضوع تفاهم نامه:

ارائه آموزش كليه رشته هاي صنايع دستي در مقاطع مقدماتي، پيشرفته و به آموزي به متقاضيان سطح استان تهران.

ماده دو : مدت تفاهم نامه:

اين تفاهم نامه از تاريخ 0000 لغايت 0000 لازم الاجرا مي باشد كه پس از پايان در صورت توافق طرفين قابل تمديد مي باشد.

ماده سه: اهداف تفاهم نامه:

ـ معرفی صحيح و کامل رشته های صنايع دستی از نظر تنوع، اهميت و ويژگی ها .

ـ آموزش ، توسعه و ترويج رشته های صنايع دستی

ـ ارتقاء‌ سطح مهارتهاي هنري و صنايع دستي هنرجويان.

ـ تنظيم برنامه های مشترک (برگزاری همايش، سمينار، نمايشگاه و جشنواره های تخصصی صنايع دستی )

ـ بوجود آوردن زمينه هاي مناسب به منظور كسب مشاغل در جامعه با عنايت به آموختن حرفه و دريافت مدرك رسمي از معاونت صنايع دستي .

ماده چهار: تعهدات طرف اول

ـ اطلاع رسانی به موقع به متقاضيان برای شرکت در کلاسهای آموزشی صنايع دستی.

- معرفی نماينده فرهنگسرا و کارشناس مرتبط آموزش.

ـ برگزاری دوره های آموزش رشته هاي مورد تأييد صنايع دستي در مقاطع مقدماتي ، پيشرفته و به آموزي بر اساس استانداردهاي آموزشي اعلام شده از جانب طرف دوم.

ـ مساعدت در برگزاری همايش های علمی وکاربردی مشترک واقدام در جهت تبادل اطلاعات فنی وتخصصی

ـ برگزاري آزمون با هماهنگي طرف دوم و معرفي هنرجويان جهت دريافت كارت پايان دوره در سطوح مقدماتي، پيشرفته و به‌آموزي به طرف دوم.

ـ پرداخت حق الزحمه مربيان در طول مدت تفاهم نامه با توافق مرکز مورد نظر و مربی مربوطه مي باشد.

ـ رعايت كليه اصول ايمني و بهداشتي در حين برگزاري دوره ها .

ـ تهيه مواد اوليه مصرفي كليه رشته ها در حد توان

ـ ارائة آمار عملكرد آموزش ماهيانه طي فرمهايي كه از جانب طرف دوم در اختيار طرف اول قرار مي گيرد.

ماده پنج : تعهدات طرف دوم:

ـ نظارت بر نحوه اجراي آموزش رشته هاي مختلف صنايع دستي در مجموعه هاي طرف اول .

ـ در اختيار قراردادن استانداردهاي آموزشي در قالب طرح درسهاي مربوطه به طرف اول .

ـ صدور گواهينامه هاي پايان دوره در سطوح مقدماتي ، پيشرفته و به آموزي .

ـ معرفي مربيان واجد شرايط آموزش به طرف اول .

ـ حمايت و كمك به تجهيز و توسعة دوره ها و واحدها با توجه به مقدورات .

ـ همکاری لازم در جهت برگزاری نمايشگاه در سطح فرهنگسرا.

 

 

ماده شش : تعهدات طرفين:

ـ در صورت بروز هر گونه اختلاف در درجه اول از طريق گفتگوي في ما بين مشكل پيگيري گرديده و چنانچه مرتفع نگرديد واحد حقوقي طرفین در جهت رفع مشكل اقدام خواهند نمود و در نهايت اقامه دعوي به مراجع قضائي ذيصلاح واگذار خواهد شد.

تبصره 1ـ با توجه با تأييد مربيان از سوي طرف دوم هيچگونه مسئوليتي در خصوص اعمال و رفتار خارج از چهار چوب آموزش و اين تفاهم نامه به عهده طرف اول نمي باشد.

تبصره 2ـ معرفي يك نفر نماينده تام الاختيار از سوي طرف اول و معرفی مسئول آموزش صنايع دستی از سوی طرف دوم که ناظر بر رعايت مفاد تفاهم نامه در طول مدت تعهد باشد.

ماده هفت :

اين تفاهم نامه در صورت عدم رعايت مفاد تفاهم نامه از سوی طرفين با اعلام کتبی قابل فسخ است.

ماده هشت:

در صورتيکه اجرای مفاد تفاهم نامه نيازمند هزينه و بعد مالی باشد شايسته است قرارداد جداگانه فی ما بين طرفين منعقد گردد.

«اين تفاهم نامه در 8 ماده و 27 بند و2 تبصره در سه نسخه تنظيم كه پس از امضاء طرفين تفاهم نامه هر نسخه آن حكم واحد را دارد و لازم الاجرا مي باشد.»

     

        

شرح وظايف حوزه آموزش صنايع دستی

1-  خريد تجهيزات آموزشی کارگاهی

2-  تماس با دهياريهای مستقر در روستاهای هدف

3-  تکميل فرمهای نظارتی پروژه های آموزش

4-  تماس با رابطين سازمان رفاه و خدمات اجتماعی

5-  هماهنگی برگزاری کارگاه آموزشی توليدی در مجموعه سازمان خدمات اجتماعی رفاهی

6-  تکميل طرح تکميلی ايجاد کارگاه اشتغال خانگی و کارگاه آموزشی رشته های صنايع دستی به همراه برآورد بودجه به منظور ارائه به بخشهای مرتبط نهاد رياست جمهوری

7-  تهيه و تدوين اطلس صنايع دستی

8-  نياز سنجی و امکان سنجی فعاليتهای معاونت صنايع دستی

9-  توليد محصولات رايانه ای آموزشی

10-استاندارد سازی رشته های صنايع دستی

11-                      مستند سازی هنرهای سنتی و صنايع دستی هنرمندان با اولويت رشته های در حال منسوخ شدن

12-                   مستند نگاری رشته های صنايع دستی

13-                   برگزاری نمايشگاههای تخصصی سراسری

14-                   برگزاری همايش های تخصصی و کارگاههای آموزشی

15-                   شناسايی و معرفی و تجليل از پيشکسوتان استان شامل تهيه فيلم، عکس و مصاحبه

16-                   ايجاد باجه های فروش صنايع دستی در سطح استان

17-                   طرح مطالعاتی بسته بندی محصولات صنايع دستی

اصول و کليات خبر نويسي در روابط عمومي:

روابط عمومي در سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری با برخورداري از دانش تخصصي و پايبندي به اصول حرفه اي و اخلاقي ضمن شناخت مسئوليتها و جايگاه خويش ، نيازها و منافع متقابلي را با شبکه های خبری مطمح نظر قرار داده و با استفاده از راهکارهاي مناسب ارتباطي و پرهيز از انتظارات نامعقول و غير منطقي سعي در ارائه اطلاعات و اخبار شفاف و درست از طريق سايت به منظور فراهم سازي شرايط توسعه يافتگي و رشد دارد .                      

روابط عمومي بدليل بهره گيري و استفاده از هنرهايي چون نويسندگي ،موسيقي ، طراحي ، خطاطي ، نقاشي و ... همواره به عنوان يک فن ، هنر و دانش تخصصي شناخته شده است . هنر نويسندگي در اين ميان از بيشترين کاربرد و کارايي در روابط عمومي برخوردار است و دائماً در تهيه گزارش ، خبر، مقاله، بيانيه، آگهي، مصاحبه، سخنراني،بولتن،تنظيم بروشور، کاتالوگ و ... در بخش سايت اين سازمان مورد استفاده قرار مي گيرد.

بنيان روابط عمومي بر ارتباطات استوار است و ارتباط با شبکه های مختلف خبری و گروه های مختلف از جمله محوري ترين حوزه هاي تخصصي روابط عمومي در سازمان ميراث فرهنگی بشمار مي رود . نگارش و نويسندگي پيش نياز برقراري ارتباط هم سنگ و موثر و متقابل بين رسانه های مجازی و روابط عمومي ها تلقي مي گردد .

رسانه های مجازی مناسبترين فرصتها را براي ارتباط بين روابط عمومي با افکار عمومي فراهم مي سازند هر چند که روابط عمومي در سازمان ميراث فرهنگی بايد از ساير امکانات براي انتقال اطلاعات ، اخبار و برنامه ها براي ارتباطات ميان فردي و گروهي نيز بهره ببرد اما اثر گذاري و کارايي رسانه هاي جمعي و بخصوص رسانه های الکترونيک بيشتر از ساير تکنيکها و وسايل ارتباط جمعي است .

فنون و روش‌های جديد تيترنويسی
همگام با تحولات روزنامه‌های کشور، با استفاده از فنون جديد تيترنويسی در برنامه‌های خبری سايت ، علاوه بر ايجاد جذابيت‌های خبری، به کار انتقال پيام‌های خبری سهولت بسياری بخشيده‌ايم . در اينجا نحوه استفاده از «نمای خبر» و «خبر فوری» را که از جمله فنون جديد در کار خبررسانی به شمار می‌روند، به اختصار بيان می‌کنيم:
1- روش «نمای خبر»
«نمای خبر» در واقع تيتر بدون فعلی است که در بالای صفحه سايت بخش خبری و در سمت راست خبر نوشته می‌شود مثلاً اگر موضوع خبر،
انتصاب نجفی به عنوان رئيس سازمان ميراث فرهنگی/ حکم رسمی هنوز ابلاغ نشده است ، اين نمای خبری مشاهده می‌شود: «نجفی رئيس سازمان ميراث فرهنگی نشده » به اين ترتيب نمای خبر ضمن آن که باعث جلب توجه‌کنندگان با سواد به متن خبر می‌شود، خلاصه‌ای از موضوع خبر را نيز به آنان ارائه می‌کند.
11- روش خبری فوری (
Flash)
سابق بر اين، هر گاه خبرگزاری‌ها قصد داشتند خبر مهمی را برای مشترکان خود ارسال کنند از نوعی خبر تلگرافی استفاده می‌کردند که به آن خبر فوری يا برق‌آسا می‌گفتند:
«خبرنگاران خبرگزاری‌ها و خبرنگاران اختصاصی وسايل ارتباطی به محض اطلاع از وقوع يک رويداد مهم، ابتدا در يک خبر سريع سه تا پنج کلمه‌ای به نام
Flash (فلاش) که به فارسی می‌توان آن را فوری يا برق‌آسا ناميد به خبر گيرندگان هشدار می‌دهند و سپس جريان بسيار مختصر واقعه را مخابره می‌کنند و با سبک آگاهی‌های بيشتر، اطلاعات تکميلی را ارسال می‌دارند.»
ما نيز اخيراً با توجه به اهميت خبرهای فوری، هنگام پخش برنامه‌های عادی خود در صورت کسب خبر از وقوع يک رويداد مهم، هم زمان با ارائه آرم سازمان ميراث فرهنگی ، زنگ مخصوصی را به صدا در می‌آورد تا بيننده را برای خواندن يک تيتر خبری بسيار نزديک به «ليد» و آگاهی از موضوع خبری تازه، آماده کند. کمی بعد، در پايين صفحه سايت ، کلمات يک جمله يک سطری همچون قطاری که بر روی ريل در حرکت است، به حرکت در می‌آیند.

روش تهيه خبر در سازمان ميراث فرهنگی :

در بخش روابط عمومی و تهيه خبر بيشترین کار من تهيه خبر برای سايت و يافتن عکس هايی که مطابق با خبر می باشد است . و از انجايی که خبر بايد طوری طراحی شود که مخاطب را جذب نمايد ما از روشی به نام الماس استفاده ميکنيم که در ابتدا توضيح مختصری از اين روش را برای شما شرح مي دهم ،سبک الماس خبری (news diamond) دارد جای سبک خبر نويسی هرم وارونه (inverted pyramid) را در خبر نويسی آنلاين می‌گيرد.

سبک خبر نويسی الماس خبری با دو خصيصه وب کاملا سازگار است: سرعت و عمق

فرايند نوشتن در اتاق‌های خبری بر پايه اين دو قدرت بازنگری خواهند شد. وب؛ رسانه‌ای کامل برای روزنامه‌نگاری است که بطور بالقوه عميق‌تر و گسترده‌تر از شاهان سابق محتوا و تحليل؛ يعنی روزنامه‌ها و مجلات است.

سبک الماس خبری از بخش هایی ساخته شده که من مختصری از آن را برای شما توضيح مي دهم .

 

هشدار (Alert): مشترکان موبايلی و ايميلی اخبار يا آنهايی که از خبرخوان‌ها استفاده می‌کنند؛ به سرعت در جريان خبر قرار می‌گيرند. اين روند هشدار در عين حال با انتساب مالکيت خبر به اعلام کننده اوليه آن همراه است.

نسخه اوليه (Draft): نسخه اوليه در حمايت از هشداری که داده شده است مثل گزارش‌های خبرگزاري‌ها به ارائه نام‌ها، مکان‌ها، جزئيات و منابع می‌پردازد و هر چه جزئيات بيشتری به دست می‌آيد؛ آپديت می‌شود. نقش مهم نسخه اوليه اين است که خوانندگان هشدار را به سايت بکشاند؛ اما در عين‌حال به اطلاع رسانی در فضای وبلاگ‌ها هم ادامه می‌دهد

مطلب / بسته (Article / Package): اين مرحله در واقع بين سرعت و عمق قرار دارد، تقريبا حال و هوای يک مطلب کلاسيک روزنامه‌ای را دارد و شبيه مطالب 3 دقيقه‌ای راديو و تلويزيون است.

بافت (Context): مطلب آنلاين می‌شود و با توجه به بافت [یا همان فضای حاکم بر خبر] توسط تعداد فراوانی از لينک چه لينک‌های داخلی و چه لينک‌های خارجی آپديت می‌شود. در اين مرحله منبع خبر به يک پورتال منبع تبديل می‌شود.

تحليل / بازتاب (Analysis / Reflection): بعد از خبر نوبت تحليل می‌رسد. در فضای آنلاين؛ اين امر به اين معناست که هر واکنشی در هر کجای فضای بلاگ‌ها رخ می‌دهد؛ جمع آوری شود

حالت تعاملی (Interactivity): اين مرحله ممکن است به منابع فراوانی نياز داشته باشد؛ اما می‌تواند در عين حال کاربر را هم درگير موضوع کند و به گونه‌ای اطلاع رسانی کند که ساير رسانه‌ها قادر به آن نيستند

شخصی‌سازی (Customization): اين حالت در واقع اتوماتيک سازی از سوی روزنامه‌هاست. يعنی ارائه سرويس‌های پايه‌ای مشترکان؛ مثل آپديت ايميلی .

با اين توضيحات خواستم با روش تهيه خبری که در سازمان انجام ميدهم آشنايتان کنم و دليل ما برای استفاده از اين روش اين است که وقتی ما با انبوه اطلاعات مواجه مي شويم بايد اين اطلاعات را طوری به مخاطب انتقال دهيم که هم باعث جذب او شود و اينکه مخاطب تا پايان، اطلاعات را بخواند.

نکاتی که جهت تهيه و تنظيم خبر در روابط عمومی سازمان ميراث فرهنگی اعمال مي کنيم:

  1. اطلاعات دقيق ، گويا و صحيح را براي مخاطبان طراحی می کنيم .
  2. مسائل مهم و حساس را بيان می کنيم .
  3. مخاطب شناسي کرده و همواره خود را بجاي مخاطب قرار می دهيم.
  4. ساده و روان می نويسيم و به غناي محتوا می انديشيم .
  5. قبل از تهيه خبر نسبت به کسب اطلاع از موضوع و افزايش ميزان آگاهي از ابعاد مختلف پديده يا واقعه کوشش می نمائيم .
  6. اهداف مورد نظر در خبر رساني از قبيل نتايج ارتباطي ، تعيين نوع پيام ، انتخاب کانال ارتباطي و... رابه دقت مورد نظر قرار می دهيم.
  7. گويا ، رسا، و مختصر می نويسيم.
  8. با زبان سوم شخص و با تکيه بر زمان گذشته می نويسيم بطوريکه احساس بي طرف بودن ما به مخاطب القاء می شود .
  9. بر روي موضوع خبر و عناصر خبري تکيه کرده و هرگز وحدت موضوعي خبر را فراموش نمی کنيم.
  10. ارزشهاي خبري را مد نظر قرارداده و بهترين شکل ممکن از آنها بهره می بريم .

11.چارچوب کلي خبر را بصورت مرحله اي بيان کرده و صرفاً به زوايا يا عناصر خاصي از خبر تکيه نمی کنيم .

  1. تا حد ممکن به شيوه الماس خبری می نويسيم.
  2. ترجيحاً با ليدهاي متکي بر عنصر « چه چيزي»شروع می کنيم .

14.با بيان نقل قول هاي مستند ، اعتبار و اعتماد خبرها را افزوده و روحي جذاب و زنده به خبرها می دهيم .

15.به اصل خبر پرداخته و از تعريف ، تمجيد ، تبليغ يا نفي اتفاق و رويداد پرهيز کرده.

16.منابع خبري را ذکر می کنيم.

  1. نظر خود را بجاي خبر به خواننده القا نمی کنيم.

18.از بيان مطالب حاشيه اي و آوردن مطالب جزئي و بي ارزش پرهيز می کنيم

19.چنانچه در خبر مجبور شديم ليد را با « چه کسي » آغاز کنيم ،سمت و عنوان شخص را بر نام و نام خانوادگي او ترجيح می دهيم .

  1. مهمترين عناصر خبري از جمله چه چيزي ، چه کسي و کجا را در پاراگراف اول خبر و تحت قالب ليد خبر بيان می کنيم.

21.جمله بندي مناسب و پرهيز از اطناب در جمله نويسي را رعايت کرده. بهترين حالت بهره گرفتن از حداکثر ۱۵ تا ۱۷ واژه در يک جمله است.

  1. از پاراگرافهاي کوتاه استفاده کرده و هر پاراگراف را به موضوعي خاص اختصاص می دهيم . هر پاراگراف بيشتر از ۶ تا ۸ خط نيست چون اين گونه بهتر است .

23.دانش خويش در حوزه شناخت ساختار و دستور زبان فارسي را تقويت کرده

24.مطالعه کردن و خواندن برای ما مقدمه نوشتن است . براي خوب نوشتن بايد خوب مطالعه کنيم .

  1. ارقام را بصورت حروفي می نويسيم چون در تهيه يک خبر اين بهتر می باشد.

26.از بيان و بکار گيري کلمات و اصطلاحات محاوره اي در نوشته ها پرهيز کرده.

  1. سرعت در تهيه ، تنظيم و انتشار خبر را هرگز فراموش نمی کنيم.

28.غلطهاي املايي و انشائي آفت خبر است . مواظب اينگونه خطاها هستيم

29.اصول اخلاقي و حرفه اي را رعايت کرده و در چارچوبهاي قانوني و اخلاقي می نويسيم.

30.از بيان و کاربرد کلمات تخصصي در تنظيم خبر براي مطبوعات تا حد ممکن اجتناب می کنيم .

31.در بيان و نوشته ها اغراق نمی کنيم.

فصل چهارم

موقعيت محل کارآموزی :

من برای کاراموزی در روبط عمومی سازمان ميراث فرهنگی بخش تهيه خبر مشغول به کار شدم و اين کاروزی کاملا مطابق با رشته تحصيلی خودم بوده و به اين صورت کاروزی خود را از روش "الف" انجام داده ام .

گزارش کارورزی و شرح وظايف :

تهيه و تنظيم کليه اخبار اداره کل،تهيه گزارش از کليه مراسم های اعم از همايش ،نمايشگاه .تهيه پيش نويس نامه های اين حوزه ، بروز کردن پرتال سازمان در قسمت خبر گزاری و گزارشات تصويری ، ارسال پيامک از طريق سيستم sms بانک جهت تبريک يا اصلاع مراسمات مختلف ،رصد اخبار به صورت روزانه و ارسال و پيگيری خبرهای معاونت های ديگر ،تهيه بولتن خبری از کليه اخبار ارسالی به صورت تفکيک شده برای معاونت های سازمان ،هماهنگ کردن مصاحبه خبرنگاران چه به صورت تصويری چه مکتوب جهت مصاحبه و آماده کردن متن مصاحبه مدير کل ،تهيه جوابيه ها .

پيگيری بخش تماس با ما در داخل سايت ، پاسخ به کاربران سايت ، بررسی بازديد کنندگان هفتگی در سايت . هماهنگی و تشریفات لازم جهت برگزاری مراسمات با معاونت های سازمان ،هماهنگی جهت برگزاری مراسم زيارت عاشورا با پايگاه مقاومت بسيج ،تهيه گزارش عملکرد از اقدامات اداره کل جهت ارائه به مسئول روابط عمومی سازمان ، دعوت از خبرنگاران و مسئولين در مراسمات مختلف مانند همايش ها ، نمايشگا ه ها و گرد همايي ها ، تهيه بنر های مناسبت ها ،بروز کردن تابلو اعلانات در کليه طبقات اداره کل جهت بالا بردن سطح آگاهی کارمندان و مراجعين محترم و جلو گيری از سردر گمی آنان .

و در توضيحات اين بخش نيز بايد بگويم که تنها هنگامی يک اطلاعيه خبری در سايت سازمان ميراث فرهنگی منتشر می گردد که ازنظر سردبير آن روزنامه حاوی خبر يا مطلب جالبی برای اکثر مخاطبان اين سايت باشد .

و در اين سازمان همه مسئولين روابط عمومی که مسئوليت ارتباط با وسايل ارتباطی را دارند بايد به اين اصل مهم وکلی واين واقعيت آگاهی داشته وآن را درفعاليت های ارتباطی خود به عنوان محور اصلی درنظر بگيرند.                                                                    

اطلاعيه های خبری که ازروابط عمومی های موسسات به سايت سازمان ميراث فرهنگی ارسال می شود نخست به دبير بخش روابط عمومی تسليم می گردد . مگر آنکه اطلاعيه با دقت برا ی بخش به خصوصی تنظيم شده باشد. اگر چه بخش های مختلف از يکديگر جدا عمل می کنند ولی ارتباط وهماهنگی کاملی توسط سردبير ومعاونت آنها برقرار است . ارسال يک اطلاعيه خبری بخشنامه مانند، برای همه سازمان ها ی مرتبت با ميراث فرهنگی ، بدون توجه به سياست خبری آنها کار بی حاصلی است . برای هرسازمان اطلاعيه خبری ويژگی خاص خودرا بايد داشته باشد اگر چه اينکار هزينه بيشتری به خوداختصاص می دهد وزحمت زيادی دارد ولی نتيجه ای که احيانا به دست می آيد ارزش چنين سرمايه گزاری را دارد ضمنا اطلاعيه خبری چنانچه به عنوان دبير مربوطه نوشته شده باشد اميتاز بيشتری دارد. ارسال پستی اطلاعيه های خبری توصيه نمی شود . اکنون ضروری است از دورنگار ويا پست الکترونيک استفاده شود.

يک روز کاری مسنول روابط عمومی روزنامه:

  • رصد اخبار و تهيه خبر از دستاوردهای اداره کل
  • تهيه خبر در خصوص مصاحبه تصويری مدير کل محترم با باشگاه خبرنگاران جوان
  • تهيه گزارش عملکرد دو ساله سازمان ميراث فرهنگی
  • تهيه جوابيه در پاسخ به يک خبرگزاری
  • پيگيری بخش تماس با ما در سايت
  • بررسی ميزان بازديد کنندگان سايت در يک هفته گذشته
  • پاسخگويی به کاربران درون سايت
  • کمک در تهيه فرم های ارسالی توسط مسئول روابط عمومی
  • بروز کردن سايت
  • تهيه بولتن خبری


نمونه های خبری :

 

اميدوارم مشکل موزه دوره اسلامی با کمک دولت هرچه زودتر رفع شود

تاريخ 26 شهريور 1392
( گروه:
ميراث فرهنگی )

 

معاون رئيس جمهور ور ئيس سازمان ميراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگری گفت: مهمترین مشکل در خصوص بسته بودن موزه دوره اسلامی موضوع کمبود بودجه است که اميدوارم با کمک رياست جمهوری و تامين بودجه از منابع ديگر اين موزه هر چه سريعتر بازگشايی شود.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری کشور، دکتر محمد علی نجفی با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران در حاشيه مراسم رونمايی از جديدترين اثر استاد فرشچيان با عنوان تابلو معراج افزود: بسته بودن در موزه دوره اسلامی به مدت هشت سال چه برای ايرانیان فرهنگ دوست ناظر بر این مسئله و چه کسانی که مديريت کردند مايه شرمندگی است و اميدوارم اين مشکل هرچه سريع تر برطرف شود.

     
                   
 
 
                   
 
   
                       
     

رييس سازمان       ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری :

     

گردشگری مهمترين صنعت فرهنگی       است

     

تاریخ 18 شهريور 1392
      ( گروه:
گردشگری )

     

            

     

معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگی،صنايع       دستی و گردشگری گفت: گردشگری در ذات خود يک عمل فرهنگی است و می توان گفت       گردشگری مهمترين صنعت فرهنگی است.

     

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع       رسانی سازمان ميراث فرهنگی،صنايع دستی و گردشگری، محمدعلی نجفی با حضور در       جلسه هم انديشی معاونين گردشگری 31 استان کشور که با هدف برنامه ريزی هفته       گردشگری در سالن خليج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، ضمن اشاره به اينکه با       صرف وقت و دقت بيشتر، مقوله گردشگری جايگاه واقعی خود را پيدا می کند، اظهار       داشت: طی سه هفته گذشته جلسات متعددی با فعالان حوزه گردشگری داشتيم و بيشتر       وقت ما صرف تعامل و آشنايی با مشکلات و در خواست های دوستداران و علاقه       مندان اين حوزه شده است.

     

رييس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی       و گردشگری با اشاره به اينکه رييس جمهور تاکيد و اصرار دارند در فاصله چند       ساله خدمتی که به دست آمده جهشی در گردشگری داخلی و خارجی ايجاد شود، تصريح       کرد: حمايت و پشتيبانی دولت از صنعت گردشگری، فرصت مغتنمی برای رشد اين صنعت       است.
     
     

                 
                                 
       
                                                                       
 
 
       
               
                                                                       
 
         
                                                     
           

برگزاری هما يش داوری نشان ملی صنايع دستی کشور

           

تاريخ 18 شهريور 1392
            ( گروه:
صنايع دستی )

           

                        

           

مديرکل دفتر توسعه و ترويج             معاونت صنايع دستی و هنرهای سنتی از برگزاری همايش داوری نشان ملی صنايع             دستی کشور خبر داد. به گزارش ميراث آريا(chtn) امير کرم زاده ضمن اعلام اين خبر گفت: داوری نشان             ملی صنايع دستی کشور رويدادی است که به صورت دو سالانه با اهداف معين             بر روی آثار توليدی هنرمندان صنايع دستی کشور صورت می گيرد

           

وی يادآور شد: محصولات             برگزيده اين همايش جهت شرکت در برنامه داوری نشان بين المللی مرغوبيت             صنايع دستی به يونسکو معرفی می شود.

           

مديرکل دفتر توسعه و ترويج             معاونت صنايع دستی تصريح کرد: منطقه غرب کشور با مرکزيت استان             کرمانشاه شامل استان های آذربايجان شرقی، آذربايجان غربی، اردبيل،             اسلام، کردستان و همدان در تاريخ 8 مهرماه برگزار کننده اولين برنامه             نشان مرغوبيت صنايع دستی در سال جاری خواهد بود.
            کرم زاده در پايان اظهار داشت: علاقه مندان می توانند جهت شرکت و             ارائه آثار خود در برنامه داوری نشان ملی مرغوبيت صنايع دستی و کسب             اطلاعات بيشتر با معاونت صنايع دستی اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع             دستی و گردشگری استان خود تماس حاصل کنند.

           
         
         
       
       
     
     
   
   
     

انتقادات و پيشنهادات و نتيجه نهايی :

در اين مدت که به کار در اين سازمان ارزشمند می پرداختم در کنار محاسن زيادی که داشت به مانند هر سازمان ديگری نقاط ضعفی هم در بر ميداشت که به نظر اگر انها نيز رفع شوند اين هدف مهم هر چه بهتر و با کيفيت تر در راه جهانی شدن پيش می رود .

امروزه اطلاع يابی در کنار پردازش اطلاعات و اطلاع رسانی جزو سه وظيفه اصلی روابط عمومی است و به اين منظور لازم است روابط عمومی درون سازمان ها توجه جدی به بحث پژوهش وافکار سنجی وتکنيکهايی چون تحقيقات پيمايشی و تحليل محتوا داشته باشند تا بتوانند وظيفه اطلاع يابی و نياز سنجی خود را در بين مخاطبان و رسانه ها بدرستی انجام دهند .

همچنين با توجه به اهميت و نقش تحقيق و پژوهش در سياست گزاری و برنامه ريزي های کلان مديريتی ، رعايت معيارهای تحقيقات علمی و تنوع و تکثر در شيوه و پژوهش را از نکات قابل تامل در اين بخش   می دانم .

روابط عمومی ها بايد توجه بيشتری به فعاليت هايی چون ارتباطات مردمی ، مديريتی ، اموزشی ، ارتباطات رسانه های و بالاخص قابليت های روابط عمومی الکترونيک و وب ، داشته باشند و دراين بخش استفاده از نيروی متخصص بسيار با اهميت می باشد .

عدم استفاده روابط عمومی ها از قابليت هايی چون شبکه سازی مخاطبان ، وبلاگ ، پورتال ، وب سايت ، قابليت های چند رسانه ای ، ، کيوسک های اطلاع رسانی ، نشريه الکترونيک ، تابلوهای گردان ، سيستم های ارسال پيامک و بلوتوث و ساير ابزارهای الکترونيکی باعث ايجاد ضعف در شناخت روابط عمومی به مخاطب می شود که البته جای گفتن است که در سازمان ميراث فرهنگی به بخش الکترونيک و فعاليت های الکترونيکی اهميت مي دهند و به نظرم هر چه به روز رسانی در اين بخش ها بيشتر اعمال شود جای پيشترفت بيشتری وجودخواهد داشت . در واقع ، ايجاد بستر مناسب براي خلاقيت و نوآوري يكياز وظايف مديران و نهادها محسوب مي شود و تنها در صورتي مي توان با تحولات شتابانعصر حاضر همراهي نمود كه از اين ابزار مهم  و اثربخش غفلت نورزيم.

بنده هم به عنوان پيشنهاد برای اينکه سازمان ميراث فرهنگی يا هر سازمان ديگری برای ارتقاء به سطح بالای پيشرفت و گسترش برسند پيشنهاد دارم که از نظر تجهيزات نرم افزاری و سخت افزاری ، بالاخص تکنولوژی های نوين ارتباطی واطلاعاتی ، بودجه و منابع مالی ، با توجه به نحوه فعاليت ،وظايف و اختيارات روابط عمومي دستگاه‌هاي اجرايي برای كار روابط عمومي است، توجه بيشتری مبذول دارند.

- در بخش ارتباط با رسانه ها نيز، بايد توجهروابط عمومی ها را به ارزشها و عناصر خبر، ليد نويسي، قابليتهاي تيتر و رعايت سبكالماس خبری در انعكاس اخبار جلب نموده و خواستار افزايش مهارتهای علمی آنان از طريقشركت در دوره های آموزشی خبرنويسی و مطالعه نشريات و مقالات مرتبط با حوزه روزنامهنگاري می باشد. همچنين توجه افراطی روابط عمومي ها بهمقوله خبر و غفلت از ديگر تكنيك هاي رسانه اي چون مصاحبه، گزارش و مقاله باعث هدررفت بسياري از قابليتهاي اطلاع رساني روابط عمومي ها مي شود، لذا استفاده از اينتكنيك ها در كنار مقوله خبر توصيه مي شود

از ديگر پيشنهادات می توان به اين اشاره کرد که برگزاری مرتبجشنواره انتخاب روابط عمومی‌های برتر و استمرار آن در تمام سازمانها ، می‌تواند کارکردهایمتعددی در زمينه‌های آموزشی، ايجاد ارتباط بين شاغلان اين رشته، ارتباطات مردمي،رقابت سازنده و اثر بخش، بروز خلاقيت و ارزيابی توانمنديها و قابليت‌های مربوط رافراهم آورده و موجب ايجاد انگيزه بيشتر بين کارشناسان و مسوولان روابط عمومی‌ها شدهو ظرفيت‌ها، توانمنديها و قابليت‌های هر يک از بخش‌های اين  حرفه را نمايان سازد.

و در اخر بايد بگويم که رسالت "مردمداري" روابطعمومي ها كه فلسفه وجودي اين حرفه است، يادآور مي شود كه جشنواره ارزيابي عملكردروابط عمومي ها به شكل واقعی آن هر روز برگزار می شود و داوران اصلی آن مردم بهويژه همكاران اداری و مراجعين به سازمانها و ادارات هستند .

 

نام مرکز محل تحصيل:دانشگاه جامع واحد13

عنوان کارآموزی:دبير خبر در روابط عمومی اداره کل ميراث فرهنگی ، صنايع دستی و گردشگری

نام و نام خانوادگی :مهناز آشوری

نام استاد کارآموز: استاد سالاريان

 

 

 

نويسنده : مهناز آشوری

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.