اخلاق رسانه ای
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط شادبر اسماعیلی
-
بازدید: 755
اخلاق رسانه ای
اعتقاد اکثر صاحب نظران حوزه رسانه، اخلاق رسانهای اگر چه تابع اصول و قواعدی کلی و جهانشمول است، اما به سبب ریشه گرفتن آن از مجموعه ارزشهای بطن جامعه، میتواند از جامعه و فرهنگی به جامعه و فرهنگ دیگر متفاوت و متغیر باشد. از این رو تدوین اصول کلی اخلاق رسانهای به سادگی تدوین قواعد کلی حقوق رسانهها نیست و در هر فرهنگ و جامعهای، تعاریف و محدودههای خاص خود را دارد.
تعریف نقد وانتقاد
}
}* نقد يعنى عيار سنجى، يعنى :
}يك چيز خوب را، آدم ببيند خوب است؛
}يك چيز بد را نيز ببيند؛
}و بعد جمع بندى كند.
}*جمع بندى كار يك مجموعه هم آن وقتى است كه ضعف هاو قو تها را
}منصفانه پهلوى همديگر قرار بدهد.
}انتقاد معنايش اين است كه هر انسانى بنشيند عيارسنجى كند:
}ببيند نقط ه ى ضعف كجاست؛
}ببيند نقط ه ى قوّت كجاست؛
}بعد ببيند اين نقط ه ى ضعف چیست- اگر می تواند علت یابی كند- به كجا برمی گردد،
}سراغ آ نجا برود؛ يعنى آن ريشه را پيدا كند، اصل را پيدا كند. اگر اين كار انجام
}شد، درست است
}.
}اگر انتقاد به معناى عیب جویی باشد:
}1 نه چيز خوبى است؛
}2 نه خيلى هنر زيادى می خواهد؛
}3 نه خيلى اطلاعات می خواهد؛ بلكه انسان با بی اطلاعى بهتر هم می تواندانتقاد كند.
}4 انتقاد به معناى عیب جویی اصلاً هيچ لطفى ندارد، هيچ فايد هاى هم ندارد.
}
) نقد كردن يعنى:يك نكته اى منفى را گرفتن،
و مدام آ نرا تكرار كردن،
و سياه نمايى كردن،
و ياس پراكندن
تفاوت تخريب و انتقاد:
* يك مسأله هم، مسأله ى انتقاد و تخريب است؛ مرز انتقاد و تخريب چيست؟
تخريب بكنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ يا از ما انتقاد بشود و ما تلقىِ
تخريب از آن داشته باشيم؟ خوب، بايد مشخص بشود تخريب كدام است .
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.