موضوع کارآموزی : مجموعه فعالیت های دفتر خدمات مالی و مالیاتی و مشاوره
محل کارآموزی : دفتر خدمات مالی و حسابداری اتاق ثبت و بررسی اسناد
نام استاد : جناب آقای تقدیسی
نام و نام خانوادگی : محبوبه سادات حقیقی
شماره دانشجویی : 91238049270200
سال اخذ کارآموزی : ترم تابستان 1392
آدرس محل کارآموزی : میدان توحید – خیابان گلبار – تقاطع طوسی – پلاک 17
تاریخ شروع کارآموزی : 19/4/ 1392
تاریخ پایان کارآموزی : 20/6/1392
چکیده : گزارش حاضر در ارتباط با گزارش کارورزی رشته حسابداری مالی که به مدت 240 ساعت در دفتر خدمات مالی ، مالیاتی و مشاوره بوده که شامل روش محاسبه حقوق دستمزد ، مالیات حقوق ، بیمه و همچنین شناخت مزایا و برتری های نرم افزاز مالی و چگونگی انطباق با نرم افزار می باشد و باتاکید بر شناخت مالیات بر ارزش افزوده ، قوانین و نحوه ثبت نام و چگونگی استرداد آن می باشد .
با توجه به اهمیت کارورزی در رشته هائی که نیاز به کار عملی می باشد و اثر آن در بالا بردن سطح اطلاعات دانشجویان کارورزی جزء دروس مهم می باشد و دارای مزایای زیادی است که به چند نمونه از آن اشاره می شود:
1- دانشجو از حالت غیر فعال خارج می شود .
2- دانشجو با فضای کسب و کار آشنا می شود .
3- دانشجو دانشی را که کسب نموده با استفاده از دوره کارورزی بهینه می نماید .
4- شرایط استخدام احتمالی او در سازمان ارائه دهنده کارورزی یا سایر واحدهای مشابه تسهیل می کند
5- فناوری اطلاعات دانشجو بهینه می یابد .
6- مهارت ها ، خلاقیت و اعتماد به نفس دانشجو را از طریق آموزش های عملی در تعامل با نیروهای متخصص و با تجربه ارتقا می بخشد .
7- آگاهی علمی و تخصصی دانشجو را کاربردی می کند .
فصل اول
مقدمه : امروزه به خاطر آنکه واژه کارورزی کاربردهای فراوانی دارد ، گاهی اوقات به سختی می توان منظور گوینده را از واژه کارورزی استنباط کرد . در حقیقت می توان هر تجربه آموزشی را که با شغل ترکیب شود ، کارورزی نامید و همین ترکیب است که کارورزی را به ابزاری منحصر به فرد برای کنکاش شغلی ( Career Exploration ) تبدیل می کند .
کارورزی یکی تز ابزارهای مهم در تربیت نیروی انسانی در حوزه تحصیلات عالی است زیرا دانشگاه علاوه
بر آموزش باید در پژوهش و خدمات رسانی به صنایع نقش مهمی را ایفا کند در حالیکه متاسفانه وضعیت دانشگاهها در ایران به گونه ای است که بیشتر به انتقال دانش می پردازد ، بدون اینکه زمینه جذب دانش انتقال یافته فراهم شده باشد . کارورزی می تواند ابزار بسیار مهمی در راستای ایجاد چنین زمینهای باشد .
گزارش حاضر ضمن ارائه خلاصه ای در خصوص حسابداری ، به نقش و ضرورت آن در آینده شغلی دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری می پردازد که این اطلاعات به عنوان اطلاعات کلیدی حساب می شود .
فصل دوم
«دفتر خدمات مشاوره مالی و مالیاتی لشکری»
این دفتر حدودا از سال 1380 در تهران تاسیس گردید. علاوه بر ارائه مشاوره ها و خدمات پشتیبانیهای حرفه ای در حوزه های مالی و حسابداری،مالیاتی،در زمینه ی تحقیق و پژوهش روش های تربیت نیروهای حرفه ای و آموزش های انطباقی فرا دانشگاهی تحقیقات و پژوهش هایی را به عمل آورده که دست آورد و حاصل آن روش ها و دیدگاههای ابدائی تربیت نیرو و اجرای عملیات حسابداری تحت عنوان شیوه های حسابداری انطباقی شناور با دیدگاه چند وجهی و مثلثی گردیده است.
در این روش ها کلیه آموزش ها و فصول و مباحث آموزشی توسط تیم تحقیق و مشاوره از طریق نیاز سنجی واقعه ای واحدهای اقتصادی به روز شناسایی و در سر فصل های مشاوره ها ، کارگاها و آموزش های ارتقائی و انطباق گنجانده و یا اصلاح می شوند.از این رو بر آورد می شود گذراندن این دورها تجارب و دیدگاههایی معادل ده سال کار تیمی مفید به نیروی تحت تربیت انتقال می نماید و شاهد این مدعا نتیجه ی مشاهده شده از انطباق و ارتقاع بیش از 300 نیروی کارآموز تربیت شده که بیش از 80% آنها فارغ التحصیل سطوح کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند می باشد.
در خصوص شناخت بیش تر فعالیت های حرفه ای این دفتر به ترتیب اقدام به معرفی سوابق حرفه ای مرتبط مدیریت دفتر اهمی از خدمات و تحقیقات ایشان پرداخته می شود:
1- فعالیت و همکاری گذشته ایشان در سازمان حسابرسی کل کشور.
2- فعالیت و همکاری گذشته ایشان در موسسات حسابرسی .
3-تحقیق ، تعریف کتب مقالات ، جزوات انطباقی و کاربردی.
4-تالیف کتاب تحقیقی حسابداری انطباقی با نظام مالیات های ارزش افزوده.
5-تربیت و آموزش انطباقی شناور با روش ها و دیدگاههای (ابدائی مثلثی انطباقی شناور).
6-ایجاد پشتیبانی و مرکز مشاوره حرفه ای برای بیش از 500 نفر از نیروهای مالی و حسابداری.
7-مشاوره و مدیریت در امور مالی و مالیاتی برای بیش از 300 شرکت و واحدهای اقتصادی با انواع فعالیت های بازرکانی ، خدماتی ، مهندسی ، پیمانکاری ، کارفرمایی ، تولید ، صنعتی و بازرگانی خارجی در حالت های تک فعالیتی یا مرکب و چند فعالیتی می باشد.
8-عضویت در انجمن حسابداران خبره ایران.
IMCA9- عضویت در انجمن مدیریت
10-طراحی و تاسیس مرکز پژوهش های علوم کاربردی مدیران با اهداف مشابه یاد شده و همکاری با موسسه تحقیقاتی و کاربردی فراجامع.
11-ارائه انواع مشاوره های مالی و مالیاتی و طراحی حسابداری مالیاتی .
12-ارائه مشاوره گزینش حرفهای نیروهای مالی و حسابداری در سطوح حسابداری حرفهای تا سرپرستی و مدیریت مالی.
13-تربیت نیروی انطباقی با فعالیت خاص واحدهای اقتصادی و اعزام نیروی انطباق یافته به واحد اقتصادی.
کلیه فعالیت های و روش ها و دیدگاههای این دفتر مشاوره بر اساس شیوه های ابداعی و تحقیقی مدیریت دفتر یعنی شیوه های انطباقی شناور و بینش مثلثی یا چند وجهی می با شد . که از این بابت بازده عملکرد این دفتر متمایز از سایر دفتر ها و موسسات حسابداری و حسابرسی می باشد.
فصل سوم
اهمی از آموزش های ارائه شده توسط این دفتر به کارورزان که بطور کامل شرح داده می شود »«
ابتدا تمام مفاهیم توسط کارشناس این دفتر آموزش داده می شد و بعد با ارقام فرضی و بعد از آن با نظارت مسئولین دفتر با اسناد و ارقام واقعی کار می شد که عبارتند از :
شناسایی و تقویت مهارت ها و توانایی های حرفه ای در چرخه کامل یک دوره حسابداری .
طبقه بندی صورت های مختلف اداره مالی و حسابداری.
شناخت دفاتر قانونی و قوانین آن .
ماهیت ، جایگاه و ارتباط حسابها .
شناخت سیستم های نرم افزاری مالی .
مالیات ارزش افزوده
شناخت مزایای مشمول و غیر مشمول پرسنلی و حقوق و دستمزد .
ثبت مالیات حقوق .
ثبت حق بیمه پرسنل .
فصل چهارم
« شناسایی و تقویت مهارت ها و توانایی های حرفه ای در چرخه کامل یک دوره حسابداری »
برای شناسایی و تقویت مهارت ها و توانایی های حرفه ای در چرخه کامل یک دوره حسابداری در بدو ورود به یک واحد اقتصادی باید این مراحل را پله پله اجرا کنیم .
مرحله اول : کلیه اسناد و مدارک به ترتیب تاریخ وقوع تنظیم و مرتب گردنند ( بر اساس اصل حفظ تقدم و تاخر ثبت وقایع مالی در دفاتر قانونی )
مرحله دوم : طراحی و رویه سازی حرفه ای و متناسب با فعالیت های واحد اقتصادی صرفا توسط سرپرست یا مدیر یا مشاوران مالی و حرفه ای صورت می گیرد .
مرحله سوم : تجزیه و تحلیل و طبقه بندی وقایع مالی جهت اجراء ثبت عملیات حسابداری .
عملیات گروه بندی و طبقه بندی حسابها در هر واحد اقتصادی یا عملیاتی (شرکت یا موسسات ) باید بر اساس دو محور مهم زیر انجام می پذیرد :
1- منطبق با اصول حسابداری حرفه ائی باشد .
2- منطبق با نیاز سازمانی واحد اقتصادی باشد .
کلیه واحدهای اقتصادی فارغ از نوع فعالیت آنها از نظر طبقه بندی گروه حسابها در سطح گروه یکسان ولی در زیر سطح گروه های اصلی شش گانه اول فوق متفاوت می گردند .
صورت های مالی و اساسی شرکت ها عبارتند از :
- ترازنامه
- صورت سود و زیان
- صورت سود و زیان جامع
- گردش وجوه نقد
توجه : صورت های مالی یک واحد اقتصادی در دوره های مالی مختلف قابل قیاس هستند به شرط آنکه ثبات رویه در اندازه گیری آثار معاملات و وقایع مشابه در واحد اقتصادی وجود داشته باشد .
بعد از طبقه بندی و تعریف حسابهای اساسی بر اساس و نوع فعالیت شرکت ها ، گزارشات نهایی هم از اهمیت خاصی بر خوردار هستند که باید به این نکات توجه کرد :
- گزارشات نهایی از صورت های مالی اساسی :
با توجه به پیچیدگی و فراوانی نکات قانونی و مقدماتی تهیه و آماده سازی صورت های مالی اساسی و گزارشات آنها اصولا اینگونه گزارشات زیر نظر مدیران و سرپرستان مالی با تجربه حرفه ای تهیه می گردد. خصوصا در حوزه دفاتر قانونی .
- گزارشات لایه ای از سطوح مختلف حسابها ( گروه ، کل ، معین ، تفصیلی )
این گزارشات نیز پس از طراحی رویه ها و تعریف حسابهای کاربردی واحد اقتصادی توسط حسابداران آموزش دیده قابل تشخیص و ارائه می باشد.
توجه : عدم رعایت نکات حرفه ای و قانونی در مرحله گزارشات منجر به خسارات مالیاتی و مدیریتی می گردد.
عوامل موثر بر اعتبار و اطمینان بخشی گزارشات مالی حرفه ای عبارتند از :
1- مرتبط بودن اطلاعات به واحد اقتصادی .
2- مرتبط بودن اطلاعات به دوره مالی مورد گزارش .
3- مستند بودن اطلاعات مندرج در گزازشات .
4- رعایت اصول پذیرفته شده حسابداری و گزارشگری .
5- رعایت استانداردهای الزامی حسابداری و گزارشگری .
6- رعایت سایر قوانین حاکم بر چرخه ، تهیه گزارشات نظیر قوانین مالیاتی و محاسباتی بیمه .
طبقه بندی صورت های مالی :
گروه های دائمی و ترازنامه ای :
گروه اول : مجموعه اتفاقات و وقایع مالی مرتبط با دارایی ها ( دارائی های جاری ، غیر جاری و سایر دارائی ها )
گروه دوم : مجموعه اتفاقات و وقایع مالی مرتبط با بدهی ها ( بدهای کوتاه مدت و بلند مدت )
گروه سوم : مجموعه اتفاقات و وقایع مالی مرتبط با حقوق صاحبان سهام ( سرمایه )
گروه حسابهای موقت یا سود و زیانی : ( گروه حسابهای ادواری )
گروه چهارم : مجموعه اتفاقات و وقایع مالی مرتبط با هزینه ها ( هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی )
گروه پنجم : مجموعه اتفاقات و وقایع مالی مرتبط با در آمدها ( فروش کالا ف فروش خدمات و درآمدهای غیر مترقبه )
گروه حسابهای انتظامی :
گروه ششم : مجموعه اتفاقات و وقایع مالی مرتبط با عملیات انتظامی و آماری ( تبادل اسناد و تعهدات بدون انتقال مالکیت)
گروه حسابهای واسطه :
گروه هفتم : مجموعه اتفاقات و وقایع مالی مرتبط با افتتاحیه و اختتامیه .
«شناخت دفاتر قانونی و قوانین آن»
دفاتر قانونی و مهم در واحدهای اقتصادی دفتر روزنامه و دفتر کل می باشد که حسابداران و مدیران مالی موظف به رعایت قوانین اینگونه دفاتر قانونی می باشند دقت در نگه داری اینگونه دفاتر بسیار بالاست و به حدی که در اتاقی که دفاتر قانونی نوشته می شود باید دفاتر در سکوت کامل نوشته شوند تا امکان بروز اشتباه به صفر برسد. و از خوردن مواد غذایی خوداری شود که عبارتند از :
1- ثبت و پلمپ دفاتر قانونی ( دفتر روزنامه و کل ) قبل از شروع دوره مالی به استثناء شرکت های تازه تاسیس . شرکت های تازه تاسیس برای اولین بار تا 30 روز تاخیر در مورد ثبت و پلمپ دفاتر می توانند عمل کنند .
مهلت پلمپ دفاتر قانونی هر سال مالی صرفا تا پایان سال مالی قبل از آن می باشد.
2- معرفی تعداد و انواع دفاتر قانونی ثبت شده و همچنین دفاتر نانویس مانده (سفید ) به حوزه مالیاتی طی اظهارنامه مالیاتی در فرم عملکرد پایان سال ذکر گردد.
3- ثبت تمام وقایع و رعایت ترتیب وقایع مالی بر حسب وقوع یا دستور مجاز هنگام ثبت دفتر روزنامه در همان روز و انتقال این مطالب به دفاتر کل حداکثر تا 15 روز اول ماه بعد .
4- تنظیم اسناد حسابداری با ضمائم مستند و امضاء مجاز قبل از ورود اطلاعات به دفاتر قانونی .
5- کلیه اطلاعات مالی شعب یک واحد اقتصادی مکلف به رعایت امور مالیاتی می باشند حداقل سالی یک بار در دفاتر روزنامه روزنامه و کل به ثبت برسد .
6- گزارش استفاده از دفاتر نانویس ( سفید ) قانونی سالهای قبل حداکثر تا 30 روز پس از شروع دوره مالی به حوزه مالیاتی .
7- ثبت وقایع واحدهای اقتصادی دارای نرم افزار های مالی در دفتر روزنامه حداقل ماهی یک بار با رعایت هماهنگی های قبلی لازمه صورت گرفته با حوزه مالیاتی .
8- انجام اصلاح اشتباهات ثبت شده در دفاتر و رفع مغایرتهای ایجاد شده قبل از بستن حسابها .
9- انواع عملیات لاک گیری یا محو کردن ، لانویسی ، کناره نویسی ، و یا خراشیدن اقلام ثبت شده یا ثبت اقلام چند دوره مالی در دفاتر قانونی اکیدا ممنوع و غیر ممکن است .
10- روی میزی که دفاتر قانونی قرار دارد هیچگونه خوراکی و نوشیدنی قرار نگیرد .
توجه : برخی از مواردی که رعایت نکردن آن در دفاتر قانونی موجب جرم می شود و موجب رد دفاتر قانونی می گردد شامل موارد زیر می باشد :
1- در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد .
2- عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی و پولی در دفاتر به شرط احراز .
3- تقدم ثبت یک یا چند معامله نسبت به تاریخ وقوع آنها .
4- ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت در حاشیه دفاتر
5- ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت در حاشیه دفاتر ( آرتیکل ) بین سطور .
6- تراشیدن و یا پاک کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده .
7- محو کردن مندرجات دفاتر با وسایل شیمیایی .
8- نا پدید کردن مندرجات دفاتر با رنگ یا جوهر و نظایر آنها به منظور سوء استفاده .
9- بستانکار شدن حسابهای بانکی و نقدی .
«ماهیت ، جایگاه و ارتباط حسابها »
ماهیت شناسی در حسابداری اهمیت خیلی زیادی دارد مخصوصا جایگاه و ارتباط حسابها . اگر حسابی کاملا شناخته شده و جایگاهش مشخص گردد سرعت عملیات حسابداری را بالا برده و جلوی خطاء و اشتباه هات را می گیرد و در صدور سند اهمیت زیادی دارد.
ماهیت حسابها و جایگاه آن :
1- دارائی ها : که ماهیت بدهکار و جزء دارائی ها بوده و در سمت راست ترازنامه نوشته می شود .
2- بدهی ها : که ماهیت بستانکار داشته و جزء بدهی ها هستند و در بالای سمت چپ ترازنامه قرار می کیرند .
3- سرمایه : که ماهیت بستاکار و جزء دارائی ها می باشند و در سمت چپ پایین ترازنامه قرار می گیرد .
4- ماهیت حسابهای سود و زیان :
1- هزینه ها که دارای ماهیت بدهکار بوده و کاهش دهنده سود و زیان است .
2- درآمد ها که دارای ماهیت بستانکار بوده و افزایش دهنده سود و زیان است .
«شناخت سیستم های نرم افزار مالی »
نرم افزارهای مالی استفاده شده در حسابداری باید امکانات خاص و ویژه ای را با میزان کاربرد آن داشته باشد که هر نرم افزار باید از حداقل امکانات اولیه و امکانات ثانویه بر خوردار باشد که مختصرا توضیح می دهیم :
راهنمای انتخاب و طراحی نرم افزازهای مالی ( حداقل امکانات مورد نیاز پایه و کلیدی )
1- نرم افزار مالی باید قابلیت نصب و راه اندازی آسان داشته باشد (Autorun )
2- دارای پشتبانی فنی مطمئن شرکت نرم افزاز نویس با پیش بینی ساده ترین مبانی در خواست پشتیبانی نظیر تاریخ و ساعت ارتباط از طریق نما بر باشد .( حداقل سه سال با تضمین مکتوب و کافی لازم الاجراء )
3- در قرداد تضمین اجرایی پشتیبان و تعیین خسارات تاخیر در ارائه خدمات بر حسب هر ساعت تاخیر پیش بینی شده و ساده ترین مبنا تاریخ وساعت درخواست از طریق ارسال فاکس به توافق برسد.
4- پیش بینی و تعیین ضمانت اجرایی در پشتیبانی و تعیین خسارت تاخیر در ارائه پشتیبانی بر حسب هر ساعت تاخیر .
5- امکان تعریف و طراحی طبقات ، گروهها و ماهیت حسابها و کدینگ آنها را در سطوح مختلف گروه ، کل ، معین ، جهت ورود تفضیلی حرفه ای اطلاعات داشته باشد .
6- امکان تعریف دوره های مالی منفصل و دفاتر مالی مستقل در هردوره مالی .
7- امکان گزارش گیری حرفه ای از حسابها و دفاتر روزنامه و کل در سطوح مختلف گروه ، کل ، معین و تفضیلی کایه حسابها را به صورت جمعی و تفکیکی داشته باشد .
8- امکانات گزارش گیری فوری از صورت های مالی اساسی ( a. گزارش ترازنامه b. سود زیان به تفکیک زمان ها و دوره های قابل انتخاب ) و حرفه ای نظیر ( c. ترازآزمایشی ) را داشته باشد . (گزارش از صورت جریان وجوه نقد در شرکتهای کوچک اصولا مورد نیاز سازمان و مدیریت قرار نمی گیرد )
9- امکانات دریافت back up ( پشتیبان ) بر روی هارد کامپیوتر و فلاپی ها یا سی دی ها را به صورت ساده و روان داشته باشد .
10- امکانات بازیافت اطلاعات سوخت شده را از روی پشتیبان به صورت ساده داشته باشد. (Autorun )
11- امکان انتخاب روش های مالی fifo و میانگین را جهت ارزیابی موجودی ها داشته باشد .
12- داشتن ابزار ترتیب سازی ( سورتینگ ) تاریخ و ردیف اسناد حسابداری صادر شده .
13- نرم افزار دارای منطق محاسباتی صحیح و منطبق با اصول حرفه ای حسابداری باشد .
14- امکان اصلاح و صدور اسناد حسابداری به شکل دستی و غیر اتوماتیک حهت موارد خاص نیز داشته باشد
15- در بخش گزارشگیری از اسناد حسابداری امکان شاخه سازی سطح کل حسابها را داشته باشد .
16-نرم افزار دارای پیامها و اخطار های صحیح باشد .
17- مکان ایجاد دفاتر مالی متعدد ( برای همکاران حسابدار )
18- در خصوص واحدهای اقتصادی دارای انبار کالا و قطعات نرم افزار دارای امکانات تعریف و طبقه بندی انبار ها و کالا ها و کدینگ و گزارشات مرتبط با انبار و کالاها را داشته باشد .
19- امکان تعریف دوره های مالی منفصل و دفاتر مالی مستقل دوره ای .
20- امکان تعیین سطح و محدودیت دسترسی کاربران بر قسمتهای مختلف برنامه توسط مدیریت در صورت شبکه بودن سیستم .
21- امکان ایجاد شبکه و گسترش در طرح توسعه .
22- سایر امکانات نرم افزاری نظیر امکانات حسابداری صنعتی ، حقوق و دستمزد و غیره بر اساس نیاز اختصاصی واحد کاربر ضرورت می یابد .
« راهنمای انتخاب و طراحی نرم افزارهای مالی ( امکانات مورد نیاز ثانویه )»
1- امکانات صدور اسناد اختتامیه و افتتاحیه متناسب با اصول حرفه ای رابه صورت خودکار داشته باشد .
2- امکان پیوستگی سیستمهای ثانویه با سیستم حسابداری و کلیدی نرم افزار .
3- ادغام اسناد حسابداری .
4- امکانات بستن حسابهای موقت به سود و زیان را به صورت خودکار داشته باشد .
5- امکان تعریف انبار و انبارهای مجازی ( کالاهای در راه و یا پیش خریدها ) ، کنترل موجودی انبار هنگام صدور فاکتور ، صدور تگ انبارگردانی و جهت اقلام موجودیهای کالا و انبار را داشته باشد . ( در صورت وجود انبار حجیم کالا یا قطعات )
6- قابلیت انتخاب روش های ادواری و دائمی را داشته باشد .
7- دارا بودن سیستم های خرید فروش و مرجوعات و پیش فاکتورها و تبدیل آن به فاکتور و رزروکالا پیش فاکتور .
8- ثبت پورسانت های فروش .
9- سیستم کنترل چک و بانک و تغییر وضعیت در قالب اسناد دریافتنی و پرداختنی .
10- سیستم اموال و محاسبه استحلاکات .
11- سیستم حقوق و دستمزد .
12- سیستم تولید در واحدهای تولیدی .
13- امکان تخصیص شماره سند ثابت و شناور در صدور سند.
« نظام مالیات بر ارزش افزوده »
ارزش افزوده عبارت از ما به التفاوت ستاده و داده ها و به عبارت ساده تر در عمل ارزش افزوده بهای نهائی فروش منهای بهای نهائی خرید .
مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله ای است که در مراحل مختلف زنجیره واردات / تولید / توزیع بر اساس درصدی از ارزش افزوده کالاهای فروخته شده یا خدمات ارائه شده در هر مرحله اخذ می گردد ، ولی مالیات پرداختنی در هر مرحله از زنجیره واردات – تولید – توزیع به عنصر مرحله بعدی زنجیره انتقال می یابد ، تا نهایتا توسط مصرف کننده نهایی پرداخت گردد . ( توجه عدم وجود نقص یا ممنوعیت و محدودیت ( نظیر محدودیت های استرداد ) در بین عناصر انتقال دهنده این مالیات یکی از عوامل مهم عدم موفقیت انتقال یکپارچه مالیات به مصرف کننده نهایی خواهد بود.
که در این صورت منجبر به افزایش قیمت تمام شده عرضه یا تولیدات و حتی اخذ موکرر مالیات بر ارزش افزوده و تضیع حقوق مصرف کننده نهایی خواهد شد .
مالیات بر ارزش افزوده ، مالیاتی است که برای مصرف کنندگان نهایی ، که کلیه عرضه کنندگان کالاها و خدمات مکلفند به عنوان عاملین وصول و مودیان غیر نهایی در این نظام مالیاتی ، علاوه بر بهای کالا یا خدمات عرضه شده ( بر اساس درصدهای تعیین شده در قانون نظام مالیات ارزش افزوده در زمان فروش نسبت به بهای فرش کالاها یا خدمات از خریداران اخذ و به صورت دوره هی ( در حال حاضر فصل های سه ماهه ) به سازمان امور مالیاتی کشور واریز نمایند.
حال باید بدانیم مودی کیست ؟
کلیه فعالان اقتصادی مقیم کشور ایران اعم از حقیقی و یا حقوقی که اقدام به تولید و عرضه یا خرید ، فروش ، صادرات و وادرات و یا معاوضه هر نوع کالا و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مینمایند.
مودیان محترم ابتدا باید ثبت نام از طریق سایت اینترنتی انجام داده و برای پر کردن فرم مالیات بر ارزش افزوده باید اطلاعات و مدارک زیر را آماده نمایند .
حداقل مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت نام ( اشخاص حقوقی )
الف ) مشخصات اصلی مودی و سهامداران و اعضاء هیت ودیره شامل :
1- نام شخص حقوقی 2- نام و نام خانوادگی مدیر عامل
3-تعیین نوع مالکیت شخص حقوقی ( منظور خصوصی – دولتی – تعاونی )
4-نوع شخص حقوقی ( سهامی خصوصی – عام – موسسه و غیره )
5- کد ملی مدیران 6- نام استان
7-نام شهرستان 8- نام شهر
9-وضعیت محل استقرار 10- تاریخ ثبت واحد
11-محل ثبت واحد 12-نام تجاری واحد
13-تابعیت واحد 14-شماره مجوز فعالیت
15-نام و نام خانوادگی اعضاء 16-سمت اعضاء هیت مدیره
17-درصد سهم الشرکه
ب ) مجوز فعالیت اقتصادی :
1- تاریخ صدور مجوز
2- مرجع صادر کننده مجوز
3- کد اقتصادی قدیم
پ ) مشخصات کارت بازرگانی :
1- تاریخ صدور کارت بازرگانی
2- شماره کارت بازرگانی
3- نام دارنده کارت بازرگانی
ت ) اطلاعات اقامتی قانونی و مرکزفعالیت واحد :
1- نام استان
2- شهرستان
3- تلفن
4- نمابر
5- شرح فعالیت واحد
6- پست الکترونیکی
7- نشانی پایگاه اینترنتی
8- آدرس واحد
د ) اطلاعات حوزه مالیاتی عملکرد ( بر درآمد ) :
1- استان – اداره کل امور مالیاتی
2- شماره واحد مالیاتی ( حوزه )
3- شماره پرونده مالیاتی
ه ) مشخصات نرم افزاری :
1- نام نرم افزار
2- شرکت تولید کننده نرم افزار
3- نسخه مورد استفاده ( در صورتی که مودی مطابق دستور العمل مالیاتی مکانیزه از سیستم های مکانیزه مکانیزه حسابداری هماهنگ شده با حوزه مالیات عملکرد استفاده مینماید )
حداقل مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت نام ( اشخاص حقیقی )
مدارک اشخاص حقیقی :
1- تصویر گواهی ثبت نام سازمان امور مالیاتی و شماره اقتصادی جدید
2- تصویر جواز کسب کار
3- تصویر کارت بازرگانی شخص حقیقی
4- تصویر شناسنامه و تصویر پشت و روی کارت شناسایی ملی
5- تصویر آخرین قبض تلفن محل فعالیت
6- تصویر گواهی یا وکالت نامه نماینده قانونی
بعد از ثبت نام در سامانه مالیات بر ارزش افزوده و دریافت کد رهگیری و کد اقتصادی مودیان در هنگام فروش اقدام به دریافت مالیات ارزش افزوده کرده و در هنگام خرید باید مالیات ارزش افزوده را پرداخت نمایند. نظام مالیات بر ارزش افزوده از1387/7/1 لازم الاجراء شده که هر سال را به فصل های سه ماهه تقسیم کرده و مودیان باید مالیلت ارزش افزوده جمع شده سه ماهه هر فصل را حداقل تا 15 روز از فصل جدید به سامانه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند . از تاریخ1387/7/1 مالیات بر ارزش افزوده 3% تعیین شده که مالیات بر ارزش افزوده سال 1392- 6% می باشد.
نحوه محاسبه عملیاتی مالیات بر ارزش افزوده :
مالیات بر ارزش افزوده در ایران بر اساس استانداردهای حسابداری با تکیه بر روش های صورتحساب ارائه می گردد.
1- هنگام خرید : خریدار علاوه بر بهای خریداری شده ، حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای آن کالا را به فروشنده می پردازد (قابل محاسبه و ثبت به عنوان اعتبار یا مطالبات مالیاتی )
2- در هنگام فروش : فروشنده علاوه بر بهای محصولات غبر معاف ( موضوع ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده ) ، حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای کالای فروخته شده را از خریدار اخذ می کند . ( ثبت در حساب بدهی مالیاتی )
3- در هر دوره مالیلتی : مودی ما به التفاوت مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در زمان خرید (اعتبار یا مطالبات مالیاتی ) را با مالیات اخذ شده در زمان فروش (بدهی مالیاتی ) را به صورت دورهای ( سه ماه یک بار ) به سازمان امور مالیاتی پرداخته یا استرداد می نماید.
مالیات قابل پرداخت یا دریافت
=
مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده از مشتریان
-
مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده به فروشندگان
توجه (1) مودیانی که در مشاغلی بوده که مالیات بر ارزش افزوده به آنها تعلق نمی گیرد ولی در هنگام خرید مواد اولیه تولید ، مالیات ارزش افزوده پرداخت می کنند مقدار پرداخت شده را به قیمت نهایی کالا اضافه می کنند . به عنوان مثال :
کتاب از مالیات بر ارزش افزوده معاف بوده ولی در مراحل تولید در هنگام خرید مواد اولیه ، خریدار ( تولید کننده کتاب ) مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند و در هنگام فروش کتاب ، چون حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده را ندارد پس مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را به قیمت تمام شده خرید یا هزینه های دوره یا هزینه های تولید خود منظور نماید .
توجه (2 ) طبق بند 5 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده مطبوعات و کتاب و همچنین محصولات داروئی و تجهیزات پزشکی و درمانی و بیمارستانی در گروه محصولات معاف از مالیات بر ارزش افزوده قرار دارند و در خصوص فروش محصولات و خدمات معاف هیچ مقداری از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط واحد اقتصادی قابل پذیرش و استرداد نمی باشد .
توجه ( 3) واحدهای اقتصادی که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام نکرده اند حق دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان و خریداران خود را ندارند .
توجه (4 ) واحدهای اقتصادی که در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده باید در هنگام فروش یا خرید از فرمها و فاکتورهای فروش استاندارد استفاده کنند بدیهی است مالیاتها و عوارض پرداختی طی صرتحساب صادره توسط ماشین های فروش مذکور در صورتی که نام و مشخصات خریدار در آن درج نگردد ، قابل احتساب به عنوان اعتبار مالیاتی برای مودیان ثبت نام شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود . کلیه اقلام اطلاعاتی ، مندرج در نمونه صورتحساب های فروش کالا و ارائه خدمات ، مورد نیاز می باشد و برای استفاده از مزایای قانونی نقش اساسی دارند نمونه استاندارد فاکتور های فروش
«ثبت مالیات حقوق »
ثبت مالیات حقوق ، بعد از تمام مراحل حالا نوبت مالیات حقوق می باشد که برای سال 1392 ، 8333333 ریال و اگر از 8333333 ریال به مبلغ 3500000 ریال بیشتر باشد 10% مالیات تعلق می گیرد و اگر از مبلغ 118333333 ریال بیشتر باشد 20% مالیات تعلق می گیرد که از حقوق کسر می شود .
توجه : مهلت ارسال گزارش بیمه ، مالیات حقوق یا اظهار نامه مالیات حقوق از تاریخ تخصیص حقوق ( شناسایی حقوق و مزایای آن ) حداکثر 30 روز است
توجه : ارسال فرم مالیات حقوق از سال 1390 از طریق سیستم اینترنتی سازمان مالیاتی کشور تکمیل و ارسال می گردد .
در صورت دیر کرد در تسلیم لیست مالیات حقوق این جریمه ها به واحد های اقتصادی اعمال می شود .
*- جریمه عدم تسلیم به موقع خلاصه لیست 2%
*- جریمه عدم پرداخت به موقع مالیات 20% بدهی مالیاتی می باشد .
چون مالیات حقوق از حقوق پرسنل کم می شود و با مالیات حقوق بالانس می شود بعد از تکمیل لیست اینترنتی با صدور چک یا پرداخت اینترنتی می توان اقدام به تسویه حساب با سازمان مالیاتی و یا سازمان تامین اجتماعی کرد .
فصل پنجم
نتیجه گیری : بعد از گذراندن 240 ساعت کارورزی در دفتر خدمات مالی ، مالیاتی و مشاوره تسلط کامل بر حقوق دستمزد را پیدا کردم و چگونگی ،محاسبه حقوق، مالیات حقوق ، نحوه محاسبه حق بیمه و پر کردن فرمهای اینترنتی این فرمها و نوشتن دفاتر قانونی و قوانین اینگونه دفاتر . تسلط در پر کردن فرمهای اینترنتی و مالیات بر ارزش افزوده و شناخت فرمهای فاکتور های فروش استاندارد .
با توجه به اینکه ما فقط اصول یک حسابداری را گذراندیم و فقط آشنایی با اصول یک را داشته ایم با گذراندن واحد کارورزی سطح اطلاعات کاربردی بسیار بالایی بدست آوردیم که باعث پیشرفت و در پرکردن رزومه کاری ، رزومه کاری پر باری داشته باشیم با تشکر پیشنهاد می گردد مخصوصا برای رشته هایی نظیر رشته حسابداری حتما دروس واحدهای کارورزی بیشتری ارائه گردد چون فقط آموزش دانشگاهی برای ما کافی نیست .
با تشکر و سپاس فراوان