رئوس مطالب آموخته شده دوره کارورزی در بانک شهر
1- آشنایی با محیط سازمانی
2- آشنایی با چارت سازمانی
3- آشنایی با رویه های کلی
4- آشنایی با اسناد حسابداری
5- آشنایی با رویه های حسابداری موجود و ساختار حسابداری مالی
6- آشنایی با نحوه بایگانی
7- آشنایی با شرکت های زیرمجموعه بانک شهر
1- آشنایی با محیط سازمانی
امروزه با توجه به گستردگی روابط و ساختار پیچیده شرکت های سرمایه گذاری و محدودیت در ایجاد یک منبع مطمئن که دغدغه های شرکت ها و سرمایه گذاران را در زمینه تامین مالی در محیط کنونی را پوشش دهد، ایجاد و تشکیل یک واحد اقتصادی به نام بانک می باشد که وظیفه اصلی آن عبارت است از جمع آوری منابع از دست مردم و تخصیص آن جهت سرمایه گذاری در واحد های تولیدی که به رشد و شکوفایی اقتصادی جامعه و رویاهای ذهنی مدیران جامه عمل بپوشاند، است و لزوم ورود به این قبیل بنگاه های اقتصادی لزوما از طریق آشنایی با محیط سازمانی و شکل سازمان تحقق می یابد که اولین گام جهت شروع دوره کارآموزی بنده با آشنایی با محیط سازمانی و روابط سازمانی شکل گرفت.
2- آشنایی با چارت سازمان
همانگونه که در مرحله اول کارآموزی محیط سازمان و روابط درون سازمان مورد بررسی قرار گرفت، مرحله دوم آن با چارت سازمانی و نحوه ارتباط و تعامل عناصر آن با همدیگر مورد بررسی قرار گرفت که منجر به ارائه نمودار و چارت ذیل گردید.
3- آشنایی با رویه های کلی
با توجه به سپری شدن مرحله اول و دوم و شناخت از کلیات سازمان و روابط بین اعضا، مرحله سوم آشنایی با رویه های کلی پرداخت ها مورد بررسی قرار گرفت که شکل گیری عملیات یا فرایند در مجموعه ای از نیاز یا درخواست شروع می گردد که نمونه آن گزارشاتی از قبیل منابع و مصارف بانک، اسناد هزینه ای، مخارج سرمایه ای می باشد که به ترتیب مختصری در رابطه با آنها حضورتان شرح می دهم؛
الف) گزارش منابع و مصارف بانک
عبارت است از جمع سپرده ها و هرگونه ورودی وجه نقد به بانک (منابع) و خروج هرگونه پول یا وجه نقد رایج (مصارف) است که این گزارش روزانه تهیه و در تصمیم گیری مدیریت مبنی بر هدایت منابع جهت سرمایه گذاری کمک شایانی می نماید.
ب) اسناد هزینه ای
کلیه هزینه هایی که جهت انجام موضوع فعالیت بانک در راستای اهداف آن صرف می گردد، منجر به صدور سند هزینه می گردد.
ج) مخارج سرمایه ای
عبارت است از خرید هرگونه دارایی که نیاز واحد اقتصادی است و در راستای تامین ابزار کار جهت تحقق اهداف واحد اقتصادی.
4- آشنایی با اسناد حسابداری
چهارمین گام جهت ادامه کارآموزی آشنایی با نحوه تهیه، ثبت اسناد حسابداری می باشد که مختصری از آن عبارت است از اینکه با توجه به اینکه اداره حسابداری مالی آخرین گام و چرخه را در پرداخت ها به عهده دارد شروع می شود. با انجام عملیات خرید، اخذ فاکتور، تایید فاکتور توسط افراد مجاز، ارسال به اداره حسابداری، بررسی توسط کارشناسان مربوطه در صورت عدم تایید ارسال به واحد ماقبل جهت اصلاح و در صورت تایید، پرداخت و صدور سند حسابداری را تجربه نمودم.
5- آشنایی با رویه های حسابداری موجود و ساختار حسابداری مالی
همانطور که مستحضرید گستردگی شرکتها و بنگاه های اقتصادی و واحدهای تجاری در دنیای کنونی و گستردگی در روابط و تعاملات باعث ایجاد رویه های گوناگونی در برخورد با مسائل به وجود آمده که رویه های حسابداری که اینجانب با آنها آشنا شدم، رویه حسابداری مبتنی بر اصول پذیرفته شده حسابداری، کنترل های داخلی، خود کنترلی، ثبت، تلخیص و طبقه بندی اطلاعات مالی می باشد که مختصری در رابطه با آنها به شرح ذیل می باشد:
الف) پروسه پرداختها: عبارت است از احساس نیاز واحدها، تهیه فرم درخواست کالا، تایید درخواست، ارسال به انبار یا خرید از بیرون، ارائه فاکتور، تایید فاکتور، بررسی فاکتور و پرداخت صورتحساب.
ب) رفع مغایرت شتاب: روزانه با توجه به حجم گسترده تراکنش های بین بانکها و بانک مرکزی، احتمال وقوع اشتباه یا تراکنش ناموفق در بانک، موجود می باشد که برای رفع این منظور در محیط کارورزی با واحد رفع مغایرت شتابی آشنا شدم که وظیفه آن رفع اینچنین مغایرت ها در بانک میباشد.
6- آشنایی با نحوه بایگانی
همانطور که مستحضرید تعریف حسابداری، ثبت و نگهداری و تلخیص و طبقه بندی و گزارشگری رویدادهای مالی و غیرمالی است. از این منظور در رابطه با «نگهداری» بنگاه های اقتصادی طبق قانون تجارت جمهوری اسلامی موظف گردیدند که 10 سال از تاریخ صدور سند نسبت به نگهداری آن به طور فیزیکی اقدام مقتضی مبذول فرمایند. از این رو بانک نیز خود را در راستای اهداف و استراتژی، ملزوم به رعایت این قانون نموده و دایره ای به نام بایگانی اسناد در اداره حسابداری راه اندازی کرده است که ترتیب آن به شرح ذیل می باشد؛ اسناد به طور مرتب از شماره سند کوچک به بزرگ در کنار هم منظم و مرتب در زونکن قرار گرفته و در قفسه ای که به این منظور در واحد بایگانی تعبیه گردیده قرار می گیرند که امکان دسترسی به آنها نیز محدود به چند شخص دارای مجوز و صلاحیت میباشد.
7- آشنایی با شرکت های زیرمجموعه بانک شهر
بانک شهر با توجه به رسالت عمرانی و آبادانی شهر و به عنوان لیدر مجموعه ای از شرکت ها در سال 1388 تاسیس و در راستای پیشبرد اهداف خود در زمینه های مختلف اقدام به فعالیت نمود که یکی از عمده فعالیت آن عبارت است از تاسیس شرکت هایی جهت نیل به اهداف سازمان که شرکت ها به شرح ذیل می باشند؛
ردیف نام شرکت نوع فعالیت
1 صرافی شهر خرید و فروش سکه و ارز و مبادلات ارزی خارج و داخل کشور
2 لیزینگ شهر تامین اقلام مورد نیاز شهروندان در قالب لیزینگ
3 شهر آتیه ساخت و پیمانکار پروژه های بزرگ شهری متعلق به شهرداری
4 کارگزاری شهر خرید و فروش سهام و ایجاد و کمک به تامین مالی بازار ثانویه
آشنایی با سیستم های بانکی
الف) ساتنا (سامانه تسویه ناخالص آنی)
سامانه ای است که در آن پردازش و تسویه مبادلات بین بانکی به صورت مورد به مورد انجام میگیرد. بر این اساس تمامی دستور پرداختهای صادره در این سامانه دارای سررسید همانروز بوده و با اختصاص شماره 16 رقمی به هر دستور پرداخت، امکان تکرار شدن آن در سطح کل شبکه بانکی غیرممکن می شود.
مزایای ساتنا: از مزایای پیاده سازی این سامانه برای مشتریان میتوان به کاهش حجم تبادل چکهای رمزدار (بین بانکی)، کاهش جابجایی وجه نقد و ایران چک، توسعه استفاده از ابزار های نوین پرداخت نظیر بانکداری اینترنتی و ... اشاره کرد.
ب) پایاپای الکترونیک (پایا)
پایاپای الکترونیک (پایا) زیرساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حوالههاو انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل میدهد. «پایا» به گونهای طراحی شده که میتواند دستور پرداختهای متعدد را از طرف بانکها دریافت، پردازش و برای انجام به بانکهای مقصد ارسال نماید. متناظراً بانکها نیز میتوانند دستور پرداختهای مشتریان خود را به صورت انفرادی یا انبوه دریافت و برای پایاپای و انجام در بانکهای مقصد به «پایا» ارسال کنند. سامانه پایاپای الکترونیک در درون خود دارای دو هسته جداگانه «انتقال اعتبار» و «برداشت مستقیم» است که ارایه خدمات ارزشافزوده را برای بانکها میسر میسازند.
تفاوت انتقال وجه از طریق ساتنا و پایا
هردو این سیستم ها سامانه انتقال وجه بین بانکی هستند که هم سریع اند و هم مطمئن اما هرکدام شرایط و قوانین خاص خودشان را دارند و شما با دانستن شرایط هرکدام بهتر می توانید تصمیم بگیرید.
سامانه پایاپای الکترونیکی (پایا) از روشهای الکترونیک برای پرداختهای خرد و سامانه تسویه ناخالص آنی( ساتنا) برای پرداختهای کلان و حواله های فوری است که هیچ کارمزدی نیز برای آنها در نظر گرفته نشده است. تفاوت ماهیتی این دو سیستم نیز در این است که در سیستم ساتنا عملیات طی نیم ساعت انجام می شود، اما در سیستم پایا با تاخیر یک یا دو ساعت صورت می گیرد.
یکی از تفاوت ها در زمان انتقال است که پایا دیرتر انجام میشود و تفاوت دیگر در مبلغ است که با پایا هر مبلغی امکان پذیر است ولی ساتنا از سال 91 به بعد قوانینی برایش گذاشته شده است.
«پایا» زیرساخت مبادله پیامهای مالی مبتنی بر شماره حساب بانکی بوده و تسویه بین بانکی مبادلات انجام شده توسط این سامانه از طریق «ساتنا» صورت خواهد گرفت. به این منظور «پایا» مستقیماً به «ساتنا» متصل بوده و عملیات تسویه را در پایان هر چرخه پایاپای به صورت خودکار انجام خواهد داد.
ج) شبا
شبا به اختصار به معنای "شماره حساب بانکی ایران" می باشد که به منظور تسهیل و استانداردسازی مبادلات بین بانکی و بین المللی بانک ها قرار است به زودی عملیاتی شود.
مزایای شبا: « شبا» جایگزین شماره حساب های فعلی نمی شود. وجود « شبا» مزایای زیر را برای مشتریان و بانک در بر دارد:
1- « شبا» تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد.
2- برای حواله هایی که از « شبا» درآنها استفاده می شود، نیاز به دانستن، ذکر و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه یا غیره نیست.
3-اگر اشتباه یا سهوی در ورود « شبا» پیش آید، سامانه های بانکی از اشتباه مشتری یا متصدی بانک آگاه شده و آن را گزارش می کنند.
4-سامانه های حواله الکترونیکی کشور« ساتنا» و « پایا» بر اساس « شبا» فعالیت می نمایند، بنابراین دانستن «شبا»ی حساب برای انجام حواله بین بانکها برای همه مشتریان بانکها ضرورت دارد.
بررسی و بازدید از سندهای اداری بانک شهر
محتوای سندها شامل برگه صورت ریز هزینه های مصارف شرکت که در آن پرداختی جهت هزینه های سوخت، هزینه کارواش، هزینه متعلقات، کلیدسازی و غیره جمع و مانده ها ثبت میگردد و به امضای معاون اداره تدارکات و رئیس اداره تدارکات می رسد.
بعد از آن هزینه ها در برگه ای به نام سند هزینه رسمی شرح داده شده و اصل مبلغ و کسورات و خالص پرداختی مورد محاسبه قرار می گیرد. مدارک و ضمائم سند در این برگ ثبت شده و به امضای متصدی تنظیم سند و سپس اداره تدارکات و مدیریت امور پشتیبانی می رسد و بعد از آن صورت وضعیتی از هزینه های صورت گرفته به همراه قبض ها و فاکتورها ضمیمه سند میگردد. در کل، کلیه فرم ها، چک ها، سفته ها، صورت وضعیت ها، لیست افراد بدهکار و بستانکار شرکت و لیست خرید ملزومات برای شرکت و کل هزینه های مصرفی شرکت در پرونده جمع آوری و بایگانی می شود.
برای ثبت سندها ابتدا باید به آئین نامه ها و قواعد شرکت که نوشته شده، توجه کرد و حتما از این موارد استفاده شود و مورد مهم دیگر فاکتور و مشخصات آن است که در فاکتور اصل های مهم اول سربرگ شرکت، اسم شرکت و مهر شرکت که حتما باید در فاکتور موجود باشد و اینکه فاکتور زده شده حتما باید به نام اصلی شرکت (که در اینجا بانک شهر می باشد) زده شده باشد.
صورت مغایرت بانکی
صورت مغايرت بانكی اختلافات موجود بين صورت حساب بانك و دفاتر موسسه را تبيين مينمايد. معمولا اين اختلافات از چهار عامل عمده ناشي مي شود:
1- چكهاي معوق در دست مردم كه به بانك برده نشده است.
2- مبالغ ارسال شده به حساب بانك كه در تاريخ تطبيق به بستانكار بانك منظور نشده است.
3- برداشتهاي بانك كه اعلاميه آنها نرسيده باشد.
4- اشتباهات بانك يا موسسه
از لحاظ سیستمی عوامل مغایرت می تواند یکی از چهار عامل زیر باشد:
1- عدم وجود عمليات متناظر با اطلاعات موجود در صورتحساب بانک. 2- محدوده زماني گزارش. 3- شماره سند. 4- مبلغ.
حسابرسی و حسابرس
حسابرسی فرآیندی است بسامان جهت جمعآوری و ارزیابی بیطرفانهٔ شواهد دربارهٔ ادعاهای مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی برای تعیین میزان انطباق این ادعاها با معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش نتایج به اشخاص ذینفع.
حسابرس به فرد یا موسسهای گفته میشود که مسئولیت نهایی حسابرسی صورتهای مالی یاارائه خدمات مرتبط را به عهده دارد. حسابرس باید فردی مستقل از سازمانی باشد که در حال رسیدگی آن است.
تنخواه گردان
شخصی است که هزینه خریدهایی که مامور خرید انجام می دهد را پرداخته و حساب و کتابهای هزینه ها را در دست دارد.
تعداد و میزان سقف مبلغ تنخواه گردان در هر واحد یا قسمت، بنا به پیشنهاد مدیر مربوط و تصویب مدیرعامل در ابتدای هر سال تعیین می گردد.
تنخواه دار موظف است در پایان هر دو هفته و یا با هزینه کرد درصدی از تنخواه گردان، اسناد مثبته هزینه را به امور مالی ارائه و تنخواه را ترمیم نماید.
روش تامین تنخواه گردان
هر یک از سرپرستی های مناطق تهران و استان ها با توجه به ضرورتهای کار خود و نیازی که به انجام هزینه های فوری و ضروری دارند تا حداکثر تعین شده، تقاضای دریافت تنخواه گردان را به معاون امور شعب تقدیم می نمایند. پس از تایید، مبلغ مورد نظر در اختیار معاون اداری مالی سرپرستی مربوطه قرار می گیرد. پس از انجام هزینه، در مقاطع زمانی مورد لزوم صورت هزینه های انجام شده به انضمام فاکتورها و مدارک مربوطه برای امور مالی ارسال می شود. امورمالی نیز فاکتورها را کنترل و پس از صحت مندرجات آنها را ثبت نموده و سپس مبلغ مورد نظر را در اختیار واحد مربوطه قرار می دهد. بدیهی است در پایان هر سال مبلغ تنخواه گردان توسط مامور خرید واریز و تسویه می شود و در ابتدای سال بعد با تایید مجدد، تجدید می گردد.
مدیریت امور پشتیبانی
کلیه امور مربوط به بانک مانند خرید و فروشها، مزایده و مناقصه تامین نیازهای شعب و تدارکات و... را به عهده داشته و پشتیبانی می کند.
مدیریت مالی
مبالغی را که مدیریت امور پشتیبانی برای انجام فعالیت های خود نیاز دارد توسط مدیریت مالی تامین و داده می شود.
اداره تدارکات
مکلف است لیست کالایی که خود راسا تهیه می نماید و سرپرستی ها و شعب مجاز به تهیه آن به صورت مستقل نمی باشند را طی بخشنامه ای به کلیه واحدهای بانک اعلام نماید. مانند مواد مصرفی، آبدارخانه ها، هزینه های پذیرایی، هزینه های سوخت و تعمیرات و ...
قراردادهای بانکی
قراردادهای اجرایی منعقد میان بانک و سایر سازمانها، شرکتها و اشخاص در قالب 6 دسته زیر تعریف می گردد:
الف) قراردادهای ساختمانی
ب) قراردادهای پشتیبانی و خدماتی
ج) قراردادهای انفورماتیک
د) قراردادهای روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی
هـ) قراردادهای عاملیت
و) سایر قراردادها