تهیه و تنظیم ترازنامه از روی مدارک ناقص
واحدهای تجاری که برای ثبت فعالیتهای خود از سیستم یک طرفه استفاده میکنند، برخی از اطلاعات اساسی مانند دریافتهای نقدی، چکهای صادر شده، مبالغ قابل دریافت از بدهکاران و مبالغ قابل پرداخت به بستانکاران را در دفاتر ثبت مینمایند. بنابراین با استفاده از اطلاعات مزبور و سایر منابع اطلاعاتی میتوان ترازنامه این گونه واحدهای تجاری را در هر تاریخی تهیه نمود. به طور خلاصه، نحوه تعیین اقلام ترازنامه به شرح زیر میباشد:
1- صندوق ـ از طریق شمارش وجوه نقد تعیین میشود.
2- موجودی بانک ـ با تجزیه و تحلیل سوابق مربوط به حساب بانک در دفاتر واحد تجاری و بررسی صورتحسابهای بانکی تعیین میشود.
3- مطالبات ـ از طریق رسیدگی به فاکتورهای دریافت نشده فروش، تجزیه و تحلیل حساب مشتریان و سوابق مربوط به اسناد وصولی مدتدار تعیین میشوند.
4- موجودیهای مواد و کالا ـ از طریق شمارش یا توزین اندازهگیری شده و بر اساس فاکتورهای خرید قیمتگذاری میشوند.
5- داراییهای غیرجاری ـ این گونه داراییها نیز مانند موجودیهای مواد و کالا تعیین میشوند.
6- بدهیها ـ از طریق رسیدگی به فاکتورهای پرداخت نشده خرید، تجزیه و تحلیل حساب فروشندگان و سوابق مربوط به اسناد پرداختنی مدتدار تعیین میشوند.
7- سرمایه ـ پس از تعیین مبلغ داراییها و بدهیها به ترتیب فوق، مبلغ سرمایه از تفاوت بین داراییها و بدهیها در هر تاریخی به دست میآید.