ترافيك بر سه پايه مهندسي (Engineering)، آموزش (Education) و اعمال مقررات (Enforcement)، استوار است و در تعامل اين سه عامل (سهE) شكل ميگيرد. چنانچه هر يك از اين اركان نتواند به هر دليل نقش خود را ايفاء كند و دچار نارسايي شود ساير عوامل تحت فشار قرار گرفته و تعادل سيستم در شرايط نامتوازن برقرار ميگردد.
بررسي وضعيت موجود ترافيك كشور نشان ميدهد كه متاسفانه عوامل فوق در شرايط متناسبي شكل نگرفتهاند و بسياري از مشكلات مبتلا به ترافيك ناشي از اين واقعيت است.
عليرغم نقاط ضعف جدي در زمينههاي مهندسي واعمال مقررات ترافيك، وضعيت نسبتاً بهتري در آنها برقرار است و سازمانهاي دستاندركار آنها توانستهاند حداقل امكانات لازم را فراهم نمايند. ولي در زمينه آموزش ترافيك شرايط نامطلوبتري وجود دارد و به واسطه عدم وجود سازمان يا نهاد متولي امر آموزش و عدم توجه كافي به نقش آنها در بهبود عبور و مرور مشكلات آموزش به ساير اركان ترافيك تسري يافته و عملكرد آنها را نيز مختل نموده است.
ترافيك، مهندسي، آموزش، اعمال مقررات، ارتباط و روابط عمومی سازمان ترافیک
روابط عمومي، حرفه و هنري است نوخاسته که به سرعت جاي خود را در تمامي سازمانها و ادارات باز کرده است. در دنياي پيچيده کنوني، تمامي سازمانهاي دولتي و غير دولتي که به گونهاي با مخاطبان و مشتريان خود سر و کار دارند، بايد بتوانند از يک سو سازمان و توليدات خود را به آنان بشناسانند و از طرف ديگر، مشتريان و مخاطبان را نسبت به خدمات، کالاها و يا تسهيلاتي که ارائه ميدهند، آگاه و اقناع سازند. همچنين از نيازها، منافع و علايق آنان که همواره در حال تغيير است، آگاهي يابند و از آنها در بهبود کالاها و خدمات خويش، بهره گيرند. اين مهم، به عهده دست اندرکاران روابط عمومي است که همچون پلي، اين ارتباط را بين مشتريان و مخاطبان و يا به عبارتي بهتر، تمامي اشخاص و سازمانهايي که با سازمان يا مؤسسه آنان، سر و کار دارند، برقرار ميسازد.
در حال حاضر، از آنجا که روابط عمومي، يکي از ابعاد حياتي مديريت راهبردي به شمار ميآيد، دستاندرکاران اين رشته، صرفاً خود را يک متخصص که پيامها را از سازمان به مشتريان و يا از مشتريان به سازمان ميرساند، نميدانند؛ حالا ديگر تمامي مديران در سازمانهاي موفق و کارا به اين نتيجه رسيدهاند که روابط عمومي بخشي از جريان اصلي مديريت است و از اين رو، دستاندرکاران روابط عمومي نيز، خود را مشاور مديريت در مسائل و مشکلات سازمان به حساب ميآورند.
آنان از اين مسأله آگاهند که دنياي امروز، به سرعت در حال تغيير است و هر سازماني که نتواند خود را با آن سازگار سازد، از گردونه رقابت خارج شده و امکان بقاء ندارد و از اين رو، وظيفه خود ميدانند تا با بهره گيري از فنون و شگردهاي ارتباطي گوناگون ، به بقا و پيشرفت سازمان خود کمک کنند. اما اين به تنهايي کافي نيست؛ چرا که شناخت علائق و ذائقههاي مخاطبان و نيز تغييرات بازار، امر پيچيدهاي است و علاوه بر شناخت مهارتهاي حرفهاي روابط عمومي، مستلزم آگاهي از نظريهها و مفاهيم مرتبط با روابط عمومي است. نظريهها، فهم روابط بين اعمال و حوادث مختلف را آسان ميکنند و از آنها ميتوان براي توضيح يا پيشبيني نحوه وقوع اعمال، حوادث و يا رفتارهاي معين بهره جست.
.
به عبارت ديگر فرضيه مورد نظر عبارتند از: روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در ارتقاء فرهنگ ترافيك نقش دارد.
تا حدودي ميتوان فرضيههاي اعلام شده زير را در بخش آموزش روابط عمومي گنجاند در نتيجه فرضيه اصلي به سه فرضيه فرعي زير تقسيم ميگردد.
به همين دليل تصميم به سنجش سه مورد از مواردي كه در اين رابطه در نظر گرفته شده است را به عنوان پايه اين پژوهش قرار داده و برروي آنها متمركز ميشويم.
فرضيه 1: تيزرهاي تبليغاتي و انيميشنهاي صدا و سيما در استفاده مردم از كمربند ايمني تأثيرگذار است.
فرضيه 2: نصب تايمر (ثانيه شمار) بر روي چراغهاي راهنمايي و رانندگي براي عدم عبور از چراغ قرمز موثر است.
.
ارتباط عبارت است از فن انتقال اطلاعات و افكار و رفتارهاي انساني از يك شخص به شخص ديگر ميباشد ... هركدام از ما با يك شخص ديگر از طريق حواس پنجگانه (بينايي، بويايي،چشايي، بساوايي و شنوايي) دائماً در حال برقراري ارتباط هستيم. هنگامي كه لبخند بر لب ميآوريم، بدين طريق احساس دوستانه را منتقل ميكنيم يا طنين صداي هر يك از ما در موقع گفتن صبح به خير نمايشگر احساس ما از ناراحتي يا خوشحالي بسيار ميباشد و بالاخره كلماتي كه ما براي صحبت كردن و يا نوشتن به كار ميبريم، عامل انتقال احساس و انديشه ما به شخص يا گروه ديگري هستند ...
.
.
فعاليتي كه روابط عمومي انجام ميدهد در يك كلمه «ارتباط» از ديدگاه نظري، «علم» از جنبه عملي و اجرايي خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زيبايي شناختي «هنر» است و آيينه تمام نماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است.
روابط عمومي در متن است نه در حاشيه، ضرورت است نه لوکس در خود مديريت است نه در بيرون آن. پس حق است اگر بگوييم هر مديريتي سزاوار همان روابط عمومي است که دارد.
روابط عمومي چشم و گوش مديريت است.
.
احمد يحيايي ايلهاي کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعي در تعريف روابط عمومي هيچ کدام از تعاريف را کامل نميداند و معتقد است ميتوان براي روابط عمومي در موقعيتهاي متفاوت وظايف متفاوتي ترسيم كرد كه در اولويت قرار ميگيرد و آن را ميتوان وظيفه اول روابط عمومي در يك موقعيت خاص نامید.
حمل و نقل شهري از زيربناييترين ساختارهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شهر به شمار ميآيد به گونهاي كه تقريباً هيچ فعاليت اقتصادي بدون وجود زيرساختهاي حمل و نقلي به ثمر نرسيده و هيچ برنامه فرهنگي و اجتماعي بدون آن نهادينه نخواهد شد.
اين ويژگي از جمله ويژگيهاي عمومي حمل و نقل است كه آثار آن در نگاه نخست در هر شهر به چشم ميآيد، در كلان شهري مانند تهران حمل و نقل شهري داراي اثرات گسترده فراشهري است و تقريباً با هيچ بخشي قابل مقايسه نيست. از اين رو انتقال اطلاعات و بازتاب رويدادهاي اين بخش نيازمند ساز و كاري مناسب است كه عموماً از طريق روابط عمومي صورت ميپذيرد.
انجام فعاليتهاي ارتباطي كه از طريق روابط عمومي اين بخش صورت ميگيرد صرفاً يك وسيله تبليغاتي نيست، بلكه به عنوان يك خدمت عمومي دستآوردهاي زير را به دنبال خواهد داشت.
ارائه اطلاعات در مورد فعاليتهاي حمل و نقل شهري به نوعي انتقال تجربهها و توانمنديها در اين بخش به شمار ميرود كه ميتواند از سوي ساير بخشها و ديگر كلانشهرها مورد استفاده قرار گيرد.
فعاليت اطلاعرساني موجب ايجاد رقابت سازنده كه منافع آن متوجه عموم شهروندان خواهد شد بين قسمتهاي مختلف حمل و نقل شهري با يكديگر از يك طرف و اين بخش با ساير بخشها از طرف ديگر خواهد شد.
اطلاعرساني حركت يكپارچه در حمل و نقل شهري را به دنبال داشته و موجب همافزايي نيروها در اين بخش خواهد شد كه منافع اين امر نيز عايد شهر و شهروندان ميشود.
ساختارهاي روابط عمومي در حوزه حمل و نقل شهري با توجه به نقش ميان بخشي حمل و نقل مسئوليتهاي گستردهتري را نسبت به روابط عمومي ساير دستگاهها دارد. فعاليتهاي روابط عمومي در حوزه حمل و نقل شهري طيف وسيعي را تشكيل ميدهد كه از ارائه اخبار و اطلاعات در حوزههاي آموزشي و كمك آموزشي تا وضعيت هوا و آلودگي آن را شامل ميشود و از سويي تخصصيترين و فنيترين اطلاعات تا سياسيترين موضوعات را در بر ميگيرد.
اساساً بخش حمل و نقل ميبايست با انجام فعاليتهاي گسترده و در عين حال اصولي و كارآمد جلوتر از بسياري بخشها حركت كند و اين پيشتازي، اقتضا دارد تا روابط عمومي نيز با تأسي از سياستهاي حاكم بر مجموعه اهدافي كلان را تعقيب كرده و مديريت مجموعه را در دستيابي به آن اهداف كمك نمايد.
بخش حمل و نقل حوزه حمل و نقل شهري با تكيه بر مديريت توانا، دانش فني و كاركنان سختكوش ميبايست غالبهاي تنگ اعتبارات و چارچوبهاي محدود امكانات را درنورديده و با پيشتازي در ارائه خدمات به شهروندان و ساير بخشها زمينههاي لازم جهت توسعه شهري را فراهم كند. به اين منظور فعاليت روابط عمومي از اهميت بالا يا برجستهاي برخوردار است ودستآوردهاي اين بخش در زمينه روابط عمومي، همپاي حركت پيوسته مديريت شهري در ايجاد و گسترش زيرساختهاي شهر و ارائه خدمات نو و نوين به شهروندان، ميتواند در برگيرنده الگوي مناسبي براي ساير دستگاههاي اجرايي باشد.
وجود عنصر پويايي در سرشت روابط عمومي هر سازمان به ويژه در مجموعههايي مانند حوزه حمل و نقل شهري كه عنصر پويايي جزء جداييناپذير است، سبب ايجاد و ادامه حركتي رو به جلو در زمينه اطلاعرساني در پيكرهاي تحت عنوان روابط عمومي خواهد شد.
اطلاعرساني درحوزه حمل و نقل شهري كه در غالب فعاليت روابط عمومي صورت ميگيرد. پويايي خود را وامدار حركت پيوسته در اين بخش ميداند و در واقع روابط عمومي حمل و نقل شهري در چارچوب منطقي با اصليترين و مؤثرترين حوزههاي ارتباطي با شهروندان به صورت هماهنگ حركت كرده و دستآوردهاي آن در صورتي كه به درستي مورد بهرهبرداري قرار گيرند ميتواند الگوي سازندهاي براي ساير بخشهاي شهر و حتي كشور باشد.
روابط عمومي سازمان ترافيك در چارت سازماني زير نظر مديريت سازمان حمل و نقل و ترافيك قرار دارد و به صورت يك اداره كل عمل مينمايد عمده فعاليت اين روابط عمومي بدين شرح است : هماهنگي و برگزاري همايشها و نمايشگاهها و كنفرانسهاي حمل و نقل و ترافيك است كه هر ساله برگزار ميگردد و همچنين شركت در نمايشگاهها و برقراري ارتباط با رسانه جمعي صدا و سيما و نشريات و ... است كه اين ارتباط به منظور شفافسازي عملكرد و ارائه عملكرد و جايگاه سازمان ترافيك و مطرح نمودن اين ارگان به عنوان متولي مطالعات و برنامهريزي و مهندسي ترافيك و حل و رفع مشكلات حمل و نقل و ترافيك شهر تهران است.
روابط عمومي سازمان مسئول گردآوري آخرين مطالب علمي روز در خصوص حمل و نقل و ترافيك براي مجله علمي و تخصصي تازههاي ترافيك و اقدامات لازم در خصوص چاپ و ارسال اين فصلنامه به كليه نهادهايي كه به نوعي با مسئله ترافيك درگير هستند و نيازمند اين اطلاعات و همچنين اقدامات لازم در خصوص تهيه و چاپ كليه محصولات فرهنگي سازمان از جمله كتابهاي آموزشي ترافيك براي كودكان و نوجوانان و چاپ بروشور و .... است و مسئول پاسخگويي به شهروندان در خصوص مسائل ترافيك، اطلاعات در خصوص مجوز ورود به طرح و ترافيك و برنامههاي آموزشي و ارائه اطلاعات به مراجعين و دانشجويان در خصوص شهرتهران از طريق فيلم و عكس و گزارش و ... و ارائه اين خدمات نياز به يكسري نيازهاي اطلاعاتي دارد كه كارشناسان روابط عمومي بايد از آن برخوردار باشند از جمله :
Pتوانايي و تبحر در خصوص جمع آوري اطلاعات و اخبار (درون سازماني و برونسازماني) و طبقه بندي اطلاعات بدست آمده
منابعي كه روابط عمومي سازمان از آن بهره ميگيرد شامل دو منبع اطلاعاتي است:
منبع رسمي آن : كتابها و مجلات در خصوص روابط عمومي و ارتباطات است و همچنين استفاده از دايرة المعارف روابط عمومي
منبع غير رسمي آن : همايشهايي در خصوص روابط عمومي و همايش مديران روابط عمومي و كنفرانسهاي مطبوعاتي و ديگر كنفرانسها استفاده مينمايند.
كاربرد و نتيجه آن : اجراي صحيح و بهتر همايشها و نمايشها و كنفرانسها و بهبود عملكرد روابط عمومي، چاپ و نشر كتب و نشريات، هماهنگي در اجراي برنامهها در خصوص مناسبتها و پيدا كردن جايگاه مناسب روابط عمومي در بين ساير معاونتها و واحدها
ساختار روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران
مدير روابط عمومي |
قائم مقام |
برنامه ريزي |
معاون مطبوعاتي |
اجرايي |
پژوهش |
ارتباطات مردمي |
تكريم ارباب رجوع |
نظرسنجي |
رسانه |
نشريات |
تبليغات |
آرشيو |
رسانه |
رسانه |
رسانه |
سمعي و بصري |
در علوم ارتباطات، رسانه به ابزاري گفته ميشود كه بتواند پيامي را انتقال دهد. به عبارتي رسانه وسيله انتقال پيام است نه خود پيام. اما انتقال پيام به تنهايي از هر وسيلهاي رسانه نميسازد. كثرت مخاطبان، سرعت انتقال پيام و توانايي انتقال همزمان پيام به تعداد بيشماري از مخاطبان، ويژگيهايي است كه يك وسيله انتقال پيام را به رسانه تبديل ميكند. ترافيك نيز يك پيام است كه مي تواند رسانه حامل آن باشد به مخاطبان بيشماري كه در جامعه وجود دارند.
نخستين جشنواره ترافيك و رسانه از تابستان سال 86 با چاپ فراخوان در جرايد و تشكيل دبيرخانه در محل سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران آغاز به كار كرد و همزمان دو كميته اجرايي و داوري تشكيل شد.
جشنواره "رسانه و ترافيك" كه با رويكرد تقدير از فعالان رسانه در رشتههاي مختلف با گرايش ترافيك انجام ميشود، به طور مشخص اهداف زير را دنبال ميكند:
Pبررسي تخصصي آثار رسانهها و شناسايي نقاط ضعف و قوت آنها به منظور تقويت نقاط قوت و از بين بردن نقاط ضعف از طريق آموزش
حوزه الف : مطبوعات خبرگزاريها و سايتهاي خبري
حوزه ب : راديو و تلويزيون شامل :
برنامههاي توليدي ترافيكي راديو و تلويزيون ويژه تهران ميباشد.
آثاري در مسابقه پذيرفته ميشود كه طي مدت بهمن 86 تا ديماه 87 به چاپ رسيده باشد.
آخرين مهلت ارسال آثار خبرنگاران تا 15 بهمن ماه جاري خواهد بود.
خبرنگاران و روزنامه نگاران مجاز به شركت در دو حوزه و در هر حوزه يك بخش ميباشند.
هر شركت كننده بايد حداقل دو اثر در هر بخش به دبيرخانه ارسال نمايد.
.
سال گذشته نخستين جشنواره ترافيك و رسانه با ارسال 779 اثر ترافيكي برگزار شد.
راديو يكي از قديميترين و فراگيرترين رسانههاست. ويژگي مهم راديو كه امتياز آن نيز محسوب ميشود اين است كه اولاً شنيدن راديو نياز به سواد ندارد و همه افراد جامعه از جمله افراد كم سواد و بيسواد ميتوانند مخاطب آن باشند. البته راديو در اين ويژگي با تلويزيون مشترك است، اما ويژگي منحصر به فرد راديو اين است كه گوش دادن به راديو ميتواند توأم با انجام كارهاي ديگر باشد. از اينرو در هنگام رانندگي، آشپزي و ساير كارها، مردم به راديو گوش ميدهند و به همين دليل ميتوان گفت كه مخاطبين راديو در حال حاضر در طول روز بيشتر از شبهاست.
از آنجا كه بسياري از برنامههاي راديويي هم اينك به صورت زنده اجرا ميشود، اطلاع رساني در راديو از اهميت خاصي برخوردار است.
شبكههاي راديويي وسيله مناسبي براي طرح مسايل و مشكلات شهروندان، توليد برنامههاي آموزشي و اطلاع رساني در زمينه امكانات و تجهيزات ترافيكي و خبرهاي مربوط به ترافيك است.
برنامههاي راديويي با هدف آموزش ترافيك ميتواند به اشكال زير تهيه گردد:
نكته مهم در توليد يك برنامه راديويي، انتخاب شبكه و ساعت پخش برنامه با توجه به مخاطب ميباشد.
ترافيك در ساده ترين تعريف آن يعني عبور و مرور، فعاليتي است كه انسان از بام تا شام و از گهواره تا گور با آن سر و كار دارد. چه پياده باشيد و چه سواره، چه سرنشين باشيد، چه راننده، چه كوچك باشيد و چه بزرگ، در همه حال در ترافيك حضور داريد و از تاثيرات مثبت و منفي محيط ترافيك، برخوردار مي شويد.
اتومبيل هم نداشته باشيد آلودگي هواي شهر، شما را خواهد آزرد و راه بندانها وقت شما را هدر خواهد داد و بر اعصابتان فشار خواهد آورد. گران شدن يا ارزان شدن هر كالايي بر هزينه حمل و نقل تاثير گذاشته و افزايش هزينههاي حمل و نقل نيز بر همه كالاها تاثير مي گذارد.
بنابراين حمل و نقل و ترافيك موضوع مهمي براي رسانه است. چه به لحاظ گستردگي مخاطبان و چه به لحاظ نقش كليدي و زيربنايي كه در فرهنگ مادي و معنوي جامعه دارد.
ترافيك نيز به رسانه نياز دارد. رسانه ميتواند در آموزش و اطلاع رساني به ترافيك و مديريت شهري كمك كند و اين نياز دو سويه، ناگزير به تعامل ميان دو حوزه ميانجامد.
نخستين جشنواره ترافيك و رسانه به هدف ارتقاء بخشي كاركرد رسانهها، همكاري و تعامل بيشتر ميان اصحاب رسانه و مديريت ترافيك شهري و نيز ارزيابي عملكرد رسانهها در حوزه ترافيك، برگزار شده است.
پس برگزاري جشنواره ترافيك و رسانه نه تنها كاري تشريفاتي و خالي از فايده نيست، بلكه بسيار هم ضروري است و نه تنها زود نيست، بلكه بسيار هم دير است.
در جشنواره اول اين پيام به رسانهها و روابط عموميها مخابره شد: جشنواره ترافيك و رسانه نبايد امسال اولين دوره آن برگزار مي شد و يقيناً نبايد آخرين هم باشد. بايد جشنوارهاي گسترده، منظم و پربار باشد كه هر ساله برگزار ميشود. اين اتفاق نميافتد مگر با ياري همه اهالي رسانه و همراهي و همكاري مديران شهري در شهرداري تهران.
بخش مسابقه جشنواره "ترافيك و رسانه" از سه زيرمجموعه تشكيل شد:
الف) رسانههاي مكتوب و الكترونيكي
ب) عكس و كاريكاتور
ج) فيلمهاي يك دقيقهاي موبايلي
الف) نمايشگاهي از عكسها و كاريكاتورهاي ارسالي به جشنواره در محل مراسم برگزار شد.
ب) كارگاههاي آموزشي يك روزه نيز مخصوص خبرنگاران برگزار گرديد كه آموزش وبلاگنويسي و شيوه صحيح نگارش وبلاگي و تفاوتهاي آن با رسانههاي مكتوب بررسي شد.
ج) همايش دوچرخه سواري ويژه خبرنگاران و اصحاب رسانه در روز 28 بهمن برگزار شد. در اين همايش كه در بوستان نشاط با حضور بيش از چهل تن از خبرنگاران رسانهها برگزار گرديد به برندگان جوايزي اهدا شد.
نخستين جشنواره رسانه و ترافيك در حالي برگزار مي شود كه ترافيك سنگين تهران و ديگر كلانشهرهاي كشور، بيش از هميشه، شهروندان و مسئولان را آزار ميدهد. هر روز ميليونها ساعت وقت مفيد مردم در ترافيك نفسگير، هدر ميرود، سلامت و حيات شهروندان به ويژه كودكان و سالخوردگان به خطر ميافتد، قرار و تحمل را از زندگي مرم سلب ميكند، تفاهم و انسجام اجتماعي را تهديد مي كند و ميلياردها ريال به بيت المال آسيب مي رساند، و اين همه، در حالي است كه ترافيك به عنوان يك معضل اجتماعي و فرهنگي مزمن، همچون ديگر عارضهها و نارسائيها، درمان و راه حل خاص خود را دارد، به شرط آنكه از يك سو مسئولان به درستي آن را مديريت كنند، براي مقابله با آن برنامه و اراده داشته باشند، ساز و كارهاي مناسب براي برون رفت از اين بحران، طراحي شود و از ديگر سو، شهروندان رفتار سنجيده و همكاري قابل قبولي چه در قبال يكديگر و چه در تعامل با مديريت شهري از خود نشان دهند.
در اين تحقيق به تعريف روابط عمومي و واژه ارتباط به طور مفصل پرداخته شده است كه روابط عمومي در حقيقت بانك اطلاعات، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهايي چون قانونمداري، نظم ، شجاعت، تحمل شنيدن آراي مخالفان، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران وصداقت رشد و توسعه نمايد، روابط عمومي در ايران و حل تضاد در روابط و روابط عمومي، جايگاه روابط عمومي در دنياي كنوني، الگوها و عناصر تشكيل دهنده آن.
با توجه به نتايج به دست آمده همانگونه كه مشاهده شد فرضيه اول و دوم تاييد گرديد اما با عدد به دست آمده درمورد فرضيه سوم تاييد يا رد فرضيه سوم با دادههاي موجود امكانپذير نيست. لازم به ذكر است با توجه به عدد به دست آمده ميتوان حدس زد در صورت اين كه تعداد نمونهها بيشتر بود احتمالاً عدد ما بيش از حد بالاي ميانه قرار ميگرفت در نتيجه در مورد فرضيه اصلي تحقيق با توجه به اين كه دو فرضيه تاييد و يك فرضيه نزديك به تاييد شدن بود ميتوان گفت كه مورد تاييد است.
فرضيه اصلي : روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران در ارتقاء فرهنگ ترافيك نقش دارد.
نتيجه: مورد تاييد است.
در اينجا باز هم اين نكته را يادآوري مي كنيم كه اين تحقيق فقط قسمت كوچكي از تأثيرپذيري روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك بر فرهنگ ترافيك جامعه است كه ميتوان با بازگو كردن و سنجيدن متغيرهاي متفاوت ديگر از عملكرد اين واحد تاثير و يا غيركارآمد بودن عملكرد آنها را در سطح جامعه شناسايي كرد.