.
دكتر جليلي، معاون آموزشي در اين جلسه گزارشي از خدمات آموزشي به دانش آموختگان دانشگاه به صورت غيرحضوري را ارائه كرد و گفت: يكي از كاركردهاي مهم حوزه آموزش ارائه خدمات به دانش آموختگان از قبيل صدور دانش نامه، ريز نمرات، گواهي ها و تاييديه هاي تحصيلي و موارد ديگر است كه عمده خدمات آموزشي به طور مستقيم به خود دانش آموخته و يا به طور غيرمستقيم تاييديه براي ساير ارگان ها ارسال مي شود.
وي با تاكيد براينكه فعاليت هاي خدمات آموزشي دانشگاه از حساسيت بالايي برخوردار است و مي تواند با توجه به محتواي مكاتبات، اثرگذار و محل چالش براي اين حوزه باشد گفت: كاركرد اين حوزه بايد از لحاظ كيفيت و دقت از سطح بالايي باشد.
وي افزود: تعداد فارغ التحصيلان دانش آموختگان دانشگاه تقريبا سالي 4 هزار نفر است كه هرساله در همين حدود هم وارد دانشگاه مي شوند كه البته ارائه خدمات آموزشي ما منحصر به دانش آموختگان همان سال نيست بلكه سالي حدود 7 هزار نفر هستند كه از سال هاي گذشته براي خدمات آموزشي خود به ما مراجعه مي كنند.
دكتر جليلي با بيان اينكه دانش آموختگان دانشگاه در مجموع 100 هزار نفر و عمده فارغ التحصيلان در مقطع دكتراي حرفه اي هستند افزود: 26 هزار فارغ التحصيل دانشگاه مربوط به 8 سال اخير هستند. اهميت اين مساله اين است كه كساني كه در يك دهه اخير فارغ التحصيل شده اند احتمالا بيشتر براي خدمات دانش آموختگي مراجعه دارند.
وي فعاليت اين حوزه را از نظر ارائه خدمات بسيار گسترده دانست و تعداد فرايندهاي آن را حداقل 25 فرآيند برشمرد و گفت: اداره دانش آموختگان دانشگاه از پرمراجعه ترين و پركارترين حوزه هاي آموزش است به طوري كه آمار مراجعه كنندگان در 6 ماهه اول سال 90-91 حدود 7 هزار و تعداد نامه هاي وارده 12 هزار و تعداد نامه هاي صادره 10 هزار بوده است.
وي با اشاره به طراحي سامانه الكترونيك براي ارائه خدمات آموزشي و تشريح نحوه كاركرد اين سامانه براي دانش آموختگان گفت: از 25 فرآيند اداره دانش اموختگان 21 فرايند به صورت مجازي درآمده است و از اوايل مهر 91 تاكنون 3111 نفر در سامانه الكترونيك دانش آموختگان عضو شده اند و تعداد درخواست هاي تكميل شده 1738 مورد تا امروز بوده است.
معاون آموزشي دانشگاه درادامه گفت: جالب اين است كه افرادي كه به ما مراجعه كردند از اقصي نقاط كشور هستند كه معني اش اين است كه بدون اين سامانه بايد به تهران مي آمدند و درخواست مي دادند كه اين كار نياز به مراجعات متعدد هم داشت بنابراين ما از شعب پست در سراسر كشور درخواست همكاري كرديم.
وي با اشاره به اينكه تاكنون 1166 صدور گواهي موقت و 1088 دانشنامه تحويل فارغ التحصيلان شده است افزود: اتفاق خوب در اين مجموعه اين است كه براي همه دانش آموختگان دانشگاه ريز نمرات و دانشنامه را در بسته اي از قبل آماده و در بايگاني نگه داري مي كنيم و زماني كه دانش آموخته درخواست كرد بدون طي فرآيندهاي دشوار، آماده ارائه است ضمن اينكه ما خدمات بين الملل را نيز روي اين سامانه انجام مي دهيم و دانشنامه ها را به صورت لاتين هم ارائه خواهيم كرد.
دكتر جليلي چالش هاي اين حوزه را هم برشمرد و گفت: در بحث سامانه با وجود اطلاع رساني گسترده در سطوح مختلف كماكان برخي از اين سامانه اطلاع ندارند و مراجعه حضوري مي كنند. بعضا برخي شعب اداره پست هم اظهار بي اطلاعي مي كنند كه البته در اين زمينه در سايت، شماره نامه و تفاهم نامه را نوشتيم و بعد هم شماره اي كه مربوط به اداره پست است را اعلام كرده ايم كه پيگيري كنند. همچنين هزينه ارسال پستي مدارك يكي ديگر از چالش هاي ماست كه در شروع بدون دريافت هزينه اين كار انجام شده اما به زودي به سمتي بايد برويم كه هزينه هاي پستي را دريافت كنيم.