نشریات درون سازمانی
روابط عمومي در هر دستگاه يا سازماني وظايف مختلف و گوناگوني دارد كه يكي از آنها اطلاع رساني و انتقال اطلاعات و دانستني ها به درون يا بيرون آن سازمان يا دستگاه است. بديهي است كه روابط عمومي ها براي نيل به اين مهم از ابزارها و شيوه هاي مختلفي استفاده مي كنند كه يكي از اثربخش ترين و بهترين اين ابزارها، نشريات درون سازماني است. ماموريتهاي يك سازمان نشريه داخلي از بخشهاي مختلفي تشكيل ميشود كه بخشهاي ذيل معمولاً ميتوانند به عنوان بخشهاي اصلي مورد توجه قرار گيرند:
- سرمقاله (بيان خط و مشيهاي خبرنامه، مناسبتها، پيامهاي اداري و... )
- مقالات (آموزشي، تخصصي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي و... )
- گزارش (اداري، آموزشي، اختصاصي، فرهنگي، اجتماعي و... )
- تريبون آزاد (ستون ويژه كاركنان و خوانندگان در قالبهاي مصاحبه، مقاله، نقد، پيشنهاد، خاطره ...)
- اخبار (پيشرفتهاي سازمان، اتفاقات جديد، اخبار انتصابها و...)
- مسابقه و سرگرمي (جدول، مسابقات، طنز، كاريكاتور و...)
- تازهها (در زمينههاي علمي، فني، آموزشي، فرهنگي و... )
چند نکته ی مفید در خبر نویسی:
1-خبر باید درست، کامل و به زبان مردم عامی و در جمله های کوتاه نوشته شود.
2-خبر باید فاقد واژه ها و عبارتهای دشوار و دور از ذهن باشد.
3-خبر باید بیشترین اطلاعات را در کوتاه ترین متن ارایه کند.
4-در خبر باید از کاربرد عنوانهای تحصیلی و آداب منشانه خودداری کرد. مانند دکتر و تیمسار و...
5-در نگارش خبر باید میزان و بهای کالاها، درجه ها و درصدها، ساعت و تاریخ و روز و صفحه و مانند آن را با عدد نوشت.
6-شماره ی یک و کسر کمتر از یک را باید با حروف نوشت.
7-رعایت نشانه گذاری فارسی در تنظیم ونگارش خبر الزامی است.(گیومه – نشانه استفهام و...)
8-تیتر ماندگارترین قسمت خبر در ذهن مخاطب است و باید خلاصه ی مهمترین مطلب خبر باشد.
9-از تکرار کلمات در تیتر باید خودداری شود. همچنین در تیتر از کاربرد واژه های اضافی و توضیحی باید خودداری شود.
10-در نگارش تیتر باید از واژه های آشنا و رسا استفاده شود و فقط به مهمترین عناصر شش گانه ی خبری به اندازه ی نیازاشاره شود(که – کجا – کی – چه – چرا – چگونه)
11-تیتر نباید مبهم و شعاری باشد و باید بعد از تنظیم خبر نوشته شود.