چکیـده:
محل کارآموزی کمیته روابط عمومی امور فرهنگی و انفورماتیک فدراسیون موتورسوای و اتومبیلرانی است که اینجانب از تاریخ 91/12/01 ، بعنوان رئیس این کمیته منصوب گردیده ام. همانطور که در مقدمه به آن اشاره شد،مقاله موجود گزارشی است از مجموعه اقدامات صورت گرفته واحد زیر مجموعه اینجانب در دوره تصدی می باشد.در طول این مدت همواره سعی شد با تاکید به بعد فرهنگی و اجتماعی فدراسیون اقدامات شایانی در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگی سازی و رسانه ایی صورت پذیرد. من جمله اقدامات انجام شده انعقاد تفاهم نامه همکاری با یکی از واحدهای فرهنگ و هنـر دانشگاه علمی کاربردی جهت تبادل اطلاعات و داشته های فرهنگی و آماده سازی مقدمات تاسیس یک واحد دانشگاهی مختص به فدراسیون تحت عنوان آکادمی ملی آموزش رانندگی طراحی و نوسازی وب سایت،برگزاری جشن ویژه ماه مبارک رمضان ، رایزنی و برقراری روابط ، همکاری با فدراسیون های سایر کشورها و انعقاد تفاهم نامه در زمینه های فرهنگی ورزشی مرتبط با رشته موتورسواری و لتومبیلرانی ، دعوت از میهمانان صاحب نظر خارجی شامل قهرمانان ، مربیان و متخصصین ، طراحی و چاپ ماهنامه تخصصی فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی و موارد دیگری من جمله اقدامات فرهنگی مختلفی که در حین برگزاری مسابقات مختلف در طول دوره مذکور صورت پذیرفته است.
با توجه به اینکه در حال حاضر مدتی نزدیک به 6 ماه از عمر فعالیت کمیته مذکور ، تحت نظر اینجانب می گذرد زمانی نزدیک به نیمی از شش ماه سپری شده ، برنامه ریزی و هدف گذاری حول محور اهداف بلند مدت هیات رئیسه فدراسیون گذشت و عمده فعالیت های اجرایی در 3 ماه گذشته صورت پذیرفته است. نتیجه حاصله از محور قرار دادن فرهنگ سازی و اقدامات فرهنگی در این محیط که یکی از مهمترین فضاهای فرهنگی مرتبط با علی الخصوص نسل جوان کشور می باشد همواره ضروری بنظر می رسید. بدیهی است، هر گاه در نظر داریم امری را نهادینه کنیم، توفیق نخواهیم داشت مگر آنکه در راستای نهادینه کردن فرهنگ آن بکوشیم.
در طول این مدت ، کمیته روابط عمومی امور فرهنگی و انفورماتیک تمامی تلاش خود را جهت تحقق این مهم مبذول داشته است.
فصـل اول
مقـدمــه
مفهـوم فرهنگ همواره دارای گستره وسیعی است که تمامی جنبه های زندگی هر جامعه فرهنگی را در بر میگیرد . با ساختارمند شدن و سازماندهی شدن زندگی مدرن تمامی بخش های زندگی اجتماعی بصورت سازماندهی شده کنترل و ادامه حیات میدهد.
هر گاه می خواهیم به شناسایی فرهنگ جوامع مختلف بپردازم بی شک یکی از مواردی که در آداب و رسوم توجه ما را به خود جلب می کند ، ورزشهای مرسوم آن فرهنگ است.
در این نگاشت با توجه به مسئولیت شغلی نگارنده ،نگاهی خواهیم داشت به شرحی از اقدامات صورت گرفته در حوزه کمیته روابط عمومی ، امور فرهنگی و انفورماتیک فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران.
در بدو تحویل کمیته ، به اینجانب بعنوان رئیس کمیته اقدامات انجام شده از برد پایینی برخوردار بود. تلاش های بسیاری و جلسـات مختلفی با افراد صاحب نظر و کمیته های استانی و مسئولین ذیصلاح برگزار گردید که به موجب آن چهارچوب و نقشه راه اهداف مورد نظر معین گردید.
اینجانب با توجه به رشته تحصیلی همواره سعی نموده ام در حوزه های مختلف کاری با دیدگاهی فرهنگ مدار نسبت به موضوعات جاری پرداخته شود. چرا که همواره اینگونه می پندارم که اساسی ترین کار در حوزه اموری مانند ورزش که بصورت مستقیم با اعضای جامعه روبرو است فرهنگ سازی است.
لـذا، سعی نموده ام پیش از این که موضوع خاصی و یا سرفصل کاری جدیدی را در کمیته آغاز کنیم. ابتدا به شناسایی ظرفیت های فرهنگی موجود در آن زمینه پرداخته شودو پس از شناسایی پتانسیل های موجود نسبت به سایر امور پرداخته شود. من جمله آن می توانم از نحوه برگزاری مسابقات در شهرهای مختلف مثال بزنم.
ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی جزوی از ورزش های وارداتی و اقتباسی تلقی کرد. چرا که سابق بر این در داخل کشور زمینه برگزاری پیوند بین مسابقات اسب دوانی و ارابه رانی بعنوان ورزش مادر این رشته ورزشی پیدا کرد. اما با توجه به اینکه نخستین بار تولید اتومبیل و موتورسیکلت در غرب اتفاق افتاد ، این ورزش را میتوان گفته این رشته ورزشی ، یک ورزش کاملا وارداتی است.اما همواره در تمامی امور به این می اندیشم که الزاما نباید فرهنگ ورزشکاری و فرهنگ این ورزش نیز متاثر از اقتباس فرهنگی این ورزش در غرب باشد.
بنابراین در تمامی طول مدت همکاریم سعی نمودیم تا نسبت به نوعی بومی سازی فرهنگی در این ورزش اقدام نمائیم.
آنچه در طول مطالعه این نگاشت به آن برخورد می کنیم بخشی از شرح اقدامات و رخدادهاییست که در این حوزه بوقوع پیوسته است.
فصل دوم
معرفی محل کارآموزی:
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در سال 1389 با ادغام معاونت تربیت بدنی رئیس جمهور و سازمان ملی جوانان بصورت رسمی تحت نظر این وزارتخانه قرار گرفت.
ماموریت اصلی این فدراسیون بعنوان متولی اصلی ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی در سراسر کشور، ساماندهی نظارت ساختاری و راهبردی، تخصیص بودجه و مدیریت هیات های استانی مختلف و همچنین انجام امور بین الملل و ارتباط با کنفدراسیون جهانی ، ایجاد فضای لازم برای فعالیت ورزشکاران و ایجاد زمینه رشد و پرورش و توسعه این ورزش در کشور است.
تاریخچـه فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی
برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در ایران به اوایل 30 هجری شمسی بر می گردد.
در آن سالهـا خارجیـان مقیم در کشـور این رشته ورزشی را پایه ریزی نمودند. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و پس از 10 سال وقفه در امر برگزاری مسابقات اتومبیلرانی در کشور فدراسیون اتومبیلرانی در سال 1369 در کنار فدراسیون موتورسواری تشکیل گردید و از آن سال به بعد به نام فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به فعالیت پرداخت.
در سال 1373 نیز بعد از تلاشهای مستمر مسئولان فدراسیون پیست اتومبیلرانی مخصوصی در استادیوم ورزشی آزادی احداث گردید و از سال 1374 نیز این فدراسیون بطور رسمی به عضویت فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) درآمد در حال حاضر مسابقات اتومبیلرانی بصورت قهرمانی کشور و در چهار فصل در رشته های سرعت( ریس) رالی، مارپیچ ( اسلالوم)، تپه نوردی ( هیل کلایم) و امدادی برگزار می گردد.
انجمن موتورسواری ایران در سال 1355، زیر نظر سازمان تربیت بدنی تاسیس گردید در سال 1358 کمیته موتورسواری در تربیت بدنی ایجـاد و پس از دو سال وقفـه مجـدداً با شروع جنگ تحمیلی و اعزام اولین موتورسواری ئرزشی به جبهه ها احیا گردید.
از سال 1382 با حضتور مربیـان خارجی، در رشته های رالـی ، کارتینگ و موتورسواری تحولات اساسی به وجود آمده و کسب مقام دوم رالی بین قاره ای ترکیـه ،کسب مقام اول موتورسواری آسیـا و کسب مقام دهم جهـان در رشته کارتینگ ، از جمله این موفقیتهـا بوده است.
تاریخچـه تاسیس فدراسیون جهـانـی موتورسواری و اتومبیلرانی
تاسیس کانونهای اتومبیلرانی از کشور انگلستـان شروع گردید. در سال1897 کانون اتومبیلرانی سلطنتی (RAC) انگلیس تاسیس گردید و بدنبال آن در مجارستـان (1900) ، آمریکا (1902) و نیوزیلند(1903) نیز کانون های مشابهی به وجود آمدند با توسعه و گسترش خدمات و فعالیتهای کانون های اتومبیلرانی در کشورها و ازدیاد خودروهای تولیدی و همچنین ایجاد انگیزه سفر با خودرو ، پیدایش ایده همکاری فی مابین در کشورهای ثالث در بین کشورهایی که دارای چنین کانون هایی بودند شکل گرفت و به دنبال آن فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) در سال 1904 میلادی تاسیس گردید.
این فدراسیون به منظور حفظ و تامین منافع سازمانهای اتومبیلرانی و استفاده کنندگان وسایط نقلیه موتوری فعالیتهای خود را آغاز نمود. همچنین این سازمان بدنه حاکم بر ورزش اتومبیلرانی در سراسر دنیا می باشد.
فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی FIA سازمانی غیر انتفاعی است که 169سازمان اتومبیلرانی را از 120 کشور در 5 قاره گرد هم /اورده است. کانونهای عضو نماینده بیش از 100 میلیون اتومبیلران و خانواده آنان می باشند که این موضوع مایه افتخار FIA می باشد.
فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی مسائلی نظیر ایمنی، تحرک و پویایی، محیط زیست و قوانین مصرف کنندگان را فعالانه ارتقاء داده و از منافع اتومبیلرانان در سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سایر سازمانهای بین المللی حمایت می نماید.
فضای ساختـاری:
فدراسیون در لغت به معنی سازمان هایی است که مدیریت آن بصورت انتصابی تعیین نمی شود بلکه ساختار آن بصورت پلکانی و از پایین به بالا شکل می گیرد و این هیات های زیر مجموعه هستند که شاکله مدیریتی این سازمانها را رقم می زنند.
البتـه ساختـار مذکور با توجه به اینکه حالت سازمانی و وزارتخانه ایی به خود گرفته است تا حدودی تحت تاثیر فضای انتصابی قرار گرفته است.
امکانـات
فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی در یکی از ساختمانهای ورزش و جوانان واقع در بلوار فردوس ، در فضایی به متراژ 400 متر، مشتمل بر 4 واحد اداری ، در یک طبقه قرار گرفته است. از مجموعه متعدد کارتینگ و سایر پیست های واقع در استانهای سراسر کشور نام برد.
پرسنل فدراسیون در سراسر کشور شمل بر 157 نفر می باشد که تقریبا نیمی از آنها کارمندان مامور از ادره کل ورزش و جونان هر استـان تشکیل شده است.
همچنین امکاناتمذکور می توان به فضاهای مربوط به کلوپ های کلاسیک اشاره نمود که مشتمل بر 2 نمایشگاه در تهـران و اصفهان می باشد.
فصل سوم
شرح اقدامات فرهنگی آموزشی
vکسب مجوز آکادمی ودانشکده تخصصی موتورسواری و اتوموبیل رانی:
زیر ساخت هر سازمانی در هر حوزه ای اعم از دولتی؛ خصوصی؛ و یا مدرن یا سنتی بر پایه آموزش استوار است.
در زمان تحویل گرفتن کمیته متوجه شدم علی رغم اینکه در بسیاری از رشته های ورزشی مانند فوتبال ؛تنیس؛ والیبال ؛ کشتی و....مدارس و آموزشگاه ها و باشگاه های بیشماری در جهت آموزش و ترویج این رشته ها فعالیت می کنند..در حوزه ورزش موتورسواری و اتوموبیل رانی هیچ گونه فعالیت خاصی به صورت سازماندهی شده و اثر بخش وجود ندارد. و به غیر از برخی آموزش های محدود در برخی پیستها علاقه مندان نا گریزند جهت شروع این حرفه ورزشی به صورت خود جوش به فعالیت و آموزش بپردازند
البته خاص بودن این ورزش و پر هزینه بودن آن خود از مواردی است که بر برد پایین آموزشی آن دامن می زند.
در همین جهت طرحی را جهت توسعه روابط در این حوزه آماده کردم و مورد موافق هیات رییسه قرار گرفت
به عنوان گام اول از تحقیقاتی راجع به وضعیت مشابه سایر فدراسیون ها بررسی کردم که متوجه شدم فدراسیون سوارکاری و تکواندو و فوتبال از طریق دانشگاه علمی کاربردی مجوز تاسیس مرکز آموزشی گرفته و مراکز آنها نزدیک به دو سال است که مشغول فعالیت می باشند.
از همین رو با برگزاری جلساتی با آقای دکتر عظیم پور مدیرکل محترم حقوقی دانشگاه جامع علمی کاربردی و همچنین نماینده وزارت ورزش و جوانان نسبت به نحوه چگونگی بحث و گفتگو شد.
پس از آن با دریافت مجوز از معاونت وقت ورزش حرفه ای وزارتخانه جناب آقای سجادی و مکاتبات مربوطه با جناب آقای دکتر پور عباس طرح ها ی پیشنهادی مربوطه به دانشگاه جامع علمی کاربردی ارایه گردید و مورد موافقت اولیه قرار گرفت .
مطابق طرح های ارایه شده مقرر گردید سر فصل های مهم آموزشی فدراسیون که از نظر فنی حایز اهمیت است توسط دو تن از اساتید دانشگاه علامه طباطبایی آقای دکتر اصحاب حبیب زاده استادیار و فارغ التحصیل رشته مدیریت ارتباطات و آقای دکتر مهدی اسلامی فارغ التحصیل رشته تربیت بدنی در حال طراحی و تدوین است.
که پس آماده سازی جهت دریافت مجوز جذب دانشجو به واحد استانی دانشگاه و دفتر گسترش ارسال خواهد شد .ضمنا هیات رییسه ساختمانی را جهت راه اندازی آکادمی در نظر گرفته اند.که شامل دو طبقه از یک ساختمان به متراژ 350 متر است که تا دوسال هزینه آن از طریق سرمایه گذاری پیست پرند تامین گردیده است.
عناوین رشته های پیشنهادی به شرح زیر است:
کاردانی حرفه ای مربیگری موتورسواری شاخه موتوکراس
کاردانی حرفه ای مربیگری اتوموبیل رانی شاخه آفرود
کاردانی حرفه ای نقشه خوانی
کاردانی حرفه ای آفرود
کاردانی حرفه ای داوری موتورسواری و اتوموبیل رانی
مبحث آموزش یکی از مهمترین اقدامات در جهت نهادینه کردن فرهنگ یک سازمان است و با توجه به گرایش نسل جوان به مقوله سرعت و مخاطراتی که هممواره در خیابان ها و تصادفات آن ها را تهدید می کند تنها از طریق آموزش صحیح و هدایت به سمت کسب لذت از سرعت به طریق اصولی و در پیست های ایمن شده امکان پذیر است.
این آکادمی در نظر دارد ضمن تربیت متخصصین و مربیان و داوران در آینده نزدیک رشته های را در راستای آموزش مهارت آموزان رشته های قهرمانی را به صورت جدی پیگیری نماید .
اجرای هرچه بهتر این امر با دو چالش روبه رو بود اول مبحث اطلاع رسانی و تبلیغات و دوم بحث بودجه ای و سرمایه ای . در مورد چالش اول با رایزنی انجام شده با سازمان زیبا سازی شهرداری تهران مقرر شد با ارایه مجوزهای مربوطه بیلبوردهایی در اختیار این فدراسیون قرار بگیرد تا در فضای شهری نسبت به اطلاع رسانی لازم اقدام شود
همچنین در این زمینه مقرر شد از ظرفیت وب سایت فدراسیون و تبلیغات در صفحات نشریه تخصصی کسب و کار و درج خبر در سرویس ورزشی خبرگزاری های مختلف استفاده گردد.
در مورد چالش دوم نیز که اکثریت رشته های ورزشی با آن دست به گریباند بحث سرمایه گذاری که با مذاکره با معاونت آموزشی سایپا و ایران خودرو که شرکت های مادر خودرو سازی کشور محسوب می شوند و تمایل زیادی به سرمایه گذاری در این ورزش به جهت مطرح شدن برند خود در مسابقات مختلف این فدراسیون دارند .مقرر شد به عنوان اسپانسر اولیه هزینه راه اندازی این آکادمی تخصصی را تقبل کنند و همچنین پژوهشگاه تربیت بدنی وزارتخانه نیز قول مساعدی در زمینه همکاری علمی جهت نگارش مقاله و منابع و تامین اساتید مختلف داد.
vانعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه
در جهت توسعه فعالیت های فرهنگی و ورزشی در دو مرحله یا واحد55 فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی تفاهم نامه همکاری منعقد شد تفاهم نامه ابتدایی بیشتر مضمون فرهنگی تجاری داشت کهه جهت چاپ تدوین و طراحی پوستر ها و سررسید های مناسبت های فرهنگی سال نو در اسفندماه سال 91 منعقد گردید . فدراسیون سابق بر این نیز فعالیت های مشترکی را با این مرکز آموزشی انجام داده بود. از جمله این همکاری ها که خارج از تفاهم نامه طی جلسات شفاهی و به صورت مشارکت داوطلبانه صورت پذیرفت
مشارکت در برگزاری همایش ها
مسابقات طراحی پوستر های فدراسیون توسط دانشجویان
استفاده از دانشجویان روابط عمومی در تنظیم اخبار و اطلاعیه ها
همکاری در زمینه درج اخبار فعالیت های مشترک در نشریه ها ی دانشجویی
دعوت از اساتید حوزه روابط عمومی این مرکز جهت سخنرانی در سمینار
و همچنین طی تفاهم نامه دوم توافق گردید تعدادی از دانشجویان این مرکز جهت گزاراندن دوره کاربینی و کارورزی به کمیته روابط عمومی امورفرهنگی و انفورماتیک فدراسیون فرستاده شوند .و در مقابل تعدادی کلاس و دوره آموزشی مانند تک درس روابط عمومی سازمانی و تک درس مهارت های ارتباطی مدیران برای پرسنل این فدراسیون و هیاتهای زیر مجموعه طی دوره یک ساله تفاهم نامه برگزار شود . همچنین طی جلساتی که با مسوولین این مکز آموزشی برگزار گردیده است مقرر شده با هماهنگی های لازم مسابقات کارتینگی بین دانشجویان این مرکز در پیست استادیوم آزادی این فدراسیون برگزار گردد که طرح های مربوطه به نحوه برگزاری آن در دست تدوین است .
همچنین ترجمه کتابی با عنوان تاریخچه ورزش موتورسواری و اتوموبیل رانی طبق نظر آقای دکتر مهرعلی سرپرست محترم فدراسیون به آقای دکتر مرتضی رستمی از مدرسین جوان این مرکز سپرده شد.
کمیته تحت نظر اینجانب در نظر دارد با جلب همکاری سایر دانشگاه ها و مراکز آموزشی از ظرفیت های دانشجویان و اساتید به خصوص در زمینه فرهنگی و آموزشی بهره برداری نماید.
vاولین دوره آموزش مربیگری نقشه خوانی رالی بانوان
این دوره با حضور 12 شرکت کننده از استانهای تهران -فارس - آذربایجان غربی _ آذربایجان شرقی -چهارمحال و بختیاری به صورت تئوری و عملی از ساعت 10 صبح الی 18 بعد از ظهر برگزار گردید .کلاس تئوری درمجموعه پیست کارتینگ فرمولا (آزادی ) ضلع شرقی (استادیوم ) آزادی و کلاس عملی ( شهری ) با حضور اساتید فدراسیون آقایان نبوی -با وفا - اعتمادی -مقصودی و سرکار خانم وطن خواه مسئول کار گروه رالی بانوان و سرکار خانم جوانمردی نائب رئیس بانوان برگزار گردید .اواخر مردادماه از طرف امور بانوان مسوول به برگزاری دوره ای آموزشی گردیدم که جزء ضروری ترین دوره های تخصصی فدراسیون است. در راستای انجام این امر ابتدا طی مکاتبه با خبر گزاری های مختلف تقاضا دادم متن پیش خبر و خبر اصلی این رویداد در سایتهای مختلف درج شود .پس از امور مربوط به اطلاع رسانی ؛ دعوت نامه های مربوط به اساتید و دانش پذیران آماده شد و به دست آنان رسید .
ساماندهی و آماده سازی محل برگزاری ؛آماده سازی جزوات و سرفصل های آموزشی و آماده سازی تجهیزات مورد نیاز نیز تحت نظر اینجانب صورت گرفت. نقشه خوانی یکی از حرفه های حائز اهمیت در ورزش اتوموبیل رانی است و تقریبا نیمی از موفقیت رانندگان حرفه در حین انجام مسابقات به عهده ی شخص نقشه خوان است .
تعیین مسیر و مسیر یابی خصوصا در مسابقات خارج از پیست مانند مسابقات جاده ای و یا شهری نقش مهمتری را ایفا می کند.و فدراسیون در نظر دارد پیش از شروع به کار رسمی دانشکده و مرکز آموزش خود از ظرفیت حداقلی موجود در برگزاری کلاسهای آموزشی و توجیهی استفاده کند . حضرتعالی می توانید اخبار مربوطه را در وبسایت فدراسیون مشاهده فرمایید.پس از این نیز قرار است طی ماه های آتی با مضامین تخصصی برگزار گردد که کیمته روابط عمومی مسوولیت برگزاری و سا ماندهی آن را بر عهده خواهدداشت.
جمع بندی سر فصل
به طور کلی با توجه به پیوستگی اقداممات آموزشی و فرهنگی و نقش خطیر آموزش در حوزه فرهنگ سازی بخش های فوق الذکر به عنوان شرح مختصری از فعالیت های اینجانب در این حوزه به حضورتان ارایه می گردد
و امید است مقبول نظر شما استاد محترم قرار گیرد.
v برگزاری نمایشگاه خودروها و موتورهای کلاسیک اصفهان
یک
ی از اقدامات فرهنگی رایج فدراسیون موتورسواری و اتوموبیل رانی برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های مربوط به حوزه های زیر مجموعه این فدراسیون است.
خودروهایی از سال 1902 تا 1982 میلادی و موترو سیکلتهایی از سال های 1938تا 1970 میلادی در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند نمایشگاه خودروها و موترو سیکلتهای کلاسیک به همت و تلاش کمیته کلاسیک هیات موتور سواری و اتومبیلرانی استان اصفهان و کمیته روابط عمومی و امور فرهنگی فدراسیون از تاریخ 5 تا 10 شهریور ماه سال جاری درشهر اصفهان برگزار شد . این نمایشگاه با حضور محمد رضا جواهری مدیر کل اداره ورزش و جوانان افتتاح گردید وی پس از افتتاح نمایشگاه خودروها و موتور سیکلتهای قدیمی و کلاسیک از این نمایشگاه بازدید کرد . همچنین نایب رییس فدراسیون و جناب سرهنگ غلامی ریاست محترم پلیس راهور اتسان اصفهان و جناب سرهنگ عبداللهی ریاست محترم پلیس پیشگیری استان اصفهان از این نمایشگاه دیدن کردند
این گونه نمایشگاه ها که مانند موزه های موقت برپا می شوند عموما حاوی خودرو ها و وسایل نقلیه ای است که سالها پیش مورد استفاده قرار می گرفته اند و یا حتی گاهی مربوط به افراد سرشناس و مطرح بوده اند به طور مثال در همین نمایشگاه اخیر یک خودرو کادیلاک مربوط به دکتر اقبال وزیر سابق نفت به نمایش گذاشته شد که دارای امکانتی مشابه امکانات خودروهای مدرن امروزی بود و لوازمی مانند کولر ؛شیشه بالابر و صندلی برقی ؛فرمان هیدرولیک و....بودند..
البته پیش ازین هم در تهران نمایشگاه مشابهی توسط کمپین خودرو کلاسیک تهران نمایشگاهی برگزار گردید. شرح اقدامات صورت گرفته در راستای برگزاری این نمایشگاه :
طراحی پوستر
تعیین و رزرو مکان برگزاری
هماهنگی خبرگزاری های مربوطه جهت پیش خبر و خبر اصلی
ایجاد هماهنگی بین مسوولین و شرکت کنندگان
جمع آوری آرشیو عکس و فیلم
در برنامه کاری آتی نیز قرار است نمایشگاه های فرهنگی مشابهی در شهر های مختلف با دعوت از مالکین برخی خودرو ها که تا کنون در هیچ نمایشگاهی به نمایش گذاشته نشده اند برپا شود که جهت انجام این مهم در حال رایزنی با مالکین این خودروها جهت مشارکت فعال در این نمایشگاه می باشیم.
در طول پنج روز برگزاری نمایشگاه استقبال خوبی از طرف جوانان و ورزشکاران استان اصفهان دیده شد به خصوص در دو روز پایانی جمعیت باردید کنندگان بیشتر بود.
v مراسم افطارسال 1392
با شروع ماه مبارک رمضان در جلسه ابتدایی ماه مقرر شد در روزی با دعوت از دست اندرکاران و مسوولین فدراسیون مراسم افطاری برگزار شود.برگزاری این نوع مراسم یکی از شیوه های مرسوم در ادارات دولتی و خصوصی کشور محسوب می شود که بهانه ای برای گرد هم آمدن اعضای یک ساززمان است.
شب چهاردهم ماه مبارک برای برگزاری این مراسم در نظر گرفته شد و از روسای هیات های استانی ؛ مسوولین پیست؛ سرمایه گذاران؛ جمعی از مسوولین وزارت ورزش و جوانان برگزار گردید.
در ابتدای مراسم حجت الاسلام و المسلمین فتوحی در فضیلت ماه مبارک و همچنین کرامات امام حسن مجتبی سخنرانی نمودند .
سپس مراسم با اجرای مولودی ادامه پیدا کرد و پس از آن سرپرست محترم فدراسیون طی سخنانی برنامه های فدراسیون در جریان فعالیت های هیات رییسه جدید را تشریح نمودند.و همچنین از همکاری پرسنل و مسوولین استانی در طول مدت همکاری تشکر کردند.و همچنین طی مراسمی از کارمندان نمونه هیات های استانی تقدیر شد و به رسم یابود هدایایی به دست سرپرست فدراسیون به ایشان اعطا شد.
در ادامه نیز با اجرای برنامه موسیقی و اجرای مسابقه و پذیرایی برنامه به پایان رسید.
تهیه آرشیو
هماهنگی گروه های اجرای برنامه
زمانبندی
رزرو و طراحی دکور سالن
عکاسی و تصویر برداری
تهیه و آماده سازی بسته های فرهنگی
تهیه و آماده سازی لوح های تقدیر کارمندان نمونه
ساخت و پخش تیزری از اقدامات فدراسیون
از مجموعه اقدامات کمیته تحت نظر اینجانب در برگزاری مراسم مذکور بوده است.
نوسازی و راه اندازی وب سایت
در زمان شروع به کار سایت فاقد وضعیت مطلوب بود در حوزه های اینچنینی تریبون اطلاع رسانی به عنوان پل ارتباطی فدراسیون و مخاطبان حایز اهمیت است. سایت پیشین دارای فضای بسیار ساده و سنتی بود و امکانات کافی ابزاری برای انجام امور مربوطه رو نداشت. بنابر این با دعوت از چند تیم مختلف متخصص در این زمینه یکی از تیم ها که سابق بر این تجربه کار با فدراسیون داشت جهت انجام این ماموریت انتخاب شد.
در طراحی سایت جدید تلاش شد با استفاده از نمای گرافیکی جذاب تر و رنگ های زند تر استفاده شود تا از جاذبه ی بیشتری برا ی جذب مخاطب برخوردار باشه به همین سبب با چند نفر از وب لاگ نویسان و ژورنالیست های حرفه ای هم جهت پیشبرد بهتر اهداف مشورت شد و نظراتشون در طراحی چارت و زیر ساخت سایت استفاده شد .
اگر سایت را مشاهده بفرمایید در رابطه با هرکدام از شاخه های ورزشی بخشی مجزا در نظر گرفته شده و قسمت اصلی صفحه اول نیز مربوط به اخبار ؛رویدادها ؛ و اقداماتی است که به صورت جاری در فدراسیون اجرا میشود.
از سوی دیگر یکی از اقدامات حایز اهمیت در وب سایت تدوین چهارچوب قوانین و قرارادادن آن در وبسایت است همچنین تمامی اطلاعات مربوط به مسابقات و بر نامه های فدراسیون نیز در آن درج شده است.
در همین راستا به هسات های زیر مجموعه اعلام گردیده مقالاتی تخصصی پیرامون فدراسیون مکتوب کرده و جهت قرار دادن بر روی سایت به این کمیته ارسال کنند. همچنین از آنها خواسته شده طرح های پیشنهادی خود در راستای بهبود وضعیت فعلی ارسال کنند .که در زمانیکه موارد ارسال شده به حد نصاب ربرسد و تایید شود بر روی وب سایت قرار خواهد گرفت.
شروع تا پایان راه اندازی وب سایت جدید چیزی حدود سه ماه زمان برد و امور جاری آن تحت نظر اینجانب صورت می پذیرد. در اجرا سعی میشود در سریع ترین زمان ممکن اطلاعات در وب سایت به روز شود.همچنین سعی شده در مناسبت ها تقویمی مختلف محتوای سایت بر همان اساس به روز شود .
در بالای سایت نیز از جملات ماندگار بزرگان استفاده شده که هر کدام حاوی پیام اخلاقی خاص خود است.
علاوه بر گزارشات مکتوب بخشی هم برای گزارشات تصویری و آلبوم های تصاویر مربوط به مناسبت ها و رخدادهای مختلف نیز به صورت آرشیو شده در سایت قرار گرفته است .همواره در راستای اطلاع رسانی رسانه های دیداری تاثیرگزاری بیشتری نسبت به رسانه مکتوب دارند.
امور بین الملل
کمیته روابط عمومی در این مدت همواره تلاش کرد از طریق مذاکره با فدراسیون ها فعال در منطقه سطح روابط فدراسیون را در این حوزه توسعه دهد تا از همین مسیر بتواند از ظرفیت های آنها در راستای اهداف فدراسیون سود ببرد
یکی از نتایج حاصل از این پیگیر ها هماهنگی جلسه ای با حضور محمد بن سلایم ریاست فدراسیون موتورسواری و اتوموبیل رانی امارات بود که به شرح ذیل می باشد:
دکتر محمد بن سلایم با همتای ایرانی خود، دکتر حمید رضا مهرعلی دیدار کرد.
وی اذعان داشت،ایران در تلاش برای گسترش ورزشهای موتوری خود گامهای بلندی برداشته است و در آرزوی میزبانی و شرکت در رویداد رالی خاورمیانه است.
دکتر حمید رضا مهرعلی ، رییس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران(MAFIRI) در دیداری که با همتای اماراتی خود برگزار کرد، از برنامه های کشورش جهت گسترش زیر ساختهای ورزشهای موتوری خبرداد.
یکی از دستاوردهای این نشست آن بود که باشگاه اتومبیلرانی و جهانگردی امارات موافقت نمود تا اواسط دیماه آینده ، گروهی از متخصصـان خود را به تهـران اعزام نماید.
هدف از این کار ، آموزش مقامات برگزار کننده و افراد داوطلب در فدراسیون جمهوری اسلامی ایران در زمینه همسانسازی رویدادهای ورزشی در سطح استانداردهای بین المللی است که توسط سازمانFIA ،سازمان جهانی برگزار کننده ورزشهای موتوری وضع می شوند.
همچنین در طی این نشست شرح مختصری درباره عملکرد دکتر بن سلایم بعنوان رئیس بخش تازه تاسیسFIA بنام بخش گسترش نیروهای ورزشهای موتوری به جناب دکتر مهرعلی ارائه شد. از آنجائیکه دکتر بن سلایم بدنبال طرح ریزی برنامه ای 10 ساله برای گسترش جهانی این ورزش هستند از دکتر مهرعلی دراین زمینه درخواست همکاری نموده اند.
دکتربن سلایم اذعان داشت: دکتر مهرعلی مختصری از روند پیشرفتهای انجام شده در ورزشهای موتوری ایران صحبت کردند از جمله ساخت یک پیست جدید در نزدیکی تهران و پرورش رانندگان جوان با استعداد، آنها در حال انجام کارهای بزرگی هستند.
آنها از همت بالایی برخوردارند و قصد دارند با گرفتن جای رقبای موجود در منطقه به جایگاهی جهانی نائل شوند. همچنین می خواهند به دیگر نقاط خاورمیانه نماینده فرستاده و در رویدادهای آنها شرکت کنند.
ایران، امیدوار است تا در مسابقات رالی خاور میانه جایگاهی پیدا کرده و راهنماییهای ارائه شده از سوی بخش آموزشیATCUAEیعنی موسسه دانش های موتور اسپرتMKI قدم مهمی در جهت نیـل به این اهداف خواهد بود ".
آموزشهایی که قرار است در تهران ارائه شود ، تمامی بخش های سازماندهی رویدادهای ورزشهای موتوری را در بر خواهند گرفت و تاکید خاصی بر رعایت ایمنی شرکت کنندگان و تماشاچیان خواهند داشت.
ATCUAEیکی از پنج سازمان ملی ورزشهای موتوری در جهـان است که از جانبFIA مجاز به ارائه برنامه های آموزشی و تربیتی مربی است. این سازمان قبلاً در تابستان 2012 یک دوره ای دیگر آموزشی را درایران برگزار کرده بود.
از دیگر نتایج این پیگیری ها هماهنگی و رایزنی لازم جهت دیدار نایب رییس فدراسیون با همتایان منطقه ای خود جهت دریافت مجوز برگزاری مسابقات رالی منطقه ای سال آینده در شیراز اشاره نمود.
این مسابقات قرار بود در سوریه برگزار شود که به علت درگیری های این کشور مجوز آن با رایزنی های این فدراسیون به ایران منتقل شد.
این نوع همکاری ها در شاناساندن فرهنگ ورزشی کشورمان و بالا بردن کیفیت آن موثر خواهد بود.
نقش اطلاع رسانی در توسعه دیدگاه فرهنگی:
در هنگام رسیدگی به امور مربوط به اطلاع رسانی دو رخداد باعث شد توجه من بیش از پیش به بعد فرهنگی کار جذب شود.
1-مقاله ی آقای مولر میهمان افتخاری آلمانی مسابقات گیلماز بود که حاوی خاطرات وی از این مسابقات است که شرح آن را در ذیل خواهید خواند
این مقاله نشانگر نقش اساسی ورزش در حوزه فرهنگ است. آنگاه که تقابل و رقابت فرهنگی ذهن افراد جوامع را نسبت به هم مسموم میسازد اینجاست که رویدادهای دوستانه ورزشی تا چه حد توانمند است که دیدگاه منفی افراد را به دیدگاه مثبت بدل کند.و تقابل فرهنگی را به تعمل فرهنگی بدل سازد.
ظرفیت های فرهنگی یک ورزش
گاهی تا اتفاقی نیافتد و ماجرایی پیش نیاید سخت می توان باور کرد که که موضوعاتی که به ظاهر بسیار متفاوت و دور هستند بتوانند تا این حد تاثیرات متقابلی برای هم داشته باشند.
یکی از این موارد رابطه بین ورزش و سیاست و اجتماعاست؛ شاید در طی روزمره مان کمتر به این بعد از ورزش توجه کنیم که میتوان از آن به عنوان تریبونی برای نمایش و شناساندن سرمایه های فرهنگی و ملی استفاده کرد تا در هیاهوی تخریبی رسانه های بیگانه؛گوهر ناب فرهنگ؛میهمان نوازی؛سبک زندگی؛سرمایه ها و داشته های فرهنگی کشورمان را به نمایش بگذاریم.
این مشخصه ایران و ایرانی بودن است که با منش خود و با فرهنگ خود آنچنان جاذبه ایجاد می کند که مخاطبش همواره در شگفتی آنرا نظاره می کند..
این مشخصه فرهنگ ایرانیست که هر موضوع و سرفصل غیر بومی را آنچنان با فرهنگ خود در می آمیزد که
می تنوان با اندک توجهی ایرانی شدن و بومی شد آن موضوع را در یافت .خواه ورزش باشد خواه هنر باشد خواه صنعت.
متنی که مطالعه می کنید خاطرات آقای مولـر ورزشکار رشته اتومبیلرانی اهل آلمــانکه در مسابقات ماشین بازی کلاسیک ایران فدراسیون موتورسوار و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران شرکت داشته است.
مسابقه ماشین بازی کلاسیک در ایران
آنجایی که علاقه شخصی اتومبیلهای کلاسیک قدیم و جدید علاقه شخصی ام به اتومبیلهای کلاسیک وادارم کرده تصمیم بگیرم که در مورد یک سفری داشته باشم و فقط هم خودم را محدود به جاهای همیشگی نکنم بعد از تجربه ام در هندوستان که مرا به راجستان برد جایی که منعلاقه مندان را انتجاب کردم مقصد بعدم را تهران در ایران گذاشتم تهران منزلگاه کافه ریسر به ت هران است کافه ریسه راسوتا در فلوریدا مرتبط اند من یک مردی را در تهران می شناسم که ماشینهای قدر آمریکایی را در خیابان های تهران ویراج می دهد یا میراند چیزی که به سختی من میتوانستم باور کنم با آگاهی کمی که از این کشو رداشتم از خودم می پرسیدم آخه چطور میشه تو این جور جایی بقا داشته باشد این دلیل کافی شد تا برم ایران را ببینم وقتی به یک دوست گفتم میخواهم بروم ایران عکس العملش معلوم بود کی داری میری مگر دیوانه ای این کار خیلی خطرناکه وقتی بهش گفتم می خواهم زنم و دختر 11 ساله ام را نیز ببرم اونها گفتند حتماً مغزم را از دست دادم .(دیوانه شده ام ) بعد از یکی دو روز همسرم و دختمر هم موافقت کردند که با من بیایند کنجکاوی بر نگرانی غلبه کرد برای من که چیز مهمی نبود بالاخره بچه هایی که اونجا دارن زندگی می کنند و یک زندگی نرمال دارند میدان اصلی در اصفهان منزلگاه کافه ریسه اصفهان
برنامه ریزی سفر برای من مشکلات عمده ایی را جلوی چشمم آورده بعد از اینکه از اینترنت اطلاعات گرفتن ویزا را چک کردم فهمیدم که عوامل زیادی را باید در نظر بگیریم که مربوط به سفرمان هست ما باید اول یک تقاضای برای رزرو ویزا می کردیم که این هم باید هفته های قبل انجام می شد همون مسئله عکس و تهیه پاسپورتها
دوست ها و مدیر کافه ریس تهران رامین صالح خو همراه با کراس مولر همسرش ساببینا و دختر لونی دوستمون رایمن صالح خو که مدیر کافه ریس در تهران بود( دختر لوئیک ) گفتند ما می توانیم ویزای ورود را در بدو ورود در فروش گاه بدون هیچ مشکلی می تونیم بگیریم از اونهجا که هم زمان تقاضای مراحیل ویزا خیلی کوتاه بود ما تصمیم گرفتیم همینطوی از طریق مونیخ پرواز کنیم تهران رامین درست می گفت توی فرودگاه یک مردی بسیار دوستانه از تو گیشه ویزا پاتسپورتهای ما را خواست و شماره تماس شخصی که ما را د رایران می بینیم 5 دقیقه بعد ما رفتیم به قسمت کنترل پاسپورت در عرض چند دقیقه بعد داخل تهران بودیم فرآیند خیلی خیلی به م راتب ساده تر از اونیکه ما معمولاً در هنگام ورود به ایالات متحده امریکا باهاش برخورد می کنیم
عکس دوست ما ما را از فرودگاه سوار کرد و کمی بعد در همان روز رفتیم دوتا کارگاه بازدید کردیم که همه پر ماشین های آمریکایی بود که شامل چند تا ماتنگ بود و کامارو –کورت –بیو ک دوج چها در بعد از اون ما رفتیم یک موزه ماشین های کلاسیک قدیمی که د راون یکی از تنها دو مرسدس بنز 540 k اتوبان کوریو بود و یکی از تنها اتوبان نور پری ساخته شده تا قبل از این دیدار من فکر میکردم فقط یکی از اون ساخته بودند علاوه بر اون یادم رفته بود که فراری بود لامبورگینی بود بیزاریتی –پورشه –رویز رویز یک دفعه و 25 و VINشماره یک (شماره تولید هست ) خیلی خوشحال شدم که رئیس فدراسیون موتور سواریو اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران را ملاقات کردم و من را به عنوان میهمان بین المللی خوشامد گفت کمیته اتومبیلهای کلاسیک وابسته به فدراسیونن برگزار کننده رالی بود که ماتصمیم شرکت داشتیم دوست ما رامین که رئیس این کمیته هست همچنین دوست ما رایسش کور بود که مدیریت یکی از این کافه ریس ها در ایرانم (تهران ،اصفهان ، شیراز ) داشت ارتباط من با این آقا این است که مدیر کافه ریس مونیخ هستم روز بعد مسابقه شروع شد که در اونه 60 تا اتومبیل مثل یکی دو تا کاماروی و چند ماشین قدری هم بوده رامین دو اتومبیل کاماروی 454 bold و ما تو یک یاز ماشینهای پشتیبانی بودیم و از طریق جاده کوهستانی راهی شمال شدیم بعد از یک ساعتی رانندگی کل رالی توسط افسزرهای پلیس متوقف شد و افسرهای پلیس به خاطر دیدن مجوز برگزاری مسابقه این 3 ساعت طول کشید . اون راهی که از طرف کوهستان به دریای خزر می رفت یک قسمت باریک بود که یکی از زیبائی های مناظر در جاده بود بالاخره رسیدیم به رامسر جایی که شب را ماندیم پارکین گ هتل پر از ماشینهای کلاسیک آمریکایی بود مثل شورل ،
هیچ شکی نیست که علاقه مند به ماشین عاشق ماشینهای آمریکایی هستند من از یکی از پسرهایی که آنجا بود پرسیدم چطور چنین چیزی تحت شرایط کنونی امروزی تحت تحت دشمنی آمخریکا باشد اونها که سیاست که ما اهمیتی به سیاست نمیدیمن ما عاشق ماشینیم تا پاسی از نیمه شب توی لابی هتل راجع به ماشین صحبت می کردیم برای من اینقدر جالب بود که انتظار همچین پذیرایی را در ایران نداشتم .
روز دوم رالی مسیرها در طول دریای خزر به طرف شهر رشت بود که قرار بود اونجا هم ناهار صرف کنیم به عنوان میهمان ویژه برگزار کننده اولین مسابقه کانال های رادیو تلویزیونی با من مصاحبه کردند که قراربود سراسر ایران پخش شود یکی از نمایندگان مجلس با من صحبت کرد میخواست مطمئن شود که همه چیز خوب پیش میرود برای من و تازه گفت اگر کمکی از دست من بر میاد بگین در کل مردم به صورت فوق العاده و غیر واقعی رفتار میهمان دوستاننته الی داشتند و کمک
روز سوم رالی ما را برگرداند تهران در مسیر از شالیزارهای برنج مزارع چای و کوهستان های سبز و دریاچه های مصنوعی وسط یک کویر رد شدیم مرا یه کم یاد دریاچه mild در نوادا انداخت (لاس وگاس ) خط پایان مسابقه در یک استادیوم درد تهارن بود دیر هنگام شب که تمام ماشین ها به سلامت رسیدند .
توقف بعدی ما در طول اقامت در تهران اصفهان بود در جایی که راهنمای طور ما علی سمندریان مدیر کافه ریس در اصفهان بود او زادگاه زیبای خودش را به مانشون داد که شامل یک مرکز خرید هم بود و خلاصه خانواده مولر یک دوست جدید پیدا کردند .ایران کشور بسیار جالبی است سذرزمین کویری که بین تهران و اصفهان واقع شده خیلی شبیه به کویر مجاوی بین لوس آنجلس و لاس وگاس بود ما مردم محلی را که ملاقات کردیم بسیار مهمان نواز و دوست کمک رسانو و در سطح خوبی تحصیل کرده بودند غذا عالی بود مغازه هایی را هم که رفتیم پر از محصولات گوناگون بود چیزی که مرا خیلی مجذوب خودش کرد کیفیت عالی جاده ها بود و همچنین قیمت بنزین معادل یک دلار آمریکا بود مابقی را که علاقه مند به سیاست بین المللی باشند برخورد نداشتیم ولی در کل خیلی خوشحال بودیم که ماشینهای آمریکایی را ببینیم و همچنین فعالیتهای ماشین بازی کلاسیک را .در کل خوبه که آدم قبل از اینکه مردم و سیاست را در کشورهای خارجی قضاوت بکنه 2 بار فکر بکنه
بهتره که دو بار فکر بکنه این تفاوت عظیمیه بین مردم و دولت ها به عنوان کسی که به دولتش اطمینان داره من با اطلاعاتی که دارم اما خیلی به خاطر اطلاعاتی که دولتم داده بود خیلی آزرده شدم از این که اطلاعات غلط دولت من (آلمانم انتشا رکرده و گرفتن ویزا و ملزومات سفر بعه ایران آزرده خاطر شدم . خیلی از اونها معلوم شد که غلبط بوده9 و پس از دیدار ایران و من به دیگران پیشنهاد می کنم که قبل از گرفتن هرگونه تصمیمی در مورد کشوری که میخوان ازش دیدار کنند بیشتر تحقیق کنند و با آدم های همون کشور تماس داشته باشند .
موضوع دوم در اطلاع رسانی موضوع نجات گروهی از ورزشکاران حرفه ای این فدراسیون به دست نیرو های امدادی بود که تبعات و بر رسانه ای بالایی داشت.
راننده زن 32 ساله، 30 ساعت در پیچ و خم هزار جریب تنها ماند
شـاید شما هم همیشــه وقتی به صفحـه حوادث روزنامــه نگاه می کنیــد و یا راجــع به موضــوعاتی ازین دست چیــزی می شنوید نا خودآگاه یاد فیلم های حادثه ای هالیوودی و اروپایی ویا مستند های نجات اون ها بیافتید.همیشه فکر می کنیــم از این دست اتفاقات و فداکاری ها فقط اونجا اتفاق می افته .شاید ساعت ها با هیجان برای دیدن این تصـاویر وقت بزاریم و در آخر هم به خودمون بگیم خوشا به حالشون ببین چقدر جون انسان ها براشون مهمه....امـا غافل از اینکه در نزدیکی خودمون شاید بارها و بارها اتفاقات مشابهی اتفاق بیافته چیزی از فیلم ها و مسندهای که با هیجان بهش نگاه کردیم نداشته باشه و ندونیم که کشور خودمون انسان هایی هستند که جون خودشون رو به خطر می اندازند تا بتونن هم وطن خودشون رو نجات بدن. 17 مردادماه، یک گروه 12 نفره از شهروندان تهرانی که برای تفـریح راهـی جنگلهـای هـزارجریب در استان مازندران شـده بودند، گرفتار حادثهای شدند که با ناپدید شدن یکی از آنها همراه بود. این زن 32ساله، آخرین بار برای قدم زدن در اطراف کمپ، از گروه دور شده بود که مسیر را گم کرد و ساعتهای دلهرهآوری را در جنگل گذراند.این حادثه که برای 3 نفر از اعضای تیم دو دیفرانسیل(آفرود) فدراسیون موتورسواری و اتوموبیل رانی که در بخش های مختلفی مانند:کنترل رالی؛داوری مسابقات و شرکت در مسابقات مختلف این فدراسیون فعالیت داشتند اتفاق افتاد؛ با حمایت نیروهای امدادی هلال احمر؛دادستان کل شهرستان نکاء ؛ تیم اداره آگاهی شهرستان و محیط بانان منطقه ختم به خیر شد.
گزارش روزنامه همشهری .سه شنبه 92/05/22:
زن جوان وقتی وقتی برای قدم زدن در جنگل از دوستانش جدا شد، مسیر را گم کرد و چندین ساعت در میان صخرهها و درختها سرگردان شد.
وی که پس از 30ساعت سرگردانی از سوی تیمهای امدادی و مردم محلی نجات یافته است، در گفتوگو با همشهری میگوید: صبح یکشنبه، درحالیکه تازه از خواب بیدار شده بودم، تصمیم گرفتم برای هواخوری و قدم زدن به اطراف محلی بروم که در آنجا کمپمان را برپا کرده بودیم. همانطور که قدم میزدم، ناگهان متوجه شدم که مسیر کاملا ناآشناست.
به اطرافم نگاه کردم اما نتوانستم محل کمپ را پیدا کنم. کمپ ما کنار رودخانه بود و برای همین به طرف رودخانه رفتم و مسیر آن را به سمت پایین در پیش گرفتم اما هر چه رفتم، اثری از همسرم و دوستانمان نبود. رودخانه در آن حوالی تغییر مسیر میداد و من بیخبر از این مسئله، در جهت مخالف به راهم ادامه داده بودم و به همین دلیل هر چه میرفتم، بیشتر از کمپمان دور میشدم. آنقدر پیاده رفتم که حسابی خسته شده بودم و بهجایی رسیدم که صخرههای بلندی در وسط رودخانه بود.
بهخاطر اینکه مدام همسر و دوستانمان را صدا میزدم، صدایم گرفته بود و دیگر رمقی برایم نمانده بود. از طرفی به جایی از رودخانه رسیده بودم که مقابلم یک آبشار بود و ادامه مسیر برایم غیرممکن شده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم به بالای یکی از صخرهها بروم و همانجا منتظر بمانم تا همسر و دوستانم سر برسند.
عملیات جستوجو
درحالیکه چند ساعت از گم شدن زن جوان گذشته بود، همسر و دوستانش وقتی متوجه شدند از وی خبری نیست، جستوجو برای پیداکردن او را شروع کردند اما هیچ ردی از وی بهدست نیامد. صدای رودخانه مانع از آن میشد که صدای فریادهای زن جوان به گوش همسر و دوستانش برسد و بعد از چند ساعت جستوجو، وقتی ردی از او بهدست نیامد، همسر وی با هلال احمر تماس گرفت و از امدادگران کمک خواست. بهدنبال این تماس، چند تیم از امدادگران هلال احمر به همراه سگهای زندهیاب، ماموران محیطبانی و مردم محلی راهی محل حادثه شدند و عملیات جستوجو برای یافتن زن گمشده ادامه یافت.
شب ترسناک
زن جوان ادامه میدهد: خبر نداشتم که بیشتر از 7کیلومتر از کمپمان دور شدهام، با این حال اطمینان داشتم که بهزودی نجات خواهم یافت. من بالای صخره نشسته بودم و دیگر هوا تاریک شده بود. همه تلاشم این بود که خونسردیام را حفظ کنم و اجازه ندهم که ترس به من غلبه کند. بهترین جایی که میتوانستم شب را در آنجا سر کنم، همان صخرهای بود که بالای آن نشسته بودم. در تمام طول شب، سعی کردم خوابم نبرد؛ چرا که معلوم نبود در آن قسمت از جنگل که اثری از انسان نبود، چه حیواناتی زندگی میکنند. هر طوری بود، شب را به روز رساندم و باز هم منتظر ماندم تا شاید تیمهای جستوجو مرا نجات دهند.
سوت نجاتبخش
30ساعت از ناپدید شدن زن جوان میگذشت و او دچار ضعف جسمانی شده بود. تیمهای امدادی که شب قبل به نتیجهای نرسیده بودند، همزمان با روشن شدن هوا عملیات جستوجو را ازسرگرفتند تا اینکه بعد از ظهر روز دوم، به نزدیکی همان محلی رسیدند که زن جوان در آنجا حضور داشت. او میگوید: همچنان بالای صخره نشسته بودم که ناگهان صدای سوت چند نفر را شنیدم. خوشحال شدم و روی صخره ایستادم و با همه توانم شروع به فریاد زدن کردم.
مردم محلی و دیگر جستوجوگران صدایم را شنیدند و لحظاتی بعد آنها را دیدم که به همراه همسر و دوستانم به من نزدیک میشدند. من در این مدت چیزی نخورده و بههمین دلیل دچار ضعف شدید شده بودم. از طرفی احساس کوفتگی شدیدی میکردم اما با دیدن همسر و بقیه، همه خستگیام را فراموش کردم.
محمودرضا رضایی نائب رییس فدراسیون موتورسواری و اتوموبیل رانی،از تلاشهای بی وقفه ومساعدت و فداکاری بی دریغ دادستان کل شهرستان نکاء؛ تیم.جمعیت هلال احمر مستقر در منطقه؛ گروه کوهنوردان آناهیتگاه ؛تیم آگاهی نیروی انتظامی شهرستان نکاء و محیط بانان منطقه در کمک رسانی به سه عضو ارزشمند این فدراسیون تقدیر و تشکر کرد..
مسابقات:
یکی از اصلی ترین وظایف اینجانب آماده سازی بستر مناسب برگزاری مسابقات مختلف فدراسیون در سراسر کشور است.یکی از اقدامات فرهنگی که سعی در نهادینه کردن آن در حین انجام وظایف محوله داشتم درخواستی بود از هیات های استانی زیر مجموعه که سعی نمایند در زمانیکه مسابقه ای در هر کدام از استانه های مربوط به آنها برگزار می گردد نوعی بومی سازی و انطباق فرهنگی با محیط برگزاری مسابقه بود .
به طور مثال برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و آثار و محصولات شهرستان در حاشیه برگزاری مسابقات
اجرای مراسم سنتی و موسیقی محلی شهرستان محل برگزاری؛ نمایشگاه عکس از مناظر و آثار باستانی شهرستان و هرگونه اقدامی جهت معرفی فرهنگ و رسوم آن منطقه از مسایلی بود که در مدت تصدی اینجانب همواره به صورت جدی پیگیری و اجرا شده است.
اقدامات در برگزاری مسابقات:
اطلاع رسانی و امور رسانه ای مربوط به عکاسی و فیلم برداری
هماهنگی با خبر گزاری هما وآماده سازی جایگاه های ویژه خبرنگاران
آماده سازی فضای پیست مانند جایگاه های وی آی پی ونقاط آغاز و پایان
تهیه و آماده سازی جوایز و لوح ها
جذب اسپانسر و آماده سازی بیلبوردها ی مخصوص سرمایه گذاران
مدیریت فضایی و نصب اطلاعیه ها ی مربوط به فدراسیون
دعوت از مسوولین و افراد ذی صلاح و میهمانان ویژه
تدوین برنامه زمانی اجرای برنامه ها
اطلاع رسانی از طریق وبسایت و همچنین درج اخبار پس از برگزاری مسابقات و نتایج
نظرسنجی در رابطه با کیفیت برگزاری مسابقات
عناوین و شرح مختصر مسابقات برگزار شده:
خودروهای کلاسیک ))گزارش مسابقه گیلمــاز
تاریخ برگزاری مسابقه:(3 خرداد)
شروع مسابقه در تاریخ 1الی 3 خرداد ماه در پیست کارتینگ ، با روسای فدراسیون و با حضور شرکت کنندگان آغاز شد.نقشه و مراحل مسابقه شرکت کنندگان ابلاغ شد ،شرکت کنندگان به ترتیب شماره هایشان 2 نفر از کشور آلمان نیز شرکت داشتند.
شرکت کنندگان از مسیر جاده چالوس به سمت مرزن آباد حرکت کردند که در بین راه و ایستگاه پلیس راه اتومبیل ها را پلیس به مدت حدودا 3 ساعت بدلیل عدم هماهنگی متوقف کردند که ایجاد خلل در مسابقه شد و از جاده عباس آباد به مسابقه ادامه دادند.
جاده عباس آباد جنگل های زیبا و باران به زیبایی های این مسابقه افزود.استقرار اتومبیل ها در هتل کوثر رامسر و ایجاد جاذبه برای شهروندان رامسر رژه اتومبیل ها برای شروع حرکت به سمت گیلان.
اسکورت شرکت کنندگان توسط موتورهای سنگین مازندران و گیلان استقبال مردم رشت از شرکت کنندگان و در آخر خط پایان.
مسابقات بین المللی خودروهای دو دیفرانسیل بزودی در شهر زیبای ساحلی سرخرود محمود آباد برگزار خواهد شد
مسابقات بین المللی خودروهای دودیفرانسیل با حضور کشورهای روسیه ، گرجستان، ارمنستان، ترکیه، تیم ملی جمهوری اسلامی و تیم منتخب مازندران در محمود آباد برگزار می شود.
مسابقات بین المللی خودروهای دودیفرانسل با حضور کشورهای روسیه ، گرجستان، ارمنستان، ترکیه، تیم ملی جمهوری اسلامی و تیم منتخب مازندران در شهر زیبای ساحلی سرخ رود برگزار می شود. در این مسابقات که از 14 تیر،راس ساعت 9 صبح الی ساعت 19، آغاز می شود شرکت کنندگان در دو مرحله مقدماتی و نهایی با هم به رقابت می پردازند.
تیم های شرکت کننده از یازدهم تیر از مرز جلفا وارد کشور می شوند و خودروها با کشنده های تریلی یکسره به محل مسابقات (سرخ رود) حمل می شوند.تیمهای شرکت کننده 30 نفر می باشند هر تیم متشکل از 2 نفر ،نقشه خوان و راننده می باشد.
گفتنی است، شورای شهر و شهردارسرخرود با تجهیز امکانات و ایجاد تسهیلات در به امر برگزاری این مسابقات به هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان مازندران کمک می کنند . به منظور برگزاری بهتر این مسابقات ، جلسه هماهنگی درسروخرود با حضور معاون ورزشی استان مازندران،مدیران و سرپرستان هیات ورزشی اداره کل استان مازندران و مسئولین شهر سرخرود و نماینده فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی برگزار شده است.
گـزارش کارتینگROK ، مورخ 92/4/12
دومین دوره مسابقات کارتینگ قهرمانی کشور 22-125 ROK،از تاریخ 92/4/11، با تمرین کلیه شرکت کنندگان که از شهرستان های قم، اهواز، کرمان، مشهد، یزد و تهران به پیست کارتینگ پرشین قم آمده بودند شروع گردید.
به علت گرمای طاقت فرسای هوا که در هنگام ظهر به 44 درجه می رسید کلیه تمرینها از ساعت 30/8 صبح شروع و تا ساعت 30/11 ادامه و در بعد ازظهر از ساعت 18 الی 20 انجام می پذیزفت. بهترین تایم روز اول تمرین حدود 40 ثانیه بود که با تمرین مستمر خود موفق به پایین آوردن آن تا حدود 37 ثانیه گردیدند. تمرینات تا ظهر روز پنج شنبه 92/4/31ادامه داشت و بعد از آن همگی شروع به سرویس و شستشوی کارت خود شده تا برای صبح روز بعد، جمعه ساعت 8 صبح جهت برنامه کنترل کوتهی تست فنی آماده باشند.
در روزهای تمرین 2 نفر از رانندگان به علت تخلف و نادیده گرفتن مقررات متاسفانه 2 پوزیشن منفی گرفتندکه در روز مسابقه این جریمه لحاظ گردید.
روز پنج شنبه ، صبح ساعت 30/7 دقیقه همگی شرکت کنندگان در پیست حضور یافته و ساعت 8 صبح کلیه کارتها توسط مسئول فنی چک گردید و کلیه کارتها مجوز حضور در مسایقه را گرفته و پس از شرکت در جلسه توجیهی راس ساعت 9 شروع به تمرین آزاد کرده و حدود 10 دقیقه این برنامه به طول کشید که صرفا آماده بودن کارتهای خود را چک می نمودند. راس ساعت 20/9 تایم گیری شروع گردید که شرکت کنندگان به 2 دسته 7 تایی تقسیم گردیدند و ابتدا گروه اول و به دنبال آن به تایم گیری پرداختند.
گـزارش کارتینگ ، 21مرداد (Rotaxmax)
به گزارش روابط عمومي مجموعه ورزشي كارتينگ آزادي ، مرحله اول مسابقات كارتينگ قهرماني كشور ، Rotax 125 cc ، سه شنبه شب با حضور جمعي از مسؤولين، ناظرين و علاقمندان اين رشته ورزشي برگزار گرديد.
رقابت با شركت25 راننده حرفه اي از سراسر كشور رأس ساعت21 سه شنبه 15 مردادماه در مجموعه ورزشي كارتينگآزاديآغاز گرديد.
شايان ذكر است اين مسابقات در سه كلاس Junior (رده سني نوجوانان)، Senior (جوانان) وDD2(ماشين هاي دنده اي) به سبك رقابت هاي جهاني برگزار گرديد كه رضايت ناظرين و رانندگان را به همراه داشت.
جمع بندی:
آنچه در این نگاشت بیان شد شرح اقدامات اینجانب به عنوان رییس کمیته روابط عمومی و انفورماتیک و کمیته امور فرهنگی فدراسیون اتوموبیل رانی و موتورسواری در ماه های گذشته است.
همانطور که در ابتدا هم بیان شد در طول مدت فعالیت تمام تلاش خود را در راستای اقدامات و فعالیت های فرهنگی و نهادینه سازی فرهنگ این ورزش به کار گرفتم تا با انتخاب افراد زیر مجموعه شایسته و دریافت مشاوره از متخصصین این حوزه امور مربوطه به نحو احسن صورت پذیرد.
مفهوم سازی مجدد فرهنگ به عنوان نتیجهی توسعهی مطالعات و بررسیهای فرهنگی وتجربه و تحلیلها توسط عدهای از متفكران اجتماعی ضرورت یافته است. فرهنگ فقط بهعنوان یك سری از ارزشهای مشترك و عقاید و فرضیههای اثبات شده و شیوههای عملكردبه شمار نمیرود. بیشتر این مطالب در خصوص شیوههایی است كه بدان وسیله،ایدئولوژیها و عملكردها از طریق سیستمهای معانی كه توسط شبكههای قدرت،سازمانیها و نهادها ایجاد شده ، بنا میشود و به آنها مشروعیت میبخشند. درنتیجهی فرهنگهای ورزشی با فرآیندها، عملكردها ، معلومات و مقولههایی تكمیلمیشود كه قابل درك باشند. ورزش دیگر نه تنها جنبهی خنثی نداشته بلكه تجارت مثبترقابتی یا تفریحی رامهیا نموده و قدرت و سیاست بر آن نفوذی ندارد و تنها فضاییمتعلق به منازعات و كشمكشهای تسلط و برتری است. انتقادات در خصوص ورزش به عنوان « ابزاری درست» در سالهای 1970 شكل گرفت و در سالهای 1980 به عنوان به عنوانواكنشهایی در خصوص مباحث آكادمیك كاربردی در جامعه شناسی ورزش ضرورت یافت. اینمبحث با شاخص مرد مطرح گردید و همانطور كه هال ( 1996) و هارگریوز( 1994) یادآوراین مطلب بودند، سعی بر آن داشتند تا مفهومی از ارتباط بین ورزش و دیگر اشكالفرهنگی ارائه دهند، ارتباط قدرت بین مردان و زنانرا نادیده انگاشتند. معهذا،بیشتر بررسیهای اخیر در ورزش، توجهاترا به جنسیتو تجزیه و تحلیل انتقادآمیزجلب نمودند.زمینهی مطالعات و بررسیهای ورزشی از لحاظ علمگرایی و نژاد پرستیمورد انتقاد قرار گرفت. این انتقادات، بیشتر بر نقش مهمی كه ورزش در انتقال ومشروعیت بخشیدن به ایدئولوژیها و نمادهای خاص مردانگی و زنانگی ایفا میكند، تاكیدمینماید. به لحاظ تاریخی، در فرهنگهای غربی، ورزش شكل واحدی از زندگی فرهنگیرا تشكیل میدهد و بطور همه جانبه نمادهایی از مردانگی و میهنپرستی بوده و دربرگیرندهی جلوههای تهاجمی قدرت و رقابت فیزیكی میباشند. بنابرانی رواج فرهنگهایورزشی و فرآیندهای ایدئولوژی كه آنها را پیریزی مینمایند، نقش به سزایی در اشكالآرمانی دلاوری شخصیت مردانگی در دورهی خاصی از تاریخ ایفا مینماید.
بنابراین با توجه به این درهم آمیختگی بین فرهنگ و ورزش زمانی که در یک مجموعه ورزشی فعالیت می نماییم مهم است به اصول فرهنگی و فرهنگسازی آن توجه ویژه ای نمود .
بنابراین همواره کوشیدم در حوزه های مختلف از قبیل امور آموزشی ؛سایت و اطلاع رسانی؛مسابقات و دیگر مفاهیم که از آن یاد شد حتما به حد کافی به عناصر فرهنگی پرداخته شود.
امید است آنچه به حضورتان تقدیم گردیدمقبول نظرتان واقع شود.
کسب مجوز دانشکده تخصصی موتورسواری و اتومبیلرانی
آموزش مربیگری نقشه خوانی رالی بانوان
نمایشگاه خودروها و موتورهای کلاسیک در اصفهـان
مراسم افطار
دیدار سرپرست فدراسیون با بن سلیم نایب رئیس FIA